Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyky itsenäiseen päätöksentekoon

Vierailija
10.09.2014 |

Milloin itsenäisesti elävä ja arjessa normaalia elämää ja omia päätöksiä tekevä, oikeustoimikelpoinen ihminen voi olla sairaanhoidossa "kyvytön tekemään itsenäisiä päätöksiä"?  Perusterveydenhuollossa itsemääräämisoikeuttani kunnioitetaan täysin, samoin yksityisvastaanotoilla. Mutta yhdessä erikoissairaanhoidon yksikössä ei lääkäri kanssani keskustellut vaan käytti välikäsiä asioitteni hoidossa ja päätti minun puolesta eikä minun mielipiteellä ollut merkitystä. Muita rajuja diagnooseja ei ole kuin masennus ja sen ohella myös asperger. Oikeuttaako nuo siihen että asiat vaan tehdään minulle keskustelematta kanssani ja kysymättä mielipidettäni? Muualla kyllä kysytään minunkin mielipide. Onko kyseessä nyt lääkärin oma asennevamma vai joku muu seikka?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä, että koetin hakea itselleni henkilökohtaista avustajaa nuorempana mutta en saanut sitä, syy miksi se ebvättiin, ei suinkaan ollut se, että olisin arjessa niin hyvin pärjäävä etten tarvitse sitä, vaan minun katsottiin kyllä olevan vammainen joka tarvitsee tukitoimia mutta henkilökohtaista apua ei voida myöntää koska "en kykene itsenäiseen päätöksentekoon enkä ottamaan kantaa asioihini" ja että mitä tarvitsisin olisi lähinnä hoito, huolenpito ja valvonta. Noin sosiaalityöntekijä sanoi keskusteltuaan sen saman lääkärin kanssa josta kirjoitin aloitusviestissä.

Onko ehkä asperger sekoitettu tavalliseen autismiin vai mistä on kyse?

ap

Vierailija
2/13 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että ei keskustele potilaan kanssa, ei välttämättä tarkoita vaikeavammaisena pitämistä vaan syy voi olla se, että ei vaan koe tulevansa potilaan kanssa toimeen. Silloin on helpointa antaa vastuu hoitajille ja itse keskittyä lähinnä virallisiin potilasasiakirjoihin ja lääkemääräyksiin. Välikäsien käyttökään ei kerro inkompetenttina pitämisestä vaan siitä, ettei osaa suhtautua tai ei tule toimeen, joku ihmisessä ei vaan miellytä.

Niitä joitten ei katsota kykenevän itsenäiseen päätöksentekoon niin niitten kanssa toimitaan eri tavalla. Niille jutellaan niitä ja näitä ja koetetaan auttaa ja suojella ja kohdella ystävällisesti yms.

Tyly ja välttelevä käytös kertoo siitä, että ei vaan osata ja piste.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 18:17"]

Se että ei keskustele potilaan kanssa, ei välttämättä tarkoita vaikeavammaisena pitämistä vaan syy voi olla se, että ei vaan koe tulevansa potilaan kanssa toimeen. Silloin on helpointa antaa vastuu hoitajille ja itse keskittyä lähinnä virallisiin potilasasiakirjoihin ja lääkemääräyksiin. Välikäsien käyttökään ei kerro inkompetenttina pitämisestä vaan siitä, ettei osaa suhtautua tai ei tule toimeen, joku ihmisessä ei vaan miellytä.

Niitä joitten ei katsota kykenevän itsenäiseen päätöksentekoon niin niitten kanssa toimitaan eri tavalla. Niille jutellaan niitä ja näitä ja koetetaan auttaa ja suojella ja kohdella ystävällisesti yms.

[/quote]

Eiköhän tuo käytös tarkota sitä et sä oot yksinkertasesti psykoottinen tuon lääkärin mielestä ja hän miettii psykiatrikonsultaatiota ja arvioi sen tarvetta. psykoottisen kanssa ei synny järkevää keskustelua, koska psykoottinen on täysin irti todellisuudesta.

Vierailija
4/13 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on arvioinut että et ole järkevä.

Vierailija
5/13 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käytökselläsi osoitit olevasi harhainen ja muissa maailmoissa niin hän sinun parastasi ajatellen hoiti asiat ja teki päätökset puolestasi. jos rupeaa harhaiselle liikaa vastuuta antamaan, voi tulla katastrofi. Hän toimi vastuullisesti ja ymmärsi sen.

Vierailija
6/13 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

tuliko alapeukku siksi kun tuo käytös nimenomaan tarkoittaa harhaisena ja vaikeasti sairaana pitämistä, ei suhtautumisvaikeutta?

Vierailija
7/13 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 18:51"]

[/quote]

tuliko alapeukku siksi kun tuo käytös nimenomaan tarkoittaa harhaisena ja vaikeasti sairaana pitämistä, ei suhtautumisvaikeutta?

[/quote]

Kyllä tuli. Jos olet harhainen ja lääkäri tietää sen niin sillon kyse on siitä, ei mistään muusta. Hän on arvioinut sinut täysin toimintakyvyttömäksi eikä siksi anna sinulle vastuuta edes sen vertaa että voisi kanssasi keskustella.

Vierailija
8/13 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitten muut lääkärit ei toimi noin minun kanssa?

Vierailija
9/13 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 18:57"]

Miksi sitten muut lääkärit ei toimi noin minun kanssa?

[/quote]

jospa ne on kokemattomia ja tuo lääkäri on ylilääkäri joka omaa vankan kokemuksen ja on yksi harvoista jotka tietää oikean tavan toimia.

Vierailija
10/13 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tuollainen lääkäri on? kuulostaa kiusaajalta! Tee heti valitus tuollaisesta törkeästä kiusaamisesta.

Vierailija
11/13 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 18:05"]

Onko kyseessä nyt lääkärin oma asennevamma vai joku muu seikka?

[/quote]

Joku muu seikka: ilmeisesti lääkäri olettaa, että et kykene huolehtimaan itsestäsi ja tekemään päätöksiä vaan voit olla edunvalvonnan tarpeessa. Vaikka et olisi, hän pitää aiheellisena keskustella asioistasi myös jonkun läheisesi kanssa. Syynä nimenomaan masennus ja asperger, eli voit nyt hakea uudestaan sitä henkilökohtaista avustajaa kun tilanne on lääkärin mielestä silmin nähden muuttunut.

Vierailija
12/13 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 19:25"]

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 18:05"]

Onko kyseessä nyt lääkärin oma asennevamma vai joku muu seikka?

[/quote]

Joku muu seikka: ilmeisesti lääkäri olettaa, että et kykene huolehtimaan itsestäsi ja tekemään päätöksiä vaan voit olla edunvalvonnan tarpeessa. Vaikka et olisi, hän pitää aiheellisena keskustella asioistasi myös jonkun läheisesi kanssa. Syynä nimenomaan masennus ja asperger, eli voit nyt hakea uudestaan sitä henkilökohtaista avustajaa kun tilanne on lääkärin mielestä silmin nähden muuttunut.

[/quote]

Lääkäri ei ikinä ole keskustellut minun kanssani eikä edes äitini eikä isäni kanssa vaan psykoterapeutin kanssa. Yleensä jos henkilö ei pysty ottamaan asioihinsa kantaa, hänen asioissaan keskustellaan esimerkiksi lähiomaisen kanssa jotka olisivat minun tapauksessani isä ja äiti. Kumpaankaan heistä ei ole lääkäri kuitenkaan ollut yhteydessä. Olen itse huolehtinut itsestäni ja hoitanut asiani kaikkien muitten tahojen kanssa ja perusterveydenhuollossa se jonka kanssa keskustellaan ja asiat hoidetaan, olen olkut vain minä ja hyvin on mennyt ja myös terapeutti antaa minun itse asiani hoitaa. Terapeutti ei ole holhooja eikä edunvalvoja ja on väärin lääkäriltä käyttää terapeuttia sitä tarkoitusta varten. Jos halutaan keskustella niin minun kanssa tai isä ja äiti. Ei kenenkään muun. Minulla ei edes ole efunvalvojaa ja itse hoidan omat asiani ja pärjään hyvin.

Vierailija
13/13 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen suhtautumiseen silloin varmasti vaikutti se että olin sillon mielenterveystoimiston asiakas ja käytin psyykenlääkkeitä. Tällä hetkellä en ole kumpaakaan. Myöskään masennus ei ole vaivannut. Ehkä masennus on aspergerin kanssa yhdessä niin rankka kombinaatio että sillon pidetään huolta ja holhotaan enemmän, vaikken olisi edes edunvalvonnan tarpeessakaan. Mutta nyt kun ei ole masennusta mitenkään akuuttina ja on nähty että osaan huolehtia itsestäni, tilanne on erilainen kuin silloin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi