Mies meni, ruokakulut pienenivät uskomattomasti
Mies muutti vajaa kuukausi sitten. Minua huoletti todella, miten selviän rahallisesti, mutta huoli on ollut aiheeton - rahaa jää kerrankin jopa säästöön. Eron ruokakuluissa huomasin heti. Nyt erona on selkeästi se, että täällä syödään ruoka-aikaan ja annoskoot ovat normaalit. Mies ei ollut mitenkään pullukka, mutta teki fyysisesti raskasta työtä, joka luonnollisesti aiheutti sen, että ruoka maistui. Lisäksi miehellä oli ärsyttävä tapa tyhjentää jääkaappi illassa ja napostella kaikki minkä kiinni sai.
Nyt lapset syövät koulussa ja minä töissä. Aamulla syödään aamiainen, iltapäivällä lapset syövät välipalan (sämpylä, jogurtti tmv) ja illalla ruokaillaan yhdessä. Syödään ihan normaalia kotiruokaa (kanapastaa, keittoja, kanaa ja riisiä, kasvispihvejä, pestopastaa jne) mutta samasta annoksesta, jonka ennen tein neljälle hengelle, riittääkin nyt meille kolmelle kahteen kertaan. Siis helvetti että se mies söikin. Laitan pakkaseen joko yhden aterian verran tai sitten otan töihin evääksi parina päivänä.
Kaiken lisäksi lapset eivtä kitise ruoasta vaan kaikki kelpaa. Miehellä oli tapana nirsoilla ja näköjään lapset ajattelivat, että se kuuluu asiaan. Nyt uppoavat mukisematta puurot ja kasvisruoat. Ruoaksi saa laittaa mitä lystää ilman sitä ainaista marinaa kokojyväpastasta, yrteistä, mausteisesta ruoasta jne.
Ja ennen kaikkea: ruokalasku on pienentynyt yli 60 %. Normaalisti miehen kanssa kauppareissulle meni 40€ päivässä ja kaupasta kannettiin kaikkea turhaa kotiin. Jogurtteja, vichyjä, sipsejä, nakkeja ym (paskaa) mitä mieli teki, mies valikoi. Nyt ostoskassin sisältö on terveellisempi ja harkitumpikin ja esim koko viime viikon ostokset hoidin 55€:lla. Ja jääkaapissa ruoat säilyvät koko viikon niin kuin suunnittelen eikä yksi ahmatti vedä kitaansa kaikkea
Ai helvetti mitkä antipatiat mulla on sitä äijää kohtaan, mutta ihaninta on että se nalkutus ja marina ovat loppuneet täällä.
Kommentit (146)
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 17:46"]
Siis ei helvetti. Onko täällä naiset oikeasti hajalla tällaisesta asiasta? Hirveän suuri ihme, että erositte. Koittakaa please pysyä sinkkuina, ettei kukaan pahaa-aavistamaton mies joudu teidän kiusattavaksenne syömisensä perusteella. Ei vittu mikä määkiminen alkaisi, jos joku mies taivastelisi naisen syömän ruoan määrään. Se olisi henk koht loukkaus tms.
[/quote]
Tyypillinen teinin vastaus. Että miksette osta lisää vanukasta, kaupasta sitä saa.
Aikuisilla ihmisillä on taipumus mennä hiukan omituisiksi siinä vaiheessa, kun kukkaro on tyhjää täys.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 11:37"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 17:46"]
Siis ei helvetti. Onko täällä naiset oikeasti hajalla tällaisesta asiasta? Hirveän suuri ihme, että erositte. Koittakaa please pysyä sinkkuina, ettei kukaan pahaa-aavistamaton mies joudu teidän kiusattavaksenne syömisensä perusteella. Ei vittu mikä määkiminen alkaisi, jos joku mies taivastelisi naisen syömän ruoan määrään. Se olisi henk koht loukkaus tms.
[/quote]
Tyypillinen teinin vastaus. Että miksette osta lisää vanukasta, kaupasta sitä saa.
Aikuisilla ihmisillä on taipumus mennä hiukan omituisiksi siinä vaiheessa, kun kukkaro on tyhjää täys.
[/quote]
Niin, siinä vaiheessa kun ei itse maksa niitä kaikkia ruokia mitä syö, niin on juuri lapsellinen suhtautuminen toisten maksamaan, valmistamaan ja tarjoilemaan ruokaan. Teeppä itse pari tuntia ruokaa, ajatellen säästäväsi sillä huomisen aikaa kun voit vain lämmittää seuraavan päivän aterian, ja joku jääkaappisi käyttäjä on syönyt sen muun puuhan puutteessa.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 11:26"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 10:56"]
Olisi tosiaan mukava tavata sellainen mies, joka ehkä syö paljon, mutta jolle kelpaa ne ei-niin-hohdokkaat arjen perusruoat!
[/quote]
Juuri tästä tässä on kyse. Ei siitä etteikö ihminen saisi syödä kotonaan niin paljon kuin haluaa, eikä ainakaan minulla myöskään siitä että haluaisin miehen mässäilyään kattaakseen maksavan enemmän kuin puolet perheen ruokakuluista (minulla on suurempi palkka, joten se tuntuisi vähän kohtuuttomalta). Vaan just tästä - kun sitä pohjatonta syömisenhimoa on pakko tyydyttää nimenomaan kalliilla ruualla. Jos paistia, perunaa ja kasviksia on kutakin kilo ja valmistan ne ateriaksi, perhe syö niistä kerran ja sen jälkeen mies syö yksin lopun lihan ja jättää kaikki loput perunat ja kasvikset koskematta. Jos ei ole sitä kiusallista "miksei isä joudu syömään kasviksia" -tilannetta just päällä niin mies ei pistä suuhunsa mitään minkä kilohinta jäisi alle viiden euron. Ei riisinjyvääkään. Se myös jättää tulematta yhteiseen ruokapöytään jos ruoka ei ole tarpeeksi mieleistä, ja syö sitten jääkaapista mitä haluaa kun olen korjannut lasten ja oman ateriani pois.
[/quote]
Tuo perheenisä, joka jättää tulematta yhteiselle illalliselle muun perheen kanssa, kun ruoka ei ole mieleistä näyttää kyllä tosi huonoa mallia lapsilleen. Lapsellista käytöstä.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 22:03"]
Kun vaimo lähti ja jätti mulle 2 pientä lasta alkoi rikkaat päivät. Sähkölasku ja jätemaksut tipahti puoleen. Vesilasku laski lähes 400 kuutiosta 74. Säästyneillä maksuilla kattaa helposti velan minkä otin kun maksoin exsän ulos.oikeasti miehiä pitäs kieltää pitömöstä naisia jo ekologisesta syystä. Naisten kulutus tuhoaa maapallon. Elarit ja lapsilisät kahdesta lapsesta ovat 700 luokkaa joka tulee hyväpalkkaisen duunin päälle. Tätä asemaa en vaihtais mihunkään. Ja miksi ostaa koko lehmää jos vain joskus haluu tilkan maitoa?
[/quote]
Näennäinen säästö tuossa vesimaksussa paljastuu sulle, kun joku alkaa huomauttelemaan, että teidän perheen pitäisi käydä useammin pesulla ja niitä vaatteitakin voisi pestä. Vai kuskaatko pyykit taas äidillesi ja samalla kun syötte siellä koko viikonlopun ateriat pääsette vielä isäsi lämmittämään saunaan?
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 13:27"]Meikit ja kaikki muukin kosmetiikka, kengät, laukut jne.....lista on pitkä. Nehän ei maksa yhtään mitään.
[/quote]
Omalla rahalla saa ostaa? Ei mun mies ainakaan noita maksa - enkä haluaisikaan.
voi kuin voisin minäkin päästä eroon. Puolison lisäksi hänen lapset viettävät meillä puolet ajasta. Mies työtön ja minä olen töissä. Hän ja hänen lapsensa tyhjentävät kaikki. Aivan kaikki. Eivät ikinä kysy olenko syönyt. elarit ja lapsilisät menee lapsien äitinsä taskuun.
Nyt harkitsen pois lähtöä. Koska en jaksaa enää.
Jos mies syö salaa ja väkisin seuraavan päivän ruoat tai kaivaa esille vihanneslaatikkoon piilotetut lihapalat, eikö padan kanteen tai paketin kääreeseen voi kirjoittaa tikkukirjaimin "ÄLÄ SYÖ TÄTÄ, TÄMÄ ON HUOMISEN ILLALLINEN" tai "ÄLÄ SYÖ TÄTÄ, TÄMÄ ON LAPSILLE"? Vai onko tämä niitä asioita, joista ei voi huomauttaa, kun tulee riita tai itselle syyllinen tai muuten vain paha olo? Vai eikö se syöppö ymmärrä lukemaansa?
Oikeasti en tiedä, kun olen asunut koko aikuisikäni yksin.
Olet onnekas kun lapsesi ei valita ruuasta. Meillä mies syö mitä vain ja lapset nirsoilee!
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 19:06"]
Selvä trendi siinä, että mies on aika egoistinen olento. Lihat omalle lautaselle, lapsille jää liemi ja perunat. Jos jääkaapissa on leikkeleitä, niin ne on vedettävä naamaan vaikka seisaaltaan siinä jääkaapilla, ettei vaan muille jää mitään. Jäätelöt katoaa pakastimesta yhdessä yössä, pellin kokoista uunilohta ei jää yhtään neljän hengen ruokailun jälkeen. Kaikki ruoka, mitä joutuisi pilkkomaan, kuorimaan, pesemään, raastamaan tai keittämään ts. kasvikset tai hedelmät, ne jää koskematta.
[/quote]
Toisaalta mua huvittaa nämä niin aidot kommentit mutta onpa palstalla tervejärkisiä äitejä, jotka tarkkaavat talonsa menoa!
Meilläkin on totta, että mies kuluttaa paljon enemmän. Itse voin tehdä ruokaa"köyhemmistä" aineksista, osaan hyödyntää kasvimaan monipuolisesti, suunnitella ruuan jääkaapin sisällön peusteella ja syödä samaa ruokaa vielä toisenakin päivänä. Minä en myöskään osta sipsejä, olutta, leikkeleitä yms. turhaa. Sama ostoskäyttäytyminen pätee myös tavaroissa, minulle välttää vähempikin, mies ehkä hakee edelleen kompensaatiota köyhälle lapsuudelleen. Mutta onnekseni mies ei ole tuollainen itsekäs sika kuten tässä ketjussa monella. Mitä ihmettä, miten ihmisestä tulee tuollainen vanukasmies?!
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 08:37"]
Jos mies syö salaa ja väkisin seuraavan päivän ruoat tai kaivaa esille vihanneslaatikkoon piilotetut lihapalat, eikö padan kanteen tai paketin kääreeseen voi kirjoittaa tikkukirjaimin "ÄLÄ SYÖ TÄTÄ, TÄMÄ ON HUOMISEN ILLALLINEN" tai "ÄLÄ SYÖ TÄTÄ, TÄMÄ ON LAPSILLE"? Vai onko tämä niitä asioita, joista ei voi huomauttaa, kun tulee riita tai itselle syyllinen tai muuten vain paha olo? Vai eikö se syöppö ymmärrä lukemaansa?
[/quote]
Mä olen pitkään harkinnut tätä, mutta toistaiseksi en ole toteuttanut, koska siitä tulisi sitten helposti käytäntö joka vaatisi minulta jatkuvaa ylimääräistä vaivannäköä. Olisi niin paljon helpompaa jos voitaisiin noudattaa jotain yleisiä pelinsääntöjä ilman että tarvitsee erikseen joka päivä vääntää lappuja. Kun sittenhän kaikki mihin ei ole ehtinyt/muistanut lappua laittaa on vapaata riistaa. Eikä se viesti aina ole niin yksiselitteinen - usein siinä lapussa pitäisi lukea jotain sellaista kuin että "jos otat tätä lihaa niin voisitko täyttää osan lautasesta myös perunoilla ja muulla vähän huokeammalla" tai "ota vain sen verran että tästä jää myös lapsille".
Meillä on välillä ollut sellainen nurkka keittiöstä mihin laitettuja herkkuja mies ei saisi syödä kun ne on varattu johonkin erityistarkoitukseen, mutta sekin tapa on rapautunut kun sen kanssa ei ole oltu tarpeeksi systemaattisia. Jos olen välillä unohtanut sinne jotain minkä syöminen on ihan ok, se raja on hämärtynyt ja on taas palattu tilanteeseen jossa mies syö sieltä lasten karkkipäivänkarkit.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 11:29"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 10:06"]
Ei ole helppoa olla av(i)omies Suomessa; pillu, ruoka ja kalja ovat ankaran säännöstelyn alla :(
[/quote]
Miehen on helppo muuttaa tuosta ainakin ruokapuoli: suunnittelee ruokalistan, käy kaupassa ja valmistaa ruuat. Silloin ruokaa ei tarvitse säännöstellä ja koko perhe tulee ruokituksi.
[/quote]
Tosin itse kyllä epäilen, että se miestyyppi, jota tässä ketjussa on kuvailtu, ostaisi ja valmistaisi ruokaa vain itseään ajatellen. Toisin sanoen, jos lapset tarvitsevat esimerkiksi aamupalaa, välipalaa tai eväitä, joita mies ei ole myöskin syömässä, ne jäävät ostamatta. Mies suunnittelee vain ne ateriat, jotka itse aikoo syödä.
Ei ole helppoa olla av(i)omies Suomessa; pillu, ruoka ja kalja ovat ankaran säännöstelyn alla :(
Meillä meni näin: viikonloppuna ostoksilla maksettiin kaikki puoliksi. Mies lappoi kärryyn kaljaa, sipsejä, makkaraa jne. kuten muutkin tämän ketjun tyypit. Otin minäkin joskus pari kaljaa, mutta maksoin siis ainakin 7.
Viikolla mies ei käynyt kaupassa, minä sain täydentää varastoja omasta pussistani. Joten maksoin siis pienemmistä tuloistani suurimman osan perheen ruuasta. Tietenkään maito, leipä ja vihannekset eivät säilyneet koko viikkoa ja muutenkin kaapista hävisi herkut kun mies oli kotona viikonlopun illat...
Miehen palkka oli kaksinkertainen omaani verrattuna. Se loppui silti kesken, vaikka minä siis maksoin yli puolet kuluista ja esim. lasten vaatteet ostin aina kaikki, sainhan minä lapsilisät tililleni. Kun miehen rahat loppuivat, piti sitten pärjätä minun tuloillani. Ei mies juuri ostellut muille mitään, ei muistanut lahjoilla eikä hänellä ollut varaa hauskanpitoon, ravintolaan tms. Vaikka maksoin tietenkin aina harvoin kun päästiin, oman osuuteni. Vähitellen aloin käydä ravintolassa yms. lasten ja ystävien kanssa, kun mies ei lähtenyt mukaan pihiyttään.
Koko ajan mies osti itselleen kalliita vaatteita, koneita ym. ja kaikki mitä hän "tarvitsi", oli yleensäkin paljon kalliimpaa kuin mitä muut. Hänelle ei esim. kelvannut mikään marketin deodorantti, vaan piti olla Dior tms., koska on herkkä iho. Minä käytän alle 3 e deodoranttia yms.
Mies silti tilitti, että kaikki rahat menee perheen elatukseen, kuinka paljon hän maksaa kaikkea ja rahat menee ruokakauppaan. No, tunsin itseni taakaksi, kun söin ruokia, joista maksoin siis yli puolet, ja annoin lapsillekin. Pihi mies pihisteli muuten itseäänkin, niin se menee.
No, lähdin ja talous parani. Tarvitseeko mainitakaan, että mies maksaa elatusapua alle minimien! Mutta on hienoa, että lopulta osallistuu lastensa elatukseen.
Hänellä on nykyään vaikeuksia pärjätä palkallaan. Viimeksi kertoi, että tilillä on 15 e ja palkkapäivään viikko. Minäkös ne rahat söin?
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 09:49"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 08:37"]
[/quote]
Mä olen pitkään harkinnut tätä, mutta toistaiseksi en ole toteuttanut, koska siitä tulisi sitten helposti käytäntö joka vaatisi minulta jatkuvaa ylimääräistä vaivannäköä. Olisi niin paljon helpompaa jos voitaisiin noudattaa jotain yleisiä pelinsääntöjä ilman että tarvitsee erikseen joka päivä vääntää lappuja. Kun sittenhän kaikki mihin ei ole ehtinyt/muistanut lappua laittaa on vapaata riistaa. Eikä se viesti aina ole niin yksiselitteinen - usein siinä lapussa pitäisi lukea jotain sellaista kuin että "jos otat tätä lihaa niin voisitko täyttää osan lautasesta myös perunoilla ja muulla vähän huokeammalla" tai "ota vain sen verran että tästä jää myös lapsille".
Meillä on välillä ollut sellainen nurkka keittiöstä mihin laitettuja herkkuja mies ei saisi syödä kun ne on varattu johonkin erityistarkoitukseen, mutta sekin tapa on rapautunut kun sen kanssa ei ole oltu tarpeeksi systemaattisia. Jos olen välillä unohtanut sinne jotain minkä syöminen on ihan ok, se raja on hämärtynyt ja on taas palattu tilanteeseen jossa mies syö sieltä lasten karkkipäivänkarkit.
[/quote]
Kirjoita lappu ja päällystä se kummaltakin puolelta kontaktimuovilla, ei tarvitse vääntää uutta joka kerta vaan yhdellä pärjää vuosikausia. Karkkeja ei mihinkään nurkkaan vaan tukevaan lukolliseen metallilaatikkoon. Jos mies murtaa sen auki ja syö sisällön, voi jo ruveta miettimään, kumman päässä viskoo pahemmin - sen, jolta puuttuu aikuisen ajattelukyky ja itsehillintä kokonaan, vai sen, joka ottaa mokoman puolisokseen ja pitää liian vaivalloisena asiaan puuttumista.
Sen ymmärrän, että kaupassa käyjä poikkeaa ostoslistasta reilustikin hetken huumassa. Senkin ymmärrän, että joku syö ajattelemattomasti kaapit tyhjiksi. Sitä en ymmärrä ollenkaan, miksei aikuinen ymmärrä puhetta ja järkisyitä tai miksi jonkun mielestä on niin vaikeaa ottaa asiaa puheeksi tai olla johdonmukainen. Tämä sitkeyden puute eli laiskuus ja mukavuudenhalu näkyy kyllä koirien ja lasten kasvatuksessa, miksei sitten aviomiestenkin käytöshäiriöissä.
Jos mies tekee vaikka parin kuukauden verran koko perheen ruoat (jollei ole paikalla, tekee sitten lämmitystä vaille valmiiksi etukäteen), kyllä hän oppii näkemään, onko lapsilla keripukki ja nälänhätä. Jollei suostu edes kokeilemaan, pitää tyytyä siihen, että sitä saa, mitä tilaa.
[/quote]
Miehen on helppo muuttaa tuosta ainakin ruokapuoli: suunnittelee ruokalistan, käy kaupassa ja valmistaa ruuat. Silloin ruokaa ei tarvitse säännöstellä ja koko perhe tulee ruokituksi.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 19:20"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 11:29"]
[/quote]
[/quote]
Tosin itse kyllä epäilen, että se miestyyppi, jota tässä ketjussa on kuvailtu, ostaisi ja valmistaisi ruokaa vain itseään ajatellen. Toisin sanoen, jos lapset tarvitsevat esimerkiksi aamupalaa, välipalaa tai eväitä, joita mies ei ole myöskin syömässä, ne jäävät ostamatta. Mies suunnittelee vain ne ateriat, jotka itse aikoo syödä.
[/quote]
Tai sitten vaan jatkaa samaa rataa: itselleen ostaa 6 kallista jukurttia, ja lapsille jotain sokerivellijukurttia yhden per nenä. Lasten iltapalajukurtit loppuvat huomenna, mutta omiaan vielä on, joten eihän sinne kauppaan tarvitse miehen siksi lähteä...
Monesti olen seissyt kaupassa jonossa, kun edellä jonottaa mies jolla on pullo limsaa ja deli-tiskistä haettu puolimetrinen täytetty patonki... kun se eväiden tekeminen kotona on niin vaikeaa. Sitten siihen vielä suklaapatukka ja energiajuoma iltapäivällä, niin äkkiä menee 15 euroa perheen ruokabudjetista päivässä, millä vaimo ruokkii ne lapset pari päivää itselaittamillaan perusruoilla. Miehet ovat itsekkäitä ja laiskoja.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 01:05"]
Ai tää ei ollut se vanukasgaten isä?
[/quote]
Ei ole vanukasmies!
Mukavaa kuulla, etten ole ollut tämän kanssa yksin. Mielenkiinoista, ettei miehiltä ole tullut juurikaan kommentteja. Yksi taisi nimittää asiaan tutustuneita neuroottisiksi ja sitten oli nämä elatusmaksuista jankuttajat.
Ap.