Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taksimaksuista tietävät

Vierailija
07.09.2014 |

Hoidan liikuntavammaisen henkilön raha-asioita ja sain maksettavakseni tämän henkilön taksilaskun (maksan siis laskun tämän henkilön omalta tililtä). Ko. henkilö on matkustanut lähisukulaisensa ylioppilasjuhliin yli 100 km:n päähän, ollut juhlissa tunnin ja tullut sitten samalla taksilla takaisin. (Kunta korvaa vammaiselle osan taksimatkasta, mutta ei sitä läheskään kokonaan, koska matka on niin pitkä.) Taksinkuljettaja on laskuttanut erikseen menomatkasta ja paluumatkasta, mutta ei tunnin odotuksesta.

Minulla on ollut sellainen käsiitys, että taksin olisi pitänyt laskuttaa menomatkasta ja tunnin odotuksesta, mutta ei enää paluumatkasta. Tämä olisi tullut ko. henkilölle selvästi edullisemmaksi, koska tunnin odotusmatka on selvästi pienempi kuin yli 100 km:n taksimatka. Olenko täysin väärässä ja onko kuljettajalla tässä tapauksessa jostain syystä oikeus laskuttaa erikseen molemmista matkoista?

Joo, lähden kyllä tarvittaessa selvittämään asiaa oikeiden henkilöiden kanssa, mutta ajattelin nyt ensin kysyä täältä. On turha lähteä tivaamaan asiaa taksinkuljettajalta (ja samalla mahdollisesti katkaisemaan välejä tähän kuljettajaan, jonka kanssa ko. henkilö tulee oikein hyvin toimeen), jos kysymys onkin siitä, että minulla on ollut väärä käsitys siitä, miten matkoista pitäisi laskuttaa.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki on järkevää kysyä silloin kun ei tiedä. Mä kuitenkin etsisin tiedon muualta kuin täältä. Haluaisin varmistaa luetettavammalta taholta, vaikka millaisia vastauksia täältä saisin...

Vierailija
2/25 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Pari vuotta sitten kun itse ajoin taksia tuo kyyti olisi kuulunut ajaa näin: mittari päällä juhlapaikalle, mittari päällä odotus (mittari menee automaattisesti odotustaksalle), mittari kassatilassa (eli ei kerryttä maksua) kaupungin rajalle( se on yleensä ns mittariraja, kaupungin rajan sisäpuolella kaikki matkat ajetaan mittari päällä vaikka ajettaisiin esim kauppaan ja kaupasta samaa tietä kotiin) ja sitten taas mittari päällä asiakas kotiin. Halvemmaksi asiakkaalle kyyti tulee tosiaan tällä tavoin koska tunnin odotustaksa on halvempi kuin 100 km kilometritaksa. En jaksa uskoa, että käytäntö (tai ihan laki?) olisi tässä ajassa muuttunut. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 16:47"]

Toki on järkevää kysyä silloin kun ei tiedä. Mä kuitenkin etsisin tiedon muualta kuin täältä. Haluaisin varmistaa luetettavammalta taholta, vaikka millaisia vastauksia täältä saisin...

[/quote]

Uskon, että minulla on aika hyvä arviointikyky siihen, mitkä vastauksista ovat luotettavia ja mitkä ei. Arviointini perusteella päättelen sitten, kannattaako asiaa lähteä selvittämään muualta. Esim. ennen 16:n vastausta en ollut lainkaan tullut ajatelleeksi sitä, että jos matka laskutetaan yhtenä matkana, niin silloin todennäköisesti myös kunta maksaa toiminta-alueen sisällä matkan vain toiseen suuntaan. Pitää vielä varmistaa, pitääkö tämä paikkansa. Tämä on aivan olennainen juttu, koska tässä tapauksessa toiminta-alueen sisällä tehdyn matkan osuus on useita kymppejä yhteen suuntaan.

ap

Vierailija
4/25 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, kaksi taksinkuljettajaa täällä on oikeassa. Jos lähdet esim hki->lahti, paluukyydistä maksat vasta siitä lähtien kun tullaan Vantaan alueelle. Eli odotustaksa (1h=44,60€) + Helsingin seudun yhteisliikennealueen sisällä kuljetut kilometrit = se mitä pitäisi maksaa. Kuski on nyt ollut vähän kujalla.

Vierailija
5/25 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti siis olla: tunnin odotusmaksu on selvästi pienempi

ap

Vierailija
6/25 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tiedä mitään, mutta siis miksi paluumatkasta ei saisi laskuttaa?

Vierailija
7/25 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 14:51"]

[/quote]

Koska taksinkuljettaja joutuu joka tapauksessa palaamaan lähtöpaikkakunnalle, vaikka asiakas ei tulisikaan kyydissä takaisin.

Vierailija
8/25 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taksi laskuttaa menomatkasta, tunnin odotuksesta sekä paluumatkasta. Miksi se ajaisi paluumatkan ilmaiseksi?

Vierailija
9/25 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 14:53"]

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 14:51"]

[/quote]

Koska taksinkuljettaja joutuu joka tapauksessa palaamaan lähtöpaikkakunnalle, vaikka asiakas ei tulisikaan kyydissä takaisin.

[/quote]

Ja tämä pätee nimenomaan silloin kun poistutaan omilta ruuduilta, eli käytännössä toiselle paikkakunnalle. Eli jos tilaat kotiisi taksin ja ajelet sillä kauppaan vaikka 2km päähän, odotutat ja ajelet takaisin kotiin niin silloin joudut maksamaan koko reissun, et vain meno-suuntaa.

Vierailija
10/25 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos keikka on ajettu alueella, jossa keskusta puolue on vahva, se saattaa mennä läpi kahtena keikkana. Muuten tosiaan 100km ja tunnin odotus. Mutta tosiaan riippuvainen missä päin Suomea ajettu ja minkä puolueen alueella.

Vastineeksi tästä ja monista muista keikoista taksiautoilija tajuaa äänestää oikeaa puoluetta. Ymmärrättekö nyt miksi elämme vero#el#etissä?

Vierailija
11/25 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 14:53"][quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 14:51"]

[/quote]

[/quote]

Okei. Mutta nyt asiakas tulee kyydillä takaisin ja toki siitä joutuu maksamaan. Taksikuski olisi voinut laskuttaa myös odotuksen.

Vierailija
12/25 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 14:57"]

Jos keikka on ajettu alueella, jossa keskusta puolue on vahva, se saattaa mennä läpi kahtena keikkana. Muuten tosiaan 100km ja tunnin odotus. Mutta tosiaan riippuvainen missä päin Suomea ajettu ja minkä puolueen alueella.[/quote]

Millä perusteella tämä riippuu siitä, missä matka on ajettu? Eikä taksa olekaan kaikkialla Suomessa sama? Matkan määränpää oli pääkaupunkiseudulla (ja lähtöpaikka siis pääkaupunkiseudun ulkopuolella yli 100 km:n päässä), jos sillä on asiassa jotain merkitystä.

ap

Vierailija
13/25 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 14:57"]

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 14:53"][quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 14:51"] Mä en tiedä mitään, mutta siis miksi paluumatkasta ei saisi laskuttaa? [/quote] Koska taksinkuljettaja joutuu joka tapauksessa palaamaan lähtöpaikkakunnalle, vaikka asiakas ei tulisikaan kyydissä takaisin. [/quote] Okei. Mutta nyt asiakas tulee kyydillä takaisin ja toki siitä joutuu maksamaan. Taksikuski olisi voinut laskuttaa myös odotuksen.

[/quote]

Jos asiakas kerta tulee taksin kyydillä myös paluukyydin niin tottakai kuski ottaa siitä maksun!?

Vierailija
14/25 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan kunta ei maksa odotuksesta mitään, vaikka se tulisi halvemmaksi.

Vierailija
15/25 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on pihalla kuin lumiukko siitä, miten suomi toimii, mitä on rakenteellinen korruptio jne?

Kela kyytien ja yhteiskunnan maksamien kyytien erilainen kohtelu pitää maaseutua pystyssä, tai ainakin omalta osaltaan hidastaa sen kuolemista. Ennen vanhaan keskusta puolueen alueelle rakennettiin ties mitä siltarumpuja, vain jotta paikallisille olisi töitä. Siltarumpu hankkeen järkevyydellä ei ollut niin suurta merkitystä. Tiet asfaltoitiin uusiksi vuoden välein, koska töitä piti olla kepu alueella.

Sama kulttuuri on edelleen voimissaan KePu alueilla, mutta se on piiloutunut paremmin.

Vierailija
16/25 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 15:00"]

Jos asiakas kerta tulee taksin kyydillä myös paluukyydin niin tottakai kuski ottaa siitä maksun!?

[/quote]

Valtioneuvoston asetuksesta taksimatkojen hinnoista: "Mikäli asiakas nousee autoon perusmaksun soveltamisalueella ja matka suuntautuu perusmaksun soveltamisalueen ulkopuolelle ja sieltä takaisin samaa reittiä noudattaen auton perusmaksun soveltamisalueelle, pidetään taksamittari ajomatkamaksulla perusmaksun soveltamisalueen ulkopuolella vain yhdensuuntaisella matkalla".

Vierailija
17/25 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 15:14"]

Ap on pihalla kuin lumiukko siitä, miten suomi toimii, mitä on rakenteellinen korruptio jne?

[/quote]

Ehkä olen, mutta voisiko joko nyt asiasta oikeasti tietävä kertoa, mikä on oikea laskutustapa? Minua tässä nyt kiinnostaa se, että maksanko virheellisen laskun, jos maksan laskun sellaisena kuin taksiyrittäjä on sen lähettänyt vai onko tuo maksu lain mukainen. Laskun siis maksaa suurimmalta osalta ko. henkilö itse (koska matka on selvästi pitempi kuin mitä kunta vammaiselle maksaa).  Jos lasku ei ole lain mukainen, minun velvollisuuteni ko. henkilön asioiden hoitajana on tietenkin reklamoida siitä.

Vierailija
18/25 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et välttämättä tarkkaan tiedä millaista palvelua ko. henkilö on saanut tältä taksiyrittäjältä. Jos kyseessä on ns. vakiotaksi, siihen on syynsä miksi se on vakiotaksi. Taksari saattaa tehdä hiljaisina hetkinä kaikenlaisia pikkupalveluksia vammaiselle, joiden hoitaminen menisi muuten todella vaikeaksi.

Parempi vaan, kun maksat laskun sellaisenaan, ei tule ongelmia toimivaan kuvioon. Taksari on todennäköisesti erittäin hyvin perillä, että lasku menee läpi myös kunnalle kahtena matkana.

Vierailija
19/25 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiminta alueen sisällä kulkevat matkat laskutetaan mennen tullen, mutta jos ite tästä lähtisin invaa viemään Tampereelta Helsinkiin niin todellakin ottaisin odotusmaksua sen tunnin pari (44,60 e / h) ja Helsingistä lähdetään takas kassa päällä eli ei maksua. Mutta Lempäälän rajalla mittari päällä asiakkaan kotiin. Jos odotus on enemmän kuin 2 tuntia niin sitten pitäisin järkevänä aloittaa uusi kyyti varsinkin jos matka vain 100 kilsaa. Lähtömaksu on 5,90/9,00 + invalisä 15,70 (yhdellä matkalla, eli jos ei aloiteta uutta kyytiä saa tämän maksun ottaa vain kerran!!) + 1,55 e/km eli jos matka on 100 kilsaa niin hinnaksi ilman ylimääräisiä valoissa seisoskeluita tulee n. 180 euroa, jos tunnin odotus päälle niin sitten se on n. 225 eur. En tiedä miten muilla paikkakunnilla toiminta-alueen rajat menee, mutta lähes varmuudella lasku on halvempi kuljettajan odottaessa ja ajaessa kassalla takaisin päin. Ehkä sitten maksimissaan lisää pari kymppiä jos asiakas asuu toiminta-alue rajan kaukaisimmassa päässä. Täällä meillä esim. Ylöjärven kunnan pohjoisen puolen rajat (etelästä tullessa Lempäälän etelärajalla mittari takas päälle asiakkaan kotiin asti esimerkiksi Ylöjärven keskustaan, niin helposti tulee se 20 euroa hintaa lisää). Ota asiasta selvää paikkakunnan taksikeskuksesta. He varmasti kertovat miten asiat ovat.

Vierailija
20/25 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdä hiljaisina hetkinä ilmaiseksi palveluksia vammaiselle. Tai kuun lopussa, jos kaikki kuukauden matkat on jo käytetty, silti vakiotaksi voi tehdä joitain pikku keikkoja ilmaiseksi kuun lopussa, varmistaakseen asiakassuhteen jatkuvuuden.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kaksi