Mksi monet kasvissyöjät hyväksyvät kalansyönnin? Johtuuko se siitä, että
kalat eivät osaa huutaa kivusta? Tämä äänetön kituminen tuskassa tekee kalansyönnistä jotenkin helpommin hyväksyttävää kuin esim. lehmän tai riistaeläimen? Biologit vois vastata, sattuuko kaloihin koukut ja kuivalla maalla pyristely? Kalojahan ei tapeta heti kun ne nostetaan vedestä.
Kommentit (78)
Jos syö kalaa, ei ole kasvissyöjä. Kukaan kasvissyöjä ei hyväksy kalan syömistä.
Kala on hyvää, liha on pahaa.
Ei ole kyse etiikasta vaan mausta ja suutuntumasta.
Kala-kasvissyöjä
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 10:24"]
Kala-kasvissyöjä
[/quote]
Et ole kasvissyöjä, jos syöt kuitenkin kalaa.
Voinko sanoa, että en käytä ollenkaan maitotuotteita, jos kuitenkin syön juustoa?
Enhän mä olekaan sanonut olevani kasvissyöjä. Allekirjoituksena on kala-kasvissyöjä.
Tästä voidaankin jatkaa taas yksi palstapäivä miten kalansyöjä ei ole kasvissyöjä ja miten samppanjaa saa vain Champagnn maakunnasta, muualla se on kuohuviiniä. Ja mitä näitä palstan vakiojuttuja nyt onkaan. Mä kaipaan jo välikausihaalarikeskustelua ja vanhaa kunnon parketti vs. laminaattia.
a´jatellaan varmaan että kala ei ole niin älykäs ja sitä kun ne saa kuitenkin elää vapaana.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 10:29"]
Enhän mä olekaan sanonut olevani kasvissyöjä. Allekirjoituksena on kala-kasvissyöjä.
Tästä voidaankin jatkaa taas yksi palstapäivä miten kalansyöjä ei ole kasvissyöjä ja miten samppanjaa saa vain Champagnn maakunnasta, muualla se on kuohuviiniä. Ja mitä näitä palstan vakiojuttuja nyt onkaan. Mä kaipaan jo välikausihaalarikeskustelua ja vanhaa kunnon parketti vs. laminaattia.
[/quote]
Syön minäkin kasviksia. Olenko siis liha-kana-kala-kasvissyöjä? Muihin en nyt ota kantaa koska aihe käsitteli "kasvissyöjiä", jotka syövät kalaa.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 10:27"]
Kala-kasvissyöjä
[/quote]
Voinko sanoa, että en käytä ollenkaan maitotuotteita, jos kuitenkin syön juustoa?
[/quote]
Etkö osaa lukea? Allekirjoituksena on "kala-kasvissyöjä"
Kala-kasvissyöjä.... onpa eriskummallinen titteli.
Minäkin olen sitten liha-kana-kala-kebab-kasvinsyöjä :D
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 10:35"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 10:27"]
Kala-kasvissyöjä
[/quote]
[/quote]
Etkö osaa lukea? Allekirjoituksena on "kala-kasvissyöjä"
[/quote]
Kyllä osaan. Kummastelen vain sitä miksi pitää korostaa syövänsä kasviksia, jos syö myös kalaa.
Olisko ollut parempi, jos nelonen olisi sanonut olevansa pesco-vegetaristi? Nythän hän vain ilmaisi täysin saman asian suomeksi.
Parempi termi näille "kala-kasvissyöjille" olisi selkeä vanhan kansan ilmaus "nirso".
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 10:40"]
Parempi termi näille "kala-kasvissyöjille" olisi selkeä vanhan kansan ilmaus "nirso".
[/quote]
Kuulostaahan "kala-kasvissyöjä" paljon hienommalta ja muodikkaammalta kuin "nirso"!
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 10:40"]
[/quote]
Sopii, olen ihan mielelläni nirso, ronkeli, kranttu, ruokavammainen, valikoiva, pilalle passattu tai vaikka lakto-ovo-pesco-vegetaristi, mutta silti en syö lihaa, lällällää.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 10:40"]Parempi termi näille "kala-kasvissyöjille" olisi selkeä vanhan kansan ilmaus "nirso".
[/quote]
"Nirso" ei kerro, mitä kyseinen henkilö syö tai ei syö. Miksi pitäisi siirtyä epämääräisempään termiin?
Ahaa, kala-kasvissyöjä saa olla kala-kasvissyöjä, mutta kala-kana-liha-kasvissyöjä saa alapukkuja. Omituista.
Pesco-vegetarismi on terminä ja ilmiönä olemassa varmaankin siksi, että lihalla on ennen tarkoitettu vain punaista lihaa.
Kala on kasvis.