Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mksi monet kasvissyöjät hyväksyvät kalansyönnin? Johtuuko se siitä, että

Vierailija
07.09.2014 |

kalat eivät osaa huutaa kivusta? Tämä äänetön kituminen tuskassa tekee kalansyönnistä jotenkin helpommin hyväksyttävää kuin esim. lehmän tai riistaeläimen? Biologit vois vastata, sattuuko kaloihin koukut ja kuivalla maalla pyristely? Kalojahan ei tapeta heti kun ne nostetaan vedestä.

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:21"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:16"][quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 10:52"] [quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 10:49"]Mä tykkään kalasta ja se on terveellistä. Liha tuntuu kauhealta suussa ja pidän erityisesti sikojen ja kanojen kasvatusta epäeettisenä. En muuten koskaan sano olevani kasvissyöjä, sanon vain että en syö lihaa. [/quote] Koita nyt tajuta kalakin on LiHAA [/quote] Itseasiassa, kun suomesta ja suomenkielestä puhutaan, niin pääsääntöisesti lihalla ei viitata kalaan. [/quote] Nimenomaan. Ja sanat ovat vähän isommalla porukalla solmittuja sopimuksia kuin tämän LIHAA-tyypin kaveripiiri. Lihaa voisi vaikka lähimpään ravintolaan katsomaan, ovatko kala-annokset listattu otsikolla "Liharuuat" vai ovatko ihan omalla sivullaan?

[/quote]

Valkoviini ei ole viiniä, koska se on ravintolassa eri listalla kuin punaviini? Tai päinvastoin?

Vierailija
62/78 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 10:40"]

Kalat tuntevat kipua.

[/quote]

Kalat pikemminkin aistivat kipua. Kaloilla aivokuori on erilainen kuin nisäkkäillä, ja kalat aistivat kyllä kivun, mutta eivät tunne sitä samanlaisena epämieluisana tunteena kuin nisäkkäät. Aivokuori on se osa aivoista, jossa kivun aistiminen tapahtuu. Jos kala tuntisi kivun samalla tavalla kuin nisäkäs, se ei yrittäisi rimpuilla ongenkoukun vetoa vastaan lisäten kipua, vaan makaisi paikallaan kuin *heh* lahna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:31"]

Kalat tuntevat kipua.

[/quote]

Kalat pikemminkin aistivat kipua. Kaloilla aivokuori on erilainen kuin nisäkkäillä, ja kalat aistivat kyllä kivun, mutta eivät tunne sitä samanlaisena epämieluisana tunteena kuin nisäkkäät. Aivokuori on se osa aivoista, jossa kivun aistiminen tapahtuu. Jos kala tuntisi kivun samalla tavalla kuin nisäkäs, se ei yrittäisi rimpuilla ongenkoukun vetoa vastaan lisäten kipua, vaan makaisi paikallaan kuin *heh* lahna.

[/quote]

Ootko käyny kalassa? Ikinä?

Vierailija
64/78 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:38"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:31"]

Kalat tuntevat kipua.

[/quote]

[/quote]

Ootko käyny kalassa? Ikinä?

[/quote]

Olen. Jokainen kesä viimeisen 40 vuoden ajan. Oletko sinä?

Vierailija
65/78 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 10:22"]

kalat eivät osaa huutaa kivusta? Tämä äänetön kituminen tuskassa tekee kalansyönnistä jotenkin helpommin hyväksyttävää kuin esim. lehmän tai riistaeläimen? Biologit vois vastata, sattuuko kaloihin koukut ja kuivalla maalla pyristely? Kalojahan ei tapeta heti kun ne nostetaan vedestä.

[/quote] Biologian tunnit on jääneet väliin ja luulevat, että kala kuuluu kasveihin

Vierailija
66/78 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikagallup: ketä teistä kala-kasvissyöjä aka pesco-vegetaristi närästää erityisesti? Oletteko te itse sekasyöjiä, joiden mielestä hän on vain nirso, vai oletteko te eettisiä kasvissyöjiä, jotka olettavat kala-kasvissyöjien "pettäneen heimonsa"?

Vai jotakin muuta? Miksi kala-kasvissyöjä herättää näin kummallista närkästystä?

P.S Eiköhän jokainen keskivertokansalainen ymmärrä kysymättäkin, että kala ei ole kasvis. Teidän takertumisenne tähän seikkaan kertoo ehkä vähän omasta huumorinlaadustanne. :)

Vierailija
67/78 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:49"]

Pikagallup: ketä teistä kala-kasvissyöjä aka pesco-vegetaristi närästää erityisesti? Oletteko te itse sekasyöjiä, joiden mielestä hän on vain nirso, vai oletteko te eettisiä kasvissyöjiä, jotka olettavat kala-kasvissyöjien "pettäneen heimonsa"? Vai jotakin muuta? Miksi kala-kasvissyöjä herättää näin kummallista närkästystä? P.S Eiköhän jokainen keskivertokansalainen ymmärrä kysymättäkin, että kala ei ole kasvis. Teidän takertumisenne tähän seikkaan kertoo ehkä vähän omasta huumorinlaadustanne. :)

[/quote]

Minä olen kasvissyöjä ja minulle on ihan sama, syökö joku kalaa vai ei, itse en syö. Lähinnä minusta on hauskaa, miten jonkun mielestä kala ei ole lihaa, koska se ei ole ravintolassa samalla listalla kuin punainen liha :D

Karppileipäkin on leipää, tosin samanlainen kevytversio kuin kevyttaliköhnämargariinit.

Vierailija
68/78 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kasvissyöjä, joka joskus syö myös kalaa. Mutta se ei tarkoita, että minun olisi joka ikisellä ateriallani pakko saada se pakollinen annos kalaa. Kyläpaikoissa, suppeissa ruokaravintoloissa, huoltamoissa jne. on joskus haaste saada ihan "puhdasta" kasvisruokaa, joten omaa elämääni helpottaa kummasti, kun voin myös valita kalavaihtoehdon. Ja perusteeni tälle ruokavaliolle on se, että kroppani toimii tällä parhaiten, ei eettiset syyt. Eikä oikeastaan sekään, että kuinka olisin mahdollisimman vähän muita ärsyttävä omissa valinnoissani.

Vierailija
69/78 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:51"] Lähinnä minusta on hauskaa, miten jonkun mielestä kala ei ole lihaa, koska se ei ole ravintolassa samalla listalla kuin punainen liha :D

[/quote]

Itsestäni taas on ruokavalioista keskustellessa lähinnä lapsellista pelleilyä inttää kuinka se kalakin on lihaa, kun kuitenkin ko. kontekstissa se kalan ja lihan erottaminen toisistaan on paitsi yleinen ja kaikkien ymmärtämä käytäntö (vaikka sitten siellä ravintolan listalla) niin myös välittää keskustelijoille ihan oleellista tietoa siitä 'lihasta'. 

Jos joku kysyisi minulta etukäteen, että syönkö lihaa ja tarjoilisi sitten minulle vaikkapa simpukoita ruuaksi (lihahan simpukastakin syödään) niin olisin kyllä hivenen yllättynyt ja saattaisin jopa epäillä, ettei ko. henkilöllä ihan yllä molemmat airot veteen.

Vierailija
70/78 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 10:43"]

Parempi termi näille "kala-kasvissyöjille" olisi selkeä vanhan kansan ilmaus "nirso".

[/quote]

Sopii, olen ihan mielelläni nirso, ronkeli, kranttu, ruokavammainen, valikoiva, pilalle passattu tai vaikka lakto-ovo-pesco-vegetaristi, mutta silti en syö lihaa, lällällää.

[/quote]

Moi vaimo :)

Vierailija
71/78 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ihmiset ovat nykyään fiksuja. Itse kun 20 vuotta sitten aloin kasvisyöjäksi, niin usein mulle tarjottiin kalakeittoa kasvisruokana.. Tai nakkikastiketra ja pottuja, jätä nakit syömättä. Ravintoloissa kasvisruoka oli jäävuorisalaattia.

Toisaalta osa syöjistä syö lihaa, mitä itse pyytää. Meidän terminologiavaan menee niin, että voi käyttää itsestään sanontaa pescovegetaristi tai semivegetaristi. Sitten asiaan vihkiytymättömät sekasyöjänillittäjät voivat sekoilla asian kanssa ja loukkantua, kun uunimakkara ja makaronilaatikko ei kelpaa.

Vierailija
72/78 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun täytyy myöntää, että tunnen vähemmän sympatiaa kaloja ja äyriäisiä ym. mereneläviä kohtaan kuin maalla eläviä. Johtuu juurikin siitä että kalat eivät pidä ääntä eikä niihin saa samanlaista kontaktia.

Olen tosin sekasyöjä, mutta esim. tehotuotanto ahdistaa minua, kalojen pyytäminen massateurastusmenetelmilläkään ei oikeastaan. Edes viljeljy ei aiheuta suuria tunnontuskia. Varmasti asia olisi toinen, jos kalat kiljuisivat tuskissaan kun niitä tapetaan. Eläviä olentojahan nekin ovat ja tuntevat kipua, mutta tuntuvat silti niin etäisiltä.

En kuvittelekaan että tuo ajattelutapa oikeuttaisi eettisesti kalojenkaan tappamista, mutta tältä minusta tuntuu. Ehkä sekin että on lapsesta asti myös itse onkinut - sen sijaan ikinä en ole teurastanut muita eläimiä enkä siihen kykenisi.

Vierailija
73/78 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:24"][quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:21"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:16"][quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 10:52"] [quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 10:49"]Mä tykkään kalasta ja se on terveellistä. Liha tuntuu kauhealta suussa ja pidän erityisesti sikojen ja kanojen kasvatusta epäeettisenä. En muuten koskaan sano olevani kasvissyöjä, sanon vain että en syö lihaa. [/quote] Koita nyt tajuta kalakin on LiHAA [/quote] Itseasiassa, kun suomesta ja suomenkielestä puhutaan, niin pääsääntöisesti lihalla ei viitata kalaan. [/quote] Nimenomaan. Ja sanat ovat vähän isommalla porukalla solmittuja sopimuksia kuin tämän LIHAA-tyypin kaveripiiri. Lihaa voisi vaikka lähimpään ravintolaan katsomaan, ovatko kala-annokset listattu otsikolla "Liharuuat" vai ovatko ihan omalla sivullaan?

[/quote]

Valkoviini ei ole viiniä, koska se on ravintolassa eri listalla kuin punaviini? Tai päinvastoin?
[/quote] Huomaatkin varmaan, että molempien perässä on tuo "viini". Jos otsikko on pelkkä "valko", niin oletettavasti alta löytyy jotain muuta kuin viiniä. Ravintolan menusta voi hyvin tarkastaa sanojen merkityksiä, sillä ravintolan ei ole järkeä painattaa sellaista menua jota kukaan ei ymmärrä. Kalaruuat ovat lähes aina erikseen listattu ja luuletko että Se on silkkaa sattumaa. Itse en arvota lihoja punaisiin ja valkoisiin, koska syön todella mielelläni kalaa, mutta broileria boikotoin. Siispä minulla ei ole mitään käyttöä keinotekoiselle ja ns. terveysperusteiselle väriin puuttuvalle jaottelulle.

Vierailija
74/78 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä "suomen kielessä kala on lihaa koska valkoviinikin on viiniä" -inttäjät voivat avartaa näkemystään menemällä kysymään esim. ensimmäisenä vastaantulevilta sadalta ihmiseltä, olettavatko ne että kun tarjolla kerrotaan olevan lihaa, se voi aivan yhtä hyvin olla kalaakin kun "kala on lihaa".

Vierailija
75/78 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko kuulleet pesco-vegetaristeista? :)

Vierailija
76/78 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tämä asia herättää niin närää? 

1. Kasvissyönti ei ole aina eettinen valinta. Minä valitsin oman ruokavalioni (joka sisältää kasvisten lisäksi myös kananmunan, maitotuotteet ja kalan) nimenomaan terveydellisistä syistä. En koe velvollisuudekseni selitellä tai pyydellä anteeksi ratkaisuani. Minulle riittää, että minä itse voin tällä ruokavaliollani hyvin.

2. Kenties minun ruokavaliotani voi lanseerata nimityksellä nirso. Millä minä siis saan kutsua sekasyöjiä, joiden "sekasyönti" ei sisällä sieniä, sipulia, "liian erikoisia kasviksia", vuohenjuustoa tai muuta "liian omituista juustoa", chiliä, tomaattimurskaa, aurinkokuivattuja tomaatteja, oliiveja...? Allergiat ovat tietysti oma lukunsa, mutta väitän, että sekasyöjälle on huomattavasti sallitumpaa olla nirso kuin kasvissyöjälle noudattaa omaa ruokavaliotaan. 

3. Olen varsin säyseä ruokavieras, varsinkin, koska voin syödä kalaa. Eikö se ole isännälle/emännälle ennemminkin mahdollisuus kuin haitta? Useissa perheissä kala kuuluu ruokavalioon, joten tarjottava ei välttämättä edes poikkea omasta arkiruoasta. Osaan kaupan päälle olla kohtelias, niin kuin yleisten uskomusten vastaisesti myös moni muu kasvissyöjä. Isoimmat huomion vain tuntuvat aina vievän ne porukan mustat lampaat. 

4. Ja ennen kuin joku ehtii tähän takertua: kala-kasvissyöjänä osaan vallan hyvin tehdä myös normaalia sekaruokaa, kasvisruokia kaikissa kirjoissaan ja tarvittaessa myös vaikka raivovegaanista. Kenenkään tiukemman kasvissyöjän ei tarvitse pelätä minun tarjoavan kalaa, kunhan muistavat ilmoittaa omasta ruokavaliostaan.

5. Ja koska olen törmännyt tähän syytteeseen vain tällä palstalla, painotan: minun syyni ei ole se, että joku ankarampi kasvissyöjä saa eteensä höyryävän lautasellisen kalaa! Minä osaan ihan itse kertoa tilaisuuden pitäjälle ruokavaliostani, ja edellytän samaa jokaiselta aikuiselta ihmiseltä. 

6. Ja vielä: jos osaisitte astua joskus ennakkoluulojenne yli, näkisitte, että se kalaa syövä kasvissyöjä, lakto-ovo-vege, vegaani yms. voi vallan hyvin olla ihan mukava kaveri, joka ei naama punaisena syyllistä sinua omasta ruokavaliostasi, tekeydy sinua paremmaksi tai mainosta jatkosyötöllä omaa ratkaisuaan. Se, että jossain joku muu ruokavaliota noudattava tekee niin ei tarkoita, että me kaikki toimisimme niin.

Vierailija
77/78 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin kalaa syövä kasvissyöjä, saattaisin syödä kalaa kahdesta syystä: se olisi eettisin helposti saatavilla oleva liha, varsinkin jos ei ole kassiviljeltyä, koska kala saa elämänsä ajan elää tahvotavallista kalan elämää. Tehomaatalous on eri asia. Lisäksi vaikka maidosta saakin proteiinia ja B12-vitamiinia, niin kala olisi hyvä ruokavalion täydentäjä proteiinin osalta ja omega-3:set muutenkin terveellisiä. Eli kala on terveellistä.

Mutta en ole kasvissyöjä, vaan sekasyöjä. Pidän lihasta liikaa ollakseni kasvissyöjä.

Vierailija
78/78 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon itseäni kala-kasvissyöjäksi vain, kun ruokavalioa kysytään. Silti syön myös riistaa. Jos söisin myös tuotettua lihaa, niin kertoisin olevani kaikkiruokainen. Näin ihan rautalangasta väännettynä.

En syö lihaa, koska minusta tuntuu pahalta se, miten tuotantoeläimet elävät. Mielestäni ei ole oikein kasvattaa elämiä siten kuin nykyään tehdään. Toisaalta voisin kuvitella kasvattavani itse kanoja ja lehmiä ja lopulta myös syödä ne. Näin minä ajattelen, eikä se ole koskaan ollut kenellekkään ongelma. En myöskään jaksa koskaan olla fanaattinen suuntaan tai toiseen, mutta haluan elää siten kuin itse koen oikeaksi. 

Nirso en ole.