Tunnetko ketään yksinkertaista ihmistä?
Millainen on? Koulutus? Onko vaikea kommunikoida hänen kanssa?
Kommentit (70)
Eivät kaikki lähärit ole yksinkertaisia. Itsekin tunnen yhden "hitaalla käyvän" lähihoitajan, mutta ei pidä yleistää! Tämä ihminen on koukussa Facebookiin, suoltaa sinne käsittämätöntä kirjoitusvirheistä löpinää. Ei tiedä historiasta, politiikasta tai biologiasta mitään. Ihan mukava ihminen kuitenkin.
Oman tyhmyyden pystyy aika helposti piilottamaan. Mä olen oikeasti aika pihalla kaikesta, mutta en vaan näytä sitä muille :D En ymmärrä politiikasta mitään, monet tekniset vempaimet on mulle vaikeita, tarvitsen paljon toistoa että opin yksinkertaisetkin asiat. Helpointa on, kun nyökyttelee ja myötäilee kun muut puhuu. Olen sitten tietyisssä asioissa hyvä eli sellaisissa, jotka oikeasti kiinnostaa. Matikasta kirjoitin ällän, ammattikorkeassa sain stipendin hyvästä koulumenestyksestä ja sittemmin olen pärjännyt hyvin työelämässäkin. Ei se sitä siis automaattisesti tarkoita, että jos ei tajua jotain sinulle helppoa juttua, ei se sama tyyppi tajuaisi mitään muutakaan.
Mulla taas kaks ystävää, jotka ovat molemmat kuin teinitytöt vaikka ikää on jo lähes kolmekymmentä. Jos keskustelu menee oman osaamisen, 7-päivää, Salkkarit, BB ja meikit ulkopuolelle oon keskustelu todella raskasta. "Mä en nyt kyllä tajuu!", "Voitko selittää!", "Ei mun tartte tietää tollasia.". Molemmat on tradenomeja, yh-äitejä. Toisella jäi terveydenhoitajan opinnot kesken.
Älyykkyys on yliarvostettua. Arvostan hemmetin paljon enemmän ns. yksinkertaista lähihoitajaa, joka vaihtaa vanhuksille vaipat kuin sovinistia terveyskeskuslääkäriä, joka paistattelee tittelinsä paisteessa ja tekee kymmeniä vääriä diagnooseja per vuosi. Tai sitä "yksinkertaista", joka itkee jos joutuu tappamaan hiiren, enemmän kuin sitä älykköä, joka käyttää älyään julmuuksiin ja ilkeyteen. Ihmisen mitta ei ole äly vaan tekojensa hyvyys.
hmm, no itseni. Koulu oli aivan helvettiä koska yksi opettaja päätti napata mut silmätikukseen ja matikantunnit kuluivat luokilla 3-9 edessä seisten, punastellen ja änkyttäen muiden nauraessa. Paniikki sai aivoni käymää vielä hitaammalla.
Mulla on tuskallisinta tässä se, että tiedostan esim. keskusteluja seuratessani sen, että muut ymmärtävät punaisen langan ja mä en. Tuntuu, etten aina ollut tälläinen hitaalla käyvä mutta vuosi vuodelta pahenee.. oon kuin sumussa.
Apua.. nyt aloin miettimään tuttuja lähihoitajia ja ne kaikki (paria lukuunottamatta) ovat jotenkin vajaita! Eikä se ole pahinta, vaan se, että unelmoin itse juuri kysesisestä ammatista :D noh, itseä kyllä uskaltaisin vähän kehua nokkelaksi ja fiksuksi, josko minä kuitenkin kelpaisin :) ja vajain ihminen jonka tiedän on juuri väitellyt itsensä tohtoriksi. Ei mitään ideaa miten...
Eipä tule mieleen yhtäkään, mutta tämän otsikon luettuani muistin, miten hyödyllistä on välillä antaa olla ja keskittyä olemaan vähän yksinkertaisempi jossain asioissa. Joten halusin vain sanoa aloittajalle, että kiitos arvokkaasta muistutuksesta!
Minulle tulee mieleen..hmm tämän ketjun aloittaja, koska tämä ketju kertoo jotakin hänestä ihmisenä tai itseasiassa paljon.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 23:39"]
Älyykkyys on yliarvostettua. Arvostan hemmetin paljon enemmän ns. yksinkertaista lähihoitajaa, joka vaihtaa vanhuksille vaipat kuin sovinistia terveyskeskuslääkäriä, joka paistattelee tittelinsä paisteessa ja tekee kymmeniä vääriä diagnooseja per vuosi. Tai sitä "yksinkertaista", joka itkee jos joutuu tappamaan hiiren, enemmän kuin sitä älykköä, joka käyttää älyään julmuuksiin ja ilkeyteen. Ihmisen mitta ei ole äly vaan tekojensa hyvyys.
[/quote]
Täydet pisteet tälle oivallukselle. Olet todella oikeassa. Sydämen hyvyys yksikertaisessa mielessä on monin verroin arvokkaampaa kuin pirullinen älykkyys.
Millainen on? No, yksinkertainen, lapsellinen, saa paljon miehiä. Paljon ystäviä.
Koulutus? Vähä-älyisille tarkoitettu koulutus.
Onko vaikea kommunikoidahänen kanssaan? ON. Mitään vähääkään syvällisempää keskustelua ei hänen kanssaan voi kyllä saada aikaiseksi. Tosi semmosta pinnallista juttua vaan.
[/quote]
luonne ja älykkyys nyt ei kulje käsikädessä, vaikkakin älykäs pystyy olemaan halutessaan paljon ilkeämpi. Tiedän ilkeitä yksinkertaisia ja hyväsydamisiä älykkäitä.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 08:58"]
[/quote]
luonne ja älykkyys nyt ei kulje käsikädessä, vaikkakin älykäs pystyy olemaan halutessaan paljon ilkeämpi. Tiedän ilkeitä yksinkertaisia ja hyväsydamisiä älykkäitä.
[/quote]Taisi olla juurikin tuon lainaamasi tekstin pointti. t. ohis
Minulla on ollut pari työkaveria, jotka molemmat ovat diplomi-insinöörejä ja täysiä torveja! Toinen tekee väitöstyötäkin, mutta normaalin elämän asiat ja sosiaaliset taidot ovat täysin hukassa. Pyrkivät kyllä molemmat kahvipöytäkeskusteluihin, mutta ei... Myötähäpeä ja jopa ärsytys toisen typeryydestä vain nousee pintaan. Näille sankareille on monet kerrat sanottu työkaverien toimesta, että olis parempi olla hiljaa. Ei koulutus takaa älykkyyttä sosiaalisella tai yleistiedon tasolla.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 09:17"]
Minulla on ollut pari työkaveria, jotka molemmat ovat diplomi-insinöörejä ja täysiä torveja! Toinen tekee väitöstyötäkin, mutta normaalin elämän asiat ja sosiaaliset taidot ovat täysin hukassa. Pyrkivät kyllä molemmat kahvipöytäkeskusteluihin, mutta ei... Myötähäpeä ja jopa ärsytys toisen typeryydestä vain nousee pintaan. Näille sankareille on monet kerrat sanottu työkaverien toimesta, että olis parempi olla hiljaa. Ei koulutus takaa älykkyyttä sosiaalisella tai yleistiedon tasolla.
[/quote]
Ei niin, mutta ei tuollaisia ihmisiä silti "yksinkertaisiksi" voi sanoa. Heillä varmaaan on kuitenkin kohtuullisen korkea älykkyysosamäärä ja ymmärtävät kyllä asioita, joita haluavat ymmärtää. Eipä vaan kiinnosta kaikki sellaiset asiat joita monet muut pitää tärkeänä tietää (ns. yleissivistys).
Niin siis älykäs ihminen tulee näidenkin kanssa toimeen, koska ymmärtää, että toinen on hieman erilainen. Meidän perhetutun tyttöllä on joku kromosomimuunnos. On suu aina vähän auki, sanoo hä, on kovaääninen eikä penaalin terävin. Oikein sydämellinen tyyppi. Oli töissä suurkeittiössä, josta ÄLYKKÄÄT kiusasivat eläkkeelle. Oikeasti älykkäät saa näistä aspergereista tai muuten hieman hitaalla olevilla ystäviä ja hyviä työntekijöitä olemalla kilttejä ja fiksuja, tyhmät ei vaan pysty siihen, vaan haluavat korostaa omaa erinomaisuuttaan... Säälittävää.
Anoppi on tuskallisen hidasälyinen. Ihme kyllä on tehnyt kaksi ihan normaaliälyistä lasta. Ennen vierailuja tuskailen aina kun yritän etukäteen suunnitella mitä hänen kanssa voisikeskustella kahvipöydässä. Jos aihe on liian vaikea niin kaikkia nolottaa. Ei myöskään voi vaihtaa aihetta kovin nopeasti koska silloin hän ei pysy perässä.... Huokaus.... Toivottavasti tämä hitaus ei johdu geneettisistä syistä. Olin ehtinyt jo tulls raskaaksi miehelleni ennen kun minulle esiteltiin tämä suvun helmi.
Mulla on laaja yleissivistys ja sain yliopisto-opinnot heittämällä läpi. Työelämässä olen sen sijaan kärsinyt. Ahdistuneena ja itseä kiinnostamattomissa tehtävissä olen todella kovakalloinen ja varmasti monen mielestä yksinkertainen. Joku voisi luulla että asenneongelmainen. Olen vain väärässä paikassa töissä kiitos laman ja yt:iden.
Näistä keskustelijoista tulee aina sama mieleen: tarvitaan älykäs ihminen, jotta hän tunnistaisi toisen samanlaisen. Se, että sinä siellä tai sinä tuomitsette tapaamanne ihmisen yksinkertaiseksi ei tarkoita sitä, että hän on. Voi olla, ettei oma kapasiteettinne riitä tunnistamaan älykkyyttä. Minuakin kuvataan usein "kultaiseksi" ja "ihanaksi tyypiksi", "mutta". Mutta mitä? 98% on testatusti minua "tyhmempää" sakkia ja olen silti "kultainen ja ystävällinen". Nii-in, minun maailmassani äly ja hyvyys kulkevat käsi kädessä. Älyäni en teille toitota vaan erotan jyvät akanoista ja pidän jyvät ystävinä. Sarkastiset, ylikriittiset ja kyyniset ovat yleensä sitä normaalia keskitasoa älyltään. Terveisiä tutuille, en jaksa tällä kertaa muokata tekstiä tunnistamattomaksi.