Miehen peliongelma on lähtenyt käsistä - aion ehdottaa, että otan kaikki hänen raha-asiat haltuuni, miten onnistuu?
Onko kenelläkään käytännön vinkkejä peliongelmaisen rahankäytön rajoittamiseen?
Rakastan miestäni ja en häntä hylkää, mutta ehtoni meidän yhteiselon jatkolle on, että hänellä ei ole enää pääsyä tileilleen ja pelaaminen ei voi enää jatkua missään muodossa. Tietysti myös luottokiellot otetaan varmuuden vuoksi, vaikka ei hänellä ole velkaa ja ei sellaista uskaltaisikaan ottaa, mutta varaudun siihen, että epätoivon vallassa tätäkään ei tapahdu, koska luottokielto on voimassa.
Eli saako siis pankissa järjestettyä niin, että mies kyllä näkee tilinsä, sinne menee palkat, sieltä maksan hänen laskut ja säästän rahat hänen säästötilille, MUTTA hän ei voi itse millään tavalla koskea rahoihin tilillä? Eli saa nähdä, että hoidan moitteettomasti hänen omaisuuttaan, mutta kaikki raha, mitä mies itse saa käyttöönsä tulee minulta käteisen muodossa. Onko kokemuksia tällaisesta järjestelystä? Onnistuuko pankissa ja onko se aukoton, että peliongelma saadaan katkeamaan?
Kaikki tieto ja kokemukset ovat tarpeen, sillä nyt tämä tilanne on saatava poikki!
Kommentit (50)
Ei voi. Et saa sellaista käyttöoikeutta, jolloin vain näkisi mutta ei koskisi.
Mutta kyllä.te ratkaisuja keksitte.
Säästäkää energianne, kaikki naureskelevat kommentit ei hetkauta eikä kiinnosta pätkääkään. Ne voitte sulloa takaisin sinne per*p**hän, mistä ne tulivatkin. Tarvitsen asiallisia neuvoja ihmisiltä, jotka ovat olleet samassa tilanteessa. ap
Kunhan ensin pääsette sopuun, että hänellä on ongelma jota pitää rajoittaa niin sittenhän se on vaan täytäntööpanoa vaille.
Avaatte miehelle käyttörahatilin, jolle maksat sovitun summan. Tälle tilille hänellä on täydet oikeudet, mutta ei esim luottokorttia.
Sinä suostut näyttämään yhteiset tilitiedot pyydettäessä ja hoidat päivittäistavarahankinnat ja yhdessä sovitte isommista.
Kun tätä nöyryytystä on jatkunut niin kauan, että mies tajuaa pelaamisen lopettamisen olevan ratkaisu, niin palautatte oikeudet.
En ole mikään asiantuntija, mutta luulisin ettei onnistu. Raha-asioiden antaminen toisen ihmisen haltuun on yksilönvapautta rajoittava homma, jota varten toisen pitäisi varmaankin olla holhouksen alaisena.
Ymmärrän tuskaasi. Mieheni veljellä on paha peliongelma, samoin hänen parhaalla ystävällään. Ahdistavaa seurata sivusta miten etenkin veli tippuu kokoajan syvempään kuiluun. Velkaa kertyy lisää, kaikki erääntyy, vuokrat jäävät maksamatta ja mieli masentuu.
Miehen ystävä voitti kerran 30 000 e nettipokerissa. Soitti heti äidilleen ja sanoi että ne rahat on viikossa pelattu ellei joku ota niitä haltuunsa. Saivat pankissa sovittua asiat niin, että rahat olivat tilillä jonne vain äidillä on pääsy, eikä hänkään saa rahoja siirrettyä tai nostettua. Vasta molempien niin halutessa tili voidaan tyhjentää.
Mies käytti rahat asunnon käsirahaan.
Vierailija kirjoitti:
Ok, harmi juttu. Onnistuuko sitten se, että tilit ovat hänen, mutta vain minulla on oikeudet nähdä ne ja käyttää niitä? ap
Mä taas ehdotan, että sovitte rahasumman, jonka mies maksaa sinun tilillesi jotta hoidat asumisen kiinteät ja juoksevat kulut. Sekä jonkun säästötavoitteet.
Muuten pidätte raha-asianne erillään.
Ja mies hakee apua pelaamiseensa.
Mutta jos ette saa keskusteluyhteyttä toimimaan eikä mies näe käytöksessään mitään korjattavaa, on helpompi erota ennemmin kuin myöhemmin.
En tiedä voiko ihminen laittaa itseään vapaaehtoisesti edunvalvontaan peliongelman takia. Edunvalvojahan tuossa käytännössä olisit. Voitte tietenkin sopia, että miehellä ei ole pankkitunnareita ja sinä hoidat raha-asiat, mutta halutessaan hän aivan varmasti saa milloin tahansa pankista uudet tunnukset. Ymmärrät varmaan miksi, kun mietit millaiset väärinkäytökset olisivat mahdollisia, jos joku hyväksikäyttäjä saisi uhrinsa painostettua tuollaiseen. Vaikka sinulla on hyvät tarkoitusperät, niin laki ei taida sallia tuollaista.
Sen sijaan voitte varmaan tehdä keskenänne sopimuksen, että mies siirtää palkkansa sinun nimissäsi olevalle tilille ja ottaa ne luottokiellot yms. ja tämä on suhteen ehtona. Mutta tietenkin mies voi milloin vaan päättää, että ei enää halua tehdä näin.
Miksi mies suostuisi tuohon? Ja jos ero tulisi olisi aikamoinen homma selviä tilejä. Pahimmassa tapauksessa mies voisi syyttää sinua varkaudesta, kun olet nostellut käteistä hänen tililtään.
En tiedä onko ap trolli mutta jos peliongelmainen itse näin haluaisi niin mahdollistahan kaikki on.
Minulla oli muistisairaan äitini edunvalvonta ja sovimme että hän voi käyttää omaa erillistä tiliään, ja hänen "päätilinsä" käyttöoikeus on minulla. Äidin tilille laitoin vain muutaman kympin per viikko (äidillä oli ruokapalvelu ja kotihoito ja maksoin toki erikseen kampaajat ja ruokaostokset). Myöhemmin, koska äidillä oli vaikeuksia hahmottaa rahasummia, siirryttiin konkreettisempaan käteiseen.
En tiedä suostuuko pankki tällaiseen järjestelyyn ilman edunvalvontaa, sellaista ei kannata ihan kevein perustein ottaa kun se voi sitten tulla yllättävissä paikoissa eteen.
Toinen vaihtoehto on että mies ilmoittaa työnantajalle Sinun tilinumerosi tai yhteisen tilin johon hänellä ei ole käyttöoikeutta, ja siirrät sieltä sovitun summan tilille johon hänellä on käyttöoikeus. Meilläkin on yhteistili rouvan kanssa ( vaikka kumpikaan ei ole peli- tai muuten riippuvainen). Kumpikin siirtää sinne 80%palkastaan ja loput saa pitää itse ja vaikka uhkapelata tai ostaa vaatteita tai jotain vastaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, harmi juttu. Onnistuuko sitten se, että tilit ovat hänen, mutta vain minulla on oikeudet nähdä ne ja käyttää niitä? ap
Teillä voi olla useita tilejä, mm sellainen, jonka käyttöön vaaditaan molempien hyväksyntä. Siis toinen ei voi tehdä ostoja tai siirtoja toisen niitä hyväksymättä.
Mutta se ei sovi arjen asioihin, koska on aika raskas.
Voi valtuuttaa toisen hoitamaan asioita, mutta se ei rajoita omia oikeuksia. Jos halutaan rajoittaa, pitäisi hakea edunvalvontaan (oikeuden päätös). Ei taida onnistua että hakee itse itsensä edunvalvontaan, yleensä se menee lääkärintodistuksella.
Kiitos kaikille kommentoijille, tässä on tullut hyviä pointteja esiin. Ei onnistune siis niin kuin aluksi ajattelin, mutta pyörittelen näitä esitettyjä vaihtoehtoja ja niistä yritämme saada kokoon jotain järkevää. Mieheni haluaa ehdottomasti päästä eroon pelaamisesta, mutta ei siihen pysty itse, ainakaan tällä hetkellä, elämässä muitakin kriisejä, jotka altistaa pelaamiselle voimakkaasti. Siksi se alkuperäinen ajatus, että joksikin aikaa hänellä ei olisi pääsyä rahoihinsa lainkaan, muuten kuin kauttani. Mies teki viimeksi päätöksen olla pelaamatta ja se piti täydellisesti 10 kk, mutta sitten tuli tämä relapsi ja kaikki säästöt menneet sen siliän tien. Jos nyt saadaan taas peli poikki niin säästyneet rahat täytyisi onnistua piilottamaan johonkin järkevään, ettei mahdolliset relapsit niitä sitten syö, mutta se on tulevaisuuden ongelma, nyt on vaan saatava peli poikki.
Itse olen jo päässyt sinuiksi sen kanssa, että en voi tulevaisuudessa luottaa häneen raha-asioissa lainkaan ja kaiken, minkä haluan saavuttaa, teen sen yksin. Ei tule olemaan helppoa, mutta siihen en ikinä suostu, että hylkäisin hänet, rakastamani ihminen kärsii eikä pääse tästä eroon. Täysin parantuneita pelaajia ei taida monia olla, mutta periksi ei anneta! ap
Vierailija kirjoitti:
Mä taas ehdotan, että sovitte rahasumman, jonka mies maksaa sinun tilillesi jotta hoidat asumisen kiinteät ja juoksevat kulut. Sekä jonkun säästötavoitteet.
Muuten pidätte raha-asianne erillään.
Ja mies hakee apua pelaamiseensa.
Mutta jos ette saa keskusteluyhteyttä toimimaan eikä mies näe käytöksessään mitään korjattavaa, on helpompi erota ennemmin kuin myöhemmin.
Tämäkään ei tule toimimaan sillä mies tuhlaa rahansa ja pyytää lainaa aina seuraavaan palkkaan asti. Maksaa ehkä mutta on sellainen kierre. Kokemuksesta tiedän. (Ystävällä oli tällainen tilanne)
Vierailija kirjoitti:
Itse olen jo päässyt sinuiksi sen kanssa, että en voi tulevaisuudessa luottaa häneen raha-asioissa lainkaan ja kaiken, minkä haluan saavuttaa, teen sen yksin. Ei tule olemaan helppoa, mutta siihen en ikinä suostu, että hylkäisin hänet, rakastamani ihminen kärsii eikä pääse tästä eroon. Täysin parantuneita pelaajia ei taida monia olla, mutta periksi ei anneta! ap
Lue tuo itse kirjoittamasi teksti ajatuksella läpi. Mitä jos se olisi vaikka parhaan ystäväsi tilanne. Olisiko neuvosi hänelle sama? Mieti vielä. Oletteko olleet yhdessä kauan?
Maailma on täynnä ihmisiä, jotka ovat lopettaneet juomisen, tupakoinnin, pelaamisen tai huumeiden käytön. Ei kannata mennä sille linjalle, että se on joku "sairaus" josta ei koskaan kokonaan parane ym. Eikä kannata myöskään "ruokkia" ajatusta siitä, että miehesi on surkimus, joka ei koskaan tule oppimaan rahan käyttöä.
Sinänsä en ota kantaa tuohon akuuttiin rahankäytön ongelmaan. Mutta se kai on ihan selvää, että et voi saada oikeutta toisen ihmisen rahoihin, niin että tämä itse ei enää voi niistä päättää. Se on käsittääkseni aika iso rikos.
Meillä oli peliriippuvaisen miehen kanssa yhteinen tili johon meni molempien palkat. Näin kuvittelin että pystyn seuraamaan miehen rahankäyttöä.
Kunnes eräänä kauniina päivänä sain selville että mies oli perustanut uuden tilin itselleen ja nostanut kulutusluottoja sinne, joita tuhlaili.
Siihen päättyi se.
Käy Päihdelinkin Valtin keskustelupalstalla niin saat asiallisia vastauksia. Peliongelmaisten puolisoille on myös Hertta-keskustelu, mutta siellä on aika hiljaista. Erilaisista järjestelyistä ja niiden toimivuudesta on paljon kokemuksia peliongelmaisilla ja heidän puolisoillaan, tai muilla joille peliongelmainen on joutunut antamaan raha-asiansa hoidettavaksi etteivät kaikki rahat mene pelaamiseen.
Yksi tuttu terve ja normaali nuori mies juuri kertoi olevansa velkaantumisensa takia vapaaehtoisessa edunvalvonnassa, tai siis hakevansa sen lopettamista kun on saanut raha-asiansa kuntoon. Sellainenkin siis on olemassa.
Mutta jos rahaa vaan ei ole käytössä niin mitä mies tekee pelaamisen tilalla, koska jollain se pelaamiseen ajava tarve pitää käsitellä? Juuri tuli televisiosta suomalainen dokkarisarja peliaddikteista, yksi oli tehnyt itsemurhan kun rahahanat menivät kiinni ja "selvinpäin" ei kestänyt olla. Samaan tyyliin kuin moni alkaa ryypätä lihavuusleikkauksen jälkeen kun maha ei enää vedä ruokaa niin että se toimisi selviytymiskeinona.
https://www.peluuri.fi/
Soita tuonne.