Paljonko säästöön
Paljonko olisi mielestäsi hyvä säästää ennen eläkeikää? Siis ideaalitilanteessa (en siis kysy paljonko sinun on mahdollista säästää) jos oletuksena on että lisäksi on asuntolainat jne maksettu. Käärinliinoissa ei ole taskuja ja minulla ei ole mitään hinkua kerätä omaisuutta enempää kuin on tarpeen, mutta paljonko on tarpeeksi?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 38v ja työtön. Säästössä on nyt n. 40 000e ja mietin uskallanko noita vähäisiä sijoittaa että niistä olisi hyötyä parinkymmenen vuoden päästä..
Miten uskallat olla sijoittamatta? Kuluttomaan indeksirahastoon ja on eläkeiässä vähintään 315 000€
Oletko yhden sijoitusoppaan lukenut ja kuunnellut jonkun sijoituspodcastia?
Sinä tai kukaan muukaan ei pysty ennustamaan tulevaisuuden kurssimuutoksia. Sinä tai kukaan muukaan ei tiedä mahdollisia kurssiromahduksia. Vai osaatko varmasti sanoa, että KESKIARVOINEN kurssinousu SUOMESSA jatkuu +7%:na hamaan tappiin ja korkoa korolle täyttyy? Siinä vaiheessa pyydän jakamaan sinun lähteesi, sillä kukaan muu maailmassa ei ole vielä pystynyt löytämään syytä kurssimuutoksille.
Voi luoja näitä neuvoja. Sinun kaltaisten ihmisten takia päivätreidauksen eräässä ohjelmassa on ilmoitus joka ostossa, että 70% treidauksesta johtaa tappioon.
Alkuperäinen kysyjä. Sijoita aina vain sen verran, minkä olet takuuvarmasti valmis menettämään. Jos epäilet tuon 40k€:n sijoittamista, älä sijoita. Jos olet valmis menettämään esimerkiksi 10 000€ tuosta summasta ilman positiivista kehittymistä niin sijoita.
No minini on minusta se että eläkeikään mennessä ihminen on velaton.
Loppu riippuu paljon siitä miten on suunnitellut elävänsä eläkkeellä ollessaan. Jos haluaa matkustella tai asua vaikka Espanjassa muutaman kuukauden joka talvi, niin siihen pitää varata enemmän rahaa. Jos taas tykkää marjastaa ja patikoida kotimaassa tai vaikka piipahtaa risteilyllä tai muissa naapurimaissa lähellä muutaman kerran vuodessa niin rahaa kuluu vähemmän. Jos on sairauksia jo tiedossa, on parasta säästää niidenkin hoitoon. Onko auto vai pärjääkö julkisilla? Onko omistusasunto jonka voi tarvitessaan realisoida, ja jos, niin millä hinnalla? Onko mahdollista muuttaa edullisempaan asuntoon jos asuu vuokralla?
Mahdoton vastata, muuten kuin että mitä enemmän saat säästöön sitä parempi. Nuorena kannattaa aloittaa heti, tänään, ei huomenna. Kaduttaa että itse en ole enempää saanut säästöön. Hitaasti nytkin karttuu mutta ei nämä riitä, ikää kun on jo yli 50v.
Minkä kautta niihin indeksirahastoihin kannattaa sijoittaa? Helpoin olisi mennä Osuuspankkiin mutta onko jotain muuta kautta järkevämpää?
No sitä ei kyllä voi tietää millainen Kela silloin jos sitä on ollenkaan. Nykyilmapiiristä päätellen se tuskin ainakaan on avokätisempi. Omia vanhempiani kun olen tässä katsellut niin haluaisin itselleni paremman vanhuuden ja ikävä kyllä rahalla sitä saa.