Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puhelimen käyttö työaikana

Vierailija
17.08.2021 |

Kyse siis seuraavasta.

Sain pitkästä aikaa töitä joka alkamassa ensi viikolla. Lapsi ollut päiväkodissa vajaan vuoden. Pari kertaa sattunut pieniä haavereita siellä, mutta lääkäriä ei onneksi toistaiseksi ole tarvittu. Nyt mietityttääkin, että mitä jos siellä sattuu jotain että sitä lääkäriä tarvitaan tms. Kehtaanko uudessa työssä kysyä sopiiko tämän varalta pitää puhelin lähellä. En tosiaan muuten sitä olisi räpläämässä mutta jos siellä sattuu jotain eivätkä saa minua kiinni niin mitä sitten. Työpaikkani on 4km päässä päiväkodista ja miehen 40km päässä, joten minä olisin se joka hätiin menisi jos jotain käy. Onko muilla kokemuksia, miten toimitaan?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän omaa puhelintani äänet päällä töissä. Koska minulle ei työpäivän aikana soita kukaan muu kuin päiväkoti jos sekään. En pidä nettiä päällä joten en saa mitään piippauksia. Henkilökohtainen työpuhelinnumero on myös päiväkodilla ja siihen he itseasiassa viimeksi soittivatkin. 

Vierailija
22/29 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä  kaikki työntantajat, joille olen töitä tehnyt, ovat suhtautuneet asialliseen oman puhelimen käyttöön työajalla myönteisesti. Kaikissa toimistohommissa on saanut olla oma oma puhelin pöydällä. Ei siinä nyt huvikseen läyrytä, mutta asialliset asiat on kyllä aina saanut hoitaa. Ei minulle kyllä kukaan huvikseen työpäivän aikana edes soittele. Päivän aikana tulevat puhelut ovat aina joko puhelinmyyjiä tai sitten lasten asioita koskevia (päiväkoti, koulu tai tyyliin hammaslääkäristä peruuttavat ajan). Jokaisessa työpaikassa on myös ollut ihan sallittua soittaa itselleen tai jopa koiralleen lääkäriaikaa työpäivän aikana. Ei se työajasta vie kuin reilu viisi minuuttia ja se aika kuluu jo ihan ajatusten nollaamiseen työtehtävien välissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne ammattilaiset osaa lapsiahoitaa. Ei tartte vanhempien "etäosallistua" siihen hommaan. Siksi se hoitopaikka on olemassa, että vanhemmat voi keskittyä omiin töihinsä kunnolla.

En sitä epäilekään. Lähinnä tuota sairastumista/vakavaa loukkaantumista mietin jos sen suhteen jotain tulee niin tietysti haluan asiasta tietää. Ja nyt korona aikana jos lapsi sairastuu kesken hoitopäivän niin ohjeet on hakea lapsi pikimmiten pois päiväkodista. Taidan työnantajalta kysyä mitä mieltä on ja varuiksi myös antaa päiväkotiin työnantajan puhelinnumero kuten täällä neuvottiin.

ap

Vierailija
24/29 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tosiaan työtehtävästä ja työnantajasta.

Mulla esim. on tuossa työpöydällä nätisti vierekkäin privapuhelin ja työpuhelin.

Vierailija
25/29 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitat työpaikkasi puh numeron.

Vierailija
26/29 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmoitat työpaikkasi puh numeron.

Tämä on hauska. Kyllä meillä konsernin vaihde (jonka kautta kaikki puhelut kulkevat) olisi ihmeissään jos sinne alkaisi tällaisia puheluita tulemaan. Meillä on siirrytty siihen, ettei asiantuntijoiden yhteystietoja kuten työpuhelinnumeroita saa antaa kenellekään vaan kaikki puhelut tulevat vaihteen kautta. Myös suurinosa sähköpostiliikenteestä on ohjattu kirjaamon kautta kulkevaksi. Joten ei minulle voi edes soittaa töihin muuta kuin omaan puhelimeen.

Edellisessä työpaikassa ei edes ollut mitään työpaikan puhelinnumeroa vaan kaikilla oli oma puhelin. Joillain harvoilla oli privanumero erikseen, mutta suurimmalla osalla sama puhelin sekä työ- että vapaa-ajalla. 

Selvitä mikä käytäntö on työpaikallasi. Todennäköisesti omat puehlimet ovat sallittuja. On harvoja paikkoja missä omaa puhelinta ei voi pitää mukana ja ne lienevät juurikin jotain tuotanto- ja testaustiloja. Silloin täytyy olla joku työpaikan puhelin mihin päiväkodista voidaan soittaa hätätapauksen sattuessa. Kyllä hätätilanteessa pitää vanhempi saada tavoitettua. 

Vierailija
27/29 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en edes kysyisi asiaa, tottakai mut pitää saada hätätilanteessa kiinni. Olkoonkin että työ- ja sivaripuhelin mulla yksi ja sama mutta jos olisivat eri, pitäisin lähellä ja äänet päällä niin että huomaisin. Kaikkea te spennaatte, joku perus toimistohomma, ei mitään oikeaa merkitystä. Nää kirurgit ja lentäjät nyt on aivan eri asia, ei ne kesken työn mihinkään muutenkaan pääse vaikka jotain kävisikin.

Relax

Vierailija
28/29 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihan kaikissa työpaikoissa joissa olen ollut, on saanut pitää puhelimen mukana ainakin jos on lapsia. Olen tehnyt aspa-työtä ja siinä puhelin oli tietysti visusti taskussa ja vain värinähälytys päällä, nyt toimistohommissa puhelin on pöydällä eikä kukaan kiinnitä mitään huomiota jos jonkun oman asian hoitaa siinä sivussa. Turha natseilu vaan vähentää työssä viihtymistä ja jaksamista. Totta kai kehtaat kysyä ja tulet todennäköisesti huomaamaan että kaikilla se puhelin on mukana siinä työpisteellä. Eri asia jos selailisi koko päivän kännykkää töiden sijaan, siitä on jo syytäkin tulla sanomista.

Vierailija
29/29 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ihan kaikissa työpaikoissa joissa olen ollut, on saanut pitää puhelimen mukana ainakin jos on lapsia. Olen tehnyt aspa-työtä ja siinä puhelin oli tietysti visusti taskussa ja vain värinähälytys päällä, nyt toimistohommissa puhelin on pöydällä eikä kukaan kiinnitä mitään huomiota jos jonkun oman asian hoitaa siinä sivussa. Turha natseilu vaan vähentää työssä viihtymistä ja jaksamista. Totta kai kehtaat kysyä ja tulet todennäköisesti huomaamaan että kaikilla se puhelin on mukana siinä työpisteellä. Eri asia jos selailisi koko päivän kännykkää töiden sijaan, siitä on jo syytäkin tulla sanomista.

Miksi "on lapsia" on pätevä syy pitää omaa puhelinta töissä mukana? Samat säännöt koskevat kaikkia perhe- ym. siviilisuhteista riippumatta. Eli joko siviipuhelimen käyttö on sallittua työaikana tai sitten ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi