Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tunnetko ketään yksinkertaista ihmistä?

Vierailija
08.09.2014 |

Millainen on? Koulutus? Onko vaikea kommunikoida hänen kanssa?

Kommentit (70)

Vierailija
61/70 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 09:30"]

Niin siis älykäs ihminen tulee näidenkin kanssa toimeen, koska ymmärtää, että toinen on hieman erilainen. Meidän perhetutun tyttöllä on joku kromosomimuunnos. On suu aina vähän auki, sanoo hä, on kovaääninen eikä penaalin terävin. Oikein sydämellinen tyyppi. Oli töissä suurkeittiössä, josta ÄLYKKÄÄT kiusasivat eläkkeelle. Oikeasti älykkäät saa näistä aspergereista tai muuten hieman hitaalla olevilla ystäviä ja hyviä työntekijöitä olemalla kilttejä ja fiksuja, tyhmät ei vaan pysty siihen, vaan haluavat korostaa omaa erinomaisuuttaan... Säälittävää.

[/quote]

Sanoin jo tuolla aikaisemminkin jo, että ihmisenä yksinkertaisuus ei haittaa, mutta työkaverina kyllä. Ei kiva, että muut joutuu tekemään sen yhdenkin työt ja korjaamaan toisen jälkiä. Ei vaan toimi.

Vierailija
62/70 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tunnen. eräs ystäväni. on todella herttainen & hyvä äiti neljälle lapselleen, mutta tuntuu ettei tämän päähän jää MITÄÄN. yleisin kommentti on "häh?" & saattaa vääntää itkua ku ei ymmärrä jotain asiaa..

ei myöskään osaa laskea, ei käyttää nettiä ja osti nyt senioripuhelimen koska muut ovat liian monimutkaisia! ruokaa ei osaa laittaa makaronien keittämistä lukuunottamatta. oli vaikka missä töissä, kunnes Kela antoi periksi ja mätkäisi eläkepaperit kouraan.  ja tämä ihminen on vasta 30.. :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/70 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 22:19"]

Äitini. Hän on heikkolahjainen, ilmeisesti syystä että lapsuudessa häneltä huomattiin kilpirauhasen synnynnäinen vajaatoiminta niin myöhään että aivojen kehitys oli ehtinyt kärsiä. 

Lapsena ja nuorena häpesin usein äitiäni kun hän ei ymmärtänyt taas mistä puhutaan ja sitten möläytteli omia "noloja" kommenttejaan. Nykyisin ymmärrän että hän on sellainen kuin on ilman omaa syytään, joten turha häntä syyllistää tai hävetä. On sitä pahempiakin ihmisiä maailmassa kuin hieman tökerö hyväsydäminen heikkolahjainen.

Vaikka kyllä minua viikonloppuna vähän hävetti kun oltiin ravintolassa syömässä ja äitini alkoi kovaan ääneen puhua, nähtyään viereisessä pöydässä tummaihoisia, että "minä en kyllä tykkää yhtään kun noita neekereitä tänne rahdataan, haisevatkin pahalta, sellaiselta ERILAISELTA". Sanoin äidille ensin että älä viitsi puhua kun he ymmärtävät varmasti suomea kyllä, mutta eihän äiti tuollaisesta vihjeestä ymmärrä miksei puhua. Täytyi erikseen vääntää rautalangasta että kommenttisi LOUKKAA noita ihmisiä, kun he tuntevat etteivät ole Suomeen tervetulleita, ja sitten lopetti saarnansa aiheesta neekerit ja rättipäät ja niiden erikoinen haju :-o

[/quote]

Hmmm. alku hyvä mutta en näe hyväsydämisyyttä tuossa... vammaisellekin luulisi voivan opettaa että toisista ei puhuta

Vierailija
64/70 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 07:26"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 23:39"]

Älyykkyys on yliarvostettua. Arvostan hemmetin paljon enemmän ns. yksinkertaista lähihoitajaa, joka vaihtaa vanhuksille vaipat kuin sovinistia terveyskeskuslääkäriä, joka paistattelee tittelinsä paisteessa ja tekee kymmeniä vääriä diagnooseja per vuosi. Tai sitä "yksinkertaista", joka itkee jos joutuu tappamaan hiiren, enemmän kuin sitä älykköä, joka käyttää älyään julmuuksiin ja ilkeyteen. Ihmisen mitta ei ole äly vaan tekojensa hyvyys. 

[/quote]

Täydet pisteet tälle oivallukselle. Olet todella oikeassa. Sydämen hyvyys yksikertaisessa mielessä on monin verroin arvokkaampaa kuin pirullinen älykkyys.

[/quote]

Aivan totta. Mutta se että ihmisellä on matala koulutus, ei poista sitä, että hän ei voisi olla sosiopaatti tai itse piru.

Vierailija
65/70 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen yksinkertainen. Mutta toisaalta joskus aivan sairaan monimutkainen. Jos on joku kysymys mihin pitää löytää vastaus niin sanon että en löytänyt. Ja kysyn  löytääkö mies. Ja hän etsii ja löytää samat tiedot kuin minä olin jo löytänyt, mutta mielestäni ne eivät olleet vastaus kysymyskeen, eli olin ajatellut koko asian liian monimutkaisesti. Muuta vastausta ei ollut.

Vierailija
66/70 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ainakaan pystyisi sanomaan kovin äkkiä jostakusta, onko tämä yksinkertainen vai älykäs vai jotain siltä väliltä. Niin moni asia oikeasti vaikuttaa siihen, millaisen kuvan ihminen itsestään antaa. Jos on vaikka kovin ujo, niin tuskin sosiaalisissa tilanteissa antaa sitä parasta kuvaa omista älynlahjoistaan, kun pitää keskittyä siihen, että ylipäänsä saa jotain juttua tuotettua. Jotkut ihmisethän eivät edes päälle päin vaikuta ujoilta, mutta ovat sitä kuitenkin. Vaikka osaisi esiintyä reippaana henkilönä, voi erilaiset tilanteet kuitenkin hämmentää sen verran, ettei osaa ajatella aina loppuun asti sanomisiaan. 

Mulla on pari tällaista tuttavaa, jotka ovat kovia tuomitsemaan toisia yksinkertaisiksi ja kehuvat omalla älyllään. Mielestäni he eivät oikeastaan ole mitenkään huomattavilla älynlahjoilla varustettuja. Äänekkäitä ja sanavalmiita kylläkin, ja kiinnostuneita ja tietäväisiä niistä omista kiinnostuksenkohteistaan, joka taas on hieman eri asia kuin älykkyys noin laajemmassa mittakaavassa. Ja se, että pitää kehuskella älyllä on erikoista. Jos sitä älyä niin paljon on, miksi sitä pitää tuoda erikseen esille, luulisi että muut huomaisivat sen muutenkin. 

Vierailija
67/70 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aikas yksinkertainen, ei pysy hommat kasassa ja kaupasta en muista ostaa mitään järkevää, paitsi salmiakkia ja olutta..no..näillä mennään...

Vierailija
68/70 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se nyt vain valitettavan usein tuntuu työelämässä menevän siten, että vähän (amis, amk sun muut) ovat jotenkin vajaita. Tämä tulee esiin erityisesti tiedon vastaanottamisessa ja siihen suhtautumisessa. Usein nämä vajakit suhtautuvat täysin kritiikittömästi iltapäivälehtiin sun muihin vastaaviin uutislähteisiin. Lisäksi heiltä puuttuu yleinen suhteellisuuden taju asioista. En tarkoita, että kaikkeen pitäisi suhtautua relativisesti, mutta umpimielinen, ainoastaan omaan viitekehykseen perustuva maailmankatsomus ja matala koulutus tuntuvat kulkevan käsi kädessä. Yksinkertaisille ihmisillä myös tilannetaju on heikko, eivätkä he pysy nopeassa keskustelussa mukana.

Vierailija
69/70 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä aika helposti nimetään ihminen yksinkertaiseksi. Minkä asteista yksinkertaisuutta tässä mahdetaan hakea? Itselle tulee ensimmäisenä mieleen heikkolahjaisuus. Tällaista ihmistä en tunne, mutta youtubessa olen seurannut muutaman sellaisen vlogausta. Ja siis heistä ihan selvästi huomaa sen.

En usko, että joku tohtoriksi väitellyt voi olla yksinkertainen. Voi olla ehkä vähän tonttu käytännön asioissa tai kiusallinen sosiaalisissa tilanteissa, mutta ei se nyt herranen aika mitään yksinkertaisuutta ole. Tuntemani ihmiset, joita voisi luonnehtia "vähän yksinkertaisiksi", ovat sellaisia, ettei heidän kanssa oikein voi mistään syvällisistä asioista puhua. Toisaalta saattavat sitten kuitenkin omata joitain taitoja, kuten käsitytöt tai ruuanlaitto.

Olen itsekin saanut kuulla olevani yksinkertainen/tyhmä, mikä on hassua, koska päässäni on jatkuva myllerrys ja saan väännettyä asian kuin asian hyvinkin monimutkaiseksi. Mietin ja analysoin paljon asioita. Myönnän, että olen vähän kömpelys, kuljen usein omissa maailmoissani eikä kädessä pysy ruuvimeisseli tai paljon mikään muukaan. Ei ole sosiaalisissa taidoissakaan kehumista (ujous jne).

Vierailija
70/70 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse varmaan monen mielestä vaikutan vähän hitaalta. Keskustelu ei kanssani oikein onnistu ja usein tuntuu etten meinaa suutani auki saada vaikka olisi paljonkin sanottavaa. Tekstinä keskustelu onnistuu jo paljon paremmin tosin. Ja kun kysellään mielipiteitä niin minulla tuntuu olevan aika yksilöllinen ajattelutapa useissakin asioissa, useimmiten logiikkaan perustuva ja tunteilta kylmä.

Lisäksi jotkut yksinkertaiset asiat teen välillä itseäkin häiritsevän hitaasti, mutta se lähinnä johtuu epävarmuudesta ja siitä että kaikki kyseiseen työhön tarvittavat tarvikkeet tuntuvat olevan ihan sekaisin. Siihen siis muutos kun pääsee esim. keittiön järjestämään itse. Toisaalta kun vähääkään intoa löytyy teen asioita tosi nopeaan tahtiin, mieluiten omissa oloissani.

Tyhmäksi minua on sanottu muuramaan kertaan, mutta en siitä olisi niin varma kun äo:kin on n. 133. Usein vaan johtuu siitä miten tykkään kyseenalaistaa kaiken ja toimin eri järjestyksessä kuin muut.

Tuntuu kuin olisin vähän nurinkurin kun muille helpot asiat ovat minulle vaikeita ja mulle vaikeat usein minulle helppoja.

Sori jos on vähän sekainen luettava, sellasta usein pukkaa :/