Teinien ask.fm-tilit
Löysin teinini ask.fm-sivun. Kirjoitin vain Googleen "ask.fm" ja teinini koko nimen. Järkytyin.
Siellä oli mm. "Miltä tuntuu olla tollanen lortto?"
Sen lisäksi siellä oli tupakointikuvia ja tissejä esitelty ja lehmäksi kutsuttu. Oman teinini kieli ei ollut sen parempaa.
Tavallaan en ole rikkonut teinin yksityisyyttä. Sivuhan on julkisesti Googlesta löydettävissä. Tarkistin muidenkin ask.fm-tilejä ja samaa menoa muillakin. Monet löytyivät haulla etunimi paikkakunnan nimi.
Ootteko puuttuneet?
Kommentit (84)
Siis se on sivusto ja sovellus. Selaimella pääsee selaamaan sivuja jos tietää käyttäjätunnuksen. Sovelluksella pääsee sitten selaamaan, lähettelemään viestejä ym.
Askia voi käyttää koneella tai puhelimella. Idea oli varmaan alunperin ihan kiva: kysy kysymys, johon käyttäjä vastaa. Käytäntö on kuitenkin toinen, koska siitä on tullut nettikiusaamisen mekka. Anonyyminä voi haukkua ja nimitellä niin paljon kuin sielu sietää. Minua ihmetyttää, miksi nuoret julkaisevat näitä herjaviestejä, vaikka julkaistavat viestit voi itse valita. Jos minulle olisi ask, en julkaisisi tuollaisia huora yms. -viestejä.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 09:07"]Askia voi käyttää koneella tai puhelimella. Idea oli varmaan alunperin ihan kiva: kysy kysymys, johon käyttäjä vastaa. Käytäntö on kuitenkin toinen, koska siitä on tullut nettikiusaamisen mekka. Anonyyminä voi haukkua ja nimitellä niin paljon kuin sielu sietää. Minua ihmetyttää, miksi nuoret julkaisevat näitä herjaviestejä, vaikka julkaistavat viestit voi itse valita. Jos minulle olisi ask, en julkaisisi tuollaisia huora yms. -viestejä.
[/quote]Jos ei julkaise, tulee piinaavia viestejä "etkö uskaktanu julkasta??" = juoru tms. oli kysyjän mielestä totta.
Kunnon tytöt ei ole tuolla sivustolla, tyttöni luokalla vain pari tyttöä on tuolla ja toinen heistä on koulukiusaaja. Katsoin huvikseen sivustoa ja en törmännyt haukkumiseen vaan pareminkin uskomattomaan nuoleskeluun, huhhuh. Koulun "suosutuinta" tyttöä kehuttiin ylisanoin.
Pikku.... siellä esittelevät itseään ja kalastelevat kehuja, huh.
Joo en ole luomassa omaa tiliä askiin. "Kaikki" on siellä "huoria, horoja, lorttoja, lutkia, homoja, transuja, lesboja, homoja, pikkupilluja" jne jne. Ja mukafeimit. Ei luoja mitä menoa... Sieltähän sen yhden esiteinin alapääkuvat levisi ja niitä yhtiä 11-v kihloissa olevaa lesboparia alettiin kiusaa. Tiliä askiin ei ole, eikä tule. t. 16v mimmi
Kauheta huomion ja kehujen kalastelua tuo sivusto tosiaan on, narsistien unelmakenttä.
Ette ole varmaan yläasteen pihalla käyneet? Kaikki siellä on huoria ja homoja. Ihan normaalia kielenkäyttöä.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 09:15"]Kunnon tytöt ei ole tuolla sivustolla, tyttöni luokalla vain pari tyttöä on tuolla ja toinen heistä on koulukiusaaja. Katsoin huvikseen sivustoa ja en törmännyt haukkumiseen vaan pareminkin uskomattomaan nuoleskeluun, huhhuh. Koulun "suosutuinta" tyttöä kehuttiin ylisanoin.
[/quote]Kunnon tytöt, entä kunnon pojat? Vittu miten naurettava viesti. Tytön arvo määritellään sen mukaan, onko tyhmyyksissään mennyt nuorten suositulle sivulle. Kuvittelet varmaan olevasi hyväkin äiti?
En usko että kunnon tytöt laittaa niitä huomiohakuisia kuvia sivustolle. Ja jos joku kunnon tyttö erehtyy sivustolle, lähtee kyllä sieltä pian. Toki sama juttu koskee poikia, mutta käsittääkseni pojat ei ole niin innokkaita tuollaisessa huomiohaussa, on enemmän tyttöjen juttu. Ei pojat poseeraa tiukoissa vaatteiisa naama täydessä tällingissä ja ala kalastelemaan kehuja.
Ymmärtääkseni myös kiusataan jos ei ole askissa.
35: ei kiusata, suurin osa ei siellä ole.
Taas ei näe toista sivua jos ei kirjoita viestiä
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 09:42"]
En usko että kunnon tytöt laittaa niitä huomiohakuisia kuvia sivustolle. Ja jos joku kunnon tyttö erehtyy sivustolle, lähtee kyllä sieltä pian. Toki sama juttu koskee poikia, mutta käsittääkseni pojat ei ole niin innokkaita tuollaisessa huomiohaussa, on enemmän tyttöjen juttu. Ei pojat poseeraa tiukoissa vaatteiisa naama täydessä tällingissä ja ala kalastelemaan kehuja.
[/quote]
Mitä ne on ne kunnon tytöt?! Kerro millasia ne on?
Ja kuule, kyllä pojatkin siellä kerää huomiota, niitä kehutaan komeiksi ja bosseiksi, ihan juuri sen huomion takia ne pojatkin siellä on. Nuorilla on kova ryhmäpaine, pitää olla siellä missä muutkin. Jos et ole, olet joku outsider.
Meillä päin siellä on 9-12-vuotiaita iso liuta. Pieni paikkakunta.
Toisaalta hyvä, jos vanhempien silmät aukeavat kun heille paljastuu, että se oma läpikunnollinen ja fiksu teini juo ja polttaa. Ja eniten tykkää kalijasta.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 09:49"]
35: ei kiusata, suurin osa ei siellä ole.
[/quote]
Kyllä kiusataan ainakin täällä meillä päin, suurin osa 8-luokkalaisen kavereista on siellä. Ehkä ei kiusata
jossain pikkukylässä.
Mä käytän askia, N20. On siellä meitä vähän vanhempiakin, ei kaikkialla ole meno tuollaista. Askin pahin ongelma on juurikin nuo anonyymit, mutta niiden kysymykset voi estää. Niin että vain rekisteröityneet käyttäjät voivat kysellä toisiltaan. Mikäli tästä seuraisi jotain pilakäyttäjiä, voi ne estää yksitellen. Minusta tuntuu että juuri nyt teinille riittäisi tieto siitä että sinä luet hänen askiaan, eiköhän meno muutu. Tietenkin tupakoinnista ym. eri sanktiot.