Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voimmeko jo käyttää rahaa, kuinka kauan pitää vielä säästää?

Vierailija
07.09.2014 |

Meillä on pieni perhe: minä ja mies. Yhteistä omaisuutta on kertynyt jonkin verran, n. 1,4 milj. €. Minä olen 40 ja mies 44. Lapsia meille ei yrityksestä huolimatta ole siunaantunut ja erään äskettäisen operaation seurauksena toinen meistä ei voi enää niitä saadakaan. Olemme hyväksyneet asian, eli perillisiä ei ole eikä tule.

Minä olen viime aikoina alkanut ehdottaa kiinteän omaisuuden (oma asunto ja pari sijoitusasuntoa) muuttamista omaa elämänlaatuamme parantaviksi asioiksi, esim. olen ehdottanut kakkosasunnon hankkimista miellyttävämmän ilmaston maasta. Mies on kuitenkin kaikkea "rahan menetystä" vastaan. Vuokratulojen lisäksi meillä on kuitenkin myös pääomatuloja ja palkat, joten ihan tyhjän päälle emme jäisi yhden pikkukämpän myynnin ja rahan uudellensijoittamisen jälkeen. Mutta ei. Mies käyttäytyy, kuin olisin teurastamassa lypsävää lehmää. Kummallakin on vielä perintöjäkin tulossa, toiselle huomattavasti. Milloin rahasta sitten saisi nauttia, jos ei nyt vielä elinvoimaisina ja elämännälkäisinä? Pitäisikö pyytää haudankaivajaa ompelemaan käärinliinaan taskut?

Kuinka paljon meillä järkevästi ajateltuna voisi mennä rahaa ihan noin kulutukseen loppuelämämme aikana? Olettaen, että tämän maan terveydenhuoltoon en skeptikkona luota, vaan varaudumme maksamaan yksityiset palvelut vanhuuden iskiessa. Työelämästä on tarkoitus vetäytyä 5-10 vuoden sisällä.

Joko voi löysätä?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on ihan väärä ongelma tälle palstalle. Täällä pitää valittaa sossukorvausten pienuudesta ja yh-äitiyden hirveydestä.

Vierailija
2/11 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laskenut, että pariskunnalle pitää varata väh. 300 000 €/10 vuotta, jos ei ole velkaa. Sillä selviää jotenkuten omillaan. Hoitokoti voi maksaa enemmänkin. Teillä olisi elinaikaa jäljellä keskimäärin vielä n. 35-45 vuotta, joten juuri ja juuri pärjäätte. Vielä vähän tsemppiä ja sitten voi hengähtää. Better safe than sorry.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuo tekstisi anna kovin hyvää kuvaa tilanteestanne. Jos aiotte vetäytyä työelämästä 50-kymppisinä niin oleellista on omaisuus, rahatilanne sen jälkeen. Eli sen mukaan voitte katsoa mitä kannattaa myydä tai ostaa. Mutta siis nauttikaa elämästä tosiaan nyt eikä sitten joskus.

Vierailija
4/11 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ihmeestä jotain omaisuutta on siunaantunut tuollaisia summia noin nuorille? Tuskin ihan rehellisellä työllä kuitenkaan.

Vierailija
5/11 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 07:48"]

Mistä ihmeestä jotain omaisuutta on siunaantunut tuollaisia summia noin nuorille? Tuskin ihan rehellisellä työllä kuitenkaan.

[/quote]

Perittiin + kouluttauduttiin + tehtiin töitä + sijoitettiin. Ap

Vierailija
6/11 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 07:47"]

Eipä tuo tekstisi anna kovin hyvää kuvaa tilanteestanne. Jos aiotte vetäytyä työelämästä 50-kymppisinä niin oleellista on omaisuus, rahatilanne sen jälkeen. Eli sen mukaan voitte katsoa mitä kannattaa myydä tai ostaa. Mutta siis nauttikaa elämästä tosiaan nyt eikä sitten joskus.

[/quote]

En suoraan sanottuna ymmärrä pointtiasi ollenkaan - viimeistä lausetta lukuunottamatta. Cheers! Ap

Vierailija
7/11 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talousasioissa en osaa neuvoa. Elä kuitenkin niin, että voit olla onnellinen ja nauttia siitä, mitä teet. Kukaan ei voi taata sulle, että olet terve kymmenen vuoden päästä. Jos teillä on miehen kanssa hyvin erilaiset käsitykset siitä, mitä haluatte elämälltä, niin ero on yksi mahdollisuus. Edes lapset ja lainat ei sido teitä yhteen. 

Vierailija
8/11 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 07:43"]

Olen laskenut, että pariskunnalle pitää varata väh. 300 000 €/10 vuotta, jos ei ole velkaa. Sillä selviää jotenkuten omillaan. Hoitokoti voi maksaa enemmänkin. Teillä olisi elinaikaa jäljellä keskimäärin vielä n. 35-45 vuotta, joten juuri ja juuri pärjäätte. Vielä vähän tsemppiä ja sitten voi hengähtää. Better safe than sorry.

[/quote]

Mitenkä olet tuohon summaan päätynyt? Mihin ihmeeseen velaton ihminen tarvitsee niin paljon rahaa kuukaudessa??  Oletko se sama yh-äiti, joka kituuttaa 3500€ nettotuloilla?

Vierailija
9/11 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 07:25"]

Meillä on pieni perhe: minä ja mies. Yhteistä omaisuutta on kertynyt jonkin verran, n. 1,4 milj. €. Minä olen 40 ja mies 44. Lapsia meille ei yrityksestä huolimatta ole siunaantunut ja erään äskettäisen operaation seurauksena toinen meistä ei voi enää niitä saadakaan. Olemme hyväksyneet asian, eli perillisiä ei ole eikä tule.

Minä olen viime aikoina alkanut ehdottaa kiinteän omaisuuden (oma asunto ja pari sijoitusasuntoa) muuttamista omaa elämänlaatuamme parantaviksi asioiksi, esim. olen ehdottanut kakkosasunnon hankkimista miellyttävämmän ilmaston maasta. Mies on kuitenkin kaikkea "rahan menetystä" vastaan. Vuokratulojen lisäksi meillä on kuitenkin myös pääomatuloja ja palkat, joten ihan tyhjän päälle emme jäisi yhden pikkukämpän myynnin ja rahan uudellensijoittamisen jälkeen. Mutta ei. Mies käyttäytyy, kuin olisin teurastamassa lypsävää lehmää. Kummallakin on vielä perintöjäkin tulossa, toiselle huomattavasti. Milloin rahasta sitten saisi nauttia, jos ei nyt vielä elinvoimaisina ja elämännälkäisinä? Pitäisikö pyytää haudankaivajaa ompelemaan käärinliinaan taskut?

Kuinka paljon meillä järkevästi ajateltuna voisi mennä rahaa ihan noin kulutukseen loppuelämämme aikana? Olettaen, että tämän maan terveydenhuoltoon en skeptikkona luota, vaan varaudumme maksamaan yksityiset palvelut vanhuuden iskiessa. Työelämästä on tarkoitus vetäytyä 5-10 vuoden sisällä.

Joko voi löysätä?

[/quote]

Ei tuo riitä mihinkään jos meinaatte eläköityä 10 vuoden päästä

Vierailija
10/11 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 08:09"]

[/quote]

Mitenkä olet tuohon summaan päätynyt? Mihin ihmeeseen velaton ihminen tarvitsee niin paljon rahaa kuukaudessa??  Oletko se sama yh-äiti, joka kituuttaa 3500€ nettotuloilla?

[/quote]

Tuosta jää 2500/kk per PARISKUNTA, joten se ei todellakaan ole paljon rahaa ihmisille, jotka eivät ole tottuneet kituuttamaan. Ei tuolla hirveästi pakollisten menojen (yhtiövastike, sähkö, puh. laskut, vakuutukset yms.) jälkeen mällätä.

Vierailija
11/11 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 08:09"]

[/quote]

[/quote]

300 000 euroa jaettuna 10 vuodelle. Ei tosiaankaan ole paljoa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yhdeksän