Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaista opiskelu on AMK:ssa? Entä yliopistossa?

Vierailija
17.08.2021 |

Sosiaalialasta kyse.

Kerro kaikki tuntemukset ja kokemukset millaista opiskelu noissa on. Haastavaa vai ei? Täytyykö olla kielinero?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan tarvitse olla kielinero :D Mistä olet sellaisen käsityksen saanut?

Vierailija
2/17 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haastavuus on kiinni opiskelijan taidoista ja tavoitteista. Myös tuntemukset hyvin yksilöllisiä. Kielitaidoksi riittää lukiopohja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieliin löytyy ainakin tukikursseja.

Vierailija
4/17 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan virkamiesruotsi enää nykyisin pakollinen... Jos ei, kielitaidoksi riittää englanti. Sitäkään ei valmiiksi tarvitse osata erityisen hyvin. Harjoittelemalla oppii lukemaan vaikeampiakin tekstejä ymmärtämättä joka sanaa. 

Vierailija
5/17 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse olla kieli- tai matematiikkanero. Tieteellinen kirjoitustyyli olisi hyvä omaksua ainakin auttavasti. Sosiaalisia valmiuksia amk kyllä vaatii rutkasti, itselleni introverttinä ryhmätyöt olivat kyllä todellista pakkopullaa. Tutkinto kuitenkin oli ehdottomasti kaikkien kiusallisten ja haparoivien tutustumisten arvoinen.

Vierailija
6/17 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan virkamiesruotsi enää nykyisin pakollinen... Jos ei, kielitaidoksi riittää englanti. Sitäkään ei valmiiksi tarvitse osata erityisen hyvin. Harjoittelemalla oppii lukemaan vaikeampiakin tekstejä ymmärtämättä joka sanaa. 

On pakollinen suomea äidinkielenään puhuville, mutta onneksi tosiaan vain yksi 5 opintopisteen kurssi kyseessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/17 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse olla kieli- tai matematiikkanero. Tieteellinen kirjoitustyyli olisi hyvä omaksua ainakin auttavasti. Sosiaalisia valmiuksia amk kyllä vaatii rutkasti, itselleni introverttinä ryhmätyöt olivat kyllä todellista pakkopullaa. Tutkinto kuitenkin oli ehdottomasti kaikkien kiusallisten ja haparoivien tutustumisten arvoinen.

Ryhmätyöt ovat prsiistä, vaikkei ole introverttikaan. Varsikin kun niitä on joka ikisellä kurssilla. Ainakin meillä oli.  

Vierailija
8/17 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan virkamiesruotsi enää nykyisin pakollinen... Jos ei, kielitaidoksi riittää englanti. Sitäkään ei valmiiksi tarvitse osata erityisen hyvin. Harjoittelemalla oppii lukemaan vaikeampiakin tekstejä ymmärtämättä joka sanaa. 

On pakollinen suomea äidinkielenään puhuville, mutta onneksi tosiaan vain yksi 5 opintopisteen kurssi kyseessä.

Meillä amk 3op vaan. Sekin meni google translatella ja arvosana 4

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/17 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan virkamiesruotsi enää nykyisin pakollinen... Jos ei, kielitaidoksi riittää englanti. Sitäkään ei valmiiksi tarvitse osata erityisen hyvin. Harjoittelemalla oppii lukemaan vaikeampiakin tekstejä ymmärtämättä joka sanaa. 

On pakollinen suomea äidinkielenään puhuville, mutta onneksi tosiaan vain yksi 5 opintopisteen kurssi kyseessä.

Meillä amk 3op vaan. Sekin meni google translatella ja arvosana 4

Samalla taktiikalla meni yliopistossakin. Onnistui oikein hyvin, vaikka lukio-opinnoista oli jo 15 vuotta ja kertaakaan en ollut ruotsia niiden jälkeen missään käyttänyt. 

Vierailija
10/17 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan virkamiesruotsi enää nykyisin pakollinen... Jos ei, kielitaidoksi riittää englanti. Sitäkään ei valmiiksi tarvitse osata erityisen hyvin. Harjoittelemalla oppii lukemaan vaikeampiakin tekstejä ymmärtämättä joka sanaa. 

On pakollinen suomea äidinkielenään puhuville, mutta onneksi tosiaan vain yksi 5 opintopisteen kurssi kyseessä.

Meillä amk 3op vaan. Sekin meni google translatella ja arvosana 4

Samalla taktiikalla meni yliopistossakin. Onnistui oikein hyvin, vaikka lukio-opinnoista oli jo 15 vuotta ja kertaakaan en ollut ruotsia niiden jälkeen missään käyttänyt. 

Joo, itellä 10v lukio-opinnoista ja kauhea stressi pääseekö ruotsia edes läpi. Siitä kurssista ei kyllä tarvii kenenkään stressata

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/17 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai ne nyt läpi päästää.

Vierailija
12/17 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistossa ryhmätöitä, sisältäen esitelmiä, oli vähintään joka toisella kurssilla. En tiedä mihin niillä pyrittiin. Opettamaan ryhmätyötaitoja vai helpottamaan luennoitsijan panostamistarvetta, kun puolet kurssin ajasta käytettiin esitelmien tekoon ja kuunteluun

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/17 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yliopistossa ryhmätöitä, sisältäen esitelmiä, oli vähintään joka toisella kurssilla. En tiedä mihin niillä pyrittiin. Opettamaan ryhmätyötaitoja vai helpottamaan luennoitsijan panostamistarvetta, kun puolet kurssin ajasta käytettiin esitelmien tekoon ja kuunteluun

Onneksi vain joka toisella. AMK:ssa niitä on jokaisella :D 

Vierailija
14/17 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yliopistossa ryhmätöitä, sisältäen esitelmiä, oli vähintään joka toisella kurssilla. En tiedä mihin niillä pyrittiin. Opettamaan ryhmätyötaitoja vai helpottamaan luennoitsijan panostamistarvetta, kun puolet kurssin ajasta käytettiin esitelmien tekoon ja kuunteluun

Ryhmätöillä pyritään pakottamaan opiskelijat aktiiviseen oppimiseen ja syvempään sekä pitkäkestoisempaan oppimiseen kuin sillä, että luennoitsija vaan kaataisi tietoa päähän ja se sitten valuisi pois kuin vesi hanhen selästä. Eli kun opiskelijat joutuvat tekemään jotain, jossa itse käsittelevät oppimaansa asiaa, määrittävät siitä tärkeitä näkökulmia ja sitten etsivät niihin vastauksia ja selittävät niitä muille, he oppivat enemmän, syvällisemmin. Lisäksi he oppivat arvioimaan, mitä aiheesta pitää tietää, joten he osaavat myös tulevaisuudessa nähdä, milloin heidän pitää päivittää taitojaan. Ja sitten he tietävät, miten se tehdään ja miten tietoa hankitaan ja arvioidaan. Näin asiat eivät pelkästään pysy mielessä pitempään vaan osaaminen myös pysyy ajantasaisempana pitempään, kuin pelkästään opettajajohtoisella luennoinnilla.

Ryhmätyötaitoja ei varsinaisesta yritetä opettaa, nehän kuuluvat peruskoulun ja lukion opetussuunnitelmaan, joten ne pitäisi yliopistoon tullessa jo osata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/17 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AMK on käytännönläheisempi ja työelämäosaamiseen tähtäävämpi. Yliopistossa kaikki on teoreettisempaa. Siellähän opetetaan tekemään tiedettä. Toi on se olennaisin ero AMK:ssa ja yliopistossa. Korkeakoulukohtaista sitten se minkälaisia opinnot käytännössä on. AMK:ssahan on pitkät harjottelut ja tutustutaan siihen käytännön puoleen. Yliopistossa 2-3kk harjottelut ja tosiaankin opinnot ovat teoreettisemmat. Molemmissa opinahjoissa kyllä pärjää, mutta toiset ei pidä yliopiston teoreettisuudesta ja opiskeluhan siellä kestää sitten pitempään.

Vierailija
16/17 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yliopistossa ryhmätöitä, sisältäen esitelmiä, oli vähintään joka toisella kurssilla. En tiedä mihin niillä pyrittiin. Opettamaan ryhmätyötaitoja vai helpottamaan luennoitsijan panostamistarvetta, kun puolet kurssin ajasta käytettiin esitelmien tekoon ja kuunteluun

Ryhmätöillä pyritään pakottamaan opiskelijat aktiiviseen oppimiseen ja syvempään sekä pitkäkestoisempaan oppimiseen kuin sillä, että luennoitsija vaan kaataisi tietoa päähän ja se sitten valuisi pois kuin vesi hanhen selästä. Eli kun opiskelijat joutuvat tekemään jotain, jossa itse käsittelevät oppimaansa asiaa, määrittävät siitä tärkeitä näkökulmia ja sitten etsivät niihin vastauksia ja selittävät niitä muille, he oppivat enemmän, syvällisemmin. Lisäksi he oppivat arvioimaan, mitä aiheesta pitää tietää, joten he osaavat myös tulevaisuudessa nähdä, milloin heidän pitää päivittää taitojaan. Ja sitten he tietävät, miten se tehdään ja miten tietoa hankitaan ja arvioidaan. Näin asiat eivät pelkästään pysy mielessä pitempään vaan osaaminen myös pysyy ajantasaisempana pitempään, kuin pelkästään opettajajohtoisella luennoinnilla.

Ryhmätyötaitoja ei varsinaisesta yritetä opettaa, nehän kuuluvat peruskoulun ja lukion opetussuunnitelmaan, joten ne pitäisi yliopistoon tullessa jo osata.

Ongelma on myös se että moni opiskelija inhoaa jatkuvaa esiintymistä tai sitä että oma kurssiarvosana on kiinni muiden ryhmäläisten motivaatiosta, mikä syö motivaatiota koko hommaa kohtaan. Toiset tavoittelee kiitettäviä arvosanoja ja toisille riittää nippa nappa läpi pääseminen. Osa myös lusmuilee täysin avoimesti ja on lähinnä osallistuvinaan työn tekoon. Aika yleinen kansanhuvi oli myös aiempien vuosikurssien opiskelijoiden tekemien ryhmätöiden ja esseiden plagiointi, koska luennoitsijat harvoin vaivautuvat keksimään uusia tehtäviä, vaan sama luentorunko ja samat ryhmätyötehtävät pyörivät vuodesta toiseen

Vierailija
17/17 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haastavuus on kiinni opiskelijan taidoista ja tavoitteista. Myös tuntemukset hyvin yksilöllisiä. Kielitaidoksi riittää lukiopohja. 

Sosiaalialan amk-paperit taskussa, olen ammattikoulupohjainen.

Stressasin kielikursseja paljon, mutta nekin kyllä läpäisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kuusi