Paljonko säästöön
Paljonko olisi mielestäsi hyvä säästää ennen eläkeikää? Siis ideaalitilanteessa (en siis kysy paljonko sinun on mahdollista säästää) jos oletuksena on että lisäksi on asuntolainat jne maksettu. Käärinliinoissa ei ole taskuja ja minulla ei ole mitään hinkua kerätä omaisuutta enempää kuin on tarpeen, mutta paljonko on tarpeeksi?
Kommentit (25)
No katsoin eläkelaskurista paljonko eläkettä olisi tulossa jos olen siihen asti töissä, eikä esim tule mitään työttömyysjaksoja ja summa on kyllä naurettavan pieni. Ja siitä menee sitten vielä verot. Käytännössä mun pitää siis säästää vähintään se 1000€/kk kymmenelle vuodelle tms. Mun elinajan odote ei kyllä ole mikään hirveän pitkä, mutta niitä lääke/lääkärilaskuja toki sitten loppuajasta tulee senkin edestä.
Itse olen nyt pienituloinen niin odotan, että eläkekin on pieni. Tosin esimerkiksi tällä hetkellä pärjäisin mukavasti 1200 eurolla kuussa (sis. asuminen, ruoat, laskut), joten en ymmärrä, mihin tarvitsisi nimenomaan 2000 netto, kuten 1 esittää. Minulla ei ole autoa, mutta silti ero on suuri. Mutta olen ajatellut, että eläkeläisenä pitää varautua enemmän terveyteen liittyviin kustannuksiin.
Itse olen 38v ja työtön. Säästössä on nyt n. 40 000e ja mietin uskallanko noita vähäisiä sijoittaa että niistä olisi hyötyä parinkymmenen vuoden päästä..
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 38v ja työtön. Säästössä on nyt n. 40 000e ja mietin uskallanko noita vähäisiä sijoittaa että niistä olisi hyötyä parinkymmenen vuoden päästä..
Ehdottomasti sijoitat! Vaikka 5000 erissä kuukauden välein indeksirahastoihin, jos sijoitusaika on 20 vuotta ja et halua perehtyä enempää.
Ihan turha luulla ettei työeläkkeitä tulla vielä leikkaamaan. Nyt on luvattu jo eläkeiän nosto ja elinaikakerroin. Kohta ilmoitetaan uusista uudistuksista.
Sellainen 2000€/kk olisi ihan OK. Siihen päälle vielä yksityinen sairaanhoito ja kodinhoitaja tms. Joku puoli miljoonaa takaisi lokoisat eläkepäivät.
Vierailija kirjoitti:
No vähän riippuu, että paljonko eläke tulee olemaan.
Velaton auto (tarvittaessa) ja velaton sopivan kokoinen asunto nyt on lähtöjään jo suositeltavia.
Joku 2000€ nettona eläkettä ja sitten jonkin verran säästöjä käytettäväksi, esim. 500€ / kk ainakin ensimmäisen 10 vuoden aikana, jotta saa reissata ja elää kohtuu mukavasti.
Ehkä jotain tuon suuntaista miettisin.
Toki 2000€ eläkkeen päälle saisi tulla vaikka 1000€ /kk, mutta ei vielä tietoa paljonko sitä tulee kulutettua, jahka eläkkeelle pääsee.
Tuollainen 2000e nettoeläke ei ole mitenkään helppo saavuttaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti sijoitat! Vaikka 5000 erissä kuukauden välein indeksirahastoihin, jos sijoitusaika on 20 vuotta ja et halua perehtyä enempää.
Ja tämäkö on täysin turvallinen tapa pitää sijoitusten arvo plussalla 20 vuotta?
T. Ei ap
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet, ap?
41v eli eläkeikää ehditään nostaa vielä monta kertaa ennenkuin siellä asti olen. Itse haluaisin jäädä eläkkeelle n. 60-vuotiaana, mutta sitten pitäisi jo olla enemmän säästössä kun ei vielä ole eläkeiässäkään.
Vierailija kirjoitti:
Miten uskallat olla sijoittamatta? Kuluttomaan indeksirahastoon ja on eläkeiässä vähintään 315 000€
Eläkeiän kynnyksellä olisi hyvä olla puolisen miljoonaa säästössä. Joutuu kuitenkin tekemään remontteja, terveys alkaa reistailla ja palveluita voi ostaa, kun kaikkea ei enää jaksa tehdä itse. Näin pystyy eläkkeellä elämään taloudellisesti huoletonta elämää, vaikka säästöillä ei mitään luksuselämää vietetäkkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä tarvitse ajallisesti hajauttaa kymmenien vuosien sijoitus ajalla kun kerran könttäsummasta on puhe.
Minä laskin joskus tarvitsevani 500 000 euron sijoitusvarallisuuden voidakseni lopettaa työnteon 55-vuotiaana. Asunto on oma. Tuossa skenaariossa on tarkoitus myös syödä pääoma loppuun, ei siis elää pelkillä tuotoilla. Ei ole perillisiä eli mitään ei jää jäljelle paitsi ehkä asunto jos en raaski siitä luopua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämäkö on täysin turvallinen tapa pitää sijoitusten arvo plussalla 20 vuotta?
T. Ei ap
No, täysin turvallista ei ole olemassakaan, ei myöskään pankkitili. Vauraus tulee sijoittamalla, ei pankkitilllä pitämällä ja indeksit on maailman helpoin sijoitusmuoto.
Pyrin kuromaan kiinni nykyisen nettopalkan ja tulevan nettoeläkkeen eron, eli noin 1500€/kk. Aika paljon siihen pitää säästää, mutta olen onnistunut mielestäni aika hyvin ja tulevat perinnöt helpottavat asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten uskallat olla sijoittamatta? Kuluttomaan indeksirahastoon ja on eläkeiässä vähintään 315 000€
Sinäkö takaat?
Mm inflaatio voi syödä, rahan arvo muuttua...
Vierailija kirjoitti:
No katsoin eläkelaskurista paljonko eläkettä olisi tulossa jos olen siihen asti töissä, eikä esim tule mitään työttömyysjaksoja ja summa on kyllä naurettavan pieni. Ja siitä menee sitten vielä verot. Käytännössä mun pitää siis säästää vähintään se 1000€/kk kymmenelle vuodelle tms. Mun elinajan odote ei kyllä ole mikään hirveän pitkä, mutta niitä lääke/lääkärilaskuja toki sitten loppuajasta tulee senkin edestä.
No Kela avustaa loppupäässä.
Aion ottaa osan eläkkeestä heti kun olen sen ikäinen. Mitä sitä säästämään, kun ei perinnöksikään voi antaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinäkö takaat?
Mm inflaatio voi syödä, rahan arvo muuttua...
Täh?? Älä sitten sijoita, ei se meiltä ole pois, sinulta vain. T. Sijoittanut salkkuun omaa rahaa 34t ja salkku nyt 90t.
No vähän riippuu, että paljonko eläke tulee olemaan.
Velaton auto (tarvittaessa) ja velaton sopivan kokoinen asunto nyt on lähtöjään jo suositeltavia.
Joku 2000€ nettona eläkettä ja sitten jonkin verran säästöjä käytettäväksi, esim. 500€ / kk ainakin ensimmäisen 10 vuoden aikana, jotta saa reissata ja elää kohtuu mukavasti.
Ehkä jotain tuon suuntaista miettisin.
Toki 2000€ eläkkeen päälle saisi tulla vaikka 1000€ /kk, mutta ei vielä tietoa paljonko sitä tulee kulutettua, jahka eläkkeelle pääsee.