Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sossu: 11v ei voi olla kotona yksin vanhempien työpäivän aikana

Vierailija
16.08.2021 |

Lyhyesti, jouduttiin tekemisiin lastensuojelun kanssa kun meistä tehtiin ilmoitus. Asiakkuutta sinne ei syntynyt, mutta sossu oli sitä mieltä että meidän 11v ei voi olla yksin kotona kun vanhemmat on töissä. Tämä tuli mulle yllätyksenä ja shokkina. Iltapäiväkerhoon ei ole päässyt sitten 2. luokan eikä myöskään saada enää osittaista hoitovapaata. Yli 10v lasta ei saa jäädä hoitamaan edes 3 päiväksi jos hän sairastuu, lastenhoitaja kotiin maksaa enemmän kuin päivän palkka, työnantaja ei myönnä edes palkatonta. Isovanhemmat ei voi ottaa, ne asuu 300 km päässä. En ole ikinä kuullutkaan tällaisesta, kaikki muut 5. luokkalaiset kyllä on olleet yksin kotona iltapäivät jo useamman vuoden ja kokonaisia päiviäkin kipeänä. Tämä on ilmeisesti väärin. Mitäs nyt tehdään? https://www.mll.fi/vanhemmille/vinkkeja-lapsiperheen-arkeen/voiko-lapsi…

Kommentit (422)

Vierailija
41/422 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo ole realismia missään työssäkäyvien perheessä. Eikä voi olla niin, että säännöt ja suositukset koskevat yksittäistä perhettä. Suomalainen yhteiskunta pyörii kahden palkansaajan perheinä ja toimintatavat ovat muodostuneet sen mukaan. 

Vierailija
42/422 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos sossu on tuota mieltä, sossu hoitaa lapselle ip-paikan tai hoitajan kotiin.

Yhteiskunta ei toimi niin, että se olisi mahdollista kaikille lapsille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/422 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinhuoltaja ei voi mennä töihin ollenkaan jos lapsi pikkukoululainen. Sitähän tämä tarkoittaa.

Vierailija
44/422 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä 11v normaali, Porvoosta vai nepsy?

Ihan normaali ja on mennyt yksin kouluun ja tullut sieltä kotiin yksin ihan 3. luokalta asti ilman ongelmia. Mutta sossun mukaan tämä on väärin. Ap

No mikä on se syy, että "jouduitte" lastensuojelun asiakkaaksi? Voisiko siellä olla se vastaus siihen, miksi heidän mielestään teidän lastanne ei saa jättää koulupäivän jälkeen itsekseen? Kun omat, kolme kpl, ovat kaikki ekan luokan jälkeen olleet kotona tuon saman ajan iltapäivisin, eikä meillä kyllä lastensuojelu ole koskaan käynyt kylässä, eikä neuvomassa yhtään mitään.  

Ehkä teistä ei ole tehty lasua ja sossu käynyt kartoittamassa teillä tilannetta? Tämä oli aiheeton lasu joka ei aiheuttanut muuta kuin sen kartoitus käynnin joka ei johtanut asiakkuuteen. Mutta tämä asia tuli puheeksi. Ap

Vierailija
45/422 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi teistä siis tehtiin sen ilmoitus? Jotainhan siellä taustalla oli mistä huoli on syntynyt? Kysytte työnantajalta voitteko tehdä liukuvasti ja ennättää aikaisemmin jo kotiin. Klo 17 on aika myöhäinen aika jos molemmat olette oikeasti päivätöissä.

Ei ole todellakaan klo 17 myöhäinen aika tulla kotiin, kun lapsi on JO 11-vuotias. Jopa oma 9-vuotiaani pärjäisi kyllä kotona muutaman tunnin itsekseen, etenkin kun siihen voisi totuttautua ja harjoitella.

Kun lapselta kerran voi loppua klo 12 jo koulu niin siitä tulee iltapäivään 5 h yksinoloa ja vanhemman työpäivä saattoi tästäkin vielä venyä. Siihen lisäksi aamulla yksinoloa ennen koulua, joten syynä saattaa olla ihan lapsen turvaton olo. Ei ne kaikki lapset ole samanlaisia, eikä omanikaan ole yksin kotona vaikka itse olen töissä. Täällä on isommat sisarukset jo aikaisemmin kotona. Koululta voi varmasti myös kysyä onko kerhoja tai muuta toimintaa iltapäivisin jolloin lapsen ei tarvitse olla pitkään yksin? Mites kaverit? Voisiko mennä kaverille joinain päivinä?

Vierailija
46/422 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mll suosittaa myös että vasta 12-vuotiaan saa jättää (hetkeksi) yksin...

Nykyään on aikamoiset vaatimukset vanhemmuudelle.

Ei hitto... Mä olin jo 7-vuotiaana koko päivän yksin. Lapsille ei kehity mitään omatoimisuutta kun koko ajan täytyy paapoa. Normaali lapsi ymmärtää miten kotona toimitaan yksinollessa.

Vierailija
47/422 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksinhuoltaja ei voi mennä töihin ollenkaan jos lapsi pikkukoululainen. Sitähän tämä tarkoittaa.

Eikä tarkoita. Olet siis ihan provo. Monilla tavoin voi ratkaista lapsen iltapäivällä olemisen ja kyllä näitä keinoja vanhemmat käyttääkin. On harrastuksia, kerhoja, kavereita....

Vierailija
48/422 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole totta. 14-vuotias sai sossujen puolesta muuttaa 23-vuotiaalle poikakaverilleen, joten se siitä. Oikeasti uskon kyllä aloituksen, mutta aika eri tavalla ohjataan kansalaisia.

Mitä hittoa? No ilmeisesti pääasia on että lapsi on aikuisen seurassa eikä tarvi olla yksin. (Vitsi) Ap

Vierailija
49/422 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi teistä siis tehtiin sen ilmoitus? Jotainhan siellä taustalla oli mistä huoli on syntynyt? Kysytte työnantajalta voitteko tehdä liukuvasti ja ennättää aikaisemmin jo kotiin. Klo 17 on aika myöhäinen aika jos molemmat olette oikeasti päivätöissä.

Ei ole todellakaan klo 17 myöhäinen aika tulla kotiin, kun lapsi on JO 11-vuotias. Jopa oma 9-vuotiaani pärjäisi kyllä kotona muutaman tunnin itsekseen, etenkin kun siihen voisi totuttautua ja harjoitella.

Kun lapselta kerran voi loppua klo 12 jo koulu niin siitä tulee iltapäivään 5 h yksinoloa ja vanhemman työpäivä saattoi tästäkin vielä venyä. Siihen lisäksi aamulla yksinoloa ennen koulua, joten syynä saattaa olla ihan lapsen turvaton olo. Ei ne kaikki lapset ole samanlaisia, eikä omanikaan ole yksin kotona vaikka itse olen töissä. Täällä on isommat sisarukset jo aikaisemmin kotona. Koululta voi varmasti myös kysyä onko kerhoja tai muuta toimintaa iltapäivisin jolloin lapsen ei tarvitse olla pitkään yksin? Mites kaverit? Voisiko mennä kaverille joinain päivinä?

Kaikki lapsen kaverit on yksin kotona myös. Yksin tarkoittaa tässä yhteydessä ilman vanhempia. Kavereita täällä kyllä lappaa ja muksu omilla kavereilla. Kenelläkään ei ole vanhemmat kotona vaan töissä. Ap

Vierailija
50/422 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tuli sossuille vipinää, jos pitää kaikki tuon ikäisten yksin kotona aikaa viettäville lapsille löytyä sijoituspaikka! Kuvitelkaapa jotain kaupunkia, jossa on muutama sata lasta, joille ei ole enää hoitopaikkaa eikä edes iltapäivähoitoa, mutta vanhemmilla hyvä työtilanne.

Mistä löytyy hoitopaikka kaikille lapsille koulujen loma-aikoina ja iltapäivisin?

Jään odottamaan jonkun sosiaalityöntekijän vastausta.

Vierailija
51/422 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan lapsena kun oli mukavaa olla yksi koulun jälkeen ja kesäisin välillä koko päivä. Aamupalan sai kaapista ja mikroa osasin käyttää. Katsoin tvtä, leikin ja luin. Ihan tavallisia juttuja.

Monesti vietettiin aikaa myös kavereiden kanssa keskenämme. Kaikilla oli porukat töissä. Ovi vaan lukkoon ja kävellen tai pyörällä naapuriin. 

Vierailija
52/422 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

11-vuotiailla on harvemmin klo 12 loppuvia koulupäiviä, koska johan sen ikäisten koulupäivät usein ovat 5-6-tuntisia. Mutta jos jonain päivänä koulu loppuisikin klo 12 niin kyllä, onhan se 5 tuntia pitkä aika. Sellaiselle päivälle voi sitten erikseen miettiä jotain ohjelmaa, esim. katsoa olisiko jotain iltapäiväharrastusta (koululla tai muualla) tai tosiaan voi yrittää sopia kavereiden vanhempien kanssa jotain. Mutta aika moni lapsi joutuu tuollaisiakin aikoja olemaan itsekseen - kaikilla paikkakunnilla ei koulujen kerhoja ole, eikä kaikilla ole varaa palkata lastenhoitajia. Moni ei myöskään halua vierasta ihmistä pyörimään kotiinsa, eikä lapsikaan välttämättä kaipaa lastenhoitajan seuraa. Noin pitkään yksinoloon voi olla ratkaisuna vaikka se, että saa katsoa jonkun leffan silloin - ei se niin paha asia ole, jos vähän ruudun ääressä istuu, jos elokuva on oikeasti hyvä. Lisäksi voi tehdä vaikka jonkun kivan välipalan valmiiksi.

Se ei vaan ole realismia, että kaikkien alle 12-vuotiaiden vanhemmista toinen jättäytyy pois työelämästä tai alkaa tehdä osa-aikatyötä. Eikä se suomalaiseen yhteiskuntaan kuulukaan. Monessa maassahan näin tehdään, ja lopputulos on se, että naisten työssäkäyntiprosentti on huomattavasti matalampi, ja tämä alkaa vaikuttaa jo haluun saada lapsia.

Vierailija
53/422 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huhhuh näitä nykyajan vaatimuksia! Itse en varmaan voi "hankkia" lapsia ollenkaan kun ei ole isovanhempia lähellä hoitamassa siihen saakka, että lapsi menisi yläasteelle. Olisi mielenkiintoista tietää, mistä nämä nykysuositukset on peräisin. Onko alle 12-vuotiaana yksin säännöllisesti olleet saaneet asiasta jotain traumoja yms...Ysärillä oli ihan normaalia että kotona oltiin yksin useampi tunti ennen kuin vanhemmat tuli kotiin ja jos kolmasluokkalaimen tai sitä vanhempi oli sairaana niin yksin oltiin koko päivä. Moni ekaluokkalainen oli myös iltapäivisin yksin jos ei halunnut iltapäiväkerhoon.

Vierailija
54/422 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä tarkoita. Olet siis ihan provo. Monilla tavoin voi ratkaista lapsen iltapäivällä olemisen ja kyllä näitä keinoja vanhemmat käyttääkin. On harrastuksia, kerhoja, kavereita....

Siis lapset menee yksin harrastuksiin ja se on sitten hieno ratkaisu? Harrastuksiin on pitkä matka pitää mennä bussilla. Mitään kerhoja ei ole kuin ip kerho, jonne saa mennä 1-2 luokkalaiset. Kavereillakaan ei ole vanhemmat kotona. Lapsi soittelee puhelimella iltapäivällä mulle ja isälleen niin tiedetään missä menee. Minä en näe ongelmaa, mutta sossu kyllä. Ap

Vierailija
55/422 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki lapsen kaverit on yksin kotona myös. Yksin tarkoittaa tässä yhteydessä ilman vanhempia. Kavereita täällä kyllä lappaa ja muksu omilla kavereilla. Kenelläkään ei ole vanhemmat kotona vaan töissä. Ap

Voisit vinkata tuosta sossulle, niin alkaisivat ahdistella kaikkien luokkakavereidenkin perheitä.

Vierailija
56/422 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan älytöntä. Itse olin tuossa iässä kotona yksin koulun jälkeen ja tein jopa ruokaa. Tuohon vuosi lisää, niin olin ensimmäisiä kertoja jo yksin koko yön enkä mennyt rikki siitä. Olen syntynyt -92.

Vierailija
57/422 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIssä todellisuudessa sinä elät? Ei kouluissa ole kerhoa tuon ikäisille kuin ehkä kerran viikossa. Ei ole kaikilla kavereillakaan vanhempia kotona ja voi olla vaarallisempaa 5 vintiötä yhdessä seikkailemassa kuin kukin heistä yksi kotonaan. Kuinka moni meistä muistaa, millaista oli olla kavereitten kanssa tuossa iässä?

58/422 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mll suosittaa myös että vasta 12-vuotiaan saa jättää (hetkeksi) yksin...

Nykyään on aikamoiset vaatimukset vanhemmuudelle.

Ei voi olla totta. Normaaliaikana kun vanhemmat käyvät kodin ulkopuolella töissä, niin kolmasluokkalaisetko ei saisi olla koulun jälkeen yksin kotona? Iltapäivähoitoa ei järjestetä toisen luokan jälkeen, niin mitenköhän tuollaista voidaan vaatia? Jos näin on, niin lähes jokaisesta  sen ikäisen perheestä pitäisi tehdä lastensuojeluilmoitus. Ärsyttävään ennenvanhaan 11 vuotiaana pidin huolta koulun jälkeen kolmesta nuoremmasta sisaruksesta iltaan asti. Ei tietenkään sellaseen pidä palata, mutta rajansa yhteiskunnan yliholhouksellakin.

Vierailija
59/422 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä? Itse olin ysärillä ekalla luokalla iltapäiväkerhossa, mutta sen jälkeen kotona, kaverilla, kaverin kanssa ulkona,... Kotona oli ehkä isosisko paikalla, ehkä ei - hänellä kuitenkin lähtökohtaisesti oli pidemmät koulupäivät ja kavereilla/ulkona hillui hänkin samalla tavalla. Ei tarvinnut myöskään ilmoitella näistä menemisistä, jos tuli viideksi kotiin, jolloin ainakin toinen vanhemmista tuli ja syötiin ruoka. Muistan myös olleeni ala-asteella useita kertoja yksin kotona kipeänä, tarkempaa ikää en muista, mutta sanoisin, että kolmosluokalta lähtien. Kyllä on ihmeelliseksi maailma mennyt, jos ei 11-vuotias saa olla yksinään. Kohtuus tottakai kaikessa, mutta ei vanhempien normaali työpäivä voi tarkoittaa tuon ikäisellä lapsella sitä, että pitää keksiä joka päivälle kaiken maailman iltapäiväkerhot ja lastenvahdit ja kaverikyläilyt. Ehkä jos lapsi on aina iltapäivät yksin, eikä koskaan esim. kavereiden kanssa niin herää kyllä kysymys että onko lapsella kavereita? Tähänkään kuitenkaan ei ole vastauksena mikään lapsenvahti vaan sen tukeminen, että lapsi löytäisi kavereita.

Vierailija
60/422 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään laki kiellä jättämästä yksin. Jos lapsi on sinut asian kanssa, niin jätät vaan. Käyt sitten siellä sossulla säännöllisesti, mikäli ilmoituksia tulee. Ei ne nyt huostaan ainakaan voi tuon takia ottaa. Sanot, että hoitavat sitten lastenvahdin sulle kotiin, jos heitä huolettaa. Ei ne tuossa mitään voi, muutakuin pyöritellä papereitaan. Tämä on tämmöistä tämä nykyaika.