Millaista opiskelu on AMK:ssa? Entä yliopistossa?
Sosiaalialasta kyse.
Kerro kaikki tuntemukset ja kokemukset millaista opiskelu noissa on. Haastavaa vai ei? Täytyykö olla kielinero?
Kommentit (17)
Haastavuus on kiinni opiskelijan taidoista ja tavoitteista. Myös tuntemukset hyvin yksilöllisiä. Kielitaidoksi riittää lukiopohja.
Kieliin löytyy ainakin tukikursseja.
Onkohan virkamiesruotsi enää nykyisin pakollinen... Jos ei, kielitaidoksi riittää englanti. Sitäkään ei valmiiksi tarvitse osata erityisen hyvin. Harjoittelemalla oppii lukemaan vaikeampiakin tekstejä ymmärtämättä joka sanaa.
Ei tarvitse olla kieli- tai matematiikkanero. Tieteellinen kirjoitustyyli olisi hyvä omaksua ainakin auttavasti. Sosiaalisia valmiuksia amk kyllä vaatii rutkasti, itselleni introverttinä ryhmätyöt olivat kyllä todellista pakkopullaa. Tutkinto kuitenkin oli ehdottomasti kaikkien kiusallisten ja haparoivien tutustumisten arvoinen.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan virkamiesruotsi enää nykyisin pakollinen... Jos ei, kielitaidoksi riittää englanti. Sitäkään ei valmiiksi tarvitse osata erityisen hyvin. Harjoittelemalla oppii lukemaan vaikeampiakin tekstejä ymmärtämättä joka sanaa.
On pakollinen suomea äidinkielenään puhuville, mutta onneksi tosiaan vain yksi 5 opintopisteen kurssi kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla kieli- tai matematiikkanero. Tieteellinen kirjoitustyyli olisi hyvä omaksua ainakin auttavasti. Sosiaalisia valmiuksia amk kyllä vaatii rutkasti, itselleni introverttinä ryhmätyöt olivat kyllä todellista pakkopullaa. Tutkinto kuitenkin oli ehdottomasti kaikkien kiusallisten ja haparoivien tutustumisten arvoinen.
Ryhmätyöt ovat prsiistä, vaikkei ole introverttikaan. Varsikin kun niitä on joka ikisellä kurssilla. Ainakin meillä oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan virkamiesruotsi enää nykyisin pakollinen... Jos ei, kielitaidoksi riittää englanti. Sitäkään ei valmiiksi tarvitse osata erityisen hyvin. Harjoittelemalla oppii lukemaan vaikeampiakin tekstejä ymmärtämättä joka sanaa.
On pakollinen suomea äidinkielenään puhuville, mutta onneksi tosiaan vain yksi 5 opintopisteen kurssi kyseessä.
Meillä amk 3op vaan. Sekin meni google translatella ja arvosana 4
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan virkamiesruotsi enää nykyisin pakollinen... Jos ei, kielitaidoksi riittää englanti. Sitäkään ei valmiiksi tarvitse osata erityisen hyvin. Harjoittelemalla oppii lukemaan vaikeampiakin tekstejä ymmärtämättä joka sanaa.
On pakollinen suomea äidinkielenään puhuville, mutta onneksi tosiaan vain yksi 5 opintopisteen kurssi kyseessä.
Meillä amk 3op vaan. Sekin meni google translatella ja arvosana 4
Samalla taktiikalla meni yliopistossakin. Onnistui oikein hyvin, vaikka lukio-opinnoista oli jo 15 vuotta ja kertaakaan en ollut ruotsia niiden jälkeen missään käyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan virkamiesruotsi enää nykyisin pakollinen... Jos ei, kielitaidoksi riittää englanti. Sitäkään ei valmiiksi tarvitse osata erityisen hyvin. Harjoittelemalla oppii lukemaan vaikeampiakin tekstejä ymmärtämättä joka sanaa.
On pakollinen suomea äidinkielenään puhuville, mutta onneksi tosiaan vain yksi 5 opintopisteen kurssi kyseessä.
Meillä amk 3op vaan. Sekin meni google translatella ja arvosana 4
Samalla taktiikalla meni yliopistossakin. Onnistui oikein hyvin, vaikka lukio-opinnoista oli jo 15 vuotta ja kertaakaan en ollut ruotsia niiden jälkeen missään käyttänyt.
Joo, itellä 10v lukio-opinnoista ja kauhea stressi pääseekö ruotsia edes läpi. Siitä kurssista ei kyllä tarvii kenenkään stressata
Yliopistossa ryhmätöitä, sisältäen esitelmiä, oli vähintään joka toisella kurssilla. En tiedä mihin niillä pyrittiin. Opettamaan ryhmätyötaitoja vai helpottamaan luennoitsijan panostamistarvetta, kun puolet kurssin ajasta käytettiin esitelmien tekoon ja kuunteluun
Vierailija kirjoitti:
Yliopistossa ryhmätöitä, sisältäen esitelmiä, oli vähintään joka toisella kurssilla. En tiedä mihin niillä pyrittiin. Opettamaan ryhmätyötaitoja vai helpottamaan luennoitsijan panostamistarvetta, kun puolet kurssin ajasta käytettiin esitelmien tekoon ja kuunteluun
Onneksi vain joka toisella. AMK:ssa niitä on jokaisella :D
Vierailija kirjoitti:
Yliopistossa ryhmätöitä, sisältäen esitelmiä, oli vähintään joka toisella kurssilla. En tiedä mihin niillä pyrittiin. Opettamaan ryhmätyötaitoja vai helpottamaan luennoitsijan panostamistarvetta, kun puolet kurssin ajasta käytettiin esitelmien tekoon ja kuunteluun
Ryhmätöillä pyritään pakottamaan opiskelijat aktiiviseen oppimiseen ja syvempään sekä pitkäkestoisempaan oppimiseen kuin sillä, että luennoitsija vaan kaataisi tietoa päähän ja se sitten valuisi pois kuin vesi hanhen selästä. Eli kun opiskelijat joutuvat tekemään jotain, jossa itse käsittelevät oppimaansa asiaa, määrittävät siitä tärkeitä näkökulmia ja sitten etsivät niihin vastauksia ja selittävät niitä muille, he oppivat enemmän, syvällisemmin. Lisäksi he oppivat arvioimaan, mitä aiheesta pitää tietää, joten he osaavat myös tulevaisuudessa nähdä, milloin heidän pitää päivittää taitojaan. Ja sitten he tietävät, miten se tehdään ja miten tietoa hankitaan ja arvioidaan. Näin asiat eivät pelkästään pysy mielessä pitempään vaan osaaminen myös pysyy ajantasaisempana pitempään, kuin pelkästään opettajajohtoisella luennoinnilla.
Ryhmätyötaitoja ei varsinaisesta yritetä opettaa, nehän kuuluvat peruskoulun ja lukion opetussuunnitelmaan, joten ne pitäisi yliopistoon tullessa jo osata.
AMK on käytännönläheisempi ja työelämäosaamiseen tähtäävämpi. Yliopistossa kaikki on teoreettisempaa. Siellähän opetetaan tekemään tiedettä. Toi on se olennaisin ero AMK:ssa ja yliopistossa. Korkeakoulukohtaista sitten se minkälaisia opinnot käytännössä on. AMK:ssahan on pitkät harjottelut ja tutustutaan siihen käytännön puoleen. Yliopistossa 2-3kk harjottelut ja tosiaankin opinnot ovat teoreettisemmat. Molemmissa opinahjoissa kyllä pärjää, mutta toiset ei pidä yliopiston teoreettisuudesta ja opiskeluhan siellä kestää sitten pitempään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yliopistossa ryhmätöitä, sisältäen esitelmiä, oli vähintään joka toisella kurssilla. En tiedä mihin niillä pyrittiin. Opettamaan ryhmätyötaitoja vai helpottamaan luennoitsijan panostamistarvetta, kun puolet kurssin ajasta käytettiin esitelmien tekoon ja kuunteluun
Ryhmätöillä pyritään pakottamaan opiskelijat aktiiviseen oppimiseen ja syvempään sekä pitkäkestoisempaan oppimiseen kuin sillä, että luennoitsija vaan kaataisi tietoa päähän ja se sitten valuisi pois kuin vesi hanhen selästä. Eli kun opiskelijat joutuvat tekemään jotain, jossa itse käsittelevät oppimaansa asiaa, määrittävät siitä tärkeitä näkökulmia ja sitten etsivät niihin vastauksia ja selittävät niitä muille, he oppivat enemmän, syvällisemmin. Lisäksi he oppivat arvioimaan, mitä aiheesta pitää tietää, joten he osaavat myös tulevaisuudessa nähdä, milloin heidän pitää päivittää taitojaan. Ja sitten he tietävät, miten se tehdään ja miten tietoa hankitaan ja arvioidaan. Näin asiat eivät pelkästään pysy mielessä pitempään vaan osaaminen myös pysyy ajantasaisempana pitempään, kuin pelkästään opettajajohtoisella luennoinnilla.
Ryhmätyötaitoja ei varsinaisesta yritetä opettaa, nehän kuuluvat peruskoulun ja lukion opetussuunnitelmaan, joten ne pitäisi yliopistoon tullessa jo osata.
Ongelma on myös se että moni opiskelija inhoaa jatkuvaa esiintymistä tai sitä että oma kurssiarvosana on kiinni muiden ryhmäläisten motivaatiosta, mikä syö motivaatiota koko hommaa kohtaan. Toiset tavoittelee kiitettäviä arvosanoja ja toisille riittää nippa nappa läpi pääseminen. Osa myös lusmuilee täysin avoimesti ja on lähinnä osallistuvinaan työn tekoon. Aika yleinen kansanhuvi oli myös aiempien vuosikurssien opiskelijoiden tekemien ryhmätöiden ja esseiden plagiointi, koska luennoitsijat harvoin vaivautuvat keksimään uusia tehtäviä, vaan sama luentorunko ja samat ryhmätyötehtävät pyörivät vuodesta toiseen
Vierailija kirjoitti:
Haastavuus on kiinni opiskelijan taidoista ja tavoitteista. Myös tuntemukset hyvin yksilöllisiä. Kielitaidoksi riittää lukiopohja.
Sosiaalialan amk-paperit taskussa, olen ammattikoulupohjainen.
Stressasin kielikursseja paljon, mutta nekin kyllä läpäisin.
Ei todellakaan tarvitse olla kielinero :D Mistä olet sellaisen käsityksen saanut?