Sisustusasia, joka on "kaikilla"?
Tuli toisesta ketjusta mieleen, että olen tosi usein kuullut väitettävän netin palstoilla, että Lokki-valaisin on "kaikilla". Oikeassa elämässä en ole vieraillut yhdessäkään talossa, josta tämä valaisin löytyisi. Älkää miettikö blogeja tai sisustuslehtiä, vaan asuntoja joissa olette oikeasti käyneet, ja kertokaa, mikä tavara tai huonekalu on sellainen, joka havaintojenne mukaan ihan oikeasti löytyy lähes jokaisesta suomalaisesta kodista? Tämä ei ole mikään haukkumisketju, vaan kiinnostaa muiden huomiot :)
Mä aloitan näillä: Iittalan Kivi-tuikut, Rakkaus-muumimuki (vaikka muita muumeja ei löytyisi, liekö toi Rakkaus sellainen joka lähes joka perheeseen kulkeutuu vaikka lahjana? :D), Luhdan käsipyyhkeet
Kommentit (105)
Aika monella, varsinkin nuorella, on jotain tähti-aiheisia juttuja.. Matto, koristetyynynpäälliset yms.
Joku mainitsi tehosteseinän. Mun vuokranantaja on ollu maailman taiteellisin ja vuorannu neljästä seinästä kolme tehostetapetilla. Ja vielä jotain järkyttävää hopeista kukkaköynös kuviota.
Olen yllättynyt, miten vähän loppujen lopuksi on noussut esiin mitään tiettyjä tavaroita, vaikka ainakin nettikeskustelut antavat ymmärtää, että kaikki suomalaiset kodit ovat toistensa kopioita. Musta oli hauska huomata, et moni on maininnut, ettei ole ostanut tavaroita itse vaan saanut lahjaksi. Astioita ja sisustusjuttuja ei ehkä osteta toisille niin helposti, kun ajatellaan, että jokainen haluaa valita omaan tyyliin sopivat, ja jos se Aalto-vaasi tai muumimuki silti lähes joka kotiin kulkeutuu vaikka lahjapaketissa, kertonee se, että noita tavaroita arvostetaan niin paljon, että pidetään ihan lahjaksi sopivana :) -Ap
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 18:42"]
Asun ulkomailla ja todellakin löytyy mainitut muumimukit (kaksin kappalein rakkausmukia, muita mukeja ei ole, ollaan saatu siis lahjaksi) Pentikin poroja löytyy jopa kolme (saatu lahjaksi, mutta tykkään niistä oikeastikin) Iittalan kivituikkujakin löytyy useampi kappale ja kauniitahan nekin ovat, mutta itse en niin kalliitta kynttilatuikkuja ostaisi ihan muuten vaan, mutta lahjaksi saatuna ihastuttaneet kovasti :)
Lahjaksi saadut marimekon käsipyyhkeetkin löytyy, taitaa olla parhainta laatua meidän Ikea pyyhekokelman vierellä.
Aina kun Suomessa käyn niin ihastelen miten kauniita kotia suomalaisilla ystävilläni on, vaikka eivät mitään design friikkejä olekaan. Yks juttu mitä oon viime vuosina nähnyt paljon suomalaisissa kodeissa on sellainen kolmijalkainen valaisin http://www.lombok.co.uk/images/products/large/LAMPSTATRIPOD.jpg
tohon tyyliin, tykkään itse paljon tollaisesta, mutta myös tätä valkoista http://1.bp.blogspot.com/_EakXbG8Y_lc/S5dKVmNBUkI/AAAAAAAADow/Om33brhmkDQ/s400/lattiavalaisin.jpg näkyy paljon, mutta omaan makuun se on jollain tapaa rumempi ja mittasuhteet eivät ole mun silmään kunnossa.
[/quote]
Toi on kyllä totta, että Suomessa tuo sisustus/design on paljon suositumpaa kuin monessa muussa maassa. Itse jenkeissä asuvana olen ihmetellyt kun en ole omalla paikkakunnallani törmännyt yhteenkään "sisustettuun" taloon saati että täällä helpolla edes saisi mitään design-huonekaluja, -vuodevaatteita tms. Ehkä jossain Manhattanilla ja Beverly Hillsissä voi olla enemmän sisustusintoa mutta ei ns. normaalissa kaupungissa paljon tällaisia koteja näe.
Jollain tapaa ehkä jo hävettää,kuinka moni asia omasta kodistani löytyy :x mm.lack hyllyjä x3, expedit vai mikä on 2x2, huurre lamput, hackman, fiskarsit, karvamatot olohuoneesta+keittiöstä+wc oma pikkuinen, paperivalaisimet x2, pöllö tyynyt, canvas taulu . Mitähän vielä :D mutta itse olen tyytyväinen sisustukseen, varsinkin kun tämä on 400/kk rahoilla laitettu. Joka kuukausi olen pyrkinyt laittamaan jonkun "uuden" asuntoon,riippuen kuinka tarve oikeasti ollut. Ja jopa lähipiiri kehunut, kuinka olen osannut sisustaa asuntoni ja värit sopivat yhteen.
En ole ikinä edes kuullut lokki lampusta :0
Meiltä ei löydy mitään noista tavaroista, iittalan teema kahvimukit kyllä ja niitä löytyy monelta.
Ja Ikean lack hyllyjä pari :)
Ainiin ja makkarissa meillä on koristetikkaat vaatetelineenä mutta en ole samanlaisiin törmännyt muilla, monella tutulla valkoiset koristetikkaat :)