Mitä meille tapahtuu jos otan yhteyttä lastensuojeluun?
Lapsi 11v eikä hoida koulua. Ei tuo kirjoja kotiin, ei merkkaa läksyjä jne jne. On adhd mutta ei ylivilkkautta, lukihäiriö, hahmotushäiriö. Erityisen tuen piirissä on. Kuntoutuksen jatkoon odotetaan maksusitoumusta, ja se kestää.
Kotona väittää vastaan, inttää, ei tee mitä käsketään, saa toistaa 100 kertaa asioita.
Mikään ei toimi ja ollaan ihan loppu. Tarvitaan apua mutta ei ole varaa ostaa sitä yksityisesti. Mitä jos teen lastensuojeluilmoituksen meistä? Mitä tapahtuu? Saako apuja arkeen helpommin? Neuvoja tarviin nyt kipeästi koska olen kohta uupumuksen partaalla.
Kommentit (26)
Mulla ei ole neuvoja sun tilanteeseen, mutta eikö ADHD ilman ylivilkkautta ole ADD? se H (hyperactivity) viittaa ylivilkkauteen.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 20:42"]Mulla ei ole neuvoja sun tilanteeseen, mutta eikö ADHD ilman ylivilkkautta ole ADD? se H (hyperactivity) viittaa ylivilkkauteen.
[/quote]
Kyllä, mutta tuota add diagnoosia ei kaiketi nykyään enää käytetä. Näin ymmärsin neuropsykologin puheista.
Tuntuu että teet mitä tahansa niin seinä nousee vastaan tai ei ymmärretä ongelmaa ja "apu" on jotain tyyliin paijaamista.
Tuo perheneuvola arvelluttaa edellisen kokemuksen perusteella.
Pienryhmää ei meidän koulussa ole ja lähin pienryhmä/erityisluokka on 15km päässä kotoa hankalien yhteyksien päässä (kolme vaihtoa, matka-aika noin tunti per suunta).
Ap
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 21:15"]
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 20:42"]Mulla ei ole neuvoja sun tilanteeseen, mutta eikö ADHD ilman ylivilkkautta ole ADD? se H (hyperactivity) viittaa ylivilkkauteen. [/quote] Kyllä, mutta tuota add diagnoosia ei kaiketi nykyään enää käytetä. Näin ymmärsin neuropsykologin puheista. Tuntuu että teet mitä tahansa niin seinä nousee vastaan tai ei ymmärretä ongelmaa ja "apu" on jotain tyyliin paijaamista. Tuo perheneuvola arvelluttaa edellisen kokemuksen perusteella. Pienryhmää ei meidän koulussa ole ja lähin pienryhmä/erityisluokka on 15km päässä kotoa hankalien yhteyksien päässä (kolme vaihtoa, matka-aika noin tunti per suunta). Ap
[/quote]
Nyt ihan ekana hankit lapselle virallisen diagnoosin. Kun sitä ei ole, suhtautuu koulu kuten normaaliin lapseen joka vaan ei osaa käyttäytyä. Terapian yms. saaminen on miltei mahdotonta jos diagnoosia ei ole. Samoin lääkityksen. Erityiskouluun/luokalle mennään taksilla jos matka yli 3/5km.
Me tehtiin itse tytön käytöksen takia, vaadittiin diagnoosi ja että tyttö tulee kuntoon. Oli vuoden kuntoutuksessa ja tuli kotiin. lomia oli paljon ja DG saatiin.
Mistä sen diagnoosin hankin kun ei ole hoitavaa lääkäriä ja ekoihin tutkimuksiin lähettänyt lääkärille (hus, lasten neurologinen poli) tarvii lähetteen. Lähetteen saaminen melkein mahdotonta kun koululääkäri ei sitä halua kirjoittaa.
Byrokratia tän asian suhteen niiiiin kankeeta ja hidasta.
Ap
Voit ottaa yhteyttä Peneen, mutta lastensuojeluun yhteyttä ottamisessakaan ei ole mitään pelättävää. Paljon vanhemmat tekevät itse ilmoja, ja me pyrimme aina työskentelemään kotiin päin eli avohuollon tukitoimia arkeen. Myös laskun kautta voimme otta yhteyttä Peneen. Soita huomenna Peneen ja kysele ensiksi sitä. Mutta älä päästä tilannetta liian pahaksi, hae tukea ennen kuin voimat täysin loppuvat. T. Lastensuojelun sosiaalityöntekijä