Kuinka nopeasti rodun valintapäätöksen jälkeen sait koiran?
Eli rodun valintapäätöksen jälkeen kuinka pitkään meni pennun saamiseen? Meillä on nyt sopiva rotu valittu ja kasvattajiin oltu yhteydessä. Kuinkakohan pitkä odotusaika voi olla luvassa?
Kommentit (13)
Nyt on tyystin eri tilanne, kun taidetaan noita koronapentuja vieläkin ostella ihan niin paljon kun vain mitään on kaupan, enemmänkin ostettaisiin.
Siihen aikoihin kun rotuihin päädyin (kahta eri rotua), ensimmäiseen tutustuin noin vuoden verran ja en edes oikeasti ollut pentua ottamassa kun vain olin muuten kiinnostunut rodusta. Sitten ihastuin tulevan pentueen vanhempiin ja jotenkin sitä vaan pentu päätyi minulle siitä yhdistelmästä. Toisesta rodusta olin haaveillut lapsuudesta asti ja menin kasvattajan juttusille, ja noin puolen vuoden päästä syntyi pentue johon olin jonossa.
Meillä oli kaksi rotua kiikarissa, ja olin yhteydessä yhteen kasvattajaan molemmista roduista, toisella oli samantien antaa pentu käytännössä mukaan, koska haluttiin uros (ja tätä en vielä silloin tiennyt, mutta ainakin siinä rodussa urokset ei ole niin helposti kaupaksi meneviä) ja toisessa rodussa olisi saatu pentu 4kk myöhemmin. Mutta tämä oli useampi vuosi ennen koronakoira -hysteriaa, ja kaksi ei niin suosittua rotua.
6vkoa, pentu oli viikon ikäinen kun olin kasvattajaan yhteydessä. Ihan tänä keväänä :)
Nyt saa varautua pitkäänkin odotukseen, koska pentujen kysyntä on koronan takia edelleen korkealla. Itse olen saanut pennun kerran käytännössä heti kun otin yhteyttä kasvattajaan. Muilla kerroilla on mennyt aikaa, koska olen ollut tarkka pentueen vanhemmista, joten en ole ottanut mitä tahansa vapaana olevaa pentua (joita niihin aikoihin on ollut, nyt ei ihan joka rodussa todellakaan ole). Yhteensä olen kysellyt pentua 1-4 kasvattajalta, mutta nimenomaan tietyistä pentueista aina. Tällä hetkellä tosiaan tilanne on eri ja muutenkin jos ihan vaan seurakoiraa ottaa, niin tärkeintä vanhemmissa on tietenkin terveys ja kiva luonne.
Kaveri on nyt etsinyt koiraa oikeastaan koronan alusta lähtien (hän tiesi jo sitä ennen että haluaa koiran, mutta aika ei ollut ollut sopiva. Sattumoisin juuri koronan aikaan hänelle selkiytyi omat tulevaisuuden suunnitelmat, joihin myös koira olisi saman tien sopinut.). Vieläkään hänellä ei koiraa ole. Hän tosin ei ole käsittääkseni ihan kauhean aktiivinen ollut, itse ainakin olisin laittanut verkkoja vesille useampaan suuntaan jo aikaa sitten.
Te jotka olette saaneet nopeasti, oliko teillä jo kasvattaja valmiina vai oliko vaan sattumalta esim. hankikoira sivulla pentuja?
2 ja puoli vuotta meni. Haluttiin tietystä emästä ja isästä pentu ja tiedettiin, että sitä yritetään jossain kohtaa. Noin kauan meni, että pentu tuli meille kotiin asti. Mutta hyvää kannattaa ehdottomasti odottaa!
6 koiraa ja nopeimmillaan koira tuli seuraavalla viikolla, kauimmillaan 6kk. 6kk ooteltiin astutus jne
Vierailija kirjoitti:
Te jotka olette saaneet nopeasti, oliko teillä jo kasvattaja valmiina vai oliko vaan sattumalta esim. hankikoira sivulla pentuja?
Sattumalta
Meillä meni noin puoli vuotta, pentu on siis nyt ollut vajaan kuukauden meillä. Tosi aktiivinen sai itse olla. Nopeamminkin olisi saanut, jos olisi kelvannut pentu mistä tahansa, mutta halusin tietää vähän taustoja ja onko kasvattaja koirapiireissä tykätty (ei pentutehtailija). Kasvattaja kuitenkin kertoi, että osa on jonottanut pentua jo 1,5 vuotta. Meillä kävi tuuri, kasvattajat voivat itse valita mihin pennun antavat kun jonoa on paljon.
Ei rotuja ole olemassa. Ne ovat sosiaalinen konstruktio, joka johtaa rasismiin. On vain koiria.
Vihervasemmistolainen kirjoitti:
Ei rotuja ole olemassa. Ne ovat sosiaalinen konstruktio, joka johtaa rasismiin. On vain koiria.
Miten tämmöseenkin päivitykseen joku jaksaa tulla öyhöttämään noita juttujaan ja vertaamaan ihmisiä koiriin. Vinkkinä: vaikka selkeästi todella tunteikas oletkin niin joskus pitäisi vaan tajuta olla hiljaa.
Viikko. Maksoin varausmaksun ja lensin hakemaan sen n. 1kk päästä.