Tuloerot parisuhteessa
Itse tienaan bruttona noin 4000 euroa kuussa ja mies on vielä opiskelija eli tulot ovat vähäiset. Asutaan minun omistamassa asunnossa, josta mies maksaa vastikkeen ja muut menot maksamme puoliksi. Onko ok jako mielestänne? Mieheni valittaa, että joutuu maksamaan liikaa.
Kommentit (41)
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 13:17"]
Meillä on ollut samankaltainen tilanne useita vuosia. Olemme avioliitossa ja meillä on lapsi, kulutustottumuksemme ovat aivan samanlaiset. Meillä siis ei ikinä ole ollut asia ongelma. Tuloerot tulevat olemaan edelleen kun valmistun ja siirryn töihin sillä oma netto on sen 1900e/kk ja miehen taas se yli 3600e/kk.
[/quote]
Meillä siis se maksaa kaiken jolla rahaa. Kaikki tulot menee yhteiselle tilille / yhteiseen säästöön.
Tässä molemmille osapuolille reilu jako:
Molemmat siirtävät kuukausitulostaan sovitun % määrän yhteiselle asiainhoitotilille. Esim. 30%
Henkilö A:n palkka on 4000e/kk --> 1200e yhteiselle tilille/kk
Henkilö B:n palkka on 2000e/kk --> 600e yhteiselle tilille/kk
Yhteiseltä tililtä maksetaan ennaltasovitut asiat, esim. vuokra/asuntolainan vähennys, laskut, ruoka.
Menot olisi hyvä jakaa tulojen mukaan, nyt mies maksaa tuloihinsa nähden ilmeisesti kohtuuttoman paljon? Tuskin ne miehen pienet tulot ikuisuuksia kestää, eli hieman kärsivällisyyttä ja yhteen hiileen puhaltamista!
Miksi miehen täytyy maksaa vastike? Jos teillä ilmeisesti on ihan erilliset rahat, niin oletko miettinyt, etttä sä kuitenkin joutuisit maksamaan kaiken jos mies ei sielä asuisi, koska se on sinun hommaama koti. Mies ei ole voinut itse vaikuttaa asumiskustannuksiin..Ei sen tietty ilmaiseksi sielä tarvi asua, mutta sun tuloilla (ja koska asunto on sinun), sinun pitäisi maksaa enemmän.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 13:23"]
Molemmat siirtävät kuukausitulostaan sovitun % määrän yhteiselle asiainhoitotilille. Esim. 30%
Yhteiseltä tililtä maksetaan ennaltasovitut asiat, esim. vuokra/asuntolainan vähennys, laskut, ruoka.
[/quote] Tällä tavalla molemmat osallistuvat suhteessa yhtä paljon.
Miksi mies maksaa vastikkeen yksin?
Meillä saman tyyppinen tilanne. Minä tienaan yli puolet vähemmän kuin mies ja asumme hänen omistamassa asunnossa. Mies hoitaa asuntolainaansa yksin. Vastikkeen, veden ja sähkön maksamme vuoron perään. Yhteiset hankinnat kuten sohvan, sängynpäädyn, tiskikoneen ym isommat hankinnat pyrimme ostamaan puoliksi. Pienemmät ostokset kuten imuri ja digiboksi mies saattaa maksaa kokonaan koska on parempituloinen. Ruokakaupassa maksetaan sen mukaan kumpi käy ja kummalla on sillä hetkellä enemmän rahaa, eli mies ehkä pikkuisen useammin. Tämä toimii ainakin meillä ja itse pyrin maksamaan niin paljon tasapuolisesti kun pienillä tuloillani pystyn. Ja koska miehelle jää enemmän säästöön kuin minulla niin hän sitten ostelee itselleen enemmän kaikkea omaa tavaraa kuin minä.
[/quote]
Melkoista kommunismihöttöä, mikä pointti edes tienata enempää, jos siitä ei jää mihinkään omaan rahaa.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 13:24"][quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 13:23"]
[/quote] Tällä tavalla molemmat osallistuvat suhteessa yhtä paljon.
[/quote]
Miksi miehen pitäisi maksaa ap:n asuntolainaa?
Meillä ei ole ikinä ollut ongelmia rahasta. Mies on aina ansainnut enemmän, kuin minä ja näin tulee olemaan jatkossakin.
Ja meillä on todellakin isot erot tuloissa. Mies maksaa asumisen yms. Mulle jää ruokakulut. Asunto on yhteinen. Niin myös kaikki muu.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 13:26"]
[/quote]
Melkoista kommunismihöttöä, mikä pointti edes tienata enempää, jos siitä ei jää mihinkään omaan rahaa.
[/quote] Etkö osaa laskea. Molemmille jää 70% palkastaan. Esimerkin hekilölle A. jää siis 2800e/kk ja henkilölle B. jää 1400e/kk
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 13:27"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 13:24"][quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 13:23"] Tässä molemmille osapuolille reilu jako: Molemmat siirtävät kuukausitulostaan sovitun % määrän yhteiselle asiainhoitotilille. Esim. 30% Henkilö A:n palkka on 4000e/kk --> 1200e yhteiselle tilille/kk Henkilö B:n palkka on 2000e/kk --> 600e yhteiselle tilille/kk Yhteiseltä tililtä maksetaan ennaltasovitut asiat, esim. vuokra/asuntolainan vähennys, laskut, ruoka. [/quote] Tällä tavalla molemmat osallistuvat suhteessa yhtä paljon. [/quote] Miksi miehen pitäisi maksaa ap:n asuntolainaa?
[/quote] Tuo oli yleinen esimerkki kaikille. Ap:n tapauksessa päättäköön itse mitä kuluja haluavat yhteiseltä tililtä kattaa.
Siis mikä parisuhde se tuollainen on, jossa ei vedetä yhtä köyttä vaan toiselle jää tuloihin nähden kohtuuttomat menot, samalla kun toinen elelee herroiksi? Nyt vähän kärsivällisyyttä, tietenkin sinä maksat enemmän niin kauan kuin mies valmistuu ja alkaa saada kunnon palkkaa. Sama tilanne toisinpäin sitten jos/kun tilanne on toisinpäin (jäät äitiyslomalle/vanhempainvapaalle, sairastut tai saat potkut).
Parisuhteen kantava voima on kumppanuus ja jakaminen. Toki jokainen tyylillään, mutta minustakin tuo on kohtuutonta.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 13:26"]
[/quote]
[/quote]
Päinvastoin tässä mallissahan nimenomaisesti molemmille jää omaa rahaa. Erinäköisistä julkisuudessa olleista malleista tämä on varmaan paras.
Se kylläkin tässä on pielessä, että tässä menee myös asuntolainan lyhennys. Eli jos asunto on 50/50% ja kuitekin lainanlyhennys menee tulojen suhteessa niin pienempituloinen saa enemmän kuin maksaa.
T: Mies joka tienaa bruttona 5-6 krt enemmän kuin vaimo ja kantaa vastuun perheen taloudesta.
Muuttakaa vuokralle ja maksakaa vuokra puolliksi. Oman asuntosi pistät vuokralle.
Ap:n kuuluisi maksaa puolet myös vastikkeesta, ainakin. Ehkä ap voisi maksaa myös hieman isomman osuuden kuin puolet menoista, koska tienaa enemmän. Ei ole reilua, jos köyhemmän osapuolen kaikki tulot menevät pakollisiin menoihin.
Jos sinä omistat, maksa lyhennys ja vastike yksin. Muut kulut jakakaa sopivassa suhteessa.
En ole ikinä ymmärtänyt, että parisuhteen tulee olla hyötysuhde, jossa paremmin tienaava kustantaa huonommin tienaavan elintason sen sijaan, että se köyhempi tekisi itse valintoja, joista seuraa vaurastuminen.
En tiedä mieheni tuloja eikä edes kiinnosta tietää. Talo on miehen, en maksa asumisesta mitään muuta kuin kulutuksen mukaiset menot. Omat menoni maksan kokonaan, lasten menoista puolet. Helppo ja selkeä jako, jossa ketään ei käytetä hyväksi eikä kukaan joudu kustantamaan toisen elämistä.
Meillä on ollut samankaltainen tilanne useita vuosia. Olemme avioliitossa ja meillä on lapsi, kulutustottumuksemme ovat aivan samanlaiset. Meillä siis ei ikinä ole ollut asia ongelma. Tuloerot tulevat olemaan edelleen kun valmistun ja siirryn töihin sillä oma netto on sen 1900e/kk ja miehen taas se yli 3600e/kk.