Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hermosärky pelkästään nenänvarressa?

Vierailija
16.08.2021 |

Onko jollain ollut pistelyä tai särkyä nenänvarressa? Mulla ei ole koskaan ollut mitään nenän tai kasvojen alueen tapaturmia tms. Oireilu alkoi samoihin aikoihin, kun minulla jumittui toinen puoli niskasta. Myös kipu ja pistely on pääosin samalla puolella. Joskus myös lievää toisella puolella. Aluksi joku pään äkillinen liike aiheutti kipua nenänpäähän, mutta nyt en osaa yhdistää mihinkään.

Oireet eivät ole kokoaikaisia, mutta minua lähinnä stressaa se, ettei kukaan lääkäri ole osannut sanoa syytä kivulle. Nenä ei ole arka, vaan kipu tuntuu enemmän hermostolliselta. En myöskään ole löytänyt itse asiasta tietoa. Voisiko siis joku hermopinne vaikuttaa? Muualla kasvoissa ei ole oireilua, niska/takaraivo ovat usein lievästi jumissa.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kanssa yks ahkerasti korjailtu hammas aiheuttaa nenä- ja silmäkipua. Ihan aluksi saattaa tuntua että toinen sierain menee tukkoon tai ilmavirta tuntuu sieraimessa epämiellyttävältä. Hetken päästä sattuukin jo kovasti ja sitä kestää pari päivää.

Vierailija
42/61 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut nenänvarressa toispuoleista kipua. Kävin neurologilla ja erilaisten testien jälkeen neurologi sanoi, että pään kääntäjälihakseni on harvinaisen jumissa. Itse asiassa koko selkä ja niska myös. (Tämä ei tullut yllätyksenä). Pään kääntäjälihaksen jumi säteilee nenänvarteen asti. Sain hoidoksi todella pitkän triptyl mite- kuurin. Jouduin kuitenkin jättämään kuurin kesken. sillä se aiheutti niin paljon suun kuivumista yms. sivuoireita. Mutta vaiva helpotti kun olin syönyt lääkettä jonkin aikaa.

Onpa mielenkiintoista, kiitos vastauksesta! Minulla nimittäin juuri tuon kipeän ja jumittavan puolen päänkääntäjälihas on todella arka. Siitä on fyssarikin huomauttanut. Se myös kipuilee kallonpohjan kanssa. Olisikohan se sitten syy minullakin nenänvarren toispuoliseen oireiluun. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla hampaat tsekattu? Itselläni on paha tapa kaivaa toista sierainta (siellä on arpi, jota räplään), ja jos teen sitä liikaa, ylähampaan juuria alkaa särkemään. Voisi siis kuvitella että ehkäpä nenäkipu tulisi myös hampaiden puolelta? Ja niskasärky voi viitata esim. bruksismiin.

Kiitos vastauksestasi! Bruksismia minulla on, kiskot olleet käytössä 5 vuotta. Hampaat on vielä hyvässä kunnossa ja paikkoja ei ole. Arkuutta kyllä on hampaissa ja ikenissä välillä, varmasti purennan vuoksi.

Olen alkanut näiden kommenttien ym. perusteella uskomaan, että syy nenän kipuiluun voisi johtua takaraivo/päännyökkääjän jumista. Sitä varmaan ylläpitää paljolti bruksismi. ap

Vierailija
44/61 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla kanssa yks ahkerasti korjailtu hammas aiheuttaa nenä- ja silmäkipua. Ihan aluksi saattaa tuntua että toinen sierain menee tukkoon tai ilmavirta tuntuu sieraimessa epämiellyttävältä. Hetken päästä sattuukin jo kovasti ja sitä kestää pari päivää.

Hei, kiitos vastauksestasi! Bruksaatko sinä, eli johtuuko tuo kipuilu siitä, että tuo hammas ärtyy puremisesta ja sitten aiheuttaa nenä- ja silmäkipua? Minulla ei hampaita ole korjailtu, mutta puren niitä kyllä yhteen ja kausittain hampaita/ikeniä vihloo ja jomottelee. ap

Vierailija
45/61 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oireili jonosittain Kuopioon mennyt hammas noi. Ei ollut hammaskioua tai ulkoisesti mitään häikkää, mutta raju tulehdus hampaan juurissa näkyi vasta röntgenkuvissa. Kannattaa tarkastuttaa varsinkin etu-ja kulmahampaiden tilanne hammaslääkärissä.

Vierailija
46/61 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oireili jonosittain Kuopioon mennyt hammas noi. Ei ollut hammaskioua tai ulkoisesti mitään häikkää, mutta raju tulehdus hampaan juurissa näkyi vasta röntgenkuvissa. Kannattaa tarkastuttaa varsinkin etu-ja kulmahampaiden tilanne hammaslääkärissä.

Kiitos vinkistä! Näkyykö juurien tulehdus röntgenkuvissa? Ajattelin pyytää sellaista varmistukseksi ensi kerralla. ap

Vierailija
47/61 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, minulla on hieman erilaista kipua. Nenä tuntuu ”paineiselta” välillä päältä ja olen ajatellut sen johtuvan bruksismista. Mutta välillä nenään tulee kovaa kirvelykipua ruston lähelle sisäpuolelle. Onko jollain vastaavaa?

Vierailija
48/61 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohdullista, joskaan ei tietenkään kivaa, että näitä mysteerioireita tuntuu olevan muillakin. Minäkin liityn joukkoon. Minulla on ollut ihmeellistä puutumisen tunnetta, kihelmöintiä, kutinaa ja pistelyä nenänvarressa.

Mielenkiintoisia kommentteja tässä ketjussa. Minäkin bruksaan, mutta jäin epäilemään ihan migreenin mahdollisuutta (kiitos linkeistä!) sekä niskajumien aiheuttamaa oireilua. Sterno-lihas on itselläni todella arka toispuolisesti.

Vierailija
49/61 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on paineentunnetta nenänvarressa silloin kun niska on kipeä ja jumissa. Painetta, puutumisen tunnetta ja pistelyä tuntuu myös otsalla, mutta nenän oireet tulee huomattua muita helpommin. Mä oon mieltänyt, että oireilu liittyy niskaan. Olisi kuitenkin kiva tietää ihan lääketieteellinen syy nenän ja takaraivoon välillä. Tuleeko kallonpohjasta joku ”linja” otsan kautta nenään? Vai onkohan mulla vain yliherkistynyt tuo alue

Vierailija
50/61 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut nenänvarressa toispuoleista kipua. Kävin neurologilla ja erilaisten testien jälkeen neurologi sanoi, että pään kääntäjälihakseni on harvinaisen jumissa. Itse asiassa koko selkä ja niska myös. (Tämä ei tullut yllätyksenä). Pään kääntäjälihaksen jumi säteilee nenänvarteen asti. Sain hoidoksi todella pitkän triptyl mite- kuurin. Jouduin kuitenkin jättämään kuurin kesken. sillä se aiheutti niin paljon suun kuivumista yms. sivuoireita. Mutta vaiva helpotti kun olin syönyt lääkettä jonkin aikaa.

Onpa mielenkiintoista, kiitos vastauksesta! Minulla nimittäin juuri tuon kipeän ja jumittavan puolen päänkääntäjälihas on todella arka. Siitä on fyssarikin huomauttanut. Se myös kipuilee kallonpohjan kanssa. Olisikohan se sitten syy minullakin nenänvarren toispuoliseen oireiluun. ap

No miten olet hoitanut että ei jumita enää?

Vierailija
51/61 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miten olet hoitanut että ei jumita enää?

Olen tehnyt fyssarilta saatuja jumppaliikkeitä ja yleisesti harrastanut liikuntaa. Lisäksi olen käynyt hieronnassa ja yrittänyt ”rentoutua”. Minulla niska/takaraivo on kyllä kokoajan jonkinasteen jumissa. Mutta nyt olen kyllä huomannut, että silloin kun niska jomottelee, myös tuo nenänpään toispuoleinen oireilu ja pistely vahvistuu. Minuakin kiinnostaa, miten vastaaja on saanut lääkekuurin jälkeen oireen pysymään poissa :) ap

Vierailija
52/61 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja viimeisenä ei kai vain ole jokin kysta, kasvain tai vierasesine poskiontelossa tai jossain siellä päin. Onko pää- nenäalue saanut koskaan jonkun iskun esim. onnettomuudessa? On saattanut syntyä jokin ahtauma joka aiheuttaa hermosärkyä, jomotusta, varsinkin esim. flunssan yhteydessä kun limakalvot turpoavat. Onko pää- nenänielu, poskiontelot kuvattu kunnolla esim. röntgen, magneettikuvauksilla, jotta mahdolliset poikkeavuudet voitaisiin poissulkea? Riippuu vähän minkälaisia tuntemuksia, mutta jos paikantuu vain yhteen kohtaan, kannattaa kuvauttaa. Niskajumeista ei välttämättä ole kuitenkaan kysymys.

Vierailija
53/61 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu samaa täällä paitsi tuntuu että poskiontelossa olisi jotain, joka hieman myös liikkuu kun pään painaa tietyssä asennossa esim. tyynyyn. Pitäisi kuvauttaa, mutta blaah olen ollut laiska asian suhteen ja buranalla tuo ajoittainen särky hoituu. Vierasesine? Ei kai nyt aikuinen ihminen itseensä mitään pistä vahingossakaan. Lääkitys kortisonipiikki? En oikein tiedä mihin vaivoihin tuollainen olisi tarpeen. Itse pärjään buranalla.

Vierailija
54/61 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kun siellä nenässä poskionteloissa on joku mini lähetin, vähän niinku linnuilla ne renkaat nilkoissa? Seurataanko sua? Sori nyt meni science fiction osastoon, vitsi, vitsi. Suosittelen kuvantamista, jos vaikka kysta.

Vierailija
55/61 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene lenkille. Sillä kaikki lähtee, tai sitten ei.

Vierailija
56/61 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hartioiden ja kasvojen hermot ovat yhteydessä toisiinsa.

Oletko kokeillut kasvohierontaa, joka on erikoistunut hermoratoihin.

Yleensä hammaslääkärien yhteydessä on henkilö, joka on erikoistunut kasvohierontaa.

Hieronta vaatii erikoisosaamista ja siksi mitkään kauneushoitoloiden hierojat ei käy.

Vierailija
57/61 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hermoradat. Ensiavuksi kokeile kasvojumppaa tai käy hermoratahierojalla.

Vierailija
58/61 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko saanu turpiin joskus? Joku millinkin liikahdus voi saada jonkun hermoahtauman sinne. Kuvantamalla näkyy rakennepoikkeavuudet, kystat sun muut. Käsittääkseni röntgen ei paljasta, mutta magneettikuva kyllä. Äkkiähän sekin on testattu, jos joku niskahieronta auttaa ja kyseessä pelkkä niskajumi. Toisaalta, jos ei jokapäivä särje, niin onko sillä niin väliä mikä syy. Buranaa suosittelen.

Vierailija
59/61 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hermoradat. Ensiavuksi kokeile kasvojumppaa tai käy hermoratahierojalla.

En oikein usko kasvojumppaan ap:n kohdalla. Varsinkin sille, joka tuntee painetta nenässä toispuoleisesti suosittelen kuvantamista.

Vierailija
60/61 |
23.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törpöt kirjoitti:

Mene lenkille. Sillä kaikki lähtee, tai sitten ei.

Mäkin suosittelen liikuntaa, töitä ja sosiaalisuutta. Kasvaimet ja kystat saa kyytiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kolme