Taksimaksuista tietävät
Hoidan liikuntavammaisen henkilön raha-asioita ja sain maksettavakseni tämän henkilön taksilaskun (maksan siis laskun tämän henkilön omalta tililtä). Ko. henkilö on matkustanut lähisukulaisensa ylioppilasjuhliin yli 100 km:n päähän, ollut juhlissa tunnin ja tullut sitten samalla taksilla takaisin. (Kunta korvaa vammaiselle osan taksimatkasta, mutta ei sitä läheskään kokonaan, koska matka on niin pitkä.) Taksinkuljettaja on laskuttanut erikseen menomatkasta ja paluumatkasta, mutta ei tunnin odotuksesta.
Minulla on ollut sellainen käsiitys, että taksin olisi pitänyt laskuttaa menomatkasta ja tunnin odotuksesta, mutta ei enää paluumatkasta. Tämä olisi tullut ko. henkilölle selvästi edullisemmaksi, koska tunnin odotusmatka on selvästi pienempi kuin yli 100 km:n taksimatka. Olenko täysin väärässä ja onko kuljettajalla tässä tapauksessa jostain syystä oikeus laskuttaa erikseen molemmista matkoista?
Joo, lähden kyllä tarvittaessa selvittämään asiaa oikeiden henkilöiden kanssa, mutta ajattelin nyt ensin kysyä täältä. On turha lähteä tivaamaan asiaa taksinkuljettajalta (ja samalla mahdollisesti katkaisemaan välejä tähän kuljettajaan, jonka kanssa ko. henkilö tulee oikein hyvin toimeen), jos kysymys onkin siitä, että minulla on ollut väärä käsitys siitä, miten matkoista pitäisi laskuttaa.
Kommentit (25)
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 15:33"]
Et välttämättä tarkkaan tiedä millaista palvelua ko. henkilö on saanut tältä taksiyrittäjältä. Jos kyseessä on ns. vakiotaksi, siihen on syynsä miksi se on vakiotaksi. Taksari saattaa tehdä hiljaisina hetkinä kaikenlaisia pikkupalveluksia vammaiselle, joiden hoitaminen menisi muuten todella vaikeaksi.
[/quote]
Tässä tapauksessa tiedän varmasti, että kuljettaja ei ole tehnyt muita palveluksia kuin kuljettanut ko. henkilöä paikasta toiseen. Tähän sisältyy myös autoon sisään auttaminen ja autosta pois auttaminen, mistä kuljettaja myös on ottanut asetuksen mukaan palvelumaksun. Ko. henkilö asuu palvelutalossa ja saa kuljetuksia lukuunottamatta kaikki tarvitsemansa palvelut palvelutalon henkilökunnalta.
ap
Jos mulla olis edunvalvoja, tai muu tiliäni hallinnoiva henkilö, toivoisin että se kysyisi aina av:lta neuvoa ja perustaisi ammattitaitonsa siihen.
16, kiitoksia sinulle! Tässä tapauksessa kunta maksaa taksimaksun asuinkunnasta naapurikuntaan ja ko. henkilö (asiakas) maksaa itse sitten siitä eteenpäin. Näyttää siltä, että naapurikunta vielä kuuluu taksin toiminta-alueeseen, mutta sitä seuraava kunta ei. Jos taksi veloittaisi matkan yhtenä matkana, niin tarkoittaisiko se käytännössä sitä, että asiakkaan pitäisi maksaa paluumatkasta itse toiminta-alueen osuus? Jos näin on, niin mitään virhettä ei ole tapahtunut, sillä yhdensuuntainen taksimatka (ilman kunnan maksamaa osuutta) + tunnin odotus + matka toiminta-alueella toiseen suuntaan tulee suunnilleen yhtä kalliiksi kuin kaksi yhdensuuntaista matkaa, kun molemmista otetaan pois kunnan maksama osuus.
ap
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 15:45"]
Jos mulla olis edunvalvoja, tai muu tiliäni hallinnoiva henkilö, toivoisin että se kysyisi aina av:lta neuvoa ja perustaisi ammattitaitonsa siihen.
[/quote]
Joskus voi olla ihan järkevää kysyä ensin av:lta ennen kuin menee rähjäämään päämiehen vakikuljettajalle asiasta, jossa itse asiassa onkin väärässä. Se vakikuljettaja voi nimittäin palvella tämän jälkeen päämiestä huonommin.
http://www.taksiliitto.fi/taksiliikenne/hinta/