Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 09:47"]

Ei mitään mainintaa 2000-luvun netti- tai pelikulttuureista, käsittämättömän kapea taidekäsitys, oletus että vastaajat katsovat televisiota...

Sain tulokseksi että testin laatija on vanhoillinen 80-luvulle jämähtänyt muumio.

[/quote]

Hyvä että luit testiä koskevan artikkelin kuitenkin..

Vierailija
2/38 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moderni ja sivistynyt. Osassa kysymyksistä jouduin kuitenkin valitsemaan vähiten huonon enkä omaa suosikkia. Esim. noista telkkariohjelmista en katso mitään. Valitsin kuitenkin Mad Men koska se taitaa olla lähempänä omaa suosikkia kuin muut. Sama ongelma kirjailijoiden kanssa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moderni ja sivistynyt.

Vierailija
4/38 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
5/38 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moderni ja sivistynyt

Vierailija
6/38 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommenteissa tutkija Semi Purhonen kirjoittaa:

"Haluaisin tähän väliin esittää sellaisen huomautuksen, että minulla tai muillakaan Suomalainen maku -teoksen tekijäkaartin tutkijoilla ei ole ollut mahdollisuutta vaikuttaa HS:n "testiin" tai jutun paperiversiossa kuvituksen avulla esitettävään jaotteluun erilaisista "tyypillisistä" ihmisistä makuineen. Ne ovat (kuten tietysti juttu kokonaisuudessaan) HS:n toimituksen, ei tutkijoiden tekemiä. Tutkimusta kannattaa arvioida itse tutkimuksen perusteella.

Olen samaa mieltä kuin yllä jo huomautettiin, että HS:n testin kysymykset ja vastausvaihtoehdot ovat liian rajallisia ja tarkoitushakuisia. Kiinnostuneet voivat tutustua tutkimuksen aineistoihin ja kysymysvaihtoehtoihin kirjan sivuilla (http://blogs.helsinki.fi/kulttuuripaaoma/kirja/), jossa on nähtävissä mm. koko alkuperäinen kyselylomake.

HS:n jutun ohessa esittämä jaottelu "viidestä tyypillisestä suomalaisesta" on puolestaan tietyssä mielessä koko tutkimuksemme tarkastelutavan vastainen, sillä Suomalainen maku -teoksessa nimenomaan emme rakenna aineistoon kuuluvien yksilöhaastatteluiden pohjalta mitään (helposti karikatyyrimäisiä) ideaalityyppejä, vaan esitämme analysoitavat yksilöt kokonaisina yksilöllisinä profiileina."

Vierailija
7/38 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moderni ja sivistynyt. Ei ollut yllätys.

Vierailija
8/38 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään mainintaa 2000-luvun netti- tai pelikulttuureista, käsittämättömän kapea taidekäsitys, oletus että vastaajat katsovat televisiota...

Sain tulokseksi että testin laatija on vanhoillinen 80-luvulle jämähtänyt muumio.

Vierailija
9/38 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 01:11"]

Mad meniä on ollut pakko katsoa, koska sen tunteminen kuuluu luokkani ja niiden piirien, joissa liikun, katsomiin ohjelmiin. Siihen viitataan, se kuuluu tuntea.

[/quote]

Missä piireissä on näin?

Vierailija
10/38 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen korkeakulttuuri :)

Vierailija
11/38 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeakulttuuri.

Sinänsä kiinnostava lopputulos, koska mun oli pakko valita vaihtoehto "en lue kirjoja". En näet lue niiden kirjailijoiden kirjoja, jotka siinä oli lueteltu.

Musiikistakin oli pakko valita rokki, koska vaikka lapsena tykkäsin eniten klassisesta, niin enää viisikymppisenä en jaksa kuunnella klassista työpäivien jälkeen. Mutta eihän testi voi tietää, mitä olen joskus vuosia sitten kuunnellut...?

Vierailija
12/38 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 01:11"]

Vastausvaihtoehdot olivat läpinäkyvät ja jo niiden perusteella pystyi valitsemaan tuloksensa. Esimerkiksi mainituista kulttuuritapahtumista mikään ei ollut oma juttuni, eikä sellainen, missä olisin koskaan käynyt. Lounasjuoman valitsen tilanteen mukaan, viiniä ehkä mieluummin lomalla kuin työpäivän pikalounaalla. Tv-ohjelmien suhteen nimenomaan katsomisen tapa on ratkaiseva - Big Brotheria katson "salaa", koska tiedän, ettei se tuo statusta. Mad meniä on ollut pakko katsoa, koska sen tunteminen kuuluu luokkani ja niiden piirien, joissa liikun, katsomiin ohjelmiin. Siihen viitataan, se kuuluu tuntea.

[/quote]

Moderni ja sivistynyt. Minä ajattelin nuo sitä kautta, että mihin mieluiten menisin, mistä viimeiseksi luopuisin, mitä laittaisin seinälleni/pidän arjessa arvokkaimpana. Kyllä minäkin olen joskus katsonut BB:tä, jos telkkarista tulisi vain yksi ohjelma, niin kyllä se olisi kirkkaasti muu kuin BB. Impressionismin ja nykytaiteen välillä arvoin, muuta päädyin lopulta siihen, joka arjessa enemmän vaikuttaa minuun. Vettä juon lounaalla yleensä, mutta jos on hyvä ruoka, mieluisin juoma on viini - eli viinin valitsin. Tottahan toki nuo voi päätellä, mutta minä ainakin valitsin puhtaasti sen mukaan, mikä on lähellä itseäni. Ymmärrän hyvin muuten tuon pelikulttuurin puuttumisen aiheuttaman kritiikin.

Vierailija
13/38 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tulipa töräytetyä vähän ilman välilyöntejä. Tarkoitin siis:

"Kyllä minäkin olen joskus katsonut BB:tä, mutta jos telkkarista tulisi vain yksi ohjelma, niin kyllä se olisi kirkkaasti muu kuin BB. Impressionismin ja nykytaiteen välillä arvoin, muuta päädyin lopulta siihen, joka arjessa enemmän vaikuttaa minuun."

Vierailija
14/38 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käynyt nettiversiossa mutta printtilehden tyypittelysä olen sekasikiö 1,4 ja 5 tyypeistä. Siis valtavirran kulttuurikuluttaja, vähän hipsteriä ja oliko se modernisti viimeinen.

Vierailija
15/38 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 01:19"]

Korkeakulttuuri-ihminen. Jotenkin huonot vaihtoehdot tuossa testissä. 

[/quote]

No todellakin oli huonot ja ennalta arvattavat vaihtoehdot. Itse olen nyt sitten kansankulttuuri-ihminen, vaikka aika monessa kohtaa oli valittava huonoista vaihtoehdoista se vähiten huono.

Vierailija
16/38 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeakulttuuri-ihminen, kertoi testi, ja paikkansa piti. Tiesin toki jo ennakkoon, että kiinnostuksen (ja epäkiinnostuksen) kohteeni tekevät minusta "korkeakulttuurisen". Ja näillä kymmenillä kieltämättä jo alan ulkonäöltänikin muistuttaa sitä piirroksen sivistynyttä mummelia...

Vierailija
17/38 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen korkeakulttuuri-ihminen, vaikka vastasin, että en lue kirjoja ja vaikka mieliohjelmani vaihtoehdoista oli BB.

Mutta ilmeisesti Ingmar Bergmanilla ja Suomen kuvalehdellä pääsee tuohon ja Bergman on oikeasti lempiohjaajiani.:)

Vierailija
18/38 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen korkeakulttuuri-ihminen. Tosin osa vaihtoehdoista oli huonoja, esim. yksikään kirjailijoista ei vastannut makuja. Piti sitten ottaa joku joka tuntui vähiten huonolta. Toisaalta olen hyvin perinteinen, mutta eivät monetkaan perinteiset taiteen muodot puhuttele minua.

Vierailija
19/38 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen korkeakulttuuri-ihminen :-)

Vierailija
20/38 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen korkeakulttuuri-ihminen, vaikka oikeasti koen olevani enemmänkin vain massakulttuuri-ihminen. Vaihtoehdoissa harvoin oli minuun sitä parhaiten sopivinta, esimerkiksi kirjallisuuskysymyksessä vastasin Dostojevski, koska pidän siitä sentään enemmän kuin Hirvisaaresta tai Päätalosta (tai mitä ne vaihtoehdot olivatkaan, siitä yhdestä en ollut edes kuullut).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme