Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päänahan sietämätön kutina

Vierailija
16.08.2021 |

Olen 20v. terveellisesti elävä nuori. Päänahkani on ollut ongelmallinen noin kolme vuotta. Kaksi päivää pesusta päänahasta irtoaa rasvaista hilsettä, kutina on kauhea ja raavin pään rikki. Heti pesun jälkeen päänahka on taas kuiva ja kutiaa. Olen kokeillut ketokonatsolia sisältävää shampoota, pesua usein, pesua harvemmin, huuhtelua omenaviinietikalla, kortisoniliuosta, öljyjä, teepuuöljyä, erilaisia shampoita. Helpotusta tuo etikkahuuhtelu ja suflaatitoton/silikoniton hiustuotteet. Ketokonataolishampoo poltti päänahan ja iho lähti rullautumaan. Mitä ihmettä voin vielä tehdä? Hiukseni ovat pitkät, paksut ja kiharat. Lääkäriin en jaksaisi mennä, sillä päänahkani on pääasiassa terveen näköinen (paitsk kun revin sen rikki) . Äitini on lääkäri ja on tutkinut sen monesti. Onko tähän olemassa joku ratsaisu? Alan olla epätoivoinen ja ajattelen jo usein, että olen tullut hulluksi ja kuvittelen kaiken

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan kokeillut daktarinia päänahkaan?

XD

Vierailija
22/55 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrot että "helpotusta tuo etikkahuuhtelu ja suflaatitoton/silikoniton hiustuotteet". No jos pitäytyisit jonkun aikaa näissä etkä etsisi uusia kikkakuutosia?

Jos kerran heti pesun jälkeen päänahka on kuiva ja kutiaa, niin silloin shampoo on liian voimakas. Pese tuolla sulfaatittomalla, niin voit pestä useammin eikä päänahka silti kuivu. Varo sulfaatin lisäksi Sodium C14-16 Olefin Sulfonatea, se kuivattaa myös kovasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli vuosia sirtämätön päänahan kutina, viimeistään yöllä nukkuessa raavin aina päätä ruville. Kaiken maailman lääkeshampoot ja kortisonitipat kokeilin tuloksetta. Sitten armeijassa tupakaveri vihjasi Cutrinin Bio+ -shampoosta ja hoitoaineesta. Heti siviiliin päästyä aloitin Bio+ -aktiivikuurin ja tilanne normalisoitui välittömästi. Sen jälkeen olen säännöllisesti käyttänyt Bio+ -"normaali"shampoota ja hoitoainetta kahdesti viikossa (ja muina päivänä tavallisia). Aktiivishampoota ja -hoitoainetta on varalta tallessa kaapissa, mutta ihan satunnaisesti vain niihin on tarvinnut vuosien (yli 30) varrella turvautua. Bio+:n koostumus on kyllä ehkä laimentunut vuosien varrella, silloin onnellisella 80-luvulla sai vielä laittaa tepsiviä kemikaaleja tuotteisiin.

Vierailija
24/55 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokeillut useita shampoita ja joko ne vetävät päänahan kireän ja kutisevan kuivaksi tai eivät pese kunnolla, ja raavin rasvaista hilsettä heti pesun jälkeen. Kaikki hajusteettomat pyykkiaineet ovat olleet jo vuosia käytössä. Herkkä iho minulla on, kaikki limakalvot säännöllisesti rikki. Olen rampannut useasti lääkärissä ja kukaan ei tiedä miksi.

Noita Bio+ ja System4 shampoita on tosiaan suositeltu seborreapäänahalle monesti. Mietin tässä, että kannattaako niitä kokeilla sulfaattien takia (kuivattaa hiukseni koppuraksi) vai onko saatu hyöty suurempi kuin haitta?

Ap

Vierailija
25/55 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä laita käsidesiä, häviää tunto.

Älä jauha pas-kaa.

https://anna.fi/hyvinvointi/terveys/yllatys-kasidesi-rauhoittaa-herkaa-…

Vierailija
26/55 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irsellä auttaa vain Locoid crelo ja Diprosalic, minulka on päänahan alueen psori (ei onneksi muualla, vielä). Myös System4 helpottaa vähän.

Vierailija
27/55 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kutina rauhoittuu nizoral-pesulla.

Vierailija
28/55 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kaksi päivää pesusta..."

Jaiks! Pese päivittäin.

System 4:llä on myös hyvä kuoriva hoitoaine shampoon kaveriksi. Oil cure hair mask.

Vierailija
29/55 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli vuosia sitten tosi pahana vastaava. Ihotautilääkäri määräsi ensin kortisoniliuosta, joka vaan kirveli ja sitten kuurin Apocyclin- nimisiä tabletteja. Sillä lähti eikä takaisin ole tullut.

Vierailija
30/55 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla tuollaisten oireiden taustalla oli taliköhnäihottuma. Menin lääkäriin vasta kun hiukset alkoi tippua päästä. Siihen on olemassa lääkehoito. Olipa sinulla sama vaiva tai ei, suosittelen menemään lääkäriin, jotta hän voi selvittää syyn ja jos on hoitoa, määrätä sen.

Vierailija
31/55 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvilla on oikeasti monta kaunista, tarttuvaa ja melodista kappaletta. Tänään ei ole tullut vielä yhtään hyvää versiota, Arttu oli ainoa ok. Vaiettu rakkaus on upea, mutta nyt se oli versioitu kauheasti.

Vierailija
32/55 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiselle päänahkatyypille pitkät ja paksut hiukset ovat pahimmat.

Vierailija
33/55 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiiva? Jos limakalvotkin rikki. Lääkekuuri suun kautta?

Vierailija
34/55 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihotautilääkärille.

Vierailija
35/55 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko kokeillut System4 t climbazole scalp tonic:ia? Jos et, niin sitä suosittelen. Se ei oo shampoo vaan päänahkaan jätettävä aine. Omalle päänahalle, joka ollut todella kuiva, hilseilevä, kipeäksi raavittu jne, on parasta kamaa ikinä ja auttanut päänahkaani paremmin kuin mikään muu :)

Vierailija
36/55 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

System 4 shampoo, kampaajan suositus, hännellä myös itsellään sama vaiva.

Vierailija
37/55 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut lääkärin määräämänä diprosalicia ja se loppui, niin koitin head and shoulders shampoota ja yllätyin kun toimi. Olen nyt pessyt sillä kolmesti kolmen päivän välein ja kutina ja hiutaleet on poissa. Käytän linnashampoota siinä välissä.

Vierailija
38/55 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi päivää pesusta... siinäpä eka avain.

Pese hiukset joka päivä. Suosittelen System 4- tuotteita kuten joku muukin edellä. Päänahkaan jätettävä öljyhoito varsinkin rauhoittaa ja kuorii.

Voisitko olla allerginen jollekin mitä syöt? Maito, vilja, pähkinät, kananmuna? Käytätkö hiusväriä tai kynsilakkaa?

Vaihda tyyny uuteen. Vaihda tyynyliina riittävän usein. Älä raavi päätä.

Vierailija
39/55 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita käsidesiä. Se auttaa kutinaan.

Aion tulla myös ehdottamaan tätä. Toimii ainakin miehelläni hyvin. Käsidesin pitää sisältää glyserolia. 

Vierailija
40/55 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kokeillut useita shampoita ja joko ne vetävät päänahan kireän ja kutisevan kuivaksi tai eivät pese kunnolla, ja raavin rasvaista hilsettä heti pesun jälkeen. Kaikki hajusteettomat pyykkiaineet ovat olleet jo vuosia käytössä. Herkkä iho minulla on, kaikki limakalvot säännöllisesti rikki. Olen rampannut useasti lääkärissä ja kukaan ei tiedä miksi.

Noita Bio+ ja System4 shampoita on tosiaan suositeltu seborreapäänahalle monesti. Mietin tässä, että kannattaako niitä kokeilla sulfaattien takia (kuivattaa hiukseni koppuraksi) vai onko saatu hyöty suurempi kuin haitta?

Ap

Lisää hyviä rasvoja ruokavalioon.

Et kai todella ole niin pinnallinen, että hiusten kuivuminen on isompi huoli kuin tulehdus päänahassa?

Jos et todellakaan kykene sls-shampooseen niin osta edes se System 4 tonic tai päänahkahoitoaine. Tämä ketju alkaa kohta kuulostaa mainokselta... Nizoralillakaan ei tarvitse montaa kertaa pestä, että helpottaa.

Sulfaatteja on tässäkin mutta Four Reasonsin Scalp care-shampoo on budjettiversio tuosta monien suosittelemasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä viisi