käyttääkö/tarviiko 4v pottaa vielä
Kommentit (16)
Useimmat 4-vuotiaat ei tartte pottaa. Aika isojakin monet ovat jo potalle, polvet suussa saisi siellä lattianrajassa kykkiä. 3-vuotiaskin voi olla vähän iso potalle, jos on yhtään isokokoisempi lapsi. Sen sijaan pyllyn pyyhkimiseen tuon ikäinen vielä yleensä tarvitsee apua, 5-vuotias on usein valmis harjoittelemaan pepun pyyhintää kakan jälkeen.
T. Tarhantäti
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 20:17"]
Useimmat 4-vuotiaat ei tartte pottaa. Aika isojakin monet ovat jo potalle, polvet suussa saisi siellä lattianrajassa kykkiä. 3-vuotiaskin voi olla vähän iso potalle, jos on yhtään isokokoisempi lapsi. Sen sijaan pyllyn pyyhkimiseen tuon ikäinen vielä yleensä tarvitsee apua, 5-vuotias on usein valmis harjoittelemaan pepun pyyhintää kakan jälkeen.
Montas 4 vuotiasta pottailijaa teillä on? Entäs isompi kokoista 3 vuotiasta?
T. Tarhantäti
[/quote]
Riippuu lapsen koosta. isot neljävuotiat tosiaan istuvat hassusti potalla koska koko estää hyvän istumisen. Pienempi kokoinen istuu vielä ihan hyvin.
Potta on ollut varastossa jo pari vuotta. Supistajaa ei ole käyttänyt koskaan. Alkuun kävi parivuotiaana korokejakkaran kanssa pöntöllä, nyt jo ilman. Päiväkodissakaan ei yli 3-vuotiaiden ryhmässä ole pottia, kaikki käy pöntöllä.
Meillä neljä lasta, heistä ei kukaan käyttänyt enää pottaa 4-vuotiaana. Joskus alle 3-vuotiaana oli muutama hankala tilanne, kun oltiin jossain ja oltais tarvittu pottaa.
Kyllä meillä vielä 4-vuotiaana satunnaisesti käytiin potalla. En kokenut sitä mitenkään haitalliseksi. Lapsi on nyt 5 v. ja on jättänyt potan ihan itse pois jossain vaiheessa. Pitääkö joka asiasta repiä stressiä?
3v ei tarvitse edes kotona. Ei ikinä potalle suostunut, pöntönsupistaja meillä kotona käytössä.
Mites pieniä 4 vuotiaita teillä on lapset kun noin isona tekee velä potalle? Eihän päiväkodeissa ole edes pottia yli 3v ryhmissä.
Sama kuin vastaajalla nro 3. Ei innostunut koskaan potasta, mutta käy kyllä mielellään pöntön supistajan avulla aikuisten pöntöllä. Ikää on nyt 3,5 vuotta. Kaipaa sitä supistajaa reissussakin eli ei haluaisi pissalle ilman sitä missään.
Varmaan joku muu lapsi voi tarvitakin pottaa vielä 4-vuotiaana, koska tuskin onnistuu aina kovin hyvin ilman apuvälineitä. Pöntölle supistajarengas tai sitten käy potalla. Tavallisesti pöntöllä istuminen on kuitenkin vielä pienelle vaikeaa. Tarvitaan vähintään korokepalli jalkojen alle.
3-vuotiaana pytylle, ilman mitään supistajia. Nyt tyttö 4-vuotias ja harjoittelee pyyhkimistä. Ei todellakaan tuon ikäinen enää pottaa tarvitse, johan lapset on niin isoja että potalla on vaikea istua.
Minun pian 5v osaa kyllä käydä pöntöllä sujuvasti mutta haluaa aina potan mukaan kakka-asioita varten. Saa ottaa jos mennään esim. yökylään. Onhan se ergonimisempi asento.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 19:30"]
Minun pian 5v osaa kyllä käydä pöntöllä sujuvasti mutta haluaa aina potan mukaan kakka-asioita varten. Saa ottaa jos mennään esim. yökylään. Onhan se ergonimisempi asento.
[/quote]
Mites kun käytte yleisissä vessoissa?
Meillä on potta ja supistaja, välillä lapset käy sellasenaan pöntöllä.
Kiipeäminen ollut se haasteellisin seikka.
Lapset on ikähaarukassa 2-7 vee ja noihan vasta opettelee, muistan itse miten ekalla vielä tuli opettaja joskus auttamaan vessaan meidän luokkalaisia.
Ei tuossa iässä vielä kuulu osata kaikkea. Joku saattaa käyttää vaippaakin.
Meillä esim. 4- vuotias käy itsekseen pöntöllä ja pyyhkii kakkaansa, mutta ei se maata kaada jos näkee jossain potan ja siihen ulostaa. Pesen jätökset.
Meillä tyttö 4v on käynyt pöntöllä ilman supistajaa jo vuoden, pelkäsi pottaa ja supistajaa. Pyyhkiikin jo itse, peppuaan myös mutta siinä tarvitsee vähän apua. Melkoinen outolintu muutenkin tuo meidän kuopus, ei huolinut aikoinaan tuttia eikä nokkamukiakaan :)