Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuisopiskelu: sairaanhoitaja vai kätilö?

Vierailija
08.09.2014 |

Ihan toiselta alalta olen vaihtamassa..

Olen kuullut että kätilön työ olisi ns. itsenäisempää kuin sh:n. Voisitteko laittaa tähän tiivistelmiä, että millaisia luonteenpiirteitä noissa hommissa tarvitaan? Eli minkälaisista ominaisuuksista sh:na tai kätilönä on hyötyä?

Voi laittaa myös muuta infoa, esim palkasta..

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätilönä saat kaksoistutkinnon, voit tehdä siis yhtä lailla sh:n töitä.

Vierailija
2/9 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätilön koulutuksella paljon laajemmat työmahdollisuudet, kätilön koulutuksella saat myös sairaanhoitajan pätevyyden. Eli jos on realistista päästä kätilöksi kouluttautumaan, sinne lähtisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätilöillä on tällä hetkellä erittäin huono työtilanne eteläisessä Suomessa. Mutta on tosiaan kaksoistutkinto eli jos vain pääsee niin kannattaa mennä.

Vierailija
4/9 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätilökin voi työskennellä muualla kuin synnärillä, esim prenataaliosastolla, äitipolilla, gynen polilla jne. Itse opiskelen kätilöksi, eikä kaduta yhtään. Onneksi saa myös sh:n pätevyyden niin ei ole pelkoa jäädä ilman töitä. Sinun täytyy kyetä itsenäiseen työskentelyyn varsinkin paineen alla jos tälle alalle lähdet.

Vierailija
5/9 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 09:49"] Sinun täytyy kyetä itsenäiseen työskentelyyn varsinkin paineen alla jos tälle alalle lähdet.
[/quote]

Eikö se just ollutkin Ap:n pointti??!

Vierailija
6/9 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 09:51"][quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 09:49"] Sinun täytyy kyetä itsenäiseen työskentelyyn varsinkin paineen alla jos tälle alalle lähdet.
[/quote]

Eikö se just ollutkin Ap:n pointti??!
[/quote]

Sanoin vaan kun kysyi luonteenpiirteitä! Ap itse puhui itsenäisestä työstä. Hermostutpa herkästä.

Vierailija
7/9 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiskoulutusta ei enää ole olemassakaan. Amk yhteishaku on muuttunut, lue opintopolun sivuilta lisää.

Vierailija
8/9 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten alanvaihto käytännössä onnistuu, kun nuorisopuolelle ei saa enää hakea,jos on jo tutkinto??

aikuiskoulutuspuolella taas pitää olla lähärin tutkinto pohjalla.

Vierailija
9/9 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 09:55"]

Miten alanvaihto käytännössä onnistuu, kun nuorisopuolelle ei saa enää hakea,jos on jo tutkinto??

aikuiskoulutuspuolella taas pitää olla lähärin tutkinto pohjalla.

[/quote]

eikös sh? ainakin jokunen vuosi sitten oli kätilötyön aikuispuolen hakuvaatimuksissa että aikaisempi tutkinto oltava sh, josta sitten monimuoto-opiskeluna --> kätilöksi?

voi olla että on vaatimukset muuttuneet, itse tutkailin asiaa vuonna 2009, joten voi olla vanhaa tietoa?

kävin katsoin nmyt kuitenkin opintoluotsista niin tällaiset hakuvaatimukst löysin esim.

Oulun amk, Sos.- ja terv.alan yksikkö
Kätilökoulutus

Sosiaali- ja terveysalan korkeakoulututkinto tai sosiaali- ja terveysalan opistoasteen tutkinto.
Kaikilta hakijoilta edellytetään kahden vuoden yleinen työkokemus.

lähde https://www.amkhaku.fi/index-fi.html

keväällä 2014 aikuispuolen kätilötyön ko.ei ollut kuin tuolla Oulussa, syksyn hausta en tiedä...

Kannattaa harkita tuota nuorisopuolen koulutusta myös, voi hakea "aikuisetkin", esim. meidän nuorisoryhmässä aloitti about 40v nainen opiskelun ja ihan hyvin meni joukossa mukana, ilman minkäänlaisia ongelmia... :)