Mitä mahd. vedetöntä evästä?
Ylioppilaskirjoitukset ovat siis ensi viikolla ja siellä tulisi istua melkein sen 6h. Ongelmana kuitenkin järkyttävä yleisten vessojen kammo, pystyn kuitenkin koulussa pidättämään kun päivät ovat yleensä olleet lyhyitä kun käyn neljässä vuodessa, eli 2-3h/päivä. En haluaisi nälässä kärvistellä yo-kokeessa ja ajattelin juoda vain ihan minimaalisen määrän vettä ylppäreissä, mutta mitä siis voin syödä? Joku jogurtti pissattaa aika nopeasti kun niin paljon vettä, ja myöskin sämpylä jossa kurkkua, tomaattia yms. saa vessahädän. Yleensä jos tulee pienikin hätä niin alan stressaamaan. Vessassa käynti ei ole mahdollista, etenkin kun valvoja tulee oven taakse.
Kommentit (55)
Miksi pitää syödä mitään? Mä kirjoitin aikoinaan täysin eväittä kaikki kokeet.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:58"]
[/quote]
Varmaankin siksi, että aivot eivät toimi kunnolla jos ne eivät saa mitään energiaa...
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:59"]
[/quote]
Varmaankin siksi, että aivot eivät toimi kunnolla jos ne eivät saa mitään energiaa...
[/quote]
Eikö pysty olemaan neljää tuntia ilman ruokaa?
Ruisleipä jonka välissä on kinkkua ja välipalapatukka. Jos janottaa niin pikkuhörppy kaakaota (oon huomannu ettei kaakao pissata paljon). Tsemppiä!
Parempi vaan päästä nyt yli vessakammosta, tulee elämä helpottumaan suuresti.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 17:00"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mikä ihmeen neljä tuntia? Kokeita saa tehdä sen 6 h jos siltä tuntuu, yleensä useimmille tulee siinä välissä ihan nälkä jo :D
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 17:02"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 17:00"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mikä ihmeen neljä tuntia? Kokeita saa tehdä sen 6 h jos siltä tuntuu, yleensä useimmille tulee siinä välissä ihan nälkä jo :D
[/quote]
Olin eväättä sen minimiajan, oliko se se 4 tuntia vai 3, en enää muista. Ei tullut nälkä, mutta tuli loistavat paperit.
Jos siitä kuudesta tunnista vaikka kaksi viimeistä maha kurnisi koko ajan, ei voisi keskittyä niin yhtään siihen kokeeseen. Ei itse eikä ympärillä olevat.
Kuka laittaa ruisleivän väliin välipalapatukan? :X
Kuivaliha (beef jerky) on kanssa yks, jos siitä tykkää. On toki suolaista, että voi janontunne olla sitten aika voimakas. Vältä kahvi ja tee. Kuivahedelmiä jos haluaa verensokeria ylöspäin.
Kiitos! Mikä olis siis vedettömin leipä, onko näkkäri parempi kuin ruisleipä yms?
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 23:06"][quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 17:18"]
Olen aloittamassa psykoterapian tämän vuoksi, ei mene ihan päättämällä ohi.... eli kaipailen oikeasti vinkkejä. T. Ap
[/quote]
Minulla on sama ongelma ja olen käynyt myös terapiassa. Terapian kautta oppi ymmärtämään itseä paremmin ja sai rohkeutta yrittää, mutta ongelmaa se ei poistanut. Itseäni ei yleisessä wc:ssä häiritse se, että se on yleinen (muiden pöpöt jne) vaan se miten muut kuulevat kaiken. Jotkut avaavat hanan, mutta se ei kaikilla auta, eikä ole aina mahdollista. Mikä sinua häiritsee yleisissä? Korvanapit korvissa todella kovalla saattaisi myös auttaa, mutta tämä ei onnistu yo-kirjoituksissa. Kommentti asiasta yli pääsemisestä on todella huono. Jos ei ole ongelmaa, ei voi ymmärtää miten vaikeaa se toisesta voi olla. Varmasti kaikki kys. ongelmasta kärsivät menisivät asiasta yli jos se olisi helppoa tai vain päätöksestä kiinni. Uskon ongelmasta olevan mahdollista päästä yli, mutta se vie aikaa ja jos kirjoitukset nyt tai keväällä, niin ei onnistu riittävän nopeasti.
Ei ainakaan mitään kofeiinia sisältävää samana päivänä. Wc-käynti kotona mahdollisimman myöhään. Suklaapatukat voivat olla hyviä, mutta verensokeri pamahtaa tappiin ja voi tulla väsy. Suklaa myöskin janottaa. Ottaisin vaikka ei ihan tuoretta ruisleipää, mutta ei kuivunuttakaan ja vaikka juustoa. Myslipatukasta voisi saada parempaa energiaa kuin suklaasta ja ne ovat yleensä aika kuivia. Jos vatsassa on nestettä, mysli todennäköisesti imee sen itseensä ja ehkä ihan hetken hidastaa imeytymistä. Janon tunne saattaa mennä hetkeksi ohi jos ihan vähän kostuttaa suuta.
Tiedän tämän olevan hankalaa tai mahdotonta, mutta silti. Yritä olla stressaamatta! Mitä enemmän stressaat, sitä nopeammin hätä tulee ja sitä enemmän stressaat. Oravanpyörä on valmis. Yritä keskittyä täysin tehtäviin, koska jos alat yhtään miettimään onko jo hätä, niin se varmasti tulee. Valmistautuminen täytyy aloittaa hyvissä ajoin. Edellisenä iltanakaan ei kannata juoda isoja määriä, mutta älä myöskään näännytä itseäsi.
Muista myös, että jos et juo ja olet lähes nestehukan partaalla, olet väsynyt ja aivot ei raksuta. Ja jos et juo ja hätä tulee, niin sitä voi olla hankala saada tulemaan mikäli kuitenkin päätät mennä yrittämään. Hädän tunne voi olla kova, vaikka rakossa ei paljoa olisikaan.
[/quote]
Kiitos tositosi paljon vastauksestasi! Ahdistaa juuri se että muut kuulisivat, eikä hanan avaaminen auta asiaa yhtään. Joskus kotonakin tulee sama ahdistus jos joku on olohuoneessa kun olen olohuoneen viereisessä vessassa. Pitää varmaan ostaa myslipatukoita joissa riisiä, eikös se imekin itseensä nestettä aika paljon?
T. Ap
Riisiä sisältävä myslipatukka on varmasti myös hyvä.
Jos seuraat tätä aihetta, niin pari ajatusta vielä. Minäkin tunnistan kotiongelman.
Terapiassa tulet todennäköisesti kuulemaan mm. seuraavat asiat
- Muut eivät ole kiinnostuneet mitä siellä kopissa teet ja mitä sieltä kuuluu. Kaikki tekevät samoja asioita ja äänet ovat normaaleja ja luonnollisia. Tämän kuuleminen ei auttanut minulla, koska joskus on ulkopuolelta kuulunut esimerkiksi "mitä teet, miksei kuulu mitään?" tai "meneekö vielä kauan?" nämä ovat pahoja lauseita ja hankaloittavat jatkossa entistä enemmän. Tai jos pöräytät hassun kuuloisesti ja ulkopuolella joku naurahtaa.
- Koppi on varattu vain sinulle ja voit olla siellä niin kauan kuin sinun tarvitsee. Sinulla ei ole kiire vapauttaa koppia jollekin muulle. Tämä on kiusallista jos on ruuhkaa, vähän koppeja ja ulkopuolella huudellaan mikä kestää. Jos on sellaiset wc-tilat, joissa on paljon koppeja ja jos on paljon ruuhkaa, niin siellä voi silti olla helppo toimia. Joku koppi vapautuu kuitenkin ja yksittäisen kopin pitkään kiinni oloon ei kukaan kiinnitä huomiota. Lisäksi eri kopeista kuuluu eri ääniä, joten kukaan ei kiinnitä huomiota sinun ääniisi. Ja jos vielä olet vähän kauemman, niin kukaan ei edes tiedä kuka sinun kopissasi oli. Tämä tietysti edellyttää, ettet ole tuttujen kanssa liikkeellä.
- Ajattele jotain sinulle hyvin mieleistä asiaa ja keskity siihen lujasti. Se voi tuoda riittävästi helpotusta. Asia voi olla ihan mitä vaan. Vaikka oven sarana tai ikkunaverho. Jos sen ajatteleminen auttaa, hyvä. Todennäköisesti se on vaikka oma kissa tai koira tai poika/tyttöystävä, mutta se siis voi olla jotain "normaalista" poikkeavaakin.
- Sinulle ei tapahdu mitään pahaa siinä kopissa. Olet turvassa.
- Mikä olisi pahinta mitä voisi tapahtua? Siellä kopissa siis.
Yleiset tilat ovat useasti huonosti äänieristettyjä ja varsinkin kaikuvia. Ongelman kanssa kaikki äänet kaikuvat entistä kovemmin ja huomio kiinnittyy niihin. Korvatulpatkin saattavat vaimentaa riittävästi, mutta ovat vähän hankalat ja kiinnittävät huomiota jos ne on jo ennen koppia päässä. Jos tiloissa ei ole ensin muita ja kävelet reippasti koppiin, niin heti kun kuulet jonkun tulevan, iskee jännitys päälle ja et pysty enää asioimaan? Odotat vain tuleeko se kokeilemaan sinun koppisi ovea ja mitä se tekee, mihin menee, koska lähtee pois, jne? Jos kuvittelet, että nyt onnistuu ja ei lähde heti tulemaan, alkaa jännitys kasvaa ja mitä pidemmäksi aika menee, sitä enemmän jännittää ja lopulta ei onnistu? Lisäksi ajattelet, että "olen nyt ollut tässä jo näin kauan, mitä tuo viereisessä kopissa oleva ajattelee jos nyt vasta täältä alkaa kuulua lorinaa"? Se ei kuulu naapurikopin asiakkaalle yhtään milloin sinun kopistasi kuuluu ja mitäkin, mutta sitä on vaikea sisäistää.
Terapian aikana sinun täytyy opetella käymään uusissa paikoissa ja kokeilla onnistuuko. Ihan vaan kokeilla, vaikka tietäisit jo lopputuloksen. Kehitys tulee onnistumisten kautta, mutta voit käydä ihan muuten vaankin totuttelemassa ilman hätää. Positiivinen muistijälki helpottaa seuraavaa kertaa. Kannattaa etsiä vaikka sellainen paikka, jonka tiedät olevan hankala, mutta josta epäonnistumisen jälkeen voit vielä helposti siirtyä sinulle sopivaan paikkaan. Tieto siitä, että sinun on mahdollista käydä sinulle sopivassa paikassa voi riittää ja toimiminen hankalammassakin paikassa onnistuu.
Muista myös, että et ole ainoa. Meitä on monia muitakin, mutta kukaan ei tunnusta asiaa ääneen, koska se on niin noloa. Silloin tällöin olen huomaavinani kohtalotovereita wc-tiloissa, koska toimitus kuulostaa niin pitkäkestoiselta ja vaikealta. Syitä on tottakai muitakin.
Sinulle todennäköisesti tarjotaan lääkkeitä. SSRI-lääkkeitä varmaankin, jotka ovat masennuslääkkeitä. Niiden avulla on tarkoitus helpottaa sinua pääsemään alkuun, mutta niitä ei ole tarkoitus syödä ikuisesti. Ne eivät myöskään tuo taianomaista ratkaisua ja niiden vaikutus ei ala heti, vaan sinun pitää syödä niitä jopa viikkoja, jotta vaikutus näkyy. Vaikutus on yksilökohtaista ja se voi olla aika huomaamatontakin. Jo se tieto, että popsii lääkkeitä saattaa helpottaa. Lumelääke voisi antaa yhtä hyvän lopputuloksen. Lääkkeillä on myös haittavaikutuksia.
Se miksi et pysty käymään yleisessä wc:ssä saattaa juontaa juurensa johonkin lapsuudessa. Sitäkin yritetään terapiassa etsiä. Välttämättä mitään selvää syytä ei löydy. Ongelma on ehkä kehittynyt pitkän ajan kuluessa vähän huomaamattakin. En ole lääkäri tai omaa muutakaan alan koulutusta, mutta kannattaa huomioida mantelitumake. Mantelitumake tunnistaa tilanteen ja laukaisee sinulle reaktion.. Voit yrittää päästä tilanteen päälle tiedostamalla, että kaikki on hyvin ja mantelitumake vain yrittää virheellisesti aiheuttaa reaktiota. Sinä kuitenkin tiedät, että kaikki on hyvin ja mantelitumakkeen viesti virheellinen. Tämä kannattaa huomioida kirjoituksissakin, ettei jännitys pääse valtaamaan mieltä.
T:21
Omien kirjoitusten aikaan ainakin vessakopin ovi piti olla auki ja valvoja siellä tsiikaili, ettei mitään luvatonta tapahdu.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 21:41"]Omien kirjoitusten aikaan ainakin vessakopin ovi piti olla auki ja valvoja siellä tsiikaili, ettei mitään luvatonta tapahdu.
[/quote]
Riippunee koulusta, valvojasta ja kaikesta. Meillä sai pitää oven kiinni, ja valvoja jäi aika kauas. Meillä myös jos oli jokin ongelma, niin sai erityiskohtelua, esim. paikan läheltä vessan ovea, jos koko salin poikki käveleminen ahdisti. Osaisiko koulun psykologi auttaa keksimään sopivan erityisjärjestelyn?
Minä en käynyt kirjoitusten aikana kertaakaan vessassa, ja joka kerta istuin ainakin melkein loppuun asti. En kyllä tiedä, miten onnistuin, nykyään ei enää varmaan onnistuisi. Ja ihan normieväät juomineen mulla oli.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 21:41"]Omien kirjoitusten aikaan ainakin vessakopin ovi piti olla auki ja valvoja siellä tsiikaili, ettei mitään luvatonta tapahdu.
[/quote]
No nykyään näin ei todellakaan enää tehdä.. Jos ollaan koskaan tehtykään.
Älä vaan juo aamulla ennen kouluunmenoa kahvia (toimii diureettina eli suurempi tod.näk. vessahätään), samoin edellisenä päivänä ei kannata juoda myöskään paljoa. Vähän nestettä sisältäviä ruokia on esim. proteiinipatukat, myslipatukat, joku voileipä jonne laittaa väliin esim. tonnikalaa.
Ikävä vaan et voi välttää vessaanmenoa ilman tunnetta, että on jano.