Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

20000 eronnut kirkosta = 11 milj. euroa vähemmän kirkolle

Vierailija
10.09.2014 |

:D

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 16:17"]

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 16:15"]

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 16:07"]

Niin pieniä summia... Näin paljon menee kehitysyhteistyöhön: http://formin.finland.fi/Public/default.aspx?nodeid=15404&contentlan=1&culture=fi-FI

[/quote]

nuo on valtion lukuja eikä niill äole kirkon kanssa mitään tekemistä, Kirkon rahoista 1-2% menee hyväntekeväisyyteen. Muu palkkoihin ja tönöjen ylläpitoon.

Sitäpaitsi on tuo nyt muutaman työntekijän vuoden palkka, kun tulot vielä menetetään lopullisesti. :D

[/quote]Niin, mutta keltäs se valtio rahat saa?

[/quote]

Kuinka niin? 

Nimestään huolimatta veroa ei makseta kirkolle, vaan paikalliselle seurakunnalle tai seurakuntayhtymälle. Kukin seurakunta tai seurakuntayhtymä päättää itse kirkollisveron suuruuden.

Varainsiirtovero, kirkko ei tätä joudu maksamaan.

Varainsiirtovero on valtiolle suoritettava maksu kiinteän omaisuuden tai arvopaperien hankinnasta. Kiinteistökaupassa varainsiirtoveron suuruus on 4% myyntihinnasta, muissa veronalaisissa hankinnoisa vähemmän.

Kiinteistöä koskevasta 4% varainsiirtoverosta on vapautettu myös uskonnolliset yhdyskunnat (sen sijaan esimerkiksi osakehuoneistoa vapautus ei koske):

Veroa ei ole suoritettava, jos luovutuksensaajana on Ahvenanmaan maakunta, kunta, kuntayhtymä, seurakunta tairekisteröity uskonnollinen yhdyskunta.

Vierailija
22/27 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

loppuvuonna eroaa toiset 20000, jolloin kirkon tappio on kokonaisuutenana 22 miljoona. Kun kasteetkin vähenevät alkaa kirkon jäsenmäärä pudota huimaa vauhtia.... :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eronnut kirkosta 15-vuotiaana, mieheni ja lapsemmekaan eivät kuulu kirkkoon. Siitä huolimatta olen pahoillani tästä kirkosta eroamis -trendistä ja jopa mietin kirkkoon liittymistä.

Jos nyt unohdetaan litugiat ja jumalanpalvelukset ja mietitään muita asioita, joita kirkko tekee;

päiväkerhotoimintaa lapsille (omanikin kirkkonkuulumattomat olivat, pari rukousta ei häirinnyt meitä vanhempia eikä lapsia, kivaa oli)

iltapäiväkerhot lapsille

diakoniatyötä (diakonintyöntekijän puoleen voi kääntyä käytännöllisen ja taloudellisen tuen tarpeessa, myös yksinäisyyden, mielenterveysongemien, päihteiden, ihmissuhdeongelmien, elämän kriisien ja ylipäätään apua tarvittaessa)

Juuri tuota diakoniatyötä arvostan. Olen ymmärtänyt, että kirkon diakoneilta saa varattua ajan nopeammin kuin kuntien vastaavista palveluista. Tämä on sitä oikeaa auttamista ja läsnäoloa.

Lähetystyö - millaiseksi sitä luulet. Onko se sinusta vain Jumalan sanan julistamista pakanoille? Voin kertoa, että ei todellakaan. Tuttavapiirissämme on lähetystyöntekijä, joka oli omin käsin rakentamassa ja alullepanemassa lastenkotia hylätyille lapsille, antamassa heille mahdollisuuden elää.

Näistä kumpuaa oma arvostukseni kirkkoa kohtaan.

Oma auttamiseni on ollut "Toisenlainen lahja" kirkon kautta perinteisten joulukukkien sijaan. 

Kirkon ulkomaanapu tekee työtään kevyemmällä organisatiolla kuin esim. Unicef, Kummit tms. Eli lahjoitetuista varoista kirkko kykenee viemään suuremman osan perille kohteeseen kuin em. suuriksi paisuneet organisaatiot.

Kirkon sisällä on erimielisyyksiä asioista, mm. naispappeus ja homoliitot. Kaikki eivät ole näitä vastaan. Päivi Räsänen sai lausunnoillaan aikaan varsinaisen kirkostaeroamisbuumin, mutta Räsänen edustaa vain itseään, ja huonosti.  Jo eläkkeelle jäänyt Kuopion piispa Wille Riekkinen puolestaan edusti kirkon humaania siipeä ja hyvin edustikin:)

Nyt joku varmasti kysyy, miksi en sitten liity kirkkoon. Koska en usko Jumalaan. Tämä seikka ei estä minua arvostamasta kirkon toimintaa, eikä se estä minua kerran vuodessa auttamasta muutamaa äitiä elättämään perheensä tai lasta samaan kouluopetusta jossain kaukana täältä, olosuhteissa, joita emme edes osaa kuvitella.

Vierailija
24/27 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 17:17"]

Olen eronnut kirkosta 15-vuotiaana, mieheni ja lapsemmekaan eivät kuulu kirkkoon. Siitä huolimatta olen pahoillani tästä kirkosta eroamis -trendistä ja jopa mietin kirkkoon liittymistä.

Jos nyt unohdetaan litugiat ja jumalanpalvelukset ja mietitään muita asioita, joita kirkko tekee;

päiväkerhotoimintaa lapsille (omanikin kirkkonkuulumattomat olivat, pari rukousta ei häirinnyt meitä vanhempia eikä lapsia, kivaa oli)

iltapäiväkerhot lapsille

diakoniatyötä (diakonintyöntekijän puoleen voi kääntyä käytännöllisen ja taloudellisen tuen tarpeessa, myös yksinäisyyden, mielenterveysongemien, päihteiden, ihmissuhdeongelmien, elämän kriisien ja ylipäätään apua tarvittaessa)

Juuri tuota diakoniatyötä arvostan. Olen ymmärtänyt, että kirkon diakoneilta saa varattua ajan nopeammin kuin kuntien vastaavista palveluista. Tämä on sitä oikeaa auttamista ja läsnäoloa.

Lähetystyö - millaiseksi sitä luulet. Onko se sinusta vain Jumalan sanan julistamista pakanoille? Voin kertoa, että ei todellakaan. Tuttavapiirissämme on lähetystyöntekijä, joka oli omin käsin rakentamassa ja alullepanemassa lastenkotia hylätyille lapsille, antamassa heille mahdollisuuden elää.

Näistä kumpuaa oma arvostukseni kirkkoa kohtaan.

Oma auttamiseni on ollut "Toisenlainen lahja" kirkon kautta perinteisten joulukukkien sijaan. 

Kirkon ulkomaanapu tekee työtään kevyemmällä organisatiolla kuin esim. Unicef, Kummit tms. Eli lahjoitetuista varoista kirkko kykenee viemään suuremman osan perille kohteeseen kuin em. suuriksi paisuneet organisaatiot.

Kirkon sisällä on erimielisyyksiä asioista, mm. naispappeus ja homoliitot. Kaikki eivät ole näitä vastaan. Päivi Räsänen sai lausunnoillaan aikaan varsinaisen kirkostaeroamisbuumin, mutta Räsänen edustaa vain itseään, ja huonosti.  Jo eläkkeelle jäänyt Kuopion piispa Wille Riekkinen puolestaan edusti kirkon humaania siipeä ja hyvin edustikin:)

Nyt joku varmasti kysyy, miksi en sitten liity kirkkoon. Koska en usko Jumalaan. Tämä seikka ei estä minua arvostamasta kirkon toimintaa, eikä se estä minua kerran vuodessa auttamasta muutamaa äitiä elättämään perheensä tai lasta samaan kouluopetusta jossain kaukana täältä, olosuhteissa, joita emme edes osaa kuvitella.

[/quote]

Niin kauan kun kirkko ulottaa lonkeronsa päiväkotiin, kouluun, lukioon sekä armeijaan seurakunnan tilaisuuksina ja lapsia/koululaisia/nuoria käytetään koulujuhlissa kirkossa minulta ei sääliä kirkolle heru. Kirkko jäsenineen kiusaa monin tavoin lapsia koulussa. Itse iloitsen kirkon alasajosta ja teen työtä sen eteen. Jokainen ero on voitto lasten mielenterveydelle.

Vierailija
25/27 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva tietää kuinka paljon kirkko saa vuosittain testamenttilahjoituksia.

Vierailija
26/27 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin seurakunnat sai viime vuonna miljoona euroa testamenttilahjoituksina. Käteisenä ja asuntoina.

Vierailija
27/27 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

22  Kertoisitko esimerkkejä tästä kiusaamisesta, josta puhut. Itse en ole törmännyt vastaavaan.