Ekaluokkalaisten äidit: joko on luokan kiusaajat näyttäneet todelliset karvansa?
Kommentit (6)
Niin ja olen siis isä, vaikka ketju olikin osoitettu äideille. En haluaisi olla asenteellinen, mutta tällaiset jutut on ehkä enemmän miesten hommia. Toki jos äidillä on itsellä sopiva tausta ja kokemuksia pikku pieksemisestä, voi hyvin myös hoitaa opettamisen.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 00:18"]
Olen opettanut omalle pojalleni pieniä niksejä kiusaamisen suhteen. Ihan siis perusilkeää vittuilua ja muutamia hyviä lukkoja taistelulajeista. Eipä joudu kiusatuksi kun pistää yrittäjän samantien parkumaan.
Sen olen tehnyt selväksi että kenenkään luita tai niveliä ei saa rikkoa, mutta että esim. polvi niskan päälle ja hiekkaa suuhun opettaa paikan kenelle tahansa. Johtuu pelkästä tietämättömuudestä että luokassa joku fyysisesti iso pomottaa muita. Oikeilla otteilla tulee isompikin kaveri maahan ja siitä on helppo lähteä rusikoimaan kipupisteitä. Ongelmiltakin välttyy, kunhan aina huolehtii että toinen tekee jonkinlaisen aloitteen. Sitten ei tietysti ole väliä, jos kukaan ei ole näkemässä ja vaikka koulumatkalla pistää kunnolla ojennukseen.
[/quote]Et ole henkisesti terve.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 00:21"]
Olen opettanut omalle pojalleni pieniä niksejä kiusaamisen suhteen. Ihan siis perusilkeää vittuilua ja muutamia hyviä lukkoja taistelulajeista. Eipä joudu kiusatuksi kun pistää yrittäjän samantien parkumaan.
Sen olen tehnyt selväksi että kenenkään luita tai niveliä ei saa rikkoa, mutta että esim. polvi niskan päälle ja hiekkaa suuhun opettaa paikan kenelle tahansa. Johtuu pelkästä tietämättömuudestä että luokassa joku fyysisesti iso pomottaa muita. Oikeilla otteilla tulee isompikin kaveri maahan ja siitä on helppo lähteä rusikoimaan kipupisteitä. Ongelmiltakin välttyy, kunhan aina huolehtii että toinen tekee jonkinlaisen aloitteen. Sitten ei tietysti ole väliä, jos kukaan ei ole näkemässä ja vaikka koulumatkalla pistää kunnolla ojennukseen.
[/quote]
Ai? Olen opettanut ettei ketään mennä kiusaamaan, vaan ainoastaan sellaisen saa ja pitää pistää matalaksi, joka tulee kimppuun. Mitä väärää siinä on? Kuvittelet varmaan että kouluikäiset voivat puhua asiat selviksi ja olla sitten kavereita. Se ei ollut siten minun tai sinun ollessa koulussa, eikä se ole nykyäänkään.
Onnea sinulle, kun koitat saada koulua tekemään asialle jotakin siinä vaiheessa kun oma nösväkkeesi on kiusattu miltei hengiltä ja elinikäiset arvet on saatu. Koulu ei voi asialle mitään ja reagoiminen on muutenkin siinä vaiheessa myöhäistä kun kiusatuksi on joutunut. Sen sijaan kun homman pistää alkuunsa poikki kunnollisella rannelukolla ja heruttaa muutaman kyyneleen ulos, ei ongelmia edes tule muiden kanssa kun tietävät miten siinä käy.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 00:49"]
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 00:21"]
[/quote]
Ai? Olen opettanut ettei ketään mennä kiusaamaan, vaan ainoastaan sellaisen saa ja pitää pistää matalaksi, joka tulee kimppuun. Mitä väärää siinä on? Kuvittelet varmaan että kouluikäiset voivat puhua asiat selviksi ja olla sitten kavereita. Se ei ollut siten minun tai sinun ollessa koulussa, eikä se ole nykyäänkään.
Onnea sinulle, kun koitat saada koulua tekemään asialle jotakin siinä vaiheessa kun oma nösväkkeesi on kiusattu miltei hengiltä ja elinikäiset arvet on saatu. Koulu ei voi asialle mitään ja reagoiminen on muutenkin siinä vaiheessa myöhäistä kun kiusatuksi on joutunut. Sen sijaan kun homman pistää alkuunsa poikki kunnollisella rannelukolla ja heruttaa muutaman kyyneleen ulos, ei ongelmia edes tule muiden kanssa kun tietävät miten siinä käy.
[/quote]Miten pystyt takaamaan sen, että se 7-vuotias jolle opetat "harmittomat" polven pistämisen niskan päälle tai hiekan tunkemisen suuhun, osaa tehdä nämä kuten ne "ajattelit"? Siten, ettei uhrille satu pysyvää vahinkoa? Kuten halvaantuminen tai tukehtuminen. Olet joko tyhmä tai provo.
Jos nyt vaikka ottaisin sinut vakavasti (ja yrittäisin teeskennellä, etten sinua tunnista...provoksi) - mitenkö opetetaan lasta pärjäämään koulumaailmassa? Keinoja on monia ja ne aloitetaan jo lapsen ollessa pieniä, ei vasta sitten kun on jo myöhäistä. Opetetaan empatiaa-->empatiakykyiset lapset ovat tutkitusti suosituimpia. Laitetaan lapsi liikunnallisiin harrastusseuroihin-->todennäköisyys tulla kiusatuksi on pienempi jos lapsi on liikkuva ja sporttinen. Valikoidaan lapsen ystäväpiiriä, mietitään millaiseen kouluun menee ja millaisessa ympäristössä viettää lapsuutensa. Kaikkea tätä tekevät fiksut vanhemmat, sen kummempaa asiaa miettimättä, automaattisesti. Kasvatetaan lapselle hyvä itsetunto. Hyvällä itsetunnolla pärjää ja oppii suhtautumaan kiusaamistilanteisiin. Paras tapa lopettaa kiusaaminen on olla huomioimatta sitä. Ehdottamasi reagointitapa vain yllyttää kiusaamista. Kiusaajia on yleensä useampi kuin se yksi, jolle pärjäisi ehkä fyysisesti sen yhden kerran. Fyysisellä väkivallalla ei ratkaista mitään vaan annetaan ikään kuin lupa vastata samalla mitalla. Tyhmää kuin mikä opettaa omalle lapselleen jotakin, mistä saattaa seurata vielä pahempaa.