Saako lapsille puhua uskonasioista? Tapaus Poutala
Iltalehdessä Pekka Koskela kertoo puuttuneensa siihen, kun Mika Poutala joskus kymmenen vuotta sitten luisteluleirillä alkoi "käännyttää" 12-vuotiaita lapsia. "Silloin jouduin komentamaan Mikaa, että nyt on sellainen juttu, että tähän vedetään raja. Se on hyvin kyseenalaista, jos isossa murrosvaiheessa oleville nuorille puhutaan tuollaisia, kun vanhemmat eivät ole paikalla."
Mitä mieltä olette? Poutala käsittääkseni helluntailainen. Hyväksyisittekö jos joku puhuu uskonasioista lapsillenne, esim.urheiluleirillä?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omille lapsille saa puhua. Muiden lapsille saa puhua esim. rippileirillä, jonne lapset ovat erikseen menneet tietoisena siitä, mitä on tulossa. Muuten ei ole sopivaa.
Minulle on kotona puhuttu lapsuudessani uskonasioista. Se oli sellaista hyvin lempeää ja rakkaudellista. Käytännössä iltarukous ja jouluna kerrottiin Jeesuksesta. Opetettiin antamaan anteeksi ja pyytämään anteeksi. Tämä kuuluu vanhemmille. Karsastan vähän helluntailaisten jyrkkää tapaa kertoa, että jos et usko, joudut helvettiin. En haluaisi, että joku ulkopuolinen taho alkaa käännyttää lastani.
Meillä oli lapsuudenkodissa enemmän tuota synnillä ja helvetillä pelottelua. Ihan tavallinen ev.lut-perhe oli, vaikkakin paikkakunnalla asui paljon herätysliikkeen jäseniä, ehkä vaikutteet tuli sieltä.
Pysytään ihan vaan ristillä muut on vääriä opettajia.
Riippuu siitä miten kertoo. Rauhallisesti ja painostamatta, vai yrittääkö tuputtaa ja pakottaa "uskonratkaisuun".
Tottakai saa, jos tilanne sallii. Puhutaanhan kaikesta muustakin lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkäänlaisen uskonnon tai ideologian, esimerkiksi helluntalaisuuden tai feminismin, tuputtaminen lapsille harrastuksissa ei ole hyväksyttävää.
Tai vasemistolaisen ideologian tuputtaminen, onko se sitten sallitumpaa ja hyväksyttävempää?
Entäpä sateenkaari-ideologia? Saako siitä puhua lapsille ja järjestää kulkueita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkäänlaisen uskonnon tai ideologian, esimerkiksi helluntalaisuuden tai feminismin, tuputtaminen lapsille harrastuksissa ei ole hyväksyttävää.
Tai vasemistolaisen ideologian tuputtaminen, onko se sitten sallitumpaa ja hyväksyttävempää?
Entäpä sateenkaari-ideologia? Saako siitä puhua lapsille ja järjestää kulkueita?
Eipä sekään urheiluseuroille kuulu. Paitsi sen verran, että urheiluseuroissa on huolehdittava, että kaikkia kohdellaan tasapuolisesti sukupuoliseen suuntautumiseen tai identiteettiin katsomatta.
Jos lapset itse leirillä kysyvät aikuisen uskonnosta, niin siihen saa tietysti vastata. Ja saa harjoittaa normaaleja uskonnollisia rituaalejaan myös julkisesti, esim. ruokarukous, jos on sellaiseen tottunut.
Muuten se leiri on kyllä ihan urheilua varten. Eri asia sitten, jos järjestäjä on uskonnollinen taho. Periaatteessa NMKY:n leireillä pitäisi siis saada puhua uskonasioistakin (NMKY = nuorten miesten krsitillinen yhdistys, vaikka ei sitä usein mistään huomaa...)
Minun lapsilleni ei ainakaan saa tyrkyttää mitään uskontoa tai ideologiaa. Saavat itse tehdä tällaiset päätökset, kun ovat isompia.