Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuloerot parisuhteessa

Vierailija
07.09.2014 |

Itse tienaan bruttona noin 4000 euroa kuussa ja mies on vielä opiskelija eli tulot ovat vähäiset. Asutaan minun omistamassa asunnossa, josta mies maksaa vastikkeen ja muut menot maksamme puoliksi. Onko ok jako mielestänne? Mieheni valittaa, että joutuu maksamaan liikaa.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 16:34"]

En ole ikinä ymmärtänyt, että parisuhteen tulee olla hyötysuhde, jossa paremmin tienaava kustantaa huonommin tienaavan elintason sen sijaan, että se köyhempi tekisi itse valintoja, joista seuraa vaurastuminen.

En tiedä mieheni tuloja eikä edes kiinnosta tietää. Talo on miehen, en maksa asumisesta mitään muuta kuin kulutuksen mukaiset menot. Omat menoni maksan kokonaan, lasten menoista puolet. Helppo ja selkeä jako, jossa ketään ei käytetä hyväksi eikä kukaan joudu kustantamaan toisen elämistä.

[/quote]

Et maksa asumisesta mitään ja olet mielestäsi rahojen suhteen tilanteessa, jossa ketään ei käytetä hyväksi eikä kukaan kustanna toisen elämistä. Missä ja millä rahalla asuisit ilman miestäsi?

Vierailija
22/41 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 13:31"]

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 13:26"]

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 13:23"]

Tässä molemmille osapuolille reilu jako:

Molemmat siirtävät kuukausitulostaan sovitun % määrän yhteiselle asiainhoitotilille. Esim. 30%

Henkilö A:n palkka on 4000e/kk --> 1200e yhteiselle tilille/kk

Henkilö B:n palkka on 2000e/kk --> 600e yhteiselle tilille/kk

Yhteiseltä tililtä maksetaan ennaltasovitut asiat, esim. vuokra/asuntolainan vähennys, laskut, ruoka.

[/quote]

Melkoista kommunismihöttöä, mikä pointti edes tienata enempää, jos siitä ei jää mihinkään omaan rahaa.

[/quote]

Päinvastoin tässä mallissahan nimenomaisesti molemmille jää omaa rahaa. Erinäköisistä julkisuudessa olleista malleista tämä on varmaan paras.

Se kylläkin tässä on pielessä, että tässä menee myös asuntolainan lyhennys. Eli jos asunto on 50/50% ja kuitekin lainanlyhennys menee tulojen suhteessa niin pienempituloinen saa enemmän kuin maksaa.

T: Mies joka tienaa bruttona 5-6 krt enemmän kuin vaimo ja kantaa vastuun perheen taloudesta.

[/quote]Mitä väliä? Ilman avioehtoa omaisuus menee tuloista riippumatta erossa joka tapauksessa puoliksi ja jos ei erota niin sehän on ainiaan yhteisessä käytössä, eikä sillä ole juuri merkitystä että kukan sen omistaa.

Meillä ei ole juuri uhrattu ajatuksia rahan jakoon. Menot ja tulot ovat yhteisiä, niillä hoidetan Oy Perhe Ab:n menot ja hyvä että riittää ja saadaan mitä tarvitaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla muuta, mutta luin "tuherot parisuhteessa". Aattelin, että nyt on mehevät riidat ja avasin ketjun.

Vierailija
24/41 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän päästä kakkossivulle mobiililla

Vierailija
25/41 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asumme miehen omistamassa omakotitalossa. Mies on alusta asti tehnyt selväksi, että ei ole minun asia lyhentää hänen lainaa. Mies maksaa siis itse lainanlyhennyksen ja minä osallistun muihin kuluihin kuten, vesi, sähkö, öljy. Tämä on mielestäni reilua, koska kulutan näitä samalla lailla kuin mieskin ja lapset. Ruokakulut ym menee tasan. Olen itse ihan hyvätuloinen ja voisin toki osallistua sen puolesta lainan lyhennyksiin, mutta olen miehen kanssa samoilla linjoilla, että olisi hullua että maksaisin hänen lainaansa. En ymmärrä siis miksi ap:n mies joutuu maksamaan koko vastikkeen, miksei sitä esim makseta puoliksi ja lainansa ap maksaa toki itse. Toki liitossa olisi myös mielestäni otettava huomioon toisen ansiotilanne. Itse olen äitiyslomalla ja kun siirryn kotihoidontuelle on itsestään selvää, että pystyn osallistumaan kuluihin vähemmän, tästä on puhuttu jo ennen lasten hankintaa.

Vierailija
26/41 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI EI Ei. Miksi parempituloisen pitää maksaa enemmän ja kärsiä siitä, että toinen on tyhmempi ( tai jotain) eikä ole hankkinut itselleen hyväpalkkaista ammattia???? Tietysti kaikki kulut tasan puoliksi!!!! Täällä pyörii kummallisia loisia, jotka pitävät itsestään selvyytenä toisen rahoilla elämistä.

Vierailija
27/41 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 17:23"]

EI EI Ei. Miksi parempituloisen pitää maksaa enemmän ja kärsiä siitä, että toinen on tyhmempi ( tai jotain) eikä ole hankkinut itselleen hyväpalkkaista ammattia???? Tietysti kaikki kulut tasan puoliksi!!!! Täällä pyörii kummallisia loisia, jotka pitävät itsestään selvyytenä toisen rahoilla elämistä.

[/quote]

Ei todellakaan toisen lainaa puoliksi! Se maksaa, joka sen on ottanut ja omistaa asunnon. Vastike taas pitäisi mennä ehdottomasti puoliksi.

Vierailija
28/41 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 17:27"]

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 17:23"]

[/quote]

Ei todellakaan toisen lainaa puoliksi! Se maksaa, joka sen on ottanut ja omistaa asunnon. Vastike taas pitäisi mennä ehdottomasti puoliksi.

[/quote]

Tarkoitin että ylipäätään elinkustannukset puoliksi. Tottakai se maksaa, jonka nimissä laina on. Mutta täällä kuulee perusteluja, että vähemmän tienaavan tarvitsisi maksaa prosentuaalisesti vähemmän....sitä vastaan olen.

Vierailija
29/41 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 13:26"][quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 13:23"]

Molemmat siirtävät kuukausitulostaan sovitun % määrän yhteiselle asiainhoitotilille. Esim. 30%

Yhteiseltä tililtä maksetaan ennaltasovitut asiat, esim. vuokra/asuntolainan vähennys, laskut, ruoka.

[/quote]

Melkoista kommunismihöttöä, mikä pointti edes tienata enempää, jos siitä ei jää mihinkään omaan rahaa.
[/quote]
Ai pitäisikö mielestäsi pienempituloisen maksaa samat summat kuin suurempi tuloksen? Sehän on sitten suoraa tulonsiirtoa köyhältö rikkaalle eli sairasta.

Vierailija
30/41 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 13:31"][quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 13:26"]

[/quote]

[/quote]

Päinvastoin tässä mallissahan nimenomaisesti molemmille jää omaa rahaa. Erinäköisistä julkisuudessa olleista malleista tämä on varmaan paras.

Se kylläkin tässä on pielessä, että tässä menee myös asuntolainan lyhennys. Eli jos asunto on 50/50% ja kuitekin lainanlyhennys menee tulojen suhteessa niin pienempituloinen saa enemmän kuin maksaa.

T: Mies joka tienaa bruttona 5-6 krt enemmän kuin vaimo ja kantaa vastuun perheen taloudesta.
[/quote

Mutta tässä asunto on naisen. Ei silloin miehen tarvi osallistua lainanlyhennyksiin.

Vierailija
31/41 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 13:31"]

[/quote]

[/quote]

[/quote] Meillä vain vastike ja lainan korot (jotka katsoimme käytännössä asumiskuluiksi) kuuluivat katettavaksi tuolta yhteiseltä tililtä. Varsinaisen asuntolainan maksoimme erikseen.

t. Tuon mallin ehdottaja

Vierailija
32/41 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietipä ap miltä sinusta tuntuisi jos tilanteet olisivat toistepäin? Ihme empatiakyvyn puutetta, jos ajatteleet että tuo on ok. Lisäksi oletko miettinyt että mies menettää paljon sosiaalietuuksia sen takia että on kanssasi avoliitossa? Yksi asuessaan hän saisi vuokrakämpään opiskelijan asumislisän (200e/kk) nyt sinun kanssasi asuessa tätä ei saa, koska Kela katsoo että avopuoliso on elatusvelvollinen. Lisäksi hänellä olisi, mikäli rahat ei riiä, mahdollisuus hakea toimeentulotukea, nyt siihenkään ei ole mahdollisuutta.

Vierailija
33/41 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 13:33"]Ap:n kuuluisi maksaa puolet myös vastikkeesta, ainakin. Ehkä ap voisi maksaa myös hieman isomman osuuden kuin puolet menoista, koska tienaa enemmän. Ei ole reilua, jos köyhemmän osapuolen kaikki tulot menevät pakollisiin menoihin.
[/quote]

Niin ja varsinkin kun asunto on naisen!

Vierailija
34/41 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entiseen aikaan oli aivan tavallista, että toisella ei ollut tuloja lainkaan. Siksi miesten palkoissa oli huomioitu se, että ovat perheen elättäjiä, naisten palkat taas olivat 'taskurahoja'.

Teillä tilanne on nyt toisen päin, mutta olisiko tilanne erilainen, jos sinä olisit opiskelija ja miehesi hyvätuloinen? Minun mielestäni parisuhteessa on olennaista se, että kumpikaan ei joudu tinkimään omista tarpeellisista menoistaan enemmän kuin toinen, sillä tuloeroista riippumatta koko perheellä pitäisi olla sama elintaso.

Vierailija
35/41 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovitte yhteiset menot (asuminen, ruoka, netti,auto, vakuutus tai mitä teillä nyt molemmat käyttää) ja ne mun mielestä kuuluu maksaa puoliksi. Mutta yhdessä sopia niille joku järkevä raja. Mitä toinen sitten haluaa niihin enemmän, niin hän sitten kustantaa sen MOLEMMILLE.

Opiskelu, pitkä sairaus tai työttämyys ja hoitovapaa on niitä erityistilanteita joissa nähdään ollaanko siinä suhteessa perhe vai 2 yksilöä. Miten paljon kaivetaan vain omaa napaa vai nähdäänkö yhteinen hyvä.

Vierailija
36/41 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies tienaa neljä kertaa enemmän kuin minä. Olemme lapsettomia ja asumme Helsingissä.

Mies maksaa vuokran ja asumiskulut, minä maksan ruuat ja omat "humputukseni" eli kasvohoidot ja kampaajat. Ulkona ollessamme mies maksaa ruuat, juomat ja huvituksen.

Säästämme molemmat 10% palkastamme säästötilille jonka käyttötarkoitusta ei ole määritelty.

Vierailija
37/41 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Parisuhde kommunismihöttöä? Kumpi meistä on ymmärtänyt kommunismin väärin?

Pointti tienata enemmän on siinä, että omaKIN elintaso, myös elämisen taso nousee kun on käytettävissä enemmän rahaa. Ja mikä tärkeintä parisuhteessa ja elämässä muutenkin: on joku jonka kanssa saa jakaa rahansa. Katsos kun se jaettu ilo on aika usein kaksinkertainen ilo.

Vierailija
38/41 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen kirjoittama testiprovohan tämä on. Taisi pettyä, kun naisten mielestä tilanne on epäreilu. Jos olisi tilanne toisinpäin, niin huudeltaisiin puskista, että nainen on loinen. Tulipahan taas todettua, kumpi sukupuoli on se reilumpi.

Vierailija
39/41 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, avioliitossa kuuluu olla molemmille turvattuna sama elintaso, ja jos asunto yms. on ok, se elintaso oikeastaan muodostuu siitä paljonko JÄÄ käyttörahaa muuhun. Jos toinen joutuu lähes koko tulonsa luovuttamaan perusmenoihin, ja toinen vain voi harrastaa mitä haluaa, ostaa vaatteita kun tarvitsee tai käydä reissussa, jokin on pielessä. Silloin ei puolisoilla ole sama elintaso.

Eli tuo jonkun kertoma prosenttimallihan on tosiaan se, mitä Väestöliittokin yleensä suosittelee oikeudenmukaisena jakona parisuhteessa.

Vierailija
40/41 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kumma etteivät nämä asiat ole itsestäänselviä. Sitä rupeaa miettimään että millaisesta perheestä ap tulee, kun ei kykene omastaan näemmä ilman itkua ja hampaiden kiristystä jakamaan.

T. Hyvätuloisten vanhempien ainut lapsi, joka on silti oppinut jakamaan rakkaiden kanssa omastaan.