Periytyvä syöpä, missä vaiheessa kertoa miehelle?
Suvussamme on periytyvää syöpää, johon saatan itsekin jossain vaiheessa sairastua tai vastaavasti jos teen joskus itse lapsia syöpä saattaa periytyä heihin.
Missä vaiheessa asiasta pitää kertoa seurustelukumppanille? Ei tietenkään heti ihan alussa, mutta voinko vaieta asiasta täysin? Kerronko sitten, jos lapsien tekeminen tulee jossain vaiheessa puheeksi? Ja miten kertoa? Suuri mahdollisuushan on, ettei mies edes halua jatkaa kanssani tuollaisen tiedon jälkeen..
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 22:53"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 22:48"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 22:39"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 22:31"]
Kaikilla suomalaisilla on geneettinen alttius eli periytyvä alttius johonkin. Se voi olla suvussa kulkeva syöpägeeni, mielenterveysongelmat, astma tai muistihäiriö tai muu geeni, joka periytyy resessiivisesti sukupolvelta toiselle.
[/quote]
Miksi joku alapeukuttaa tätä? Tämä on aivan totta. Kaikilla ihmisillä on 23 000 geeniä ja lähes kaikki sairastamamme sairaudet ovat geneettisesti periytyviä. Ympäristö ja elintavat voivat laukaista ne, tai saada ne puhkeamaan. Useimmilla, lähes kaikilla meistä, on perimässään vaikka minkälaista sairautta. Osa sairauksista periytyy dominantisti eli lapsilla on 50% mahdollisuus saada se, ja osa resessiivisesti eli ihminen voi olla kantaja, mutta ei sairastu ennen kuin saa molemmilta vanhemmiltaan geeniperimän ko. sairauteen.
[/quote]
Eiköhän nuo tiedä kaikki jotka on bilsan tunnilla olleet. Mitä yrität päteä? Sulla ei taida esim. olla tilannetta, jossa äitisi, tätisi ja isoäitisi on sairastanut täsmälleen saman harvinaisen syövän. Ei paljon lohduta tieto että kaikkila on sairausgeenejä.
[/quote]
Yritin juuri sanoa sitä, että kuka tahansa meistä saattaa kantaa esim. erilaisia vakavia sydänsairauksia aiheuttavia geenejä. Resessiivinen periytyminen tarkoittaa sitä, että se geeni voi olla esim. minulla ja äidilläni sekä kaikilla hänen esiäideillään, mutta se aktivoituu eli muuttuu sairaudeksi vasta, kun geeniä kantava tekee lapsia sellaisen kanssa, jolla on sama geeni. Näin on melkein kaikkien harvinaisten sairauksien kanssa. Esim. joka 120. suomalainen kantaa geeniä, joka aiheuttaa lapselle lapsuusiän dementian ja kuoleman noin 9-vuotiaana.
Minulla kulkee rintasyöpä suvussa eikä äitini puolella ole yhtäkään naista, paitsi minä ja äitini, joka ei ole sitä sairastanut. Riskini ei silti ole kovin suuri, noin 15% luokkaa. Parhaimmillaankin mitä tahansa geeniä kantavana periytymisen mahdollisuus on 50%, eikä se tarkoita 50% mahdollisuutta sairastua syöpään tms., vaikka kantaisikin ko. geeniä.
[/quote]
Ja vertailun vuoksi, suomalaisista naisista 10% sairastuu rintasyöpään, joten geneettinen alttius ei ole kohdallani kovin suuri, vaikka sellainen on olemassa ja selkeästi osoitettu. Ap:n tapauksessa lapsen mahdollisuus saada geeni on 50%, mutta mahdollisuus sairastua syöpään on pienempi kuin 50%, riippuen elintavoista ja ympäristöstä ym. muista tekijöistä, joista emme ole edes tietoisia.
Kaikilla suomalaisilla on geneettinen alttius eli periytyvä alttius johonkin. Se voi olla suvussa kulkeva syöpägeeni, mielenterveysongelmat, astma tai muistihäiriö tai muu geeni, joka periytyy resessiivisesti sukupolvelta toiselle.
[/quote]
Miksi joku alapeukuttaa tätä? Tämä on aivan totta. Kaikilla ihmisillä on 23 000 geeniä ja lähes kaikki sairastamamme sairaudet ovat geneettisesti periytyviä. Ympäristö ja elintavat voivat laukaista ne, tai saada ne puhkeamaan. Useimmilla, lähes kaikilla meistä, on perimässään vaikka minkälaista sairautta. Osa sairauksista periytyy dominantisti eli lapsilla on 50% mahdollisuus saada se, ja osa resessiivisesti eli ihminen voi olla kantaja, mutta ei sairastu ennen kuin saa molemmilta vanhemmiltaan geeniperimän ko. sairauteen.
[/quote]
Eiköhän nuo tiedä kaikki jotka on bilsan tunnilla olleet. Mitä yrität päteä? Sulla ei taida esim. olla tilannetta, jossa äitisi, tätisi ja isoäitisi on sairastanut täsmälleen saman harvinaisen syövän. Ei paljon lohduta tieto että kaikkila on sairausgeenejä.
[/quote]
Yritin juuri sanoa sitä, että kuka tahansa meistä saattaa kantaa esim. erilaisia vakavia sydänsairauksia aiheuttavia geenejä. Resessiivinen periytyminen tarkoittaa sitä, että se geeni voi olla esim. minulla ja äidilläni sekä kaikilla hänen esiäideillään, mutta se aktivoituu eli muuttuu sairaudeksi vasta, kun geeniä kantava tekee lapsia sellaisen kanssa, jolla on sama geeni. Näin on melkein kaikkien harvinaisten sairauksien kanssa. Esim. joka 120. suomalainen kantaa geeniä, joka aiheuttaa lapselle lapsuusiän dementian ja kuoleman noin 9-vuotiaana.
Minulla kulkee rintasyöpä suvussa eikä äitini puolella ole yhtäkään naista, paitsi minä ja äitini, joka ei ole sitä sairastanut. Riskini ei silti ole kovin suuri, noin 15% luokkaa. Parhaimmillaankin mitä tahansa geeniä kantavana periytymisen mahdollisuus on 50%, eikä se tarkoita 50% mahdollisuutta sairastua syöpään tms., vaikka kantaisikin ko. geeniä.
[/quote]
Huoh. Sattumoisin kannan geeniä, jossa sairatavuus on 100 %. Ei resessiivinen geeni mitään aktivoidu, resessiivisyys tarkoittaa usein geenivirhettä jossa normaalia proteiinia ei synny. Olet oikeilla jäljillä mutta kuitenkin hakoteillä.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 22:38"][quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 22:34"]
Mitä mä just luin :DDD Tarviiko nostaa ittensä jollekin jalustalle ja alkaa varoitella miestä ties mistä, mitä VOI mahdollisesti ehkä joskus tapahtua :D Seuraavan kerran kun lähdet ulos, muista mainita miehellesi, että tämä nyt sitten saattaa olla vika kerta kun näette toisenne, sillä sinä saatat vaikkapa jäädä auton alle ja kuolla :D
[/quote]
Auton alle jäämiseen voi ehkä itse vaikuttaa, omiin geeneihin ei niinkään..
[/quote]
Mihinkään tässä elämässä ei voi itse vaikuttaa. Tai HYVIN harvaan asiaan voi.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 22:56"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Huoh. Sattumoisin kannan geeniä, jossa sairatavuus on 100 %. Ei resessiivinen geeni mitään aktivoidu, resessiivisyys tarkoittaa usein geenivirhettä jossa normaalia proteiinia ei synny. Olet oikeilla jäljillä mutta kuitenkin hakoteillä.
[/quote]
No aktivoituminen on väärä sana. Olen kuitenkin ihan oikeassa.
Peittyvä eli resessiivinen periytyminen
Peittyvässä periytymisessä vasta kaksi sairauden geeniä kykenee aiheuttamaan sairauden. Jos henkilöllä kyseisessä geeniparissa on yksi sairauden geeni ja yksi normaali geeni, hän on täysin terve; yksikin normaali geeni riittää pitämään kyseisen toiminnan normaalina. Jos perheessä on sairas lapsi, hänen on täytynyt saada toinen sairauden geeni isältään ja toinen äidiltään. Näin molemmilla vanhemmilla täytyy olla yksi sairauden geeni, mutta he ovat itse täysin terveitä. Molemmat vanhemmat muodostavat puolet terveen, puolet sairaan geenin sisältäviä sukusoluja. Jos ainakin toinen vanhemmista antaa terveen geenin, tulee lapsesta terve. Jos taas molemmat sattuvat antamaan sairauden geenin, tulee lapsesta sairas. Kullakin lapsella on yksi mahdollisuus neljästä eli 25 % saada sairaus.
Ja ap:n tapauksessa ilmeisesti on kyseessä tämä.
Vallitseva eli dominantti periytyminen
Vallitsevassa periytymisessä jo yksi sairauden geeni riittää aiheuttamaan sairauden, vaikka tuon geenin pari, vastingeeni, on normaali. Jos toisella perheen vanhemmista on vallitsevasti periytyvä sairaus, hän muodostaa puolet sairauden geenin, puolet normaalin geenin sisältäviä sukupuolisoluja. Kukin perheen lapsista saa terveeltä vanhemmaltaan aina normaalin geenin. Sairaalta vanhemmaltaan hän saa joko normaalin tai sairauden geenin. Jokaisella syntyvällä lapsella on siten yhtä suuri ( 50 % ) mahdollisuus syntyä joko terveenä tai sairaana.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 22:43"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 22:34"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 22:25"]
Mikä syöpä? Vaikka yksi geenimutaatio aiheuttaisi syövän aina, 100%:sti (sellaisia mutaatioita ei taida edes olla) niin eikö silti ole 50% mahdollisuus, ettet ole sen kantaja ja vaikka olisitkin, 50% lapsistasi ei olisi kantajia. Eli ei kai tilanne nyt noin synkkä sentään ole? En kertoisi kovin alussa, vaan vasta siinä vaiheessa, kun olette jo vakiintuneempi pari. Mutta kertoisin hyvissä ajoin ennen naimisiinmenoa/ lasten hankkimista.
[/quote]
Perinnöllisiä sairauksia ei ole järkevää laskea matematiikan todennäköisyyslaskuilla. Sairaudet eivät noudata laskukaavoja..
[/quote]
Osa perinnöllisistä sairauksista noudattaa, jos sulla on toimimaton geeni niin ei se muuksi muutu.
[/quote]
Voi pahvi! Sairaudet eivät nyt tosiaankan noudata laskukaavoja. Voit saada toimimattoman geenin, mutta se ei ole sama asia kuin sairastuminen sen geenin takia.. Lue vaikka tuosta lisää..:
http://www.cancer.fi/potilaatjalaheiset/neuvontakuntoutus/periytyvyysneuvonta/
[/quote]
[/quote]
[/quote]