Mies meni, ruokakulut pienenivät uskomattomasti
Mies muutti vajaa kuukausi sitten. Minua huoletti todella, miten selviän rahallisesti, mutta huoli on ollut aiheeton - rahaa jää kerrankin jopa säästöön. Eron ruokakuluissa huomasin heti. Nyt erona on selkeästi se, että täällä syödään ruoka-aikaan ja annoskoot ovat normaalit. Mies ei ollut mitenkään pullukka, mutta teki fyysisesti raskasta työtä, joka luonnollisesti aiheutti sen, että ruoka maistui. Lisäksi miehellä oli ärsyttävä tapa tyhjentää jääkaappi illassa ja napostella kaikki minkä kiinni sai.
Nyt lapset syövät koulussa ja minä töissä. Aamulla syödään aamiainen, iltapäivällä lapset syövät välipalan (sämpylä, jogurtti tmv) ja illalla ruokaillaan yhdessä. Syödään ihan normaalia kotiruokaa (kanapastaa, keittoja, kanaa ja riisiä, kasvispihvejä, pestopastaa jne) mutta samasta annoksesta, jonka ennen tein neljälle hengelle, riittääkin nyt meille kolmelle kahteen kertaan. Siis helvetti että se mies söikin. Laitan pakkaseen joko yhden aterian verran tai sitten otan töihin evääksi parina päivänä.
Kaiken lisäksi lapset eivtä kitise ruoasta vaan kaikki kelpaa. Miehellä oli tapana nirsoilla ja näköjään lapset ajattelivat, että se kuuluu asiaan. Nyt uppoavat mukisematta puurot ja kasvisruoat. Ruoaksi saa laittaa mitä lystää ilman sitä ainaista marinaa kokojyväpastasta, yrteistä, mausteisesta ruoasta jne.
Ja ennen kaikkea: ruokalasku on pienentynyt yli 60 %. Normaalisti miehen kanssa kauppareissulle meni 40€ päivässä ja kaupasta kannettiin kaikkea turhaa kotiin. Jogurtteja, vichyjä, sipsejä, nakkeja ym (paskaa) mitä mieli teki, mies valikoi. Nyt ostoskassin sisältö on terveellisempi ja harkitumpikin ja esim koko viime viikon ostokset hoidin 55€:lla. Ja jääkaapissa ruoat säilyvät koko viikon niin kuin suunnittelen eikä yksi ahmatti vedä kitaansa kaikkea
Ai helvetti mitkä antipatiat mulla on sitä äijää kohtaan, mutta ihaninta on että se nalkutus ja marina ovat loppuneet täällä.
Kommentit (146)
Muuten, eikö sitä ruokaa voi tehdä joskus senkin mukaan, mistä itse tykkäätte - vaikkei mies tykkäisikään? Itse ainakin teen näin ja vieläpä tuo mies on hengissä :)
Voi vittu. Kyllä on suomenmaassa ongelmat.
Just loppu Docventures missä syyrialaiset tappaa ja piirittää toisiaan. Kuolema voi tulla koska tahansa. Ruokaa, vettä tai turvaa ei ole. Suurvallat pelaa näillä ihmisparoilla omaa peliään.
Ja täällä sitten tällaiset probleemat ja onnenaiheet.
Jos jotain hyvää Venäjässä on niin toivottavasti se panee meidät vähän miettimään elämän tosiasioita, niin unohtuu exien annoskoot.
Lapsettomana pariskuntana me maksetaan ruuat puoliksi. Kumpikin maksaa sitten itse sellaisia ruokia, joita toinen ei syö. Itse en esim koskaan maksa limsasta, kun en sitä juokaan. Mies ei taas maksa esim avokadosta ja pavuista.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 23:08"]Voi vittu. Kyllä on suomenmaassa ongelmat.
Just loppu Docventures missä syyrialaiset tappaa ja piirittää toisiaan. Kuolema voi tulla koska tahansa. Ruokaa, vettä tai turvaa ei ole. Suurvallat pelaa näillä ihmisparoilla omaa peliään.
Ja täällä sitten tällaiset probleemat ja onnenaiheet.
Jos jotain hyvää Venäjässä on niin toivottavasti se panee meidät vähän miettimään elämän tosiasioita, niin unohtuu exien annoskoot.
[/quote]
Et selvästikään osannut samaistua asiaan?
Saitko paljon rahaa kynittyä erossa mieheltäsi?
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 16:18"]
Saitko paljon rahaa kynittyä erossa mieheltäsi?
[/quote]
Ollaanpas sitä katkeria.
Asuimme avoliitossa ja omistin asunnon ja kaiken irtaimen jo ihan itse ennen kuin mies tänne muutti. Jos tämä nyt ruokakuluihin oleellisesti liittyi..
Minulla samanlaisia kokemuksia. Miehet on hapoja ottaa ja erittäin kalliita pitää. Ruokaa ja muutakin menee niin himpskutisti ja sit vielä iso valitus sen päälle. Nauti!
Hehee, niin tuttua täälläkin. Meilläkin mies ostelee just limsoja, vaaleaa leipää, sipsejä, vähintään mäyräkoira olutta viikonloppuisin, kebabbia, hampparia... ei ihme ettei meidän rahat riitä :D Mulle ihan oikeasti riittää kasvissosekeitto ja ruisleipä arkiruuaksi, en tarvitse sen ihmeempää. Jos mies on reissussa, niin meillä menee kyllä ihan hirveän vähän rahaa ruokaan.
Allekirjoitan saman - ja sitten vielä ei tarvitse osallistua auton kuluihin. Lapsia ei tarvitse kuskata harrastuksiin autolla, se oli yksi syy miksi miehen auto piti ostaa, lapset kävelevät itse. Kauppareissut voi tehdä itse kävellen, kun ei sitä ruokaakaan eikä kaljaa tarvitse raahata kymmeniä kiloja viikossa.
Eikö enää päde se että jos on 6kk asunut todistetusti yhdessä, kaikki menee puoliksi..
Onnea! Sitten, kun vielä saat elatusmaksuja, niin tehän kylvette rahassa.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 23:10"]
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 23:08"]Voi vittu. Kyllä on suomenmaassa ongelmat. Just loppu Docventures missä syyrialaiset tappaa ja piirittää toisiaan. Kuolema voi tulla koska tahansa. Ruokaa, vettä tai turvaa ei ole. Suurvallat pelaa näillä ihmisparoilla omaa peliään. Ja täällä sitten tällaiset probleemat ja onnenaiheet. Jos jotain hyvää Venäjässä on niin toivottavasti se panee meidät vähän miettimään elämän tosiasioita, niin unohtuu exien annoskoot. [/quote] Et selvästikään osannut samaistua asiaan?
[/quote]
Aivan samasta asiasta on kyse: Syyriassa on vuosikymmeniä hallinut Assadin "isäperhe", joka on syöyt muitten ruoat. Samasta itsekeskeydestä ja ahneudesta sekä välinpitämättömyydestä muiden hyvinvoinnin suhteen tässä puhutaan --- tosin vain yhden perheen pienessä arjessa.
Mutta mentaliteetti, se on sama.
Mua ärsyttää ja sama asia. Nyt mies reissussa ja ollaan viikko oltu lasten kanssa keskenään. Kertaakaan ei olla käyty kaupassa vaan tyhjennetty pakastinta ja jääkaappia. Lounaaksi kelpaa munakas ja yhdestä jauhelihakeitosta syöty kolme kertaa. Kukaan ei valita mitä ei ole, vaan lapset kysyy mitä ruuaksi ja se on siinä.
Huhhuh, onneksi olen löytänyt puolison, joka ei ole ruoka-asioissa neuroottisen turhantarkka.
T. Syömistä mutta myös ruoanlaittoa rakastava mies.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 18:56"]
Minulla aika samoin. Kauppareissuilla jää nyt maustetut jogurtit, vaalea leipä, leikkeleet, limsat, sipsit ja muut herkut ostamatta. Samoin tortillat tilpehööreineen ovat jääneet pois, ne olikin kallista syötävää. Nyt syödään lasten kanssa aterioilla kunnon ruokaa, lihakeittoa, makaronilaatikkoa tms. Ei ole sitä nirsoilijaa valittamassa kun ei joka päivä ole jotain erikoista. Meillä herkku on sushia tai savukalaa, miehellä se oli kebab... Kallimpaa noi meidän herkut on mut terveellisempää. Laihduin eron jälkeen puolessa vuodessa 20kg. Nyt on paino junnannut ja ostin crosstrainerin. Mies olis nauranut mut ulos sen kanssa. Elämä on taas ihanaa vaikka koville ero ottikin. Mies siis lähti uuden naisen matkaan.
[/quote]
Joku kaunis päivä kun olet erittäin tyytyväinen siihen ettei mies ole enää elämässäsi, lähetä sille naiselle kiitoskortti :D
Minullakin on jäänyt huimia summia säästöön kun ero tuli. Lisäksi minun piti jatkuvasti valehdella miehelle kuinka paljon oli rahaa ruokaan, tai no, jätin vain kertomatta sen hätävara 500€ jos vaikka pakastin olisi hajonnut (täynnä hirvenlihaa joten en todellakaan halunnut niitä roskiin sen takia että ei ole varaa ostaa uutta pakastinta). Pakastimessa on myös ilmaisia marjoja, niitä mies ei tietenkään halunnut syödä, mansikat olisi kevannut mutta oli niiiiiiiiiiin vaikeaa avata se pakasti ja sulattaa niitä. Halusi aina kalleinta mahdollista hedelmää kaupasta. Vaan niidenkin hakeminen keittiöstä oli niiiiiiiiiiiiiin hankalaa, joten sinne homehtuivat.
Sinkkuna on hyvä olla. Niin mielettömän hyvä olla.
Ai tää ei ollut se vanukasgaten isä?
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 19:06"]
Selvä trendi siinä, että mies on aika egoistinen olento. Lihat omalle lautaselle, lapsille jää liemi ja perunat. Jos jääkaapissa on leikkeleitä, niin ne on vedettävä naamaan vaikka seisaaltaan siinä jääkaapilla, ettei vaan muille jää mitään. Jäätelöt katoaa pakastimesta yhdessä yössä, pellin kokoista uunilohta ei jää yhtään neljän hengen ruokailun jälkeen. Kaikki ruoka, mitä joutuisi pilkkomaan, kuorimaan, pesemään, raastamaan tai keittämään ts. kasvikset tai hedelmät, ne jää koskematta.
[/quote]
Just näin. Jos mulle jouduttaisiin jatkuvasti sanomaan että "jättäisitkö tällä kertaa lihaa/kalaa myös lapsille", tuntisin siitä jotain syyllisyyttä. Viimeistään sitten kun mulle sanottaisiin toistuvasti että "yritin piilottaa lihat että myös lapsille riittäisi", miettisin pitäisikö käytöstäni tarkastaa, mutta mun mieheni näköjään vain ottaa sen etsimishaasteena.