Kiohtuutuloinen, vähään tyytyväinen eikä siltikään rahaa jää paljoa säästöön
Täällä paljon puhutaan yh-äitien ja lapsiperheiden huonosta elintasosta suhteessa tuloihin, mutta kukaan ei ota huomioon, mikä on sinkun tai vela:n asema tässä yhteiskunnassa.
Hyvätuloinen yksinasuva ja lapseton joutuu kustantamaan koko talouden kulut itse. Asumismenoja, sähkölaskua, vesimaksua, ruokakustannuksia, liikkumisesta aiheutuvia kustannuksia jne. ei ole kukaan jakamassa.
Olen 30-vuotias sinkkunainen, kaupallisella alalla. Bruttotulot noin 5000-5500 e/kk. Verojen jälkeen käteen jää 3:lla alkava summa, mutta kun elinkustannukset otetaan pois, niin säästöön jää hädin tuskin 2000 euroa kuukaudessa. Joku voi sanoa, että se on hurjan paljon, mutta tähän elintasoon nähden se ei todellakaan ole paljon. Tällä pitäisi kitkutella monta vuotta, jotta voi esimerkiksi ostaa ilman lainaa asunnon pk-seudulta. Että ei sitä lapsettomalla sinkullakaan asema ole kovin hyvä. Täytyy kuitenkin muistaa, että kuten tämä sinkkuus, myös perheellisyys ja yksinhuoltajuus ovat suurimmassa osassa tapauksia omia valintoja. Itsepä olen kohtaloni valinnut, mutta ärsyttää muiden nillitys siitä, kuinka juuri heillä on asiat muka niin huonosti.
Mulla jää 200 euroa säästöön, että revi siitä!