Mksi monet kasvissyöjät hyväksyvät kalansyönnin? Johtuuko se siitä, että
kalat eivät osaa huutaa kivusta? Tämä äänetön kituminen tuskassa tekee kalansyönnistä jotenkin helpommin hyväksyttävää kuin esim. lehmän tai riistaeläimen? Biologit vois vastata, sattuuko kaloihin koukut ja kuivalla maalla pyristely? Kalojahan ei tapeta heti kun ne nostetaan vedestä.
Kommentit (78)
Kevyempi olo ja kalassa ei ole sellaista raadon ja ruumiin tuntua kuin lihassa. Liha tuntuu pilaantuneelta ja mädältä olematta sitä. Ei tunnu ruualta.
Miksi yleensä oletat, että kasvissyönnillä on aina mitään tekemistä eettisyyden kanssa?
Mä tykkään kalasta ja se on terveellistä. Liha tuntuu kauhealta suussa ja pidän erityisesti sikojen ja kanojen kasvatusta epäeettisenä. En muuten koskaan sano olevani kasvissyöjä, sanon vain että en syö lihaa.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 10:49"]Mä tykkään kalasta ja se on terveellistä. Liha tuntuu kauhealta suussa ja pidän erityisesti sikojen ja kanojen kasvatusta epäeettisenä. En muuten koskaan sano olevani kasvissyöjä, sanon vain että en syö lihaa.
[/quote]
Koita nyt tajuta kalakin on LiHAA
Yleisiä harhaluuloja, että laihduttaminen on sama asia kuin ortoreksia
tai että kasvissyönti on eettinen valinta. Eli että laihduttaja ei saisi syödä koskaan valkoista leipää, nokaretta voita tai juoda viiniä. - Kasvissyöntikin voi olla vain makuasia, ei siinä mitään kanojen kuolonkiljumisia mietitä.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 10:49"]
Mä tykkään kalasta ja se on terveellistä. Liha tuntuu kauhealta suussa ja pidän erityisesti sikojen ja kanojen kasvatusta epäeettisenä. En muuten koskaan sano olevani kasvissyöjä, sanon vain että en syö lihaa.
[/quote]
Kala on terveellisempi vaihtoehto kuin liha, mutta ei kala oikeasti terveellistä silti ole.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 10:49"]Mä tykkään kalasta ja se on terveellistä. Liha tuntuu kauhealta suussa ja pidän erityisesti sikojen ja kanojen kasvatusta epäeettisenä. En muuten koskaan sano olevani kasvissyöjä, sanon vain että en syö lihaa.
[/quote]
Sama täällä. Olen aina inhonnut lihaa (maistuu pahalta, haisee kamalalta ja tuntuu inhottavalta suussa), ja onneksi aikuisena ei ole pakko syödä inhoamiaan ruokia. Joissain tilanteissa lihasta ei voi kieltäytyä, ja silloin yritän ottaa miniannoksen ja nieleskellä urheasti.
Koita nyt tajuta, samppanjaa saa vain Champagnesta! Muuten se on kuohuviiniä! Nii!
Koitetaan nyt tapella jostakin, tää on tosi vaikeaa kun pitää vain samaa jankuttaa. Tapellaanko vaikka siitä pitääkö syödä voita vai ruokaöljyä? Eiku hitsi, sekin on jankutettu jo niin monta kertaa. Entä... Rokotukset? Pitääkö ottaa rokotteita vai uskoa homeopatiaan? Ja sitten todetaan, että rokotekin on homeopatiaa. Ja että homeopatia on huuhaata. Ei vitsi, tuokin on jo käytetty.
Mistä tapellaan?
No kala-kana-liha-kasvissyöjä on sekasyöjä, miksi pitäis luetella kaikki jos syö kaikkea?
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 10:56"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 10:49"]
[/quote]
Kala on terveellisempi vaihtoehto kuin liha, mutta ei kala oikeasti terveellistä silti ole.
[/quote]
Mikä on terveellistä jos ei kala? Ellet nyt tarkoita jotain elohopea- tai antibioottikaloja.
Tätä en oo koskaan minäkään ymmärtänyt. Sen ymmärrän, että kaikki ei pidä lihasta jne, mut eettiseltä pohjalta ajateltuna.
Itse henkilökohtaisesti ihmettelen pikemminkin niitä, jotka syövät eettisistä syistä lihoista vain kanaa. Jokaisen kanaa syövän pitäisi vierailla broileritehtaassa.
En sano, että hyväksyn, en myöskään tituleeraa itseäni kasvissyöjäksi. Olen asteittain luopunut lihasta, siipikarjasta, nyt ollaan kalan kohdalla. Luultavasti sekin jää jossain vaiheessa pois ruokavaliosta, seuraavaksi sitten munat ja maitotuotteet.
Kalan syöminen on ekologisempaa kuin esimerkiksi naudan, eettisempää se ei ehkä ole. Toisaalta, en itse pystyisi teurastamaan nautaa, sikaa, kanaa jne. Mutta olen kalastanut ja lopettanut kaloja.
Tänä päivänä kuitenkin ryöstäkalastus, kalakantojen romahdukset, vesistöjen saastuminen jne. saa kyllä huonon oma-tunnon soimaamaan kalan syönnistäkin.
Olisiko parempi puhua noudatettavasta ruokavaliosta Kala-kasvisruokavalio. Muuten, puhutaanhan sitä hedelmälihastakin. Parempi kuolla nälkään tai nakertaa omaa jalkaa, ei sitten tule kellekään paha mieli.
Koska kalat ei oo söpöi, ni niit voi syödä.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 11:04"]Tätä en oo koskaan minäkään ymmärtänyt. Sen ymmärrän, että kaikki ei pidä lihasta jne, mut eettiseltä pohjalta ajateltuna.
[/quote] Nimenomaan eettisistä syistä suosin joitakin kaloja enkä käytännössä koskaan broileria. Minusta myös riista on ihan hyvä vaihtoehto. Minusta nimittäin eläimen tappaminen ei sinänsä ole väärin, mutta kiduttaminen surkeissa elinoloissa taas on.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 10:45"][quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 10:40"]Parempi termi näille "kala-kasvissyöjille" olisi selkeä vanhan kansan ilmaus "nirso".
[/quote]
"Nirso" ei kerro, mitä kyseinen henkilö syö tai ei syö. Miksi pitäisi siirtyä epämääräisempään termiin?
[/quote]
Kun sillä ei ole väliä. Kaikki toivo on menetetty.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 10:23"]
Jos syö kalaa, ei ole kasvissyöjä. Kukaan kasvissyöjä ei hyväksy kalan syömistä.
[/quote]
Ihminen joka ei syö kalaa on saatanallinen idiootti.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 10:52"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 10:49"]Mä tykkään kalasta ja se on terveellistä. Liha tuntuu kauhealta suussa ja pidän erityisesti sikojen ja kanojen kasvatusta epäeettisenä. En muuten koskaan sano olevani kasvissyöjä, sanon vain että en syö lihaa. [/quote] Koita nyt tajuta kalakin on LiHAA
[/quote]
No ei se normaalissa puhekielessä kyllä ole sama asia - jos sanottaisiin että vaikka häissä valittavana olisi liha- tai kasvisvaihtoehto, ja lihan valinneille tuotaisiin kalaa, todennäköisesti suurin osa olisi erittäin yllättyneitä. Osa luultavasti jättäisi sen myös syömättä, koska kaikki lihansyöjät eivät voi tai halua syödä kalaa.
No mä en ole kasvissyöjä vaan sekasyöjä joka huomioi mahdollisuuksien mukaan ekologisuuden ja eläinten olot. Tästä näkökulmasta useimmat kalat ovat paljon parempi vaihtoehto lautaselle kuin vaikka broileri tai tehokasvatettu sika.