Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako lapsille puhua uskonasioista? Tapaus Poutala

Vierailija
16.08.2021 |

Iltalehdessä Pekka Koskela kertoo puuttuneensa siihen, kun Mika Poutala joskus kymmenen vuotta sitten luisteluleirillä alkoi "käännyttää" 12-vuotiaita lapsia. "Silloin jouduin komentamaan Mikaa, että nyt on sellainen juttu, että tähän vedetään raja. Se on hyvin kyseenalaista, jos isossa murrosvaiheessa oleville nuorille puhutaan tuollaisia, kun vanhemmat eivät ole paikalla."

Mitä mieltä olette? Poutala käsittääkseni helluntailainen. Hyväksyisittekö jos joku puhuu uskonasioista lapsillenne, esim.urheiluleirillä?

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei muiden lapsille. Vanhemmalla on oikeus tuputtaa lapselleenvaikka kuinka, jopa sairaalloisen fanaattisesti jos niin haluaa. Mutta kannattaa miettiä että pitäisikö niistä asioista jutella lapsensa kanssa vasta kun tämä on aikuinen ja voi itse kertoa mihin uskoo.

Jos aikuinen alkaa tuputtamaan omille lapsilleen uskoa ja se tulee ilmi niin lausua tuollaisesta ja lapset pikimmiten huostaan!

Vierailija
22/48 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omille lapsille saa puhua. Muiden lapsille saa puhua esim. rippileirillä, jonne lapset ovat erikseen menneet tietoisena siitä, mitä on tulossa. Muuten ei ole sopivaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskonnoista saa toki puhua. Riippuu, miten puhutaan. Saa minusta lapselleni vaikka valmentaja kertoa omasta vakaumuksestaan, kunhan ei esitä, että lapsen pitäisi sitä noudattaa.

Oletko nyt ihan tosissasi? Vahva veikkaukseni, että olet pesunkestävä hihhuli ja yrität nyt epäsuorasti tukea uskonveljesi käsittämätöntä toimintaa. Mitäpä jos lapsesi valmentaja alkaisikin paatoksella saarnaamaan kommunistisesta vakaumuksestaan. Olisitko edelleenkin samaa mieltä, että se on ok? (meinasin ensin ottaa esimerkiksi naatsismin, kunnes tajusin että teikäläisillähän ei ole mitään naatsismia vastaan)

Vierailija
24/48 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ja onko asia niin mitä Koskela väittää, ei ole koskaan tullut toimeen Poutalan kanssa. Ja jos henkilöstä kirjoitetaan kirja, niin täytyykö tällainen asia siihen ottaa, en tajua yhtään.

Vierailija
25/48 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin aikoinaan ihan järkyttynyt kun kuulin, että Poutala on hihhuli. Oli sentään TUL:n urheilija.

Tuskin Poutalan urheilu-uran aikana on TUL:ää enää ollut.

Vierailija
26/48 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, ja onko asia niin mitä Koskela väittää, ei ole koskaan tullut toimeen Poutalan kanssa. Ja jos henkilöstä kirjoitetaan kirja, niin täytyykö tällainen asia siihen ottaa, en tajua yhtään.

Miten niin eivät ole tulleet toimeen?

Vierailija
27/48 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama onko se jääkiekkovalmentaja joka kehuskelee taitojen olevan jonkun satujumalan ansiota tai jalkapallovalmentaja joka satuilee että Jeesusta pidetään Braziliassa hyvänä jalkapalloilijana, niin joka tapauksessa se on kiellettyä ja uskonnot pitäisi pitää valovuoden päässä laösissta kunnes täyttävät 18 ja aivot ovat tarpeeksi kypsät käsittelemään sellaisia ja asioita ja tekemään omia järkeviä päätöksiä. He ovat vastuullisia ammattilaisia ja tuollaisia ei missään nimessä tulisi kertoa lapsille.

Vierailija
28/48 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmilta pitää saada lupa tämmöiseen asiaan. Kuten myös rokottamiseenkin.

Sairasta laittaa lapsia allekirjoittamaan jotain vastuuvapautuslappusia mahdollisista rokotteen

haittavaikutuksista.

Ei todellakaan pidä urheiluseurojen kysellä vanhemmilta, että saako teidän lastanne aivopestä. Minkäänlaiset ismit ja ideologiat ei kuulu lasten harrastetoimintaan, ei varsinkaan urheiluseuroihin.

No joo sullahan näkyi tuo olevamkin pelkkä keppihevonen että pääsit julistamaan rokotevastaista hörhöilyäsi.

Vierailija
29/48 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä enemmän lapsille kertoo Jeesuksesta, niin sen parempi. Tässä asiassa me kristityt emme vastaa lasten vanhemmille tai Suomen lainsäädännölle, vaan Jeesukselle, joten kertominen on ok. Toki aina kannattaa käyttää pelisilmää, että missä tilanteessa asian ottaa esille. Vanhempien negatiivinen suhtautuminen asiaan kertoo ainoastaan siitä, että he palvelevat saatanaa (joko tietoisesti tai tiedostamattaan), mikä ei nyt kovin hyvä asia ole.

Vierailija
30/48 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poutalan ilmeestä tulee aina jotenkin epämiellyttävä olo. Yök, valitsee ”käännytystyönsä” uhrit vielä 12-vuotiaista.

Vierailija
31/48 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan tuputtaen.

Olen koko ala-asteen ja yläasteen uskovaisten ajatuspesusta edelleenkin todella ennakkoluuloinen ja kyyninen koko uskonnon kannattajien ryhmää kohtaan. Yrittävät aivopestä häikäilemättä pikkulapsiakin.

Mm. meille kyläkoulun lapsille peloteltiin helvetin lieskoista. Rippikoulussa diakonissa kävi paasaamassa esiaviollisen seksin turmelevasta vaikutuksesta ja näytti jotakin kuivan kanelisokerikorpun näköisiä kuvia "seksitautien" vaikutuksista miehen sukupuolielimiin. 

Vierailija
32/48 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkäänlaisen uskonnon tai ideologian, esimerkiksi helluntalaisuuden tai feminismin, tuputtaminen lapsille harrastuksissa ei ole hyväksyttävää.

Tai vasemistolaisen ideologian tuputtaminen, onko se sitten sallitumpaa ja hyväksyttävempää?

Mites sen oikeistolaisen, jota pidetään ”neutraalina”? Mikään poliittinen liike tai puolue ei ole ideologiasta vapaa.

Vierailija
33/48 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olin aikoinaan ihan järkyttynyt kun kuulin, että Poutala on hihhuli. Oli sentään TUL:n urheilija.

Tuskin Poutalan urheilu-uran aikana on TUL:ää enää ollut.

Täh???

Ihan on vieläkin olemassa. Missä ihmeen tynnyrissä sä oikein elät?

Tossahan jutussa näkyy Koskela oikein alleviivaavan Poutalan tullilaisuutta ja oli jopa sitä mieltä, että liittoriidat oli muka vielä voimissaan 2010 luvulla, jota kyllä vahvasti epäilen.

Vaikka siis olen äärimmäisen jyrkästi kaikkea hihhulointia vastaan, varsinkin lasten harrastetoiminnassa, niin jotenkin tosta jutusta jäi sellanen mielikuva, että Koskelalla on jäänyt jotain isostikin hampaankoloon Poutalan suhteen, kun vielä veti esiin ikivanhat liittoriidatkin, joita ei taatusti ole ollut heidän aikana, kuin korkeintaan Koskelan omassa korvien välissä. Ilmeisen oikeistolainen hemmo tämä Koskela, kun alkaa tollasia höpisemään.

Sitäpaitsi olen jokseenkin varma, että Poutala ei edes ole ollut tietoinen mistään liittoriidoista, lieneekö sen kummemmin edes tiedostanut urheilleensa työväenliikkeen seurassa. Hihhuleillehan kaikenlainen vasemmistolaisuus on yleensä saa tanasta.

Tästä jutusta jäi kyllä kakkelbergin maku suuhun. Toinen hihhuli ja toine ilmeisen äärioikeistolainen, eli per seestä molemmat.

Vierailija
34/48 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menitkö terapiaan?

Vierailija
35/48 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta uskonasioistakin saa puhua, mutta lapsille pitää opettaa jo pienestä asti, että jokainen uskoo siihen mihin itse haluaa uskoa. Uskovaisen tulee myös kunnioittaa toisten uskonnonvapautta, eikä liian kiihkomielisesti kertoa asioista, etenkään lapsille.

Vierailija
36/48 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta uskonasioistakin saa puhua, mutta lapsille pitää opettaa jo pienestä asti, että jokainen uskoo siihen mihin itse haluaa uskoa. Uskovaisen tulee myös kunnioittaa toisten uskonnonvapautta, eikä liian kiihkomielisesti kertoa asioista, etenkään lapsille.

Vieraiden lapsille ei saa missään nimessä mennä höåisemään omia harhaisia uskomuksiaan, ei missään eikä milloinkaan!

Minun mielestä kaikille ismeille pitäisi laittaa K18 kielto, joka olisi täysin ehdoton ja koskisi kaikkia, siis myös vanhempia. Eikä ennen kyseistä ikävuotta saisi lapsia liittää minkään lahkon, kirkon, tahi ismin jäseneksi. Vasta kun lapsi täyttäisi 18, saisi hän itse päättää, haluaako johonkin mielikuvitusolentojen uskomuslahkoon, tahi johonkin poliittiseen järjestöön liittyä, eikä päivääkään ennen sitä.

Vierailija
37/48 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen, että Koskela purkaa vanhoja kaunojaan syyllistämällä Poutalaa.

Sehän tiedetään, että jos joku paljastuu uskovaksi, häntä aletaan nälviä. Mitään uskoon liittyvää ei saa näyttää ulospäin, tai se on heti "tuputusta". Näin herkkiä per*seenpahoittajia jumalankieltäjät ovat.

Vierailija
38/48 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän OT: Heitän väliin sellaisen näkökulman, että itse tai lapseni myöskään, ei peittele ateismiaan tai sitä että tietää joulupukin olevan tarua. En kasvata kaappiateistia vaan hän saa reippaasti kertoa kenelle tahansa uskinperheenkin lapselle, että jumalat ja joulupukit ovat tarua. Näinollen ymmärrän, että toiset eivät piilottele uskoaan. Jos asia tulee esiin, niin se tulee ja siitä voi lapsentasoisesti keskustella.

Lasten käännytysyritykset tietenkin ovat väärin.

Vierailija
39/48 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli lapsena kaveri, joka oli Jehovan todistaja (ja perheensä tietysti myös) ja kyllä hänen äitinsä mullekin aina välillä puhui uskonasioista ja näytti jotain lasten raamatunkertomuskirjoja, eikä se ollut mikään ongelma mun vanhemmille tai itsellenikään. En koe että siitä olisi mulle mitään haittaa ollut, pääsinpähän vaan vähän lähemmin tututumaan asiaan.

Vierailija
40/48 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omille lapsille saa puhua. Muiden lapsille saa puhua esim. rippileirillä, jonne lapset ovat erikseen menneet tietoisena siitä, mitä on tulossa. Muuten ei ole sopivaa. 

Minulle on kotona puhuttu lapsuudessani uskonasioista. Se oli sellaista hyvin lempeää ja rakkaudellista. Käytännössä iltarukous ja jouluna kerrottiin Jeesuksesta. Opetettiin antamaan anteeksi ja pyytämään anteeksi. Tämä kuuluu vanhemmille. Karsastan vähän helluntailaisten jyrkkää tapaa kertoa, että jos et usko, joudut helvettiin. En haluaisi, että joku ulkopuolinen taho alkaa käännyttää lastani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan