Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ajattelet ihmisestä, joka kertoo käyttävänsä mielialalääkkeitä?

Vierailija
16.08.2021 |

Kiinnostaa tietää ihmisten ajatuksia anonyymisti tästä asiasta. Itse siis olen käyttänyt useamman vuoden ja juuri lopettanut lääkkeiden syönnin.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan avoimuutta. Mielenterveysongelmia ei pitäisi hävetä.

Vierailija
2/39 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen, että onneksi en itse enää syö niitä vaan tajusin lopettaa omatoimisesti. Tarkastelen myös, näyttääkö henkilö pöhöttyneeltä lääkkeiden takia tai onko muita lääkkeiden aiheuttamia näkyviä oireita

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelen, että onneksi en itse enää syö niitä vaan tajusin lopettaa omatoimisesti. Tarkastelen myös, näyttääkö henkilö pöhöttyneeltä lääkkeiden takia tai onko muita lääkkeiden aiheuttamia näkyviä oireita

"Pöhöttyneeltä". Harvoin mielialalääkkeillä sellaista sivuvaikutusta on.

Vierailija
4/39 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minussa se herättää pelkoa. En esimerkiksi alkaisi seurustelemaan popsijan kanssa.

Vierailija
5/39 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä, miten hyvin tunnen ihmisen ja miten kertoo. Saattaisin ihmetellä ja olla huolestunutkin avoimuudesta, jos joku puolituttu tai tuntematon rupeaisi siitä kertomaan. Mulle normijuttu ja käytän itsekin, mutta eipä siitä kannata kaikille huudella. Ennakkoluuloja ja väärinkäsityksiä on paljon.

Vierailija
6/39 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut naiset lihoo vatsan seudulta niin, että luulisi olevan raskaana. Naapurikin näytti vaikka tiedettiin ettei se voi olla, kun oli jo viisissä kymmenissä. Kertoi sitten itse olevansa ahdistunut ja masentunut avioerosta.

Vierailija
7/39 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvostan avoimuutta. Mielenterveysongelmia ei pitäisi hävetä.

Ei. Mutta kannattaa myös harkita, kenelle niistä avautuu. Kuten tässäkin jo huomaa, ihmeellisiä käsityksiä on paljon. "Mielialalääkkeiden" ymmärretään usein tarkoittavan kaikenlaisia psyykenlääkkeitä.

Vierailija
8/39 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Kiinnostaa tietää kun välillä on ollut tilanteita ihmisten kanssa, että olisi halunnut kertoa lääkkeistä ja viimeaikoina ehkä enemmän kyseisten lääkkeiden lopettamisesta. Uusien ihmisten kohdalla itselläni on kuitenkin aika iso kynnys kertoa lääkkeistä ja yleensä kerron vasta tutummille. Varsinkin itseäni selvästi vanhemmille jännittää kertoa, olen itse 26.

Vierailija
9/39 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään. Koska luen paljon, tiedän, että me suomalaiset olemme kansa, jotka käytättävät todella paljon mielialalääkkeitä.

Tiedän senkin, että nykyisin yleisemmin unettomuuteen määrätään psykoosilääkettä kuin unilääkettä, eli viimeistään univaikeuksien aikana aletaan käyttämään mieleen vaikuttavia lääkeitä.

Se on siis niin niiiin yleistä, että ei herätä minussa mitään ajatuksia.

Eikä sekään, jos joku kertoo mielenterveysongelmistaan, ei yhtään sen enempää kuin jos hän kertoisi fyysisistä sairauksistaan.

Olisiko jo aika päästää irti vääristä ja negatiivisista mielenterveyssairauksiin liittyvistä käsityksistä?

Hyväksyä, että ne ovat ihan normaaleja sairauksia meillä ihmisillä, ihan siinä,missä diabetes, sydän - ja verisuonisairaudetkin ym.

Vierailija
10/39 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainut kenestä ajattelen jotain, on nämä "Mitä ajattelet ihmisestä joka....." Oikeesti, ei joillakin ole muuta tekemistä kuin ajatella jostain ihmisestä koko ajan jotakin?

Vierailija
11/39 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen, että hän tarvitsee niitä, mitä muuta siinä ajatella? Joku kommentoi, että ei alkaisi seurustelemaan sellaisen henkilön kanssa, itse puolestani ihmettelen niin koppavaa asennetta että tosissaanko kokee olevansa siinä asemassa että vaan poimii haluamansa ihmisen seurustelukumppaniksi ja miksi tämä ajatus nousi hänen päähänsä? Ajatteleeko hän yleensä ihmisiä sen kautta että seurustelisiko jonkun kanssa vai ei?

Itse olen aikanani käyttänyt masennuslääkkeitä, tällä hetkellä en vaikka masennusta vielä onkin.

Vierailija
12/39 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen että on mahdollista että kyseessä saattaa olla keskimääräistä kiinnostavampi yksilö, mutta pelkästään tieto mielialalääkkeiden syömisestä ei kerro vielä paljoakaan. Suhtaudun epäilevästi ja vältellen ihmisiin, jotka ovat täysin terveitä ja "normaaleja" tässä yhteiskunnassa.

Vierailija
13/39 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän todella pitkän turvaetäisyyden sellaisiin moniongelmaisiin. Ihan jo kokemuksesta.

Vierailija
14/39 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielialalääkkeet ovat mielialahäiriöiden, kuten masennuksen ja ahdistuksen hoitoon käytettäviä lääkkeitä joista suurimman osan sivuvaikutuksiin ei kuulu painonnousu tai nesteenkertyminen eli "pöhötys". Eipä niiden käyttöä muutenkaan yleensä ihmisestä huomaa.

Vierailija
15/39 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pelkän tuon asian perusteella vielä mitään. Paitsi ehkä korkeintaan, ettei hän häpeä mt-ongelmiaan, mikä herättää minussa ihailua. Itse kun omia ongelmiani häpeän.

Vierailija
16/39 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän hyvin sivistymättömänä ja kapeakatseisena ihmistä, jolle mielenterveysongelmat ovat joku peikko ja joiden kommenteista täälläkin huomaa, että ymmärrystä ja tietoa asiasta ei ole yhtään.

Vierailija
17/39 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään ihmeellistä. Itsekin käytän 2:ta eri lääkettä krooniseen masennukseen ja ahdistukseen. Olen myös miettinyt ADHD lääkkeiden aloitusta.

Myös siskoni ja paras ystäväni syövät mielialalääkkeitä.

Vierailija
18/39 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin käytän, voitais puhua asiasta.

Vierailija
19/39 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän myös, parantavat unenlaatua. Mun pitäisi ilmeisesti ottaa niitä n. 20 kpl kerralla, että niillä olisi mitään merkitystä mielialan kannalta, nyt otan 1-2 kpl aina iltaisin. Eli en ajattele mitään kun en edes tietäisi mihin tarkoitukseen henkilölle on niitä määrätty.

Vierailija
20/39 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä mitään ihmeemmin, olen itsekin niitä aikoinaan käyttänyt, mutta en saanut oikein mitään hyötyä. Tunnen kuitenkin myös ihmisiä, joille niistä on oikeasti ollut suuri apu, niin masennukseen kuin paniikkihäiriöönkin, eikä edes mitään kummempia sivuvaikutuksia, joten ei niiden käyttö mielestäni ole mitenkään negatiivinen asia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi neljä