Sossu: 11v ei voi olla kotona yksin vanhempien työpäivän aikana
Lyhyesti, jouduttiin tekemisiin lastensuojelun kanssa kun meistä tehtiin ilmoitus. Asiakkuutta sinne ei syntynyt, mutta sossu oli sitä mieltä että meidän 11v ei voi olla yksin kotona kun vanhemmat on töissä. Tämä tuli mulle yllätyksenä ja shokkina. Iltapäiväkerhoon ei ole päässyt sitten 2. luokan eikä myöskään saada enää osittaista hoitovapaata. Yli 10v lasta ei saa jäädä hoitamaan edes 3 päiväksi jos hän sairastuu, lastenhoitaja kotiin maksaa enemmän kuin päivän palkka, työnantaja ei myönnä edes palkatonta. Isovanhemmat ei voi ottaa, ne asuu 300 km päässä. En ole ikinä kuullutkaan tällaisesta, kaikki muut 5. luokkalaiset kyllä on olleet yksin kotona iltapäivät jo useamman vuoden ja kokonaisia päiviäkin kipeänä. Tämä on ilmeisesti väärin. Mitäs nyt tehdään? https://www.mll.fi/vanhemmille/vinkkeja-lapsiperheen-arkeen/voiko-lapsi…
Kommentit (422)
Vierailija kirjoitti:
Olin itsekin kotona jo yksin 10 vuotiaana koulun jälkeen ala-asteelta tullessa. Ei ollut ongelmia.
Taitaa olla parempi jättää huomautus huomiotta.
Ei sossua voi jättää huomiotta. Voisikin.
Vierailija kirjoitti:
Mll suosittaa myös että vasta 12-vuotiaan saa jättää (hetkeksi) yksin...
Nykyään on aikamoiset vaatimukset vanhemmuudelle.
MLL kanssa että alle 18 vuotiaiden vanhempien ei saisi juoda alkoholia ollenkaan lasten nähdessä
Kaikkialla ei oo MLL hoitajia mahdollista hankkia varsinkaan päivisin ja lasten hoito voi maksaa jopa 40-50 euroa tunti. Kuinka monella on noin kova tuntipalkka että kannattavaa ottaa hoitaja kotiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä 11v normaali, Porvoosta vai nepsy?
Ihan normaali ja on mennyt yksin kouluun ja tullut sieltä kotiin yksin ihan 3. luokalta asti ilman ongelmia. Mutta sossun mukaan tämä on väärin. Ap
Mikä valtio? USA, UK? Saksa? Latinalaien Amerikka?
Mun lapsi on matkustanut 11-vuotiaana ensimmäisen kerran junalla yksin mummolaan. Osasi jopa vaihtaa junaa Seinäjoella, matka oli Riihimäeltä Vaasaan. 15-vuotiaana sai pankkitunnukset ja on siitä asti myös ostanut juna- ja bussilippunsa itse, minä olen ollut vain maksajan roolissa.
Mummolamatka oli tehty yhdessä aiemmin vaikka kuinka monta kertaa, eikä mulle tullut mieleenkään, ettei lapsi selviäisi siitä yksin. Sossu olisi varmaan ottanut lapsen huostaan jos olisi tiennyt, kun niiden ohjeistukset ovat noin järjettömiä.
Eikä tämä tapahtunut missään kaukaisessa menneisyydessä vaan vuonna 2012.
Kyllä oli helppoa lapselle opiskelemaan lähteminen ja itsenäisen elämän aloittaminen! Ei ole tarvinnut äitiä neuvomaan, kun on jo nuorena oppinut monessa asiassa itsenäiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mll suosittaa myös että vasta 12-vuotiaan saa jättää (hetkeksi) yksin...
Nykyään on aikamoiset vaatimukset vanhemmuudelle.
Eikä ole. Juuri sellaiset kuin pitääkin.
Missään olosuhteessa 2020 ei saa enää hyväksyä 90-luvun toimintaa. Sitä että lapset on yksin päivät pitkät vaikka ovat vasta pieniä.
Sinäkö tämän sitten ratkaiset? Ole hyvä ja kerro miten. Ap
Vierailija kirjoitti:
Onks lapsella jotain kehitysviiveitä yms. iltapäivä toimintaan voi saada varmasti harkinnalla vaikka ikää olisi enemmän kuin muilla ryhmässä.
Ei ole kehitystä tukevaa olla 11-vuotiaana 7-8-vuotiaiden seurassa. Voi olla niille pienillekin vähän pelottavaa, kun siellä on yksi iso lapsi, joka on kuitenkin outo esim. omaan sisarukseen verrattuna.
Aikoinaan mun appivanhemmat puolustivat mun vaimon halua olla menemättä töihin ollenkaan tuolla typerällä 12 v säännöllä josta he olivat lukeneet jostain akkojen lehdestä. Ja hän ei sitten menytkään töihin äitiysloman jälkeen mihinkään. Arvaa tuliko pikkasen maksamaan. Eikä edes kotirouva hoitanut huushollia vaan minä olen joutunut senkin tekemään.
Olin 11-vuotias, kun pikkusiskoni meni kouluun. Muistan harmitelleeni, miten menetin rauhalliset iltapäivät, jolloin sain rauhassa lukea ja leikkiä kotona. Useamman lapsen perheessä oli ihan juhlaa, kun sai joskus olla yksin kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaali ja on mennyt yksin kouluun ja tullut sieltä kotiin yksin ihan 3. luokalta asti ilman ongelmia. Mutta sossun mukaan tämä on väärin. Ap
Kuule ihan Suomi Finland. En mäkään uskonut korviani kun ton sanoi. MLL sivuja kun luin niin järkytys oli suuri kun tajusin että tää on ihan oikea suositus. Ap
Höpö höpö! Ei mene noin. Meidän naapurin 12-vuotias jätettiin yksin vanhempien Thaimaan-matkan ajaksi. Tämä oli sossusta ok, eikä voida puuttua, kun kysyimme asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Missään laissa ei määritellä sitä, minkä ikäisen lapsen voi jättää yksin kotiin. Vanhempi on lapsestaan vastuussa ja mikäli uskoo tämän pärjäävän, niin se on sitten niin. (Tästä voi nyt lukea pois ne selkeät heittellejättötapaukset).
Tervesin lastensuojelun sossu, jonka 11-vuotias lapsi oli päivät yksin kotona kun vanhemmat oli töissä...
Kun olet itse sossu niin osaatko sanoa miksi sitten tällainen ehdottomalta kuulostava sääntö että 11v ei voi olla yksin kotona? Perustuuko tää nyt siihen MLL suositukseen? En mä oo uskonut niitä "tein makaronilaatikon väärin ja lapset otettiin huostaan" mutta kyllä tää nyt aika oudolta kuulostaa kun kaikki lapsen kaveritkin on ollu yksin 3. luokalta asti. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi on matkustanut 11-vuotiaana ensimmäisen kerran junalla yksin mummolaan. Osasi jopa vaihtaa junaa Seinäjoella, matka oli Riihimäeltä Vaasaan. 15-vuotiaana sai pankkitunnukset ja on siitä asti myös ostanut juna- ja bussilippunsa itse, minä olen ollut vain maksajan roolissa.
Mummolamatka oli tehty yhdessä aiemmin vaikka kuinka monta kertaa, eikä mulle tullut mieleenkään, ettei lapsi selviäisi siitä yksin. Sossu olisi varmaan ottanut lapsen huostaan jos olisi tiennyt, kun niiden ohjeistukset ovat noin järjettömiä.
Eikä tämä tapahtunut missään kaukaisessa menneisyydessä vaan vuonna 2012.
Kyllä oli helppoa lapselle opiskelemaan lähteminen ja itsenäisen elämän aloittaminen! Ei ole tarvinnut äitiä neuvomaan, kun on jo nuorena oppinut monessa asiassa itsenäiseksi.
No ei nuo seikat mitenkään toisiinsa liity.
Mun 19-vuotiaani lähti juuri yksin ulkomaille opiskelemaan ja ihan olen ollut ja olen edelleen aina kotona, koska teen kotona töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oli aikakin kuulla. Mikä tässä oli se ongelma sitä paitsi? Saat sossusta aoua hoitajan hankkimiseen, mitä valitat?
Ja työpaikan vaihtoon, jos päiväpalkka on niin huono ettei saa edes lastenhoitajaa palkattua.
No voi hyvän tähden, sulla ei taida olla kokemusta. Sossu tarjosi meille perhesosaalityötä. Sieltä olis tullu jotkut työntekijät keskustelemaan kasvatuksesta. Erikseen painotti että tää ei oo lastenhoitoa. Ap
Jahas, provohan tämä taas olikin kun isketään löylyä AP.n puolelta koko ajan lisää. Ensin sossut oli vaan käyneet ja todenneet, että olisi hyvä ettei lapsi ole yksin, sitten jo mainitaan huostapelko, se että on tarjottu muutakin apua ym. Ja sopivasti tulee samaan aikaan ap.ta komppaavia viestejä "vain huoli riittää huostaan, ei ne lakeja noudata ym".
Jos nyt ap satut kuitenkin olemaan ihan tosissasi, niin vedäpä vähän henkeä. Joo, on suositus että tuo ikäinen ei olisi niin paljoa yksin. Totta kai sossu siitä mainitsee. Ihan kuten vaikka neuvolassa puhutaan rintaruokinnan SUOSITUSkestosta ym. Se on vähän niinkuin sen sote-henkilöstön työtehtävä kertoa vanhemmille näistä...
Teistä on tehty ilmo, joka ei ole johtanut asiakkuuteen. On tarjottu palveluita, olette kieltäytyneet. Joten jos lapsi todella pärjää tuon ajan yksin, ei sossu siihen puutu. Jos taas lapsi käyttää yksinoloaikansa häiriöiköiden naapurustossa, pelaillen k18-pelejä, näpistellen lähikaupasta tai mikrottaen kissaa, sitten voi tulla uusi yhteydenotto ja teidän täytyy (aiheesta) järjestää työkuvioita uusiksi.
(Ja vaikka suomessa onkin vallalla se, että lasten katsotaan pärjäävän yksin heti kouluun mentyään pitkiäkin aikoja, niin onhan tuo nyt ihan oikeasti pitkä aika olla lapselle yksin JOKA ARKIPÄIVÄ.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhutaanko nyt koulupäivän ja vanhempien (päivätyöläisiä) työpäivän päättymisten välisestä ajasta vai vuorotyöläisen työvuorojen aikaisesta yksinolosta (illat, viikonloput)?
Päivätyö on, kotiin tullaan klo 17 jälkeen, joskus menee myöhempään mutta melkein aina jompi kumpi vanhemmista tulee kotiin normaalisti. Lapsi pääsee koulusta klo 12-15 välillä. Sossu oli siis sitä mieltä, että tämä aika on liian pitkä 11v olla yksin kotona. Tietty kesäisin joutuu olemaan kokonaisia päiviäkin ja silloin jos vaikka on kipeänä. Korona-aikaan pikku nuhassakin pitää jäädä kotiin.
Nyt kuulostaa erikoiselta, onko lapsellanne joku diagnoosi tai muu syy siihen, ettei sossun mielestä pärjää tuota muutamaa tuntia yksinään?
(oma lapseni lopetti IP-kerhon tokaluokan syksyn aikana, omasta halustaan)
Tää on shokki mullekin, en ollenkaan ymmärrä. Yritin kysyä syytä niin ei vaan voi jättää niin pientä yksin. Ap
Jos et ole keksinyt tätä juttua (kuulostaa niin älyttömältä), niin heitä pallo sitten niille sossuille. Sano vastaukseksi, että "hyvä kun toitte asian esiin, nyt tarvitsisin ideoita ja ohjeita, miten ongelma käytännössä ratkaistaan, kun minun on pakko olla töissä, eikä lastenhoitoapua ole. Saako teidän kautta siis lastenhoitajan, vai joudunko sanoutumaan irti työstäni?" He ovat sosiaalityöntekijöitä ja ammattilaisia, vastuta heitä nyt vähän miettimään ja ideoimaan! Voi olla, että näkemys muuttuu, kun eivät itsekään keksi ratkaisua, ja lopputulema onkin, että "niin no siis me ei tarkoitettu tietenkään, etteikö lapsi voisi olla työpäivän aikana yksin, mietittiin vaan sellaista hypoteettista tilannetta jos olisit vaikka työmatkalla viikon".
Olen itse huomannut, että sosiaalityöntekijöiden aivopierut imaistaan aika nopeasti takaisin siinä vaiheessa, kun heille esitetään vaikeita lisäkysymyksiä eli pyydetään ratkaisuehdotusta. Ja muista sitten, että lastensuojelutoimenpiteet eivät voi olla ratkaisu. Ei voi olla niin, että äidin työssäkäynti nähdään niin suurena ongelmana, että lapsi otetaan lastensuojelun piiriin sen vuoksi.
Kunnalla on periaatteessa valvollisuus järjestää kodinhoitaja jos on pakottava tilanne. Esim kun mun vaimo oli äitiyslomansa aikana pari kertaa oikein sairas ja minä töissä, niin kodinhoitaja tuli. Neuvola oli järjestänyt asian, mutta näin tapahtui siis pari kertaa. Muinan kertoina minun äiti tai anoppi tuli meille hoitamaan lastamme äidin ollessa sairas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule ihan Suomi Finland. En mäkään uskonut korviani kun ton sanoi. MLL sivuja kun luin niin järkytys oli suuri kun tajusin että tää on ihan oikea suositus. Ap
Voit varmaan käyttää omaa järkeä.
Muistele vaikka mitä kaikkea itse teit
10-vuotiaana.
Onko lapset nykyään jotenkin vajaita, vai
miten niitä pidetään niin avuttomina?
Kyllähän aina on ollut hysteerisiä ylisuojelevia vanhempia, jotka ei anna
14-vuotiaankaan leikata leipää ettei
vaan satu mitään.
Mutta niille nauraa metsän puutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä on se syy, että "jouduitte" lastensuojelun asiakkaaksi? Voisiko siellä olla se vastaus siihen, miksi heidän mielestään teidän lastanne ei saa jättää koulupäivän jälkeen itsekseen? Kun omat, kolme kpl, ovat kaikki ekan luokan jälkeen olleet kotona tuon saman ajan iltapäivisin, eikä meillä kyllä lastensuojelu ole koskaan käynyt kylässä, eikä neuvomassa yhtään mitään.
Ehkä teistä ei ole tehty lasua ja sossu käynyt kartoittamassa teillä tilannetta? Tämä oli aiheeton lasu joka ei aiheuttanut muuta kuin sen kartoitus käynnin joka ei johtanut asiakkuuteen. Mutta tämä asia tuli puheeksi. Ap
Miten noi on aina aiheettomia noi käynnit? Joo, meistä ei tosiaan koskaan kukaan ole nähnyt tarvetta tehdä lastensuojeluilmoitusta, se ero meidän ja teidän perheessä nyt sit ainakin on.
Lasuja ja elsuja voi tulla mistä vain. Jätät kerran tervehtimättä naapuria niin se jo riittää naapurille syyksi soittaa sosiaalitoimistoon. Meistä tehtiin aiheeton elsu ja on vahva epäilys, että naapuri teki, koska tekee kaikkea muutakin kiusaa. Eläinlääkäri oli hyvin hämillään kun tuli tarkastamaan koiraa. En tiedä mitä hänelle oli oikein sanottu. Omakotitalossa asumme.
Lyön pääni pantiksi, että rakkinne louskuttaa yksin ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhutaanko nyt koulupäivän ja vanhempien (päivätyöläisiä) työpäivän päättymisten välisestä ajasta vai vuorotyöläisen työvuorojen aikaisesta yksinolosta (illat, viikonloput)?
Päivätyö on, kotiin tullaan klo 17 jälkeen, joskus menee myöhempään mutta melkein aina jompi kumpi vanhemmista tulee kotiin normaalisti. Lapsi pääsee koulusta klo 12-15 välillä. Sossu oli siis sitä mieltä, että tämä aika on liian pitkä 11v olla yksin kotona. Tietty kesäisin joutuu olemaan kokonaisia päiviäkin ja silloin jos vaikka on kipeänä. Korona-aikaan pikku nuhassakin pitää jäädä kotiin.
Nyt kuulostaa erikoiselta, onko lapsellanne joku diagnoosi tai muu syy siihen, ettei sossun mielestä pärjää tuota muutamaa tuntia yksinään?
(oma lapseni lopetti IP-kerhon tokaluokan syksyn aikana, omasta halustaan)
Tää on shokki mullekin, en ollenkaan ymmärrä. Yritin kysyä syytä niin ei vaan voi jättää niin pientä yksin. Ap
Jos et ole keksinyt tätä juttua (kuulostaa niin älyttömältä), niin heitä pallo sitten niille sossuille. Sano vastaukseksi, että "hyvä kun toitte asian esiin, nyt tarvitsisin ideoita ja ohjeita, miten ongelma käytännössä ratkaistaan, kun minun on pakko olla töissä, eikä lastenhoitoapua ole. Saako teidän kautta siis lastenhoitajan, vai joudunko sanoutumaan irti työstäni?" He ovat sosiaalityöntekijöitä ja ammattilaisia, vastuta heitä nyt vähän miettimään ja ideoimaan! Voi olla, että näkemys muuttuu, kun eivät itsekään keksi ratkaisua, ja lopputulema onkin, että "niin no siis me ei tarkoitettu tietenkään, etteikö lapsi voisi olla työpäivän aikana yksin, mietittiin vaan sellaista hypoteettista tilannetta jos olisit vaikka työmatkalla viikon".
Olen itse huomannut, että sosiaalityöntekijöiden aivopierut imaistaan aika nopeasti takaisin siinä vaiheessa, kun heille esitetään vaikeita lisäkysymyksiä eli pyydetään ratkaisuehdotusta. Ja muista sitten, että lastensuojelutoimenpiteet eivät voi olla ratkaisu. Ei voi olla niin, että äidin työssäkäynti nähdään niin suurena ongelmana, että lapsi otetaan lastensuojelun piiriin sen vuoksi.
Kunnalla on periaatteessa valvollisuus järjestää kodinhoitaja jos on pakottava tilanne. Esim kun mun vaimo oli äitiyslomansa aikana pari kertaa oikein sairas ja minä töissä, niin kodinhoitaja tuli. Neuvola oli järjestänyt asian, mutta näin tapahtui siis pari kertaa. Muinan kertoina minun äiti tai anoppi tuli meille hoitamaan lastamme äidin ollessa sairas.
Ei saatu neuvolasta mitään apua kun olin hätäsektion jälkeen monta viikkoa sairaalassa ja kotonakin pitkään huonossa kunnossa. Mies joutui käymään töissä. Onneksi isovanhemmat pystyivät auttamaan, en saanut lasta edes syötettyä yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oli aikakin kuulla. Mikä tässä oli se ongelma sitä paitsi? Saat sossusta aoua hoitajan hankkimiseen, mitä valitat?
Ja työpaikan vaihtoon, jos päiväpalkka on niin huono ettei saa edes lastenhoitajaa palkattua.
No voi hyvän tähden, sulla ei taida olla kokemusta. Sossu tarjosi meille perhesosaalityötä. Sieltä olis tullu jotkut työntekijät keskustelemaan kasvatuksesta. Erikseen painotti että tää ei oo lastenhoitoa. Ap
Aha.
No jotakin muutakin on varmasti sitten taustalla, kun ihan vaan lapsen muutaman tunnin yksinolo..
Ap osaa varmasti arvella, kuka ilmoituksen on tehnyt?
Olin itsekin kotona jo yksin 10 vuotiaana koulun jälkeen ala-asteelta tullessa. Ei ollut ongelmia.
Taitaa olla parempi jättää huomautus huomiotta.