Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sossu: 11v ei voi olla kotona yksin vanhempien työpäivän aikana

Vierailija
16.08.2021 |

Lyhyesti, jouduttiin tekemisiin lastensuojelun kanssa kun meistä tehtiin ilmoitus. Asiakkuutta sinne ei syntynyt, mutta sossu oli sitä mieltä että meidän 11v ei voi olla yksin kotona kun vanhemmat on töissä. Tämä tuli mulle yllätyksenä ja shokkina. Iltapäiväkerhoon ei ole päässyt sitten 2. luokan eikä myöskään saada enää osittaista hoitovapaata. Yli 10v lasta ei saa jäädä hoitamaan edes 3 päiväksi jos hän sairastuu, lastenhoitaja kotiin maksaa enemmän kuin päivän palkka, työnantaja ei myönnä edes palkatonta. Isovanhemmat ei voi ottaa, ne asuu 300 km päässä. En ole ikinä kuullutkaan tällaisesta, kaikki muut 5. luokkalaiset kyllä on olleet yksin kotona iltapäivät jo useamman vuoden ja kokonaisia päiviäkin kipeänä. Tämä on ilmeisesti väärin. Mitäs nyt tehdään? https://www.mll.fi/vanhemmille/vinkkeja-lapsiperheen-arkeen/voiko-lapsi…

Kommentit (422)

Vierailija
21/422 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä sain olla paljon nuorempana lapsena olla yksin myöhään iltaan asti kun vanhemmat oli töissä.

Mä olin 10 kun hoidin mun 6v siskon eskariin ja sieltä kotiin kun äiti ja isä oli töissä... 90-luvulla. Ja tiedän että tällaisia järjestelyjä on edelleen

Vierailija
22/422 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku teki teistä ilmoituksen? Ilmoituksen sisältö?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/422 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä sossuja linjoilla joka osaisi selittää tai jotain muuta jolle on sanottu samaa, miten ratkaisette tän? Ap

Ei sossu sitä ratkaise. Eikä heitä kiinnosta vaikka menettäisit koko työurasi. He vain painostaa.

Vierailija
24/422 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhutaanko nyt koulupäivän ja vanhempien (päivätyöläisiä) työpäivän päättymisten välisestä ajasta vai vuorotyöläisen työvuorojen aikaisesta yksinolosta (illat, viikonloput)? 

Päivätyö on, kotiin tullaan klo 17 jälkeen, joskus menee myöhempään mutta melkein aina jompi kumpi vanhemmista tulee kotiin normaalisti. Lapsi pääsee koulusta klo 12-15 välillä. Sossu oli siis sitä mieltä, että tämä aika on liian pitkä 11v olla yksin kotona. Tietty kesäisin joutuu olemaan kokonaisia päiviäkin ja silloin jos vaikka on kipeänä. Korona-aikaan pikku nuhassakin pitää jäädä kotiin.

Nyt kuulostaa erikoiselta, onko lapsellanne joku diagnoosi tai muu syy siihen, ettei sossun mielestä pärjää tuota muutamaa tuntia yksinään?

(oma lapseni lopetti IP-kerhon tokaluokan syksyn aikana, omasta halustaan)

Tää on shokki mullekin, en ollenkaan ymmärrä. Yritin kysyä syytä niin ei vaan voi jättää niin pientä yksin. Ap

Sitten kannattanee kysyä, että mites kun työsopimuslainkin mukaan yli 10-vuotiaan pitäisi pärjätä yksin sairaana vanhempien kokonaisen työpäivän ajan? Niin että miksi ei sitten terveenä muutamaa tuntia koulupäivän päättymisen jälkeen pärjäisi.

Vierailija
25/422 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossut voisivat kertoa, missä kaikkien työssä käyvien vanhempien alakouluikäiset lapset ovat sitten kesälomien aikaan? Kun kummasti vanhemmilla ei ala kesälomat samaan aikaan kuin lapsilla, loppuen vasta kun lapset menevät taas kouluun.

Olisiko parempi jos se 11v olisi tutustumassa paikallisiin nisteihin ja juoppoihin, ei ainakaan olisi yksin kotona, sehän on kauheaa ja vie lapset turmion tielle, jos on yksin kotona kuten kaikki muutkin ikätoverinsa!

Oikeasti, tuosta pitäisi tehdä ihan virallinen lakilinjaus, ettei kouluikäisen oleminen yksin kotona ole mikään peruste millekään suun soittamiselle, jos vanhemmat ovat töissä.

Vierailija
26/422 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jestas!!! Onko ihan totta menty tällaiseen? Mulla ei ole lapsia, mutta en olisi kyllä tuollaisista ikäsäännöistä tiennyt. Eipä enää eletä 80-lukua, jolloin oli päivänselvää että yli kakkosluokkalaiset nyt ainakin pärjäävät kotona yksikseen.

Jos näin on, niin lain mukaan iltapäiväkerhot tulisi käsittää kaikki ala-asteikäiset. Kyllä siinä tulee mukuloille pitkä päivä. Toisaalta muksut ovat kyllä kovia "keksimään ties mitä" tekemistä koulun jälkeen. Ei aina ihan tervettäkään tekemistä.

Vierailija
27/422 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teistä siis tehtiin sen ilmoitus? Jotainhan siellä taustalla oli mistä huoli on syntynyt? Kysytte työnantajalta voitteko tehdä liukuvasti ja ennättää aikaisemmin jo kotiin. Klo 17 on aika myöhäinen aika jos molemmat olette oikeasti päivätöissä.

Vierailija
28/422 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä sossuja linjoilla joka osaisi selittää tai jotain muuta jolle on sanottu samaa, miten ratkaisette tän? Ap

Ei sossu sitä ratkaise. Eikä heitä kiinnosta vaikka menettäisit koko työurasi. He vain painostaa.

Tämä huomattiin. Ei ne ottanu kantaa miten tää ratkaistaan. Pitää vaan keksiä jotain. No hitto keksikää itse kun kerran tällaista vaaditte. Ap

Vierailija
29/422 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhutaanko nyt koulupäivän ja vanhempien (päivätyöläisiä) työpäivän päättymisten välisestä ajasta vai vuorotyöläisen työvuorojen aikaisesta yksinolosta (illat, viikonloput)? 

Päivätyö on, kotiin tullaan klo 17 jälkeen, joskus menee myöhempään mutta melkein aina jompi kumpi vanhemmista tulee kotiin normaalisti. Lapsi pääsee koulusta klo 12-15 välillä. Sossu oli siis sitä mieltä, että tämä aika on liian pitkä 11v olla yksin kotona. Tietty kesäisin joutuu olemaan kokonaisia päiviäkin ja silloin jos vaikka on kipeänä. Korona-aikaan pikku nuhassakin pitää jäädä kotiin.

Nyt kuulostaa erikoiselta, onko lapsellanne joku diagnoosi tai muu syy siihen, ettei sossun mielestä pärjää tuota muutamaa tuntia yksinään?

(oma lapseni lopetti IP-kerhon tokaluokan syksyn aikana, omasta halustaan)

Tää on shokki mullekin, en ollenkaan ymmärrä. Yritin kysyä syytä niin ei vaan voi jättää niin pientä yksin. Ap

Jos et ole keksinyt tätä juttua (kuulostaa niin älyttömältä), niin heitä pallo sitten niille sossuille. Sano vastaukseksi, että "hyvä kun toitte asian esiin, nyt tarvitsisin ideoita ja ohjeita, miten ongelma käytännössä ratkaistaan, kun minun on pakko olla töissä, eikä lastenhoitoapua ole. Saako teidän kautta siis lastenhoitajan, vai joudunko sanoutumaan irti työstäni?" He ovat sosiaalityöntekijöitä ja ammattilaisia, vastuta heitä nyt vähän miettimään ja ideoimaan! Voi olla, että näkemys muuttuu, kun eivät itsekään keksi ratkaisua, ja lopputulema onkin, että "niin no siis me ei tarkoitettu tietenkään, etteikö lapsi voisi olla työpäivän aikana yksin, mietittiin vaan sellaista hypoteettista tilannetta jos olisit vaikka työmatkalla viikon".

Olen itse huomannut, että sosiaalityöntekijöiden aivopierut imaistaan aika nopeasti takaisin siinä vaiheessa, kun heille esitetään vaikeita lisäkysymyksiä eli pyydetään ratkaisuehdotusta. Ja muista sitten, että lastensuojelutoimenpiteet eivät voi olla ratkaisu. Ei voi olla niin, että äidin työssäkäynti nähdään niin suurena ongelmana, että lapsi otetaan lastensuojelun piiriin sen vuoksi.

Vierailija
30/422 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi teistä siis tehtiin sen ilmoitus? Jotainhan siellä taustalla oli mistä huoli on syntynyt? Kysytte työnantajalta voitteko tehdä liukuvasti ja ennättää aikaisemmin jo kotiin. Klo 17 on aika myöhäinen aika jos molemmat olette oikeasti päivätöissä.

Työpäivä päättyy klo 16 ja julkisilla kestää jonkun aikaa tulla kotiin. Ap

Vierailija
31/422 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä sain olla paljon nuorempana lapsena olla yksin myöhään iltaan asti kun vanhemmat oli töissä.

Mä olin 10 kun hoidin mun 6v siskon eskariin ja sieltä kotiin kun äiti ja isä oli töissä... 90-luvulla. Ja tiedän että tällaisia järjestelyjä on edelleen

Ysärillä meininki oli vähän erilainen. Itsekin kävin koulumatkalla hakemassa siskon (päiväkodin) eskarista kun pääsin klo 12 koulusta. Ja olin kuudesluokkalainen. Tämä tosin ihan kasarin loppuvuosina.

Ja paria vuotta aiemmin kuljimme kesällä kahdestaan pyörällä parin kilometrin päähän leikkipuistoon, jossa oli kaupungin ohjattua toimintaa (välipaloineen lounaineen). Sisko oli 4 ja minä vähän alle 10. Oltiin toki valvotussa toiminnassa, mutta itseksemme jäimme kotiin kun vanhemmat lähtivät töihin ja ajoimme tuon matkan kahdestaan ja sama sitten iltapäivällä.

Vierailija
32/422 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä huomattiin. Ei ne ottanu kantaa miten tää ratkaistaan. Pitää vaan keksiä jotain. No hitto keksikää itse kun kerran tällaista vaaditte. Ap

Pyydä heiltä lausunto työvoimaviranomaisille, että lastensuojelun päätöksellä et voi käydä töissä. Eli ehdota sossuille, että irtisanoudut ja he kirjoittavat todistuksen siitä, että et SAA käydä töissä.

Toinen vaihtoehto on, että otat yhteyttä johonkin Iltasanomiin ja pyydät heitä tekemään klikkiotsikkojutun aiheesta "perhettä uhkaa lastensuojelu, koska äiti käy töissä".

Tai sitten keksit paremman provon ;)

Vierailija
33/422 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole todellakaan klo 17 myöhäinen aika tulla kotiin, kun lapsi on JO 11-vuotias. Jopa oma 9-vuotiaani pärjäisi kyllä kotona muutaman tunnin itsekseen, etenkin kun siihen voisi totuttautua ja harjoitella.

Vierailija
34/422 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä 11v normaali, Porvoosta vai nepsy?

Ihan normaali ja on mennyt yksin kouluun ja tullut sieltä kotiin yksin ihan 3. luokalta asti ilman ongelmia. Mutta sossun mukaan tämä on väärin. Ap

No mikä on se syy, että "jouduitte" lastensuojelun asiakkaaksi? Voisiko siellä olla se vastaus siihen, miksi heidän mielestään teidän lastanne ei saa jättää koulupäivän jälkeen itsekseen? Kun omat, kolme kpl, ovat kaikki ekan luokan jälkeen olleet kotona tuon saman ajan iltapäivisin, eikä meillä kyllä lastensuojelu ole koskaan käynyt kylässä, eikä neuvomassa yhtään mitään.  

Vierailija
35/422 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä provo? Lapseni on ollut ekasta luokasta lähtien yksin kotona koulun jälkeen, koska ei halunnut ip-kerhoon. Ei ole ikinä ollut ongelmia, kotona olen ollut noin 16 maissa.

Vierailija
36/422 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ne sitten sanoo tällaisia? Aika ehdottomalta kuulosti, että ei VOI olla yksin kotona. Jos se on vaan suositus mitä kukaan ei valvo. Onko joku muka otettu huostaan. Siksi että joutuu olemaan yksin muutaman tunnin iltapäivällä kunnes vanhemmat tulee kotiin ja koko päivän kesäisin ja jos on kipeä? Ap

Vierailija
37/422 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin tuon ikäisenä siskon kanssa yksin kotona viikon, kun vanhemmat lähtivät ulkomaanmatkalle. 90-luvulla.

Vierailija
38/422 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työpäivä päättyy klo 16 ja julkisilla kestää jonkun aikaa tulla kotiin. Ap

Tarkoitushakuista sossuilta. Tuo on täysin normaali tilanne. Et ole edes yksinhuoltaja.

Vierailija
39/422 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti?!? Kun olen ymmärtänyt että ekaluokkalainenkin osaa (pääsääntöisesti) tulla koulusta kotiin, ottaa välipalaa ja tehdä läksyt ennen vanhemman/vanhempien kotiutumista. Tämä kai oli normaalia 80-luvulla? Meidän muksu alkoi harjoitella eskarin keväällä olemaan illalla puoli tuntia kerrallaan kun kävin lähikaupassa. Tiesin jo silloin, että joutuu toisinaan olemaan illalla kotona (kaupassa töissä) ja tulen sitten peittelemään yöunille. Kaupat meni silloin yhdeksältä kiinni, vartin työmatka. Asuttiin kyllä kaupungissa, rivitalossa, maaseudulla omakotitalossa voisi olla hankalaa kun ei naapureita lähellä. Puhelimen sai jouluna ekaluokalla, oppi jo pienenä ettei joka mehulasista tarvitse soittaa vanhemmalle töihin. Neuvokas lapsi on vieläkin, huolehtii läksyt, pelaa lautapelejä ja sisustaa nukkekotia, aikoo isona lastenhoitajaksi. Kerrassaan ihana tapaus :) 

Vierailija
40/422 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole totta. 14-vuotias sai sossujen puolesta muuttaa 23-vuotiaalle poikakaverilleen, joten se siitä. Oikeasti uskon kyllä aloituksen, mutta aika eri tavalla ohjataan kansalaisia.