Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten katkaista välit kolmen porukasta vain yhteen?

Vierailija
17.08.2021 |

Eli tilanne se, että meitä on kolme "ystävystä", porukkaa pitää kasassa käytännössä yksi ihminen. Eli tavallaan minulla ja tällä johon haluaisin katkaista välit on yhteinen ystävä, joka pitää yhteyttä meihin molempiin ja esim. kutsuu kylään. Minulla ei ole enää mitään yhteistä tämän "kolmannen pyörän" kanssa, en oikeastaan pidä hänestä, lähinnä epämukava olo tulee hänen kanssaan. Mutta taas on sovittu viikonlopulle tapaaminen, koska tämä yhteinen ystävä pitää oletusarvona sitä, että totta kai nähdään porukalla ja kutsui molemmat. Nyt en enää kehtaa kieltäytyä. Tietysti koronaan vedoten voin helposti olla menemättä, mutta se ei poista alkuperäistä ongelmaa.

Vaikea siis vain "ghostata" kun on tämä yhteinen ystävä, joka väkisin pitää välit yllä.

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Odotatko siis, että teidän ystävänne jättäisi kutsumatta kolmannen naisen pois kun tapaatte?

Näitä kahdenkeskisiä tapaamisiakin on. Toivoisin että illanistujaiskutsuja ei tulisi ollenkaan, kiusallista kieltäytyä, varsinkin jos ei heti alusta asti tajua että on "koko porukka" kutsuttu.

Ap

Vierailija
42/70 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useat ihmiset haluavat olla ikäviä jäämättä siitä kiinni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi rumasti porukka kommentoi, ihme touhua. Harmi apn takia. Tunnistan kyllä tuon fiiliksen, itsellä toki sellainen tilanne, että siedän kyllä kaikkia porukamme naisia, mutta oikeasti voin laskea ystäviksi vain kaksi. Kaksi muuta ovat minulle vain hyvänpäivän tuttuja jotka nyt ovat mukana porukassamme koska heillä on muiden kanssa jotain yhteistä. Ei tule epämukava olo, joten ei siis haittaa että ovat mukana.

Juttelisin ensin sen hyvän ystäväsi kanssa asiasta. Ja miettisin myös tarkkaan, että mikä kolmannessa ystävässä tökkii? Jos kyse on hänen persoonallisuudestaan tai muusta johon hän ei voi vaikuttaa, en ainakaan sanoisi suoraan, etten pidä hänestä. Jos taas on selkeä syy tai käytös joka laukaisee tuon epämiellyttävän fiiliksen, mieti ensin voisiko asiaa muuttaa. Jos voi, niin juttelisin hänen kanssaan siitä, että sinua häiritsee kun hän käyttäytyy näin. Siinä tilanteessa hän voi päättä muuttaa käytöstään ja te pysytte väleissä, tai hän ilmoittaa ettei muutu jolloin on helpompi ns yhteisymmärryksessä tulla siihen tulokseen, että on parasta ettette enää tapaa.

Vierailija
44/70 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No etkö voi sanoa tälle kutsujalle, että näät häntä mieluummin vaan kahdestaan etkä toivo enää kutsuja yhteisiin tapaamisiin? Jos oot tähän asti ilosena mennyt kutsuttuna etkä sanallakaan sanonut, että tilanne häiritsee sua, niin mistä kutsuja voisi sen arvata?

Vierailija
45/70 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useat ihmiset haluavat olla ikäviä jäämättä siitä kiinni.

Ja vielä sanovat sitä "liialliseksi kohteliaisuudeksi" :D 

Vierailija
46/70 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Odotatko siis, että teidän ystävänne jättäisi kutsumatta kolmannen naisen pois kun tapaatte?

Näitä kahdenkeskisiä tapaamisiakin on. Toivoisin että illanistujaiskutsuja ei tulisi ollenkaan, kiusallista kieltäytyä, varsinkin jos ei heti alusta asti tajua että on "koko porukka" kutsuttu.

Ap

Puhu sille ystävällesi ensin! Jos hän ei tiedä asiasta, hän ei tiedä olla kutsumatta sitä kolmatta. Silloin hänkin tietää jättää sinut pois yhteisistä jutuista ja panostaa ystävyyteenne vain niissä kahdenkeskeisissä tapaamisissa!

Vierailija
47/70 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia on melkoisen yksinkertainen. Se joka kutsuu päättää kenet kutsuu. Se joka kutsutaan päättää osallistuako vai ei. Siinä ne välit sitten katkeavat luonnollisesti niihin joihin ovat katketakseen.

Vierailija
48/70 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulitko ajatelleeksi, että näiden kahden muun mielestä sinä voit olla se ikävä ihminen, joka saa heille aikaseksi epämiellyttävän olon. 

Just meinasin kans sanoa, että problem solved kahden näkökulmasta kun heivaavat ap:n mäkeen porukasta.

En nyt tajua tätä. Jos on kaveri jonkun kanssa niin onko pakko pitää tämän kaveristakin?

Ap, pidä yhteyttä vain siihen toiseen kun kolmas ei kuitenkaan ole ollut koskaan läheinen ystävä sinulle. Ei tällöin ole mitään selittelyvelvoitetta.

Vierailija
49/70 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oikein tajua mikä tässä on ongelma. Jos tämä tyyppi josta pidät on oikeasti ystäväsi ja näette myös kahdestaan, miksi et voi vain sanoa hänelle tietenkin kauniisti ja kohteliaasti että sua ei kiinnosta kolmestaan hengailu..? Ja sitten et mene niihin yhteisjuttuihin. Jo tehdään taas olemattomasta asiasta ongelma. Tuskin sinäkään olet tälle kolmannelle niin tärkeä jos hän ei pyri pitämään suhun yhteyttä muuten.

Vierailija
50/70 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset vaan jätä noita kahta muuta rauhaan? Siinähän kolmesta tulee kaksi kuten toivot.

Vierailija
51/70 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi rumasti porukka kommentoi, ihme touhua. Harmi apn takia. Tunnistan kyllä tuon fiiliksen, itsellä toki sellainen tilanne, että siedän kyllä kaikkia porukamme naisia, mutta oikeasti voin laskea ystäviksi vain kaksi. Kaksi muuta ovat minulle vain hyvänpäivän tuttuja jotka nyt ovat mukana porukassamme koska heillä on muiden kanssa jotain yhteistä. Ei tule epämukava olo, joten ei siis haittaa että ovat mukana.

Juttelisin ensin sen hyvän ystäväsi kanssa asiasta. Ja miettisin myös tarkkaan, että mikä kolmannessa ystävässä tökkii? Jos kyse on hänen persoonallisuudestaan tai muusta johon hän ei voi vaikuttaa, en ainakaan sanoisi suoraan, etten pidä hänestä. Jos taas on selkeä syy tai käytös joka laukaisee tuon epämiellyttävän fiiliksen, mieti ensin voisiko asiaa muuttaa. Jos voi, niin juttelisin hänen kanssaan siitä, että sinua häiritsee kun hän käyttäytyy näin. Siinä tilanteessa hän voi päättä muuttaa käytöstään ja te pysytte väleissä, tai hän ilmoittaa ettei muutu jolloin on helpompi ns yhteisymmärryksessä tulla siihen tulokseen, että on parasta ettette enää tapaa.

Niinpä, en tajunnut että tämä menisi ihmisillä niin ihon alle, kun yleensä tällä palstalla kehotetaan karsimaan energiasyöpöt ihmissuhteet pois! Mutta voi olla että kun ei tilannetta tiedä, niin tämän lyhyen tilannekuvauksen perusteella jotenkin sympatiseeraa sitä "kolmatta pyörää". Täytyy ehkä itsekin vielä miettiä, että onkohan se täysin kaverin persoonasta vai käytöksestä johtuvaa, ettei enää tulla toimeen kuin ns. ulkokultaisesti. Esitetään että on hauskaa, mutta itse joko kiehun tai kuolen sisältä vähän aina kun tavataan.

Ap

Vierailija
52/70 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti, nyt jo vähän kuolet sisältä. Anteeksi, mutta teet kyllä ihan itse sitä draamaa tässä. Ihan ketjun alussa jo ehdotettiin, että kerrot osapuolille, jommalle kummalle tai molemmille miltä sinusta tuntuu, mutta et ole siihen halukas. Mitä muuta keinoa voisi ollakaan? 

Vierailija
53/70 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ap täsmälleen samanlainen tilanne kuin sinulla ja tätä ketjua lukiessa tajusin siihen ratkaisun, en yksinkertaisesti mene enää illanviettoihin missä tämä yksi on, joka siis aiheuttaa minulle aina pahaa mieltä tölväisyillään. Meillä on illanviettoja noin pari tai kolme vuodessa ja nyt korona-aikaan ei ole ollut ollenkaan, niin eihän siinä niin paljosta jää paitsi. Muiden kanssa sitten vaan pidän yhteyttä ja kyläillään. Ei tuohon oikein muutakaan ratkaisua ole.

Vierailija
54/70 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset vaan jätä noita kahta muuta rauhaan? Siinähän kolmesta tulee kaksi kuten toivot.

Tyhmä.

Vierailija
55/70 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti, nyt jo vähän kuolet sisältä. Anteeksi, mutta teet kyllä ihan itse sitä draamaa tässä. Ihan ketjun alussa jo ehdotettiin, että kerrot osapuolille, jommalle kummalle tai molemmille miltä sinusta tuntuu, mutta et ole siihen halukas. Mitä muuta keinoa voisi ollakaan? 

Draamat ovat omassa päässäni, en halua niitä konkretisoida :D Tilanne tuskin noille kahdelle muulle on ollenkaan samanlainen kuin minulle, ei heillä välttämättä ole mitään ongelmaa. Mielestäni edelleenkin se totuuksien laukominen toisten tunteista välittämättä on turhaa draamaa, vaikka sitä pääni sisällä läpi kävisinkin, ei kaikkea tarvitse ääneen töräyttää.

Ap

Vierailija
56/70 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaikki viestit tääll ovat niin vihamielisiä ap:ta kohtaan? Eikö ihmiset täällä ole muka ikinä olleet itse siinä tilanteessa, että ystäväporukassa on joku yksi tyyppi, jonka kanssa ei vaan itse viihdy? Ei se mielestäni tee ap:sta ikävää ihmistä. Minusta tuossa tilanteessa voi hyvin vain hakeutua sen ystävän seuraan kahdestaan, jonka kanssa viihtyy. Minullakin on kavereita, joiden kanssa osa kavereistani ei tule ollenkaan toimeen, eivätkä kaikki kaverieni kaverit ole minulle mieluisia tyyppejä. Luulisi olevan aika perus, ettei kaikkien kanssa synkaa. Miten se tekee ap:sta "sen kolmannen pyörän, joka muiden olisi parempi heittää mäkeen"?

Vierailija
57/70 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsuja päättää ketä kutsuu, ei kutsuttu. Jos olette kutsujan kanssa läheisiä, niin voithan hänelle kertoa että et koe oloasi miellyttäväksi tämän kolmannen henkilön seurassa.

Annathan kuitenkin henkilölle mahdollisuuden ja hyväksyt, että kaikki emme ole samanlaisia ja mielenkiinnon kohteet ovat erilaisia, etkä tyrmää toista heti.

Vierailija
58/70 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Draamat ovat omassa päässäni, en halua niitä konkretisoida :D Tilanne tuskin noille kahdelle muulle on ollenkaan samanlainen kuin minulle, ei heillä välttämättä ole mitään ongelmaa. Mielestäni edelleenkin se totuuksien laukominen toisten tunteista välittämättä on turhaa draamaa, vaikka sitä pääni sisällä läpi kävisinkin, ei kaikkea tarvitse ääneen töräyttää.

Ap

Ymmärrän kyllä tuonkin, ainakin jossain määrin, mutta en näe sitten muuta ratkaisua kuin kieltäytyä kolmen tapaamisista, jos niihin meneminen on sinulle liikaa. Minusta on vaan kurjaa, että ystäväsi eivät tiedä, millaista epämukavuutta se sinulle aiheuttaa. En kertakaikkiaan hoksaa mitä tuossa voisi tehdä, jollei asioista voi puhua eikä se poisjääminenkään näytä kelpaavan. Kyllä ystävien kesken voi puhua asioista eikä se ole sama asia kuin töksäyttely. 

Vierailija
59/70 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos ottaisit vetovastuun tapaamisten järjestämisestä ja kutsuisit mukaan aina vain tämän henkilön, jonka kanssa haluat pysyä väleissä? Ei tuohon minusta oikein muuta keinoa ole, paitsi sanoa suoraan, mitä ajattelet tästä toisesta henkilöstä, mutta siinä voi käydä niin, että jatkossa se olet sinä, jota ei kutsuta tapaamisiin.

Kyllä tapaan tätä oikeaa ystävääni ihan kahden keskenkin, toiseen kaveriin en pidä itse mitään yhteyttä muutoin kuin ryhmäkeskustelussa. Mutta en ole päässyt eroon yhteisistä illanvietoista / kutsuista niihin.

Ap

Jättäisin sinuna sitten vaan nämä yhteistapaamiset väliin. Jos ystävä kysyy, miksi aina kieltäydyt, sano syy suoraan, mutta nätisti.

Toinen vaihtoehto voisi olla, että alat viedä niihin mukaan jonkun neljännen, oman kaverisi, jota ystäväsi ei tunne. Tämä voisi muuttaa porukan dynamiikkaa niin, että tuo epämieluisa ihminen tulisi helpommaksi sietää. Jos ystävä ihmettelee uutta käytäntöä, sano, että niinhän hänkin kutsuu aina ulkopuolisen, sinulle ei niin tutun ihmisen illanviettoihin.

Sinä tunnut jotenkin ajattelevan, että ap:n ystävä raahaa kolmannen osapuolen kahdenkeskisiksi suunniteltuihin tapaamisiin. Minusta ap:n puheista saa kuitenkin sen kuvan, että ap:n kaveri kutsuu säännöllisesti kaksi ystäväänsä kylään - ap:n ja tämän kolmannen. Ei sellaiseen kattaukseen voi mennä ominpäin tuomaan jotain neljättä, kutsumatonta vierasta ja nakella niskojaan että "onhan sullakin kaveri". Siis jos kutsut kotiisi muutaman kaverin illanviettoon, niin onko sinusta oikeasti ok että joku vieraista raahaa kasan kutsumattomia kavereita paikalle vain siksi että "sullakin on täällä noi kaverit?"

Kutsuja päättää kutsuttavat ja kutsutut päättää omasta osallistumisestaan.

Vierailija
60/70 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaikki viestit tääll ovat niin vihamielisiä ap:ta kohtaan? Eikö ihmiset täällä ole muka ikinä olleet itse siinä tilanteessa, että ystäväporukassa on joku yksi tyyppi, jonka kanssa ei vaan itse viihdy? Ei se mielestäni tee ap:sta ikävää ihmistä. Minusta tuossa tilanteessa voi hyvin vain hakeutua sen ystävän seuraan kahdestaan, jonka kanssa viihtyy. Minullakin on kavereita, joiden kanssa osa kavereistani ei tule ollenkaan toimeen, eivätkä kaikki kaverieni kaverit ole minulle mieluisia tyyppejä. Luulisi olevan aika perus, ettei kaikkien kanssa synkaa. Miten se tekee ap:sta "sen kolmannen pyörän, joka muiden olisi parempi heittää mäkeen"?

Eikä tätä ole koko ajan ketjussa ap:lle ehdotettu? Asioista puhumista ja kutsuista kieltäytymistä sen mukaan kenen kanssa haluaa olla tekemisissä? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän viisi