Sossu: 11v ei voi olla kotona yksin vanhempien työpäivän aikana
Lyhyesti, jouduttiin tekemisiin lastensuojelun kanssa kun meistä tehtiin ilmoitus. Asiakkuutta sinne ei syntynyt, mutta sossu oli sitä mieltä että meidän 11v ei voi olla yksin kotona kun vanhemmat on töissä. Tämä tuli mulle yllätyksenä ja shokkina. Iltapäiväkerhoon ei ole päässyt sitten 2. luokan eikä myöskään saada enää osittaista hoitovapaata. Yli 10v lasta ei saa jäädä hoitamaan edes 3 päiväksi jos hän sairastuu, lastenhoitaja kotiin maksaa enemmän kuin päivän palkka, työnantaja ei myönnä edes palkatonta. Isovanhemmat ei voi ottaa, ne asuu 300 km päässä. En ole ikinä kuullutkaan tällaisesta, kaikki muut 5. luokkalaiset kyllä on olleet yksin kotona iltapäivät jo useamman vuoden ja kokonaisia päiviäkin kipeänä. Tämä on ilmeisesti väärin. Mitäs nyt tehdään? https://www.mll.fi/vanhemmille/vinkkeja-lapsiperheen-arkeen/voiko-lapsi…
Kommentit (422)
Itse olen melko nuori (17) mutta ite tuota nuorempana jäin monesti yksin kotiin. Tulin koulusta ja olin vaikkapa koko päivän yksin. Sossun asiakkaita oltiin eikä ikinä mitään sanomista tullut. Joko asiat muuttuvat pikavauhtia tai sossu keksii tekosyitä huostaanottoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä 11v normaali, Porvoosta vai nepsy?
Ihan normaali ja on mennyt yksin kouluun ja tullut sieltä kotiin yksin ihan 3. luokalta asti ilman ongelmia. Mutta sossun mukaan tämä on väärin. Ap
Mikä valtio? USA, UK? Saksa? Latinalaien Amerikka?
Kuule ihan Suomi Finland. En mäkään uskonut korviani kun ton sanoi. MLL sivuja kun luin niin järkytys oli suuri kun tajusin että tää on ihan oikea suositus. Ap
MLL ei ole mikää viranomainen tai virallinen auktoriteetti. Se saa periatteessa suositella ihan mitä vain katsoo parhaaksi mutta ei sillä ole mitään virallista merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen melko nuori (17) mutta ite tuota nuorempana jäin monesti yksin kotiin. Tulin koulusta ja olin vaikkapa koko päivän yksin. Sossun asiakkaita oltiin eikä ikinä mitään sanomista tullut. Joko asiat muuttuvat pikavauhtia tai sossu keksii tekosyitä huostaanottoon.
Ei sossun yhteydenotto tarkoita huostanottoa. Se on tosi kaukana siitä.
Jokainen ilmoitus vain pitää tutkia. Jotkut tekevät sen turhantarkasti, esim. tiskipöydällä on astioita ja kirjoitetaan raporttiin, että kotona ollut sotkuista. Seuraava lukija tietysti kuvittelee, että on elämänhallinnan ongelmia, eihän sotkuisuudesta muuten mainittaisi, ellei se olisi silmiinpistävää.
Helppo jakaa äimisyksen tunne. Meilläkin vähän väliä tulee lapsista lastensuojeluilmoituksia kun ajavat mm liian nuorena itse pyörällä, kävelevät liian pitkiä matkoja ja mitä näitä nyt on tullut. Sitten keskustellaan taas työntekijän kanssa ja lopulta saadaan ilmoitus, ettei ole tarvetta lastensuojelun asiakkuudelle. Olen käsittänyt, että tää on joidenkin aikuisten mielestä hauskaa tai ainakin tarpeellista.
Mutta siis, eihän noita kannata suuremmin huomioida. Ne toistaa jotain ohjeen kohtaa, mutta kyllä ne työntekijät tajuaa, että monet ohjeista on käytännössä mahdottomia toteuttaa. Tämän takia niistä vaatimuksista mainitaan, mutta samalla ilmoitetaan, ettei syytä toimiin ole. Se on kai byrokratian tapa kertoa, että töitä tehtiin armoitetusti mutta valitettavasti mitään ei löytynyt. Ei varmasti tule koskaan sitä asiakkuutta sen takia että vitosluokkalainen on yksin iltapäivät kotona.
Me ollaan sossun asiakkaita. Syynä se, että vanhempi lapsista masentui, koitti tehdä itsemurhan ja joutui sairaalaan, näistä tehdään aina lasu. Masennuksen takana koulukiusaaminen, jonka oli hyvin onnistunut peittämään kotona vaikka asiaa aavistelinkin.
Toinen lapsista on juuri tuon 11 v. Hän reagoi tietysti isosisaruksen pahoinvointiin ja pyysin itse hänelle apua sossun kautta. Hän sai perhetyöntekijän, joka tapaa häntä viikoittain. Ja kyllä lapsi on välillä yksin kotona kun vanhemmat ovat töissä ja isosisarus koulussa/kesätöissä. Koskaan ei ole tästä mainittu mitään, eikä myöskään siitä että tiskejä on pöydällä tai lapsen oma huone on kuin kaaoksen jäljiltä. Ainoa asia mistä on kysytty on lapsen peliajan rajoittaminen.
Ihmeellinen toi MLL:n suositus. Sivulla luki myös, että 18-VUOTIAAN pitäisi tulla suoraan koulusta kotiin jos ei ole erikseen muuta ilmoittanut. Ihan käsittämätöntä hyysäämistä.
- Myös sossu, eri kuin edellinen
Kuulostaa vähän oudolta. On ihan fiksuja, tottelevia 11v lapsia, jotka pärjäävät kotona ja osaavat tehdä itsenäisesti asioita tai kirjoittavat paperille mitä piti muistaa. Kaikki eivät aiheuta katastrofia saman tien kun itsekseen jää. 80-luvulla 7 vuotiaskin oli yksin kotona kipeänä. Soiton päässä on kuitenkin aikuinen tai kaksi, mikäli työ ei ole hektistä. Toinen vanhempi voi lyhentää työpäivää tai etä. Olisi eri asia jos lapsi pelkää tai pitää huolehtia enemmän. Jotkut jopa nauttivat kun voi olla rauhassa ilman melua, keskittyminen paranee.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellinen toi MLL:n suositus. Sivulla luki myös, että 18-VUOTIAAN pitäisi tulla suoraan koulusta kotiin jos ei ole erikseen muuta ilmoittanut. Ihan käsittämätöntä hyysäämistä.
Juu. Ihan kuin sen ikäinen tai nuorempi olisi jotenkin "kelvoton" tekemään omia päätöksiä. Esimerkiksi jos haluaa mennä itsenäisesti kirjastoon tai lenkille tms. Suositus ei taida olla laki.
Olen sanonut sossulle suoraan vastaan samanlaisessa tilanteessa. Että minun mielestäni sen ikäinen lapsi voi ihan hyvin olla yksin kotona, ja en siis aio hankkia mitään hoitajaa. Varsinkin kun lapsi itse NAUTTII yksinolosta, kun saa esim. harjoitella pianonsoittoa ketään häiritsemättä. Tai pelata tietokoneella äänet päällä ilman kuulokkeita.
Ei niitä sossuja tarviiitse joka asiassa totella. Suomessa ei ole mitään lakia joka sanoisi että tuon ikäiselle pitää olla iltapäiväksi hoitopaikka tai hoitaja, joten yksittäisen sossun mielipiteen voi vaan sivuuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei hyvä tavaton. Ja tuon ikäiset usein jo pian muuttavat esim. opintojen takia toiselle paikkakunnallekin. Suoraan sitten pikkulapsihyysäämisestä täyteen kaikkien asioiden itse hoitamiseen. En usko että on hyvä ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hyvä tavaton. Ja tuon ikäiset usein jo pian muuttavat esim. opintojen takia toiselle paikkakunnallekin. Suoraan sitten pikkulapsihyysäämisestä täyteen kaikkien asioiden itse hoitamiseen. En usko että on hyvä ratkaisu.
Ja samaan aikaan esim Kelan kanssa jo 10-vuotiaan odotetaan hoitavan asiansa itse, terveystietoihin ei vanhemmat pääse jne. Nytkin en edes näe koronarokotetta, koska tyyppä on 16.
Vierailija kirjoitti:
Melkoista muutosta Suomen oloissa. Joissakin maissa ei saa alle 18 vuotias olla yksin, mutta Suomessa tää ei ole kuitenkaan ollut ongelma
Meillä on turvallista kotona. Muissa maissa eletään näköjään jatkuvassa pelossa ja uhassa sekä kuin siat pellossa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi teistä siis tehtiin sen ilmoitus? Jotainhan siellä taustalla oli mistä huoli on syntynyt? Kysytte työnantajalta voitteko tehdä liukuvasti ja ennättää aikaisemmin jo kotiin. Klo 17 on aika myöhäinen aika jos molemmat olette oikeasti päivätöissä.
Ilmoituksen voi tehdä kuka vaan, mistä vaan ja milloin vain. Se, että ilmoitus on tehty, ei kerro yhtään mitään vielä. Se, että asiakkuus ei alkanut, kertoo huomattavasti enemmän.
Minäkin voin kertoa jollekulle, että sinä olet idi ootti, mutta ei se siitä vielä totta tee.
Sairaaksi on mennyt hyysääminen. Me oltiin veljen kanssa kotona keskenämme jo 8-vuotiaina kesälomilla koska molemmat vanhemmat oli TÖISSÄ. Normi päivätyö heillä.
Meistä ei tullut hulttioita, vaan työssäkäyviä normaaleja ihmisiä.
Alle 12 vuotiaan yksinolon kotona voi kiertää niin että kotona esim keittiössä on tabletti videopuhelulla työpäivän auki, samoin työpaikan työpöydällä on tabletti auki, jos lapsella tulee asiaa on yhteys päällä kokoajan ja samalla vanhempi kuitenkin kuulee kodin äänimaailman että kaikki on kotona ok. Enempää ei voi sossu vaatia parista tunnista koulupäivän jälkeen, ja tuskin on ylivoimaista työnantajalle jos kesken päivän sanoo lapselleen moikka kun koulusta saapuu ja taas työt jatkuu. Yhteys voi myös olla kotoa isovanhempiin.
Oleellista tässä on se miksi se lastensuojeluilmoitus on tehty. Jos kellään ei ole huolta lapsesta ja lapsi on kunnossa ja pärjäävä, sossu ei tällaista sano vaikka suositus on tuo ettei alle 12v ole yksin.
Esim Britanniassa ei saa alle 12v olla yksin kotona. Ei siis mikään uusi juttu
Vierailija kirjoitti:
Oleellista tässä on se miksi se lastensuojeluilmoitus on tehty. Jos kellään ei ole huolta lapsesta ja lapsi on kunnossa ja pärjäävä, sossu ei tällaista sano vaikka suositus on tuo ettei alle 12v ole yksin.
Ilmoituksen voi tehdä kuka vaan mistä vaan milloin vaan. Ärsyyntynyt äidin hiusten väriin tai suuttunut perinnönjaosta.
Ja sossu voi sanoa myös ihan mitä vaan milloin vaan kenelle vaan.
Mun 8v oli yksin kotona koulupäivän jälkeen jotakin tunteja. Iik!
Eikö se ole ihan normaalia?
MLL ei ole mikään viranomainen eikä viranomaisen päätös voi perustua jonkun ihan ulkopuolisen tahon suositukseen.
Jos sosiaaliviranomaiset ovat sitä mieltä että lapsesi ei voi olla noin kauan yksin niin se perustuu vain ja ainoastaan arvioon juuri sinun lapsesi kyvystä selviytyä yksin. Se ei koska kaikkia lapsia koska jokainen järkevä ihminen ymmärtää että sellainen kanta ei voi olla mahdollinen koska lähes kaikki lapset ovat tuossa iässä yksin kotona iltapäivisin.