Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hermosärky pelkästään nenänvarressa?

Vierailija
16.08.2021 |

Onko jollain ollut pistelyä tai särkyä nenänvarressa? Mulla ei ole koskaan ollut mitään nenän tai kasvojen alueen tapaturmia tms. Oireilu alkoi samoihin aikoihin, kun minulla jumittui toinen puoli niskasta. Myös kipu ja pistely on pääosin samalla puolella. Joskus myös lievää toisella puolella. Aluksi joku pään äkillinen liike aiheutti kipua nenänpäähän, mutta nyt en osaa yhdistää mihinkään.

Oireet eivät ole kokoaikaisia, mutta minua lähinnä stressaa se, ettei kukaan lääkäri ole osannut sanoa syytä kivulle. Nenä ei ole arka, vaan kipu tuntuu enemmän hermostolliselta. En myöskään ole löytänyt itse asiasta tietoa. Voisiko siis joku hermopinne vaikuttaa? Muualla kasvoissa ei ole oireilua, niska/takaraivo ovat usein lievästi jumissa.

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mazzi kirjoitti:

Ootkos käyny k piikillä?

Tästä se alkaa...

Sitä varmaan testaan takaraivoon, jos ei muulla jumpalla ym. oireet lähde. Jos ei silläkään, niin sitten varmaan joku hermo on ottanut onkeensa. ap

Vierailija
22/61 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Venyttely, jumppa, kasvojumppa, palleahengitys.

Muuta olen tehnyt paitsi hengitys ja yleisesti rentoutus ovat jääneet kyllä itsellä huomiotta. Kiitos muistutuksesta! Olen muuten välillä huomannut, että nenänpää ärtyy välillä joistain pienistä kasvojen liikkeistä. Esim. jos kurtistaa otsaa ja niska on hieman yläviistoon. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla (oikeesti ) vasemman käden peukalon sisäpuoli niin kipeänä ollut jo yli 2 kk, että jos sitä painelee tai sillä ottaa otteen vaikka kahvikupista, niin järjetön kipu ja se jää jomottamaan pitkäksi sikaa. Koukistaa peukaloa ei voi yhtään, kipu tuntuu nivelessä ja pitkin vasenta laitaa.

Kukkaruukkua nostin ja siihen putosi ruukku lattialle kun kipu iski hetimiten. Mihinkään en ole satuttanut ja koskaan ennnen ei tämmöstä.ole ollut.

Mobilaatti ei auta. Mikä ihmejuttu tää voi olla. Kohta varmaan meen kortisonipiikille ?

Kuulostaa kyllä kivuliaalta! Joku hermopinne kenties? Voisikohan olla edelläkin ehdotettua rannekanavaoireyhtymää? Se voi kai oireilla eri tavoin. Kortisonipiikistä voisi varmaan olla apua. Tsemppiä vaivan kanssa! ap

Vierailija
24/61 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse nukuin viime yön huonossa asennossa ja herättyäni tunsin kovaa särkyä niskassa. Edelleenkään en saa päätä kauhean hyvin käännettyä kumpaakaan suuntaan ja se särky on levinnyt hartioihin ja olkapäähän. Et ole ainoa, joka kärvistelee niskakivun aiheuttamista kivuista.

Auts, toivottavasti kivut helpottavat pian! Niska saa kyllä kaikenlaisia oireita aikaan. Itseä vaan stressaa, että voiko tosiaan vaikuttaa nenänpäähänkin, hullua! Oletko kokeillut kuivaneulontaa koskaan? Minulla se auttoi hyvin, kun kerran oli juurikin kipua hartioissa ja olkapäissä. ap

En ole kokeullut ja enkä ole kuullutkaan moisesta. Itselläni on vaikea uskoa, että niskakivut voisivat aiheuttaa nenään kipua. Luulen, että nenässäsi on ihan eri vaiva.

Itse luulen, että oma vaivani lähtee ajan kanssa ja venyttelemällä. Tiesitkös, että päätä ei saisi käännellä, jos on niskat jumissa? Jos yrittää helpottaa niskakipuja päätä kääntämällä niin kannattaa kättä vastaan kääntää päätä. Pää ei saisi liikkua, mutta samoihin niska nikamiin tuo liike auttaa niska ystävällisemmin.

Vierailija
25/61 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän henkilön jolla paha hermokipu nenän varressa. Ei voi käyttää silmälaseja. Siihen on olemassa lääkitys.

Vierailija
26/61 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko hammaslääkärissä käynyt? Tulehtunut hammas voi säteillä kipua ihan eri puolelle kasvoja.

Vierailija
27/61 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän henkilön jolla paha hermokipu nenän varressa. Ei voi käyttää silmälaseja. Siihen on olemassa lääkitys.

Kiitos vastauksestasi! Satutko tietämään, mikä lääke? Onko hänen kipunsa toispuoleista vai ”koko” nenänvarressa. Minulla ei sinänsä nenä ole siinä mielessä kipeä, että en voisi käyttää silmälaseja tms. Mutta tosiaan tulee sellaista toispuoleista pistelyä/kipua. En tarvitse tuohon särkylääkettä, mutta hyvä tietää että on olemassa lääkkeitä, jos oireet pahenevat. ap

Vierailija
28/61 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse nukuin viime yön huonossa asennossa ja herättyäni tunsin kovaa särkyä niskassa. Edelleenkään en saa päätä kauhean hyvin käännettyä kumpaakaan suuntaan ja se särky on levinnyt hartioihin ja olkapäähän. Et ole ainoa, joka kärvistelee niskakivun aiheuttamista kivuista.

Auts, toivottavasti kivut helpottavat pian! Niska saa kyllä kaikenlaisia oireita aikaan. Itseä vaan stressaa, että voiko tosiaan vaikuttaa nenänpäähänkin, hullua! Oletko kokeillut kuivaneulontaa koskaan? Minulla se auttoi hyvin, kun kerran oli juurikin kipua hartioissa ja olkapäissä. ap

En ole kokeullut ja enkä ole kuullutkaan moisesta. Itselläni on vaikea uskoa, että niskakivut voisivat aiheuttaa nenään kipua. Luulen, että nenässäsi on ihan eri vaiva.

Itse luulen, että oma vaivani lähtee ajan kanssa ja venyttelemällä. Tiesitkös, että päätä ei saisi käännellä, jos on niskat jumissa? Jos yrittää helpottaa niskakipuja päätä kääntämällä niin kannattaa kättä vastaan kääntää päätä. Pää ei saisi liikkua, mutta samoihin niska nikamiin tuo liike auttaa niska ystävällisemmin.

Joo, sen olen kokemuksen kanssa oppinut että niskan pitää antaa olla rauhassa pahimman kivun aikaan. Mutta suosittelen tuota kuivaneulausta sitten, kun niska on parempi, mutta jos vielä kireyttä hartioissa ja olkapäissä. Siinä laitetaan noiden alueiden triggerpisteisiin akupunktioneulat ja tällöin alue lähtee rentoutumaan. Fysioterapeuteista osa laittaa neuloja.

Ja kyllä, itsestäkin tuntuu oudolta, että niska- ja takaraivojumi aiheuttaisi nenässä oireilua. Outoa vaan, kun nenässä sama puoli oireilee, kuin missä takaraivojumi. Ehkä joku hermo on ärsyyntynyt.

Vierailija
29/61 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko hammaslääkärissä käynyt? Tulehtunut hammas voi säteillä kipua ihan eri puolelle kasvoja.

Hampaiden pitäisi olla kunnossa, kuvattu keväällä. Purentakisko on ollut käytössä viisi vuotta. ap

Vierailija
30/61 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Satutko muuten tietämään, mistä kipu johtuu? Onko tapaturmasta peräisin vai joku hermopinne?

Vierailija
31/61 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kiinnitä siihen huomiota, niin menee ohi

Vierailija
32/61 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei minulla on tuo myös, nenänvarren vasemmalla puolella. Silloin, kun kipu on päällä, se on aika paha ja saattaa säteillä saman puolen ylähampaiden juuriin kuten poskiontelokipu.

Vuosia, vuosikymmeniä oire oli mysteeri, mutta alkoi selvitä muiden mysteerioireiden äidyttyä kerran niin pahaksi, että epäiltiin jotain akuuttia, vakavaa aivo-ongelmaakin. Kyse on kuitenkin migreenistä, minun tapauksessani sen harvinaisemmasta, päänsäryttömästä muodosta.

Migreenin pahin oire minulla on näköhäiriöt ja näkökenttäpuutokset, jotka toisinaan tekevät minusta kirjaimellisesti puolisokean joksikin aikaa. Päänsärkyä migreeniini ei liity ollenkaan, mutta toisinaan tuo nenänvarsioire, kireä, jäykkä ja omituinen niska ja takaraivo sekä ei niin kipeä, mutta veemäinen tunne, että joku vääntää vasenta silmää väkisin pystyyn.

Sekin on mielenkiintoista, että pitkään luulin oireiden tulevan jännitysniskan seurauksena esim. huonossa asennossa nukutun yön jälkeen, mutta ilmeisesti näin ei olekaan, vaan niskaoireet ovat osa migreeniä. Neurologian erikoislääkäri Matti Ilmavirta puhuu tästä paljon - googleta tai tutki hänen sivunsa https://ilmavirtamigreeni.com/.

Kiitos muuten Sluderin neuralgian maininneelle. En ole koskaan kuullutkaan, mutta aion lukaista lisää.

Vierailija
33/61 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei minulla on tuo myös, nenänvarren vasemmalla puolella. Silloin, kun kipu on päällä, se on aika paha ja saattaa säteillä saman puolen ylähampaiden juuriin kuten poskiontelokipu.

Vuosia, vuosikymmeniä oire oli mysteeri, mutta alkoi selvitä muiden mysteerioireiden äidyttyä kerran niin pahaksi, että epäiltiin jotain akuuttia, vakavaa aivo-ongelmaakin. Kyse on kuitenkin migreenistä, minun tapauksessani sen harvinaisemmasta, päänsäryttömästä muodosta.

Migreenin pahin oire minulla on näköhäiriöt ja näkökenttäpuutokset, jotka toisinaan tekevät minusta kirjaimellisesti puolisokean joksikin aikaa. Päänsärkyä migreeniini ei liity ollenkaan, mutta toisinaan tuo nenänvarsioire, kireä, jäykkä ja omituinen niska ja takaraivo sekä ei niin kipeä, mutta veemäinen tunne, että joku vääntää vasenta silmää väkisin pystyyn.

Sekin on mielenkiintoista, että pitkään luulin oireiden tulevan jännitysniskan seurauksena esim. huonossa asennossa nukutun yön jälkeen, mutta ilmeisesti näin ei olekaan, vaan niskaoireet ovat osa migreeniä. Neurologian erikoislääkäri Matti Ilmavirta puhuu tästä paljon - googleta tai tutki hänen sivunsa https://ilmavirtamigreeni.com/.

Kiitos muuten Sluderin neuralgian maininneelle. En ole koskaan kuullutkaan, mutta aion lukaista lisää.

Kiitos tuhannesti vastauksestasi! Onko kipu sinullakin sellaista pistelevää ja vaihtelevaa? Migreeni ei tullut itselle mieleenkään, mutta nyt kun mainitsit sen, niin neurologi muistaakseni mainitsi jotain että joskus migreeni voi oireilla noinkin. Ja kyllä, niska ja takaraivo ovat lähes aina nenän kipuillessa jotenkin oudot. Ei siis kovaa kipua takaraivossa, mutta jotenkin tiedostan ne. Oletko kokeillut täsmälääkkeitä, vai pärjäätkö ilman? Poskionteloja minulla särkee ajoittain, olen yhdistänyt sen hampaiden yhteenpuremiseen. Kiitos tuosta linkistä! ap

Vierailija
34/61 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] Onko kipu sinullakin sellaista pistelevää ja vaihtelevaa? Oletko kokeillut täsmälääkkeitä, vai pärjäätkö ilman? [/quote]

Minulla se on pahaa, jäytävää jomotusta, ja kuten joku kuvaili, tuntuu silmälasien käyttö silloin h*lvetilliseltä (tosin niiden pois ottaminenkaan ei yhtään auta). Migreenini oireilee vain harvoin, joten mitään esto-  tai täsmälääkitystä ei ole käytössä.

Vierailija
35/61 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miulla vähän samantyyppisiä oireita, mutta puutuilu ja pistely kohdistuu oikealle otsalle, kulmakarvojen seutuun ja nenänvarteen. Miulla kanssa oikea takaraivo tuntuu silloin oudolta, puutuneelta. Lääkäri sanoi jännityspäänsäryksi, vaikka harvoin päänsärkyä.

Vierailija
36/61 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miulla vähän samantyyppisiä oireita, mutta puutuilu ja pistely kohdistuu oikealle otsalle, kulmakarvojen seutuun ja nenänvarteen. Miulla kanssa oikea takaraivo tuntuu silloin oudolta, puutuneelta. Lääkäri sanoi jännityspäänsäryksi, vaikka harvoin päänsärkyä.

Mulla kanssa pistelee kulmakarvojen väliselle ja silmien väliselle alueelle, ja tuntuu että välillä tuo alue on puutunut nenää myöten. Olen aina ajatellut johtuvan bruksismista. Tosin niskavaivoja on ollut aina enemmän ja vähemmän.

Vierailija
37/61 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen ketju, luin linkin takaa lisää migreenistä. Minulla on ihmeellisiä naaman puutuiluja ja pistelyitä kanssa. Minulla kylmä tuuli pistelee lievästi nenänpäässä ja leukaperissä. Välillä leuat ihan kramppaa. Liekö sitten lihasjumeja, migreeniä, termostaatti sekaisin vai mitä.

Vierailija
38/61 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka usein harrastat liikuntaa?millaisia lajeja?

Vierailija
39/61 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut nenänvarressa toispuoleista kipua. Kävin neurologilla ja erilaisten testien jälkeen neurologi sanoi, että pään kääntäjälihakseni on harvinaisen jumissa. Itse asiassa koko selkä ja niska myös. (Tämä ei tullut yllätyksenä). Pään kääntäjälihaksen jumi säteilee nenänvarteen asti. Sain hoidoksi todella pitkän triptyl mite- kuurin. Jouduin kuitenkin jättämään kuurin kesken. sillä se aiheutti niin paljon suun kuivumista yms. sivuoireita. Mutta vaiva helpotti kun olin syönyt lääkettä jonkin aikaa.

Vierailija
40/61 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla hampaat tsekattu? Itselläni on paha tapa kaivaa toista sierainta (siellä on arpi, jota räplään), ja jos teen sitä liikaa, ylähampaan juuria alkaa särkemään. Voisi siis kuvitella että ehkäpä nenäkipu tulisi myös hampaiden puolelta? Ja niskasärky voi viitata esim. bruksismiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi neljä