Vaihdevuosien henkiset vaikutukset
Fyysisistä puhutaan nykyään paljon, mutta miten tunne-elämä ja ajatukset muuttuvat?
Olen esivaihdevuosissa, huomaan että minulla on vähemmän tarvetta miellyttää muita ja elän niin kuin haluan. Mietinkin, että aloin kiltteillä kun murrosiän muutokset alkoivat. Onko miellyttämisen tarve siis jotenkin sidoksissa hormonitoimintaan? Halutaan turvata jälkikasvulle yhteisö?
Kommentit (41)
Väsymys ja kyllästyminen vaivaa ainakin minua. Enimmän aikaa on fiilis, että enköhän ole jo nähnyt elämästä riittävästi.
En keksi enää mitään hauskaa ja innostavaa. Uutisiakin jos lukee niin tulee vaan masentunut olo.
Minä olen ilmeisesti pyyhältänyt vaihdevuosien läpi sekä fyysisesti että psyykkisesti huomaamatta mitään muutosta. Paitsi sen, että kuukautiset ovat nyt olleet puoli vuotta poissa.
Olen käsittääkseni aina ollut ihan yhtä hankala kuin nyt olen, lähempänä kuutta- kuin viittäkymmentä.
Onko kyse vaihdevuosien vaikutuksista vai yleensä ikääntymisen ja kokemusten tuomasta vapautumisesta ja itsetuntemuksen lisääntymisestä?
Ehkä molemmista...
No näin ulkopuolisena eli miehenä vaihdevuodet ovat mielestäni henkisesti paluu normaaliuteen.
Ennen murrosikää tytöt käyttäytyvät jokseenkin samalla lailla kuin pojat. Tämän jälkeen naiset muuttuvat vuoristoratamaisiksi ja yliemotionaalisiksi. Vaihdevuosien jälkeen ovat taas samanlaisia kuin valtaosa muista ihmisistä.
Itselläni esivaihdevuodet ovat selvästi vaikuttaneet mielialaan ja asenteisiin. Olen nykyään aika hälläväliä muiden ajatuksista-tyyppi ja se tuntuu ihmeelliseltä, koska olen aina ollut kiltti suorittaja, joka on velvollisuuden tuntuisena painanut menemään ja tehnyt muidenkin työt. Nyt en varmaan hätkähtäisi, vaikka presidentti tulisi kasvotusten sanomaan, että yritäpä nyt käyttäytyä. Varmaan käskisin hypätä järveen ja jättää mut rauhaan.
Mulla ei ole vielä menopaussia vaikka olen 52v. Mutta en jaksa enää mitään p**kaa, en huonoa käytöstä, enkä varsinkaan epärehellisyyttä. Se on heti "ei kiitos". Kiltteily on nuoremmille naisille. Jos joku ei tykkää, niin mitä haittaa?
Vierailija kirjoitti:
No näin ulkopuolisena eli miehenä vaihdevuodet ovat mielestäni henkisesti paluu normaaliuteen.
Ennen murrosikää tytöt käyttäytyvät jokseenkin samalla lailla kuin pojat. Tämän jälkeen naiset muuttuvat vuoristoratamaisiksi ja yliemotionaalisiksi. Vaihdevuosien jälkeen ovat taas samanlaisia kuin valtaosa muista ihmisistä.
Tästä tulee mieleen eros 45 v mies, joka voivotteli parikymppiselle miehelle, että joutuu kestämään parikymppisiä naisia. En tarkkaa sanamuotoa muista, mutta jotenkin niin, että yli nelikymppiset naiset ovat muuttuneet sidettävimmiksi.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni esivaihdevuodet ovat selvästi vaikuttaneet mielialaan ja asenteisiin. Olen nykyään aika hälläväliä muiden ajatuksista-tyyppi ja se tuntuu ihmeelliseltä, koska olen aina ollut kiltti suorittaja, joka on velvollisuuden tuntuisena painanut menemään ja tehnyt muidenkin työt. Nyt en varmaan hätkähtäisi, vaikka presidentti tulisi kasvotusten sanomaan, että yritäpä nyt käyttäytyä. Varmaan käskisin hypätä järveen ja jättää mut rauhaan.
Sama :D
Jos se, että voi olla oma itsensä, voi sanoa suoraankin takaisin ilman, että heti perään on sanomisiaan jotenkin pehmeämmiksi selittelemässä, tarkoittaa vaihdevuosien henkisiä vaikutuksia, niin - sitten mulla on ollut vaihdevuodet päällä jo pirun kauan!
En siis omassa henkisyydessäni ole huomannut muutoksia, samanlainen olen ollut suorasukaisuudessani, en ole kumarrellut ketään enkä ajatellut aloittaakaan.
Hot wavekset tulevat ja menevät hyvin epäsäännöllisesti mutta ei ne kyllä rassaa, kuukautiset samoin - ilmaantuvat pari kolme kertaa vuodessa miten sattuvat, joten aika aikaansa kutakin.
Vaihdevuodet nyt 2 vuotta (kohdun ja munasarjojen poisto) ja ihan ekana: jos koet masennusta, apeutta ym ikäviä tunteita mielessäsi, tarkasta estrogeenin määrä.
Noi oireet katoaa kyllä, kun hormonihoito on kohdillaan.
Lääkärini sanoi hyvin: Saat itsestäsi sen puolen esiin vaihdevuosissa, joka olit ennen murrosikää. (Ja horminimyrskyjä)
Mä esim. olin teininä herkkä ja haaveellinen romantikko, mukavaa että nyt se puoli on tullut nyt uudelleen esiin.
Suunnaton helpotus kuukautisten loppumisesta. Ei huvita enää meikata. Masennusta pukkaa, tyhjyyden tunne vaivaa. Tunne siitä, että elämä loppuu kesken.
Vierailija kirjoitti:
Hot wavekset 😂
Mun suuhun paremmin sopivammat kuin jotkut kuumat aallot😆
Naisista tulee katkeria ja kiukkuisia. Pilaavat työpaikoillaan ilmapiirin täysin. Niiden ukot kyllästyy ja vaihtaa nuorempaan minkä seurauksena nainen on entistä vihaisempi ja katkerampi.
Eikö miehilläkin ole vaihevuodet?
Tuohon, että ei enää viitsi miellyttää muita, vaikuttaa minusta enemmän keski-iän mukana tuoma vaurastuminen ja vakiintuneet ihmissuhteet.
Minulla on vaihdevuodet, mutta jo ennen niitä joskus nelikymppisenä aloin huomaamaan, että olen nyt varmempi kuin ennen.
En mieti oikeastaan ollenkaan mitä muut ajattelevat, vaan tunnen itseni ja tiedän mikä on paras minulle ja läheisilleni. Tottakai olen kohtelias ja mukava, mutta en mene enää vähääkään mukaan sellaiseen, mihin en halua. Olen lempeämpi itselleni, mutta tiukka tarvittaessa muille. Minulla on ollut aina ihan hyvä itsetunto, mutta nyt se on jotenkin jalostuneempi kuin vaikka kymmenen vuotta sitten.
Eiköhän tämä ole vain normaalia kasvamista. Tämän ikäisenä sitä ei niin viitsi enää hyppiä muiden pillien mukaan missään, jos ei halua.
Vierailija kirjoitti:
Tuohon, että ei enää viitsi miellyttää muita, vaikuttaa minusta enemmän keski-iän mukana tuoma vaurastuminen ja vakiintuneet ihmissuhteet.
No ei, vaan henkinen kasvaminen.
Olen huomannut, että siinä nelikymppisenä moni on mennyt elämänkatsomuksessaan johonkin ääripäähän. Yksi alkoi rasistiksi.