Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Appi

Vierailija
07.09.2014 |

Sovimme pari päivää sitten, että menemme miehen kanssa apen luokse syömään. Minulla on eräs ruoka-aine allergia ja mieheni kyselikin isältään, että ei kai hän aio laittaa kyseistä ruoka-ainetta ruokaan. Appiukko sitten annosteli kaikille ruuat lautaselle, myös salaatit. No tottakai salaatissa sitten oli juuri kyseistä ruoka-ainetta ihan silmin nähden. Minä vaivihaa siirsin salaatin miehen lautaselle (appiukko oli silloin käymässä toisessa huoneessa), jotten joutuisi ikävään tilanteeseen, kun jättäisin salaatin syömättä. Ruuan jälkeen appiukko kysyi minulta, kuinka salaatti oli maistunut, kun siinä kerta oli kyseistä ruoka-ainetta. Jos mies olisi hieman vanhempi, eikä ymmärtäisi käsitettä allergia, voisi sen panna ymmärtämättömyyden piikkiin. Mitä mieltä te olette? Olenko yliherkkä, kun loukkaannuin?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä mieltä, että tuollainen salailu on lapsellista. Ihan hyvin olisit voinut vain siirtää syrjään allergiaa aiheuttavan ruuan. Jos ruuan laittaja olisi siitä kysynyt, olisit todennut: olen ikävä kyllä allerginen.

Oliko muuta?

Vierailija
2/22 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaatko että hän yrittää tappaa sut, ymmärtää allergian ja haluaa nähdä allergisen reaktion illallisella? Luulen että se on vaan urpo jonka päässä allergia on nirsoilua, sama asia että ei vaan tykkää ja siksi ei syö. Ei se ikää katso se ymmärrys...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että yrittää tappaa. Ei meillä sentään niin huonot välit ole! Ennemminkin vaan halusi olla ilkeä, ei tuolle mitään muuta selitystäkään ole. Siirsin salaatit tosiaan miehen lautaselle, koska halusin välttää välikohtausta. Minusta olisi tahditonta riidellä appiukon luona.

T. AP

Vierailija
4/22 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuule, kyllä minunkin ihan omat vanhemmat joskus tekevät esim salaattia jossa on jotain mille olen allerginen. Jätän vain syömättä sitten. Vahinkoja sattuu kaikille, minulla on niin paljon allergioita että en yleensä kysyttäessä mainitse kuin pahimmat ja yleisimmät.
Ehkä appesi tosiaan luuli että olit syönyt sen ja siksi kysyi oliko hyvää

Vierailija
5/22 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ai siis kysyi oliko hyvää? Mä kyllä - allergikon äitinä -- ymmärrän, että apen mielestä allergiat ovat nirsoilua ja pelleilyä ja hän tässä yritti näyttää miniälle, ettei se mikään oikea allergia ole...

Vierailija
6/22 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tappelu siitä syntyy, jos toteaa olevansa allerginen? Yritätkö viritellä tästä jotain ruokaprovoa? Jotenkin heikot ainekset. Olisit vaikka keksinyt, että appi oli tahallaan piilottanut lihapulliin porkkanaa, sait hirveän anafylaktisen shokin, jouduit ambulanssiin ja se kääkkä vain nauroi. Sitten perään kysymys: yrittiköhän se oikeasti tappaa minut, mitä mieltä olette.

Vierailija
7/22 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä vastasit? Kai sanoit, että miehesi söi sen salaattisi? Muutenhan appi luulee, ettet oikeasti ole allerginen...

Vierailija
8/22 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole mikään kohtauksen järjestäminen jis asiallisesti ilmoittaa ettei voi syödä koska on allerginen. Ja muutenkin tuollainen ruuan valmiiksi annosteleminen aikuisille on mielestäni vähän outoa - aikuiset osaa itse ottaa ja sen verran kuin haluavat. Jos joku vaan lappais tavaraa mun lautaselle kysymättä, voisin jättää osan syömättä ihan ilman omantunnontuskia vaikkei olisi allergiotakaan.

Vierailija
9/22 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mummi on samaa sarjaa. Mulla on keliakia ja mummo tulee aina kylään jonkin leipomuksen kanssa. Mä tietenkin kysyn onko ne tehty mihin jauhoon. Vastaus on ollut joka kerralla, paitsi yhdellä: normaaliin. Olen jättänyt syömättä ja mummo on loukkaantunut, kun ei hänen pullat kelpaa nirsolle. Selitetty on, että mä en VOI syödä niitä normaaleja jauhoja. Kerran hän sitten sanoi, että nyt on gluteenittomaan jauhoon tehtyjä. Mäkin söin ja aivan järkyttävä kohtaus ja ihottuma. Mummo oli halunnut testata huomaanko muka eroa maussa tavallisen jauhon ja gluteenittoman välillä. Sen jälkeen en ole mummon leipomuksiin tai ruokiin koskenut, koska hän ei vieläkään ymmärrä etten mä voi syödä viljoja.

Vierailija
10/22 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mitä sä ap siis vastasit siihen apen kysymykseen, että miltä maistui? Jos vaan mutisit jotain että hyvää oli niin ei nyt yhtään ihmekään, jos appi ei usko sun allergiaan.

Vierailija
11/22 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mummo ei oikeasti ymmärrä mitä keliakia on, siitä voi puhua: suolistoni tuhoutuu viljan sisältämän ainesosan takia ja sen kanssa on niin tarkkaa, että omat veitset ja leikkuulautakin pitää olla.

Jos hän ei vieläkään ymmärrä, silloin pitää sanoa, että kiitos ajatuksesta kun noin leivoit, mutta olen kyllä kauhean allerginen ihan elämäni loppuun asti.

Muuten: minkä ikäinen mummo on noin tietämätön ja tyhmä? Dementoitunut ja yli 95?

Vierailija
12/22 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 09:29"]No mitä vastasit? Kai sanoit, että miehesi söi sen salaattisi? Muutenhan appi luulee, ettet oikeasti ole allerginen...
[/quote] Joo kerroin, että mies sen söi. Ja huom. oltiin tosiaan saman päivän aikana muistutettu kys. allergiasta eli ei se mikään viaton vahinko ollut! T. AP

Vierailija
13/22 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 09:18"]ai siis kysyi oliko hyvää? Mä kyllä - allergikon äitinä -- ymmärrän, että apen mielestä allergiat ovat nirsoilua ja pelleilyä ja hän tässä yritti näyttää miniälle, ettei se mikään oikea allergia ole...
[/quote] Juuri näin valitettavasti!

Vierailija
14/22 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 09:49"]Jos mummo ei oikeasti ymmärrä mitä keliakia on, siitä voi puhua: suolistoni tuhoutuu viljan sisältämän ainesosan takia ja sen kanssa on niin tarkkaa, että omat veitset ja leikkuulautakin pitää olla.

Jos hän ei vieläkään ymmärrä, silloin pitää sanoa, että kiitos ajatuksesta kun noin leivoit, mutta olen kyllä kauhean allerginen ihan elämäni loppuun asti.

Muuten: minkä ikäinen mummo on noin tietämätön ja tyhmä? Dementoitunut ja yli 95?
[/quote]

On puhuttu ja on sanottu. Jäärä mikä jäärä. Ei vain halua uskoa ja on sitä ihmistyyppiä, että kun hänellä ei ole niin sitä ei ole olemassakaan. Mä en vain syö hänen tekeleitään enää ja kieltäydyn. Kyllähän se tuhisee, mutta ei enää motkota asiasta, kuten ennen.

Pää kyllä pelaa ja ikää 78.

Vierailija
15/22 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ruoka-allergikoista on tullut parempia ihmisiä? Muistavat aina tuoda esille erikoisuutensa esille. Loukkaantuvat ja mököttävät kun ei taaskaan HEITÄ ei huomattu.

Vierailija
16/22 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 09:49"]Jos mummo ei oikeasti ymmärrä mitä keliakia on, siitä voi puhua: suolistoni tuhoutuu viljan sisältämän ainesosan takia ja sen kanssa on niin tarkkaa, että omat veitset ja leikkuulautakin pitää olla.

[/quote]

No höpöhöpö! Vanhat jääräpäiset ihmiset pitää tuollaista "suolistoni tuhoutuu" höpinää jonain nykyajan hömpötyksenä, samaan tapaan kuin kaikkia muitakin nykyajan muotidieettejä. Onhan esim. voi, täysmaito, suola tai kerma laitettu uusissa terveyssuosituksissa pannaan tai vähennettäväksi, mutta ei moni vanha ihminen niiatä välitä kun "aina on kermaa ja voita syöty" ja pystyssä ollaan vieläkin...

Vierailija
17/22 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 09:50"][quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 09:29"]No mitä vastasit? Kai sanoit, että miehesi söi sen salaattisi? Muutenhan appi luulee, ettet oikeasti ole allerginen...
[/quote] Joo kerroin, että mies sen söi. Ja huom. oltiin tosiaan saman päivän aikana muistutettu kys. allergiasta eli ei se mikään viaton vahinko ollut! T. AP
[/quote]

No miksi sitten niin mahdoton ajatus sanoa päin naamaa ettei voi syödä sitä salaattia tai jättää vaan siihen lautaselle? Kun ei selkeästi tietämöttömyyttään tai ymmärtämättömyyttaan tehnyt tuota.

Vierailija
18/22 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

17, no höpö höpö. Tunnetko iäkkäitä ihmisiä lainkaan? Minä tunnen, monta sellaista on harrastuskavereinani ja myös Facessa. Kahdeksankymppinen twiittailee, 7-kymppinen rakentaa terassia mökilleen ja kirjoittaa kirjaa. Ikä ei tee ihmisestä yksinkertaista. Sivistymättömyys ja muistisairaudet asia erikseen.

Vierailija
19/22 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 10:14"]17, no höpö höpö. Tunnetko iäkkäitä ihmisiä lainkaan? Minä tunnen, monta sellaista on harrastuskavereinani ja myös Facessa. Kahdeksankymppinen twiittailee, 7-kymppinen rakentaa terassia mökilleen ja kirjoittaa kirjaa. Ikä ei tee ihmisestä yksinkertaista. Sivistymättömyys ja muistisairaudet asia erikseen.
[/quote]

Sanoin, että vanhat JÄÄRÄPÄISET ihmiset jos osaat lukea. Vanhat ihmiset ovat helposti kangistuneita kaavoihinsa, monia tunnen joilla ei ole edes nettiä tai minkäänlaista matkapuhelinta, joten eivät kyllä paljon facebookkaile tai twiittaile. Poikkeuksiahan nyt löytyy aina, tunnen monia nuoriakin ihmisiä ja jopa lääkäreitä, jotka eivät varsinaisesti usko allergioihin.

Vierailija
20/22 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Jääräpäinen vanhus ei ymmärrä keliakiaa, uskotaan. Emmä jaksa tätä ketjua muutenkaan enää tahkota, kun asia on jo käsitelty. Tsau.