Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mksi monet kasvissyöjät hyväksyvät kalansyönnin? Johtuuko se siitä, että

Vierailija
07.09.2014 |

kalat eivät osaa huutaa kivusta? Tämä äänetön kituminen tuskassa tekee kalansyönnistä jotenkin helpommin hyväksyttävää kuin esim. lehmän tai riistaeläimen? Biologit vois vastata, sattuuko kaloihin koukut ja kuivalla maalla pyristely? Kalojahan ei tapeta heti kun ne nostetaan vedestä.

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sillä on oikeastaan väliä jos joku ilmoittaa olevansa kasvissyöjä vaikka söisikin kalaa? Sehän vaan jää sitten ilman sitä mahdollisesti haluamaansa kalaruokaa.

Vierailija
42/78 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 10:49"]Mä tykkään kalasta ja se on terveellistä. Liha tuntuu kauhealta suussa ja pidän erityisesti sikojen ja kanojen kasvatusta epäeettisenä. En muuten koskaan sano olevani kasvissyöjä, sanon vain että en syö lihaa.
[/quote]
Syöthän sä lihaa. Kala ei vieläkään ole kasvis. Vai onko se ehkä sieni?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kasvissyöjähän ei syö kalan lihaksia siinä kuin muidenkaan eläinten. Jos syö, ei ole kasvissyöjä.

Kala kärsii kyllä, sen voi päätellä sekä sen hermoston rakenteesta että käytöksestä: se pyrkii pois kipua tuottavasta tilanteesta. 

Tehokalastus tuhoaa kalakantoja (sekä syötävien kalojen että ns. sivusaaliin) ja tukehtuminen on normaali kuolintapa. Jos syöt muiden eläinten kuin kalojen lihaksia, on olemassa mahdollisuus, joskin hyvin pieni, että ruokasi ei ole kärsinyt. Jos taas syöt kalojen lihaksia, on varmaa että ruokasi on kärsinyt. 

Vieraamman lajin kärsimys on helpompi hyväksyä. Kala on meistä itsestämme biologisesti ja tunteen tasolla kauempana kuin nisäkkäät. Nisäkkäiden välilläkin näemme hierarkian: Koirien pito minihäkeissä koko elämänsä on rikos, sian ei. 

Aloittaja voisi kysyä myös, miksi monet sekasyöjät hyväksyvät lehmänsyönnin, mutta eivät halua beaglepihviä. Kyse on samasta asiasta.

Vierailija
44/78 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monethan tekevät ruoassa valintoja sen ekologisuuden vuoksi ja totuus, joka on todistettukin, on se, että punaisen lihan tuotanto on huomattavan epäekologista. Eivät kaikki pihviä välttele siksi, että vasikat ovat suloisia. 

Olen tavannut pakjon sekayöjiksi ilmoittautuneita, jotka eivät halua syödä kalaa, koska inhoavat sitä. Heitä voi kutsua nirsoiksi.

Vierailija
45/78 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt jaksako. Tuo jankkaaja jankkaa hamaan hautaan asti, vaikka kuinka olisitte asiallisia.

Vierailija
46/78 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön vain eettistä lihaa muttta käytännön syistä olen pitänyt kalan ruokalistalla. Pidän liikaa juhlista ja piireissä joissa liikun ei ymmärretä eettisen lihan päälle. On siis helpompaa sanoa että syön kasviksia ja kalaa. Joo tiedän kyllä ettei kaikki myytävä kala ole eettistä. Ehkä jo kymmenen vuoden päästä tajutaan että Se kaupan halpa kana tms on kasvanut kärsien....

Vierailija
47/78 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissyöjät eivät syö kalaa.

Eettisistä tai ekologisista syistä kasvissyöjät kuitenkin pitävät kalansyöntiä (ja hyönteissyöntiä, jotkut jopa riistaa) vähemmän vahingollisena, kuin "normaalia" valkoisen ja punaisen lihan syöntiä.

Vierailija
48/78 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan osta itse kalaa tai ota sitä jos on kasvisruoka myös valittavana, mutta pidän kuitenkin vaihtoehdon auki sosiaalisia tilanteita varten. Esimerkiksi moni perussekasyöjä poistuu mukavuusalueeltaan joutuessaan kokkaamaan kasvisruokaa, enkä vieraillessani tahdo aiheuttaa sellaista ylimääräistä päänvaivaa. On myös tullut käytyä porukan mukana ravintoloissa joissa ei ole ollut minkäännäköisiä kasvispääruokia, mieluummin teen silloin poikkeuksen kuin puputan vaivaantuneena alkusalaattia.

Vierailija
49/78 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 11:19"]

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 10:49"]Mä tykkään kalasta ja se on terveellistä. Liha tuntuu kauhealta suussa ja pidän erityisesti sikojen ja kanojen kasvatusta epäeettisenä. En muuten koskaan sano olevani kasvissyöjä, sanon vain että en syö lihaa. [/quote] Syöthän sä lihaa. Kala ei vieläkään ole kasvis. Vai onko se ehkä sieni?

[/quote]

No tästä lähtien alan sanomaan, että en syö punaista lihaa, paitsi jos se on kalaa, enkä kanaa niin sun herkkä mielesi ei pahoitu. Voin toki samalla sanoa, että syön mereneläviä paitsi jos se on babykalmaria, tai että poron lihaa voin vähän maistaa, koska opettelen syömään sitä. Happy?

Vierailija
50/78 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 18:02"]

Toivottavasti ihmiset ovat nykyään fiksuja. Itse kun 20 vuotta sitten aloin kasvisyöjäksi, niin usein mulle tarjottiin kalakeittoa kasvisruokana.. Tai nakkikastiketra ja pottuja, jätä nakit syömättä. Ravintoloissa kasvisruoka oli jäävuorisalaattia. Toisaalta osa syöjistä syö lihaa, mitä itse pyytää. Meidän terminologiavaan menee niin, että voi käyttää itsestään sanontaa pescovegetaristi tai semivegetaristi. Sitten asiaan vihkiytymättömät sekasyöjänillittäjät voivat sekoilla asian kanssa ja loukkantua, kun uunimakkara ja makaronilaatikko ei kelpaa.

[/quote]

Miten vaan kelaat, niin mun mielestä on töykeetä olla syömättä sitä mummon makaronilaatikkoa, joka maistui jo vuosia sitten.

Vierailija
51/78 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up?

Vierailija
52/78 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 10:40"]

Parempi termi näille "kala-kasvissyöjille" olisi selkeä vanhan kansan ilmaus "nirso".

[/quote]

Jassoo. Onko lihaa paljon syövä ja kasviksia välttävä myös nirso?

Vierailija
53/78 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 10:22"]

kalat eivät osaa huutaa kivusta? Tämä äänetön kituminen tuskassa tekee kalansyönnistä jotenkin helpommin hyväksyttävää kuin esim. lehmän tai riistaeläimen? Biologit vois vastata, sattuuko kaloihin koukut ja kuivalla maalla pyristely? Kalojahan ei tapeta heti kun ne nostetaan vedestä.

[/quote]

Mitä te sönkötätte? Kala-kasvissyöjä syö kalaa ja kasviksia. Kasvissyöjä ei syö mitään lihaa. Vegaani ei syö mitään eläinperäistä. Mikä tässä on niin hemmetin vaikea tajuta?

Vierailija
54/78 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska AV:n asiantuntijoiden mukaan kala ei ole lihaa :D 

http://www.vauva.fi/keskustelu/3868573/ketju/onko_kala_lihaa

Vierailija
55/78 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 10:52"]

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 10:49"]Mä tykkään kalasta ja se on terveellistä. Liha tuntuu kauhealta suussa ja pidän erityisesti sikojen ja kanojen kasvatusta epäeettisenä. En muuten koskaan sano olevani kasvissyöjä, sanon vain että en syö lihaa. [/quote] Koita nyt tajuta kalakin on LiHAA

[/quote]

Itseasiassa, kun suomesta ja suomenkielestä puhutaan, niin pääsääntöisesti lihalla ei viitata kalaan.

Vierailija
56/78 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan KASVISSYÖJÄ syö kalaa. On vaan helpompaa sanoa olevansa "kasvissyöjä" kuin pescovegetaristi. Siksi moni arkikielessä sanoo olevansa kasvissyöjä. Tosiasiassa syö yleensä myös maitotuotteita, munaa ja kalaa, jopa äyriäisiä. 

Itse sanon mieluiten, "en syö lihaa". Vaikka syön kyllä kalaa. Ja välillä saan broileria. Vaikka sitä en syö. Eli aika moni ajattelee, että broileri tai kala ei ole lihaa. Todellisuudessa toki ovat.

Vierailija
57/78 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:16"]

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 10:52"]

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 10:49"]Mä tykkään kalasta ja se on terveellistä. Liha tuntuu kauhealta suussa ja pidän erityisesti sikojen ja kanojen kasvatusta epäeettisenä. En muuten koskaan sano olevani kasvissyöjä, sanon vain että en syö lihaa. [/quote] Koita nyt tajuta kalakin on LiHAA

[/quote]

Itseasiassa, kun suomesta ja suomenkielestä puhutaan, niin pääsääntöisesti lihalla ei viitata kalaan.

[/quote]

Itse asiassa kalanliha on kyllä lihaa. Suomessa ja suomen kielessä puhutaan punaisesta ja valkoisesta lihasta, ja kalanlihan katsotaan kuuluvan siihen valkoiseen. Myös linnunliha on lihaa.

Vierailija
58/78 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:16"][quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 10:52"]

[/quote]

[/quote] Nimenomaan. Ja sanat ovat vähän isommalla porukalla solmittuja sopimuksia kuin tämän LIHAA-tyypin kaveripiiri. Lihaa voisi vaikka lähimpään ravintolaan katsomaan, ovatko kala-annokset listattu otsikolla "Liharuuat" vai ovatko ihan omalla sivullaan?

Vierailija
59/78 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:21"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:16"][quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 10:52"] [quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 10:49"]Mä tykkään kalasta ja se on terveellistä. Liha tuntuu kauhealta suussa ja pidän erityisesti sikojen ja kanojen kasvatusta epäeettisenä. En muuten koskaan sano olevani kasvissyöjä, sanon vain että en syö lihaa. [/quote] Koita nyt tajuta kalakin on LiHAA [/quote] Itseasiassa, kun suomesta ja suomenkielestä puhutaan, niin pääsääntöisesti lihalla ei viitata kalaan. [/quote] Nimenomaan. Ja sanat ovat vähän isommalla porukalla solmittuja sopimuksia kuin tämän LIHAA-tyypin kaveripiiri. Lihaa voisi vaikka lähimpään ravintolaan katsomaan, ovatko kala-annokset listattu otsikolla "Liharuuat" vai ovatko ihan omalla sivullaan?

[/quote]

Jassoo, ihan ravintolamenun perusteella sinä tiedät, että kalanliha ei ole lihaa. *villiä aplodeerausta*

Vierailija
60/78 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 10:46"]

Pesco-vegetarismi on terminä ja ilmiönä olemassa varmaankin siksi, että lihalla on ennen tarkoitettu vain punaista lihaa.

[/quote]

Johtuen katolisen kirkon paastoajoista, jolloin juuri LIHA eli punainen sellainen oli kiellettyä hammia. Lihaahan se kalankin liha on, mutta nää on tällasii.