Jos ovikellonne soi vielä iltakymmeneltä, mitä teette? Avaatte oven vai ette avaa?
Itse en avaa, sillä asun kerrostalossa ja mulla ei oo ovisilmää. Olen nainen ja asun yksin.
Kommentit (40)
Asun kerrostalossa ja alaovella on summeri, joten tiedän kuka on tulossa. Ennen asui samassa kerroksessa iäkäs naapuri, joka joskus tarvitsi apua; tietenkin avasimme aina.
Savonlinnassa syttyi juhannuksen aikoihin salamaniskusta kerrostalopalo. Ohikulkeneet nuoret, jotka havaitsivat palon kävivät herättämässä asukkaat soittamalla ovikelloja. Kaikki pelastuivat, koska talossa ei onneksi asunut yhtään näitä ”en avaa tuntemattomille”- tyyppejä.
Ilta yhdeksältä tultiin pimpottaa ovikelloa ja kannatti mun mennä ovi avaamaan, sillä naapuri antoi peuran lihaa, kun hän itse ei saanut sitä säilöttyä. Hyvin siinä oven avaamisessakin voi käydä :)
Katsoisin ikkunasta kuka siellä on. Jos on tuttu, avaisin. Jos en tuntisi, niin jättäisin avaamatta.
Avaan tietysti, tai ainakin käy kysymässä että kuka siellä on ja millä asialla.
Avaan kyllä varmaan, naapurin mummolla todennäköisesti hätää. Mutta kurkkaan kyllä ovisilmästä.
Nään valvontakamerasta kuka on. Jos en tunnista, niin kysyn mitä asiaa ennen kuin avaan.
Olen tuohon aikaan jo nukkumassa korvatulpat korvissa, joten en edes heräisi ovikellon soimiseen.
Uskomattoman pelokkaita tuntuu ihmiset olevan.
kerrostalossa, vähän sellaisessa juoppolähiössä, odottamattoman ovikellon soiton takana on kaikkein luultavimmin joku juoppo, narkki, hullu, pummi, muu hiippari.
seinänaapurissa oli kolmisen vuotta semmonen asumisen sankari että sen kaverit soittelivat meidän sähköistä ovikelloa aina yöllä, tyhmyyttään tai tahallaan. lopulta piti asentaa siihen kytkin jolla sen saa halutessaan pois päältä.
🖕
Menen parvekkeelta kirkkaamman, kuka on ovella. Todennäköisesti se olisi anoppi, joten jäisi miehen päätökseksi avataanko ovi vai ei. Mulla ei ole tuohon aikaan mielenkiintoa ottaa vastaan vieraita.
Vierailija kirjoitti:
Asun kerrostalossa ja alaovella on summeri, joten tiedän kuka on tulossa. Ennen asui samassa kerroksessa iäkäs naapuri, joka joskus tarvitsi apua; tietenkin avasimme aina.
Savonlinnassa syttyi juhannuksen aikoihin salamaniskusta kerrostalopalo. Ohikulkeneet nuoret, jotka havaitsivat palon kävivät herättämässä asukkaat soittamalla ovikelloja. Kaikki pelastuivat, koska talossa ei onneksi asunut yhtään näitä ”en avaa tuntemattomille”- tyyppejä.
No jos tulipalo on kyseessä, on parempi soittaa monta kertaa, hakata ovea voimakkaasti sekä huutaa "kaikki ulos, täällä palaa" vaikka postiluukusta. Samoin siinä kuulee että muutkin naapurit lähtevät ovistaan ulos.
Jos talossa on hiirenhiljaista illalla ja vain minun ovikelloni soi kerran, en todellakaan avaa. Asun yksin kaupungissa jossa oven takana voi olla kuka vaan. Juuri vähän aikaa sitten nainen avasi oven naapurilleen joka olikin siellä veitsen kanssa, pakotti asuntoonsa ja -skasi koko yön.
Vierailija kirjoitti:
Täällä maalla ammutaan ovenläpi parikertaa ja katotaan sitten kuka se yöllinen koputtelija on tai oli.
Entä jos koputtelija kertoo olevansa persujen puoluetoimistosta vaalimateriaalia tuomassa?
Menen, koska koirat ei ole haukkunut niin silloin se on joku tuttu joka on uskaltanut tulla koirien ohi.
Kurkkaan kuka siellä on ( ovisilmän hinta on muutaman kympin), avaan , jos on tuttu kolkuttelemassa.
Mäntit eivät tajua eroa pelon ja normaalin varovaisuuden välillä.
Eipä ikinä ennenkään ole yöllä ovia auottu, paitsi jos myyskennellään pimeää viinaa tai kamaa tms.
Kun ei pyöri rikollisporukoissa, ei juuri ovelle änkeillä tuohon aikaan. Ja jos änkeillään, osataan arvata, ettei änkeilijä ole oikealla asialla.
Ap ilmeisesti haarukoi ryöstömahdollisuuksia
Asun alati lukitussa kerrostalossa sisäpihalla, rautaportin takana. Mitään koodeja tms ei ole, vaan pitää olla avain, että pääsee edes kadulta tähän pihalle saati alaovesta sisään. Näin ollen kyseessä ei ole mikään hiippari vaan joku naapurista, todennäköisesti yläkerran nuoriparin jompikumpi.
Avaan siis. Ovisilmästä tosin vilkaisen ensin. Olen nainen, asun yksin.
En avaa. Voin pimeän huoneen ikkunasta sen sijaan katsoa suoraan kuka siellä on.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole ovikelloa mutta koira nostaa metelin jos joku oveen kolkuttelee. Kyllä mä aina menen katsomaan, kuka siellä on. Yllättävän usein siellä ei olekkaan ketään, koira on tehokas karkottaja.
Tämä... Olis kyllä mielenkiintoista nähdä jonkun "taulukauppiaan tai vesilasin pyytäjän" reaktio, kun meidän pikkuiset pojat, 48kg ja 40kg, aloittavat oman konserttinsa oven takana.
Vierailija kirjoitti:
Olen ap ja itse avaan kanssa oven jos on etukäteen sovittu jonkun tulosta. En pidä yllätysvierailuista.
Tuskin kukaan tulee klo 22 vierailulle.
Todennäköisemmin joku tulee ilmoittaa jostakin vaarasta. Esim tulipalosta tai kaasupilvestä.
Kyse oli ko 22.