Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

No niin... Pohjois-Pohjanmaalla on PALJON tosi moukkamaisia (tyhmiä???) ihmisiä.

Vierailija
29.08.2006 |

Olen ajatellut asiaa nyt pari viikkoa, kun kuun alussa vierailimme suvun omistamalla perintömökillä, joka aikoinaan oli maatila. Emme olleet virailleet koko paikassa 8 vuoteen, ja nuoremmalle lapselle se oli ensimmäinen kerta -- lähes 600km matkaa ei ajeta ihan huvin vuoksi.

Kuulimme mm. kuinka olemme vanhentuneet ja lihoneet ;) (ei tosin vaa' an mukaan lihottu, mutta mitäs siitä, saipa sanoa) ja kuinka hyödytöntä työtä teemme kaupungissa (kaupallinen koulutus/ala molemmilla). Asumme kuulema ylihinnoitellussa asunnossa ja meillä olisi varaa hienompaan autoon ja nykyaikaisempaan kännykkäänkin (ja lasten leikkimökkiin) jos asuisimme vakituisesti perintömökissä emmekä " sillipurkissa" kaupungissa, jossa haiseekin niin pahalle ettei edes Linnanmäelle tai Korkeasaareen (jossa vaan rääkätään eläimiä) viitsi tulla käymään.

Nämä olivat siis naapureiden kommentteja, jotka tulivat niin selvin sanoin että tuntui että ne on ennalta ulkoa opeteltu! Ei siinä kuulumisia kyselty, haukuttiin vaan koko elämäntapa pystyyn ja sitten he alkoivat kehumaan itseään. Kuten tavallista.

Jaa-a. Pitää varmaan ottaa seuraavalla kerralla itse ihan sama linja. Kaupunkilaisten näkökulmasta ;)

Ihmettelen, en ainoastaan tämän jutun perusteella vaan muutenkin... Miksi on OK että maalainen haukkuu kaupunkilaista, mutta päinvastoin sama tilanne on kammottava, ennenkuulumaton loukkaus ja katastrofi?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

saman olen huomannut kuten sinäkin: tuntuu olevan ihan hyväksyttävää että maalainen haukkuu kaupunkilaista, mutta päinvastoin tilanneon törkeä.

Olen asunut koko ikäni Helsingissä ja kuullut varmaan kymmeniä kertoja tosi inhottavia yleistyksiä kaupunkilaisista tyyliin " kaikki helsinkiläiset ovat kusipäitä" . Yksikin sanoi kerran " miten voit olla noin mukava vaikka olet helsinkiläinen?" . Ja suuttua tällaisesta ei tietenkään saisi. Auta vaan armias jos minä menisin sanomaan jollekin böndelle, että miten voit olla noin fiksu vaikka olet maalainen... Vaan eipä tulisi mieleenikään olla niin epäkohtelias kenellekään, maalaiselle tai kaupunkilaiselle.

Vierailija
2/27 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ei maalaisilla ole sen suurempaa oikeutta haukkua kaupunkilaisia, mutta ehkä täällä landella vaan ihmetellään teidän asioita. En tiiä. Taidan olla moukka iteki.

t. Landelainen Pohjois-Pohjanmaalta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmää haukkumista? Moukkamaista käytöstä? Liioiteltua yleistämistä?

Katopa peiliin!

Vierailija
4/27 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itse asun kaupungissa ja mummolassa leikin maalaisten lasten kanssa =( Kyllähän sen tietää keneltä lapset oli sellaiset ajatukset oppinu!

Vierailija
5/27 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on siitä ettei minulle/meille(kuten joku muukin jo sanoi) tulisi mieleenkään alkaa päin naamaa haukkua tai arvostella kenenkään valintoja, olipa sitten maalainen tai kaupunkilainen. Tai teki mitä työtä tahansa.

Miten, 5, itse olisit toiminut?

-ap-

Vierailija
6/27 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 vuotta sitten. Tässä keväällä vierailin kotiseuduilla ja näin erästä vanhaa tuttua joka kysyi että mitenkäs olette sinne etelään kotiutuneet. Vastasin että ihan hyvin, on tykätty. Niin tämäpä sen 5min kohtaamisen aikana antoi tulla täydeltä että miten kauhee Helsinki on (lisäsi vielä että kerran oon pistäytyny, eli oli asiasta paljon tietoa) ja miten hän ei ikinä voisi Helsingissä asua kun siellä on sitä ja tätä ja tuota jne. Kateutta tai jotain...?

Vierailija
7/27 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta toki kaupinkilaisten ja maalaisten erot on näkyvissä.

Maalla tervehditään kaikkia, tunnetaan lähes kaikki ja tiedetään missä kulloinkin mennään. Ollaan suorapuheisia ja asiat tuodaan julki rehellisesti niin kuin ajatellaan.

Helsinki on kylmä kaupunki, ei ihmiset välitä toisistaan. Mennään kyynärpäät edellä tyyliin, minä olin ensin. Kaupoissa myyjien käytös on ilmeetöntä jopa tylyä. Hymyn jos leiskautat kasvoille, olet idiootti tai olet jotakin vailla.

Vierailija
8/27 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä vois itse yrittää käyttäytyä kuin aikuinen vaikka vastapuoli ei sitä tekiskään! Joko sanoa suoraan että tämä on minun valintani ja minun elämäni ja toivot että sitä ei arvostella kuten et sinäkään tee heille. Tai sitten kuunnella ja päästää samantien toisesta korvasta ulos eli unohtaa.

Vierailija
9/27 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tapaan että sanotaan suoraan... minusta parempi että puhutaan päin naamaa kuin että selän takana..

Ei ne pahaa tarkoita, se on vaan selkäytimessä tuollainen tyyli...

Vierailija
10/27 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

samalla lailla täällä pestään kakkapyllyjä, hoidetaan sairaita, vanhuksia, käydään koulussa, kaupassa, tehdään kotihommia jne. kuin maallakin. Monet saavat todella pientä palkkaa ja joutuvat tekemään kahta hommaa tai hirveästi ylitöitä, jotta saavat riittävästi rahaa elämiseen kun asuminen on älyttömän hintaista.

Jos on tänne syntynyt, täällä ikänsä asunut, opiskellut ja sattunut saamaan työpaikankin, perustanut perheen jne. niin mitä ihmeen väärää on tehnyt? Pitäisikö ihan vaan sen takia, ettei olisi tyhmä hesalainen nyt sitten muuttaa jonnekin?

Vierailija
11/27 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miksi pitäisi olla pelkkä kaikkea nielevä kaatoämpäri, ja kuinka kauan? Ei näitä naapureita ole kukaan PYYTÄNYT paikalle arvostelemaan. Tervehditty ollaan aina ja päälliset kuulumiset vaihdettu.

Ja mitä kaupunkilaisten pinnallisuuteen tulee, niin me asumme ydinkeskustassa ja tunnemme naapurit ja mm. lähikauppojen henkilökunnan, ja juttelemme paljon. Joskus joku muuttaa pos, joskus ei. Tai liikkeiden henkilökunta vaihtuu. Tai jotain muuta. Mutta varmaa on ettei kukaan lähtisi moukkamaisesti tölvimään naapuriaan (" sanomaan asioita suoraan" ) tai lähikaupan myyjää tai sitä uutta postineitiä tai R-kioskin tyttöä vaikka sillä onkin lävistys alahuulessa.

Vierailija:

Ehkä vois itse yrittää käyttäytyä kuin aikuinen vaikka vastapuoli ei sitä tekiskään! Joko sanoa suoraan että tämä on minun valintani ja minun elämäni ja toivot että sitä ei arvostella kuten et sinäkään tee heille. Tai sitten kuunnella ja päästää samantien toisesta korvasta ulos eli unohtaa.

Vierailija
12/27 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tosiaan...sitten kun ovat saaneet haukuttua etelän niin alkavat kehua itseään tai kuinka omat lapset ovat menestyneet...niin tuttua niin tuttua...

Vierailija
13/27 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

tapaan että sanotaan suoraan... minusta parempi että puhutaan päin naamaa kuin että selän takana..

Ei ne pahaa tarkoita, se on vaan selkäytimessä tuollainen tyyli...

Vierailija
14/27 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun etelä-pohjalainen suku pitää pahana, että olen muuttanut pieneen kasvukeskukseen pohjanmaalla. Olisi pitänyt pysyä pienessä maalaiskunnassa, jossa mikään palvelu ei toimi ja töitä ei ole.

Mutta nuo nyt on niin omituisia puheita, etten ole jaksanut niitä jäädä minuuttia pidempään pohtimaan :)

Vierailija
15/27 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaupunkilaiselämä on hienompaa. (tai ajattelevat ainakin, että kaupunkilaiset pitävät itseään jotenkin parempina) Pohjimmiltaan siis tuo haukkuminen johtuu vain kateudesta. Ja jotenkin alitajuisesti ajattelevat ettei kaupunkilainen voi/saa loukkaantua..

eihän sellaisen ihmisen, jolla itsellään on itsetunto ja tyytyväinen omaan elämäänsä ole edes tarvetta alentaa toista ja siten korottaa itseään.

en tiedä, mutta näin itse olen ajatellut, kun minun elämäntapaani on mollattu.

Vierailija
16/27 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjalaiset pitävät ajatustensa suoraan puhumista ' rehtinä' , eivätkä ymmärrä käyttäytyvänsä moukkamaisesti ja loukkaavasti.

Eivät ne vittumaisuuttansa niin käyttäydy.

Vierailija
17/27 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

kaupunkilaiselämä on hienompaa. (tai ajattelevat ainakin, että kaupunkilaiset pitävät itseään jotenkin parempina) Pohjimmiltaan siis tuo haukkuminen johtuu vain kateudesta. Ja jotenkin alitajuisesti ajattelevat ettei kaupunkilainen voi/saa loukkaantua..

eihän sellaisen ihmisen, jolla itsellään on itsetunto ja tyytyväinen omaan elämäänsä ole edes tarvetta alentaa toista ja siten korottaa itseään.

Vierailija
18/27 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija
19/27 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

juntteja, jotka pitävät käytöstapojen puutetta suoraan puhumisena ja olemattomilla ansioilla pullistelua hyvän itsetunnon merkkinä. Kunnon pohjalainen on mielestään aina oikeassa, vaikka ei olisi koskaan kuullutkaan keskustelun kohteena olevasta asiasta.

Kokemusta on 8 v seurustelusta ja noin 60-70 käynnistä Pohjanmaalla.

t. stadilainen.

Vierailija
20/27 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun (ehkä puolin ja toisin) osaisi siivilöidä ne sammakot pois puheista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yksi