HELSINGIN SIKAHINTAISET TAKSIT
HELSINGIN ASEMA-AUKION TAKSIT
Helsingin Asema-aukiolla basaarimainen meininki menee päivä päivältä huonommaksi. Aamusta iltaan ko. alueella eräänlainen, jos sallitte ilmaisun "rikollisporukkaa" muistuttava ryhmä varaa eri jonoista/kaistoilta itselleen ja kavereilleen ETUKÄTEEN jonopaikan, mikä ei missään tapauksessa ollut Helsingin Kaupungin tarkoitus kun taksialueelle maalattiin muutama viikko sitten neljä uutta ja itsenäistä taksijonoa/kaistaa, johon jokaiseen pitäisi ajaa sille viimeiselle vapaana olevalle paikalle kun sellainen vapautuu.
Tällä hetkellä ja päivittäin tämä heikkoa suomen kieltä osaava ryhmä on tavallaan "vallannut" Asema-aukion ja he organisoidusti jakavat jonotuspaikat etukäteen oman mielensä mukaisesti ja vastoin mm. poliisin antamia ohjeita. Tämä ryhmä myös jalkautuu porukalla autoistaan ja liikuttelevat omia sekä kavereidensa autoja eri jonoissa niin, että perinteiset brändiautot eivät pääse etenemään jonojen perältä, koska jonojen keulapaikoille kiilataan sivusta tai viistosti edestä peruuttaen ryhmän itsensä organisoimalla tavalla. Toisinaan tullaan seisomaan jonon hännillä olevien perinteisten brändiautojen keulan eteen, jotta auton liikuttaminen jonossa eteenpäin on täysin mahdotonta.
Miten tämä on mahdollista ?!?
Siksi, koska jatkuvaa valvontaa ei viranomaisten puolelta ole. Mikäli poliisi sattuu kiireiltään tulemaan paikalle, niin toiminta rauhoittuu hetkeksi, mutta käynnistyy heti kun virkavalta poistuu paikalta. On täysin absurdia kuvitella, että Asema-aukiolla aamusta iltaan päivystävä amatööreistä muodostuva ryhmä noudattaisi annettuja ohjeita ja sääntöjä ilman viranomaisten jatkuvaa valvontaa tai läsnäoloa. Ehkäpä juuri tästä syystä Helsingin sataman Länsiterminaali 2. sekä Katajanokan terminaali kilpailutettiin sekä puomitettiin, jolloin varsinaisella taksiasemalla häiriöt loppuivat ja ne siirtyivät muualle?
Asema-aukion neljällä uudella kaistalla oli varmasti tarkoitus, että eri yhtiöiden autoja olisi tasaisesti näkyvillä ja tarjolla asiakkaille, jotka lähestyvät taksiaseman keulamerkin tuntumaan kävellen? Nyt tämä organisoitu ryhmä pyrkii kaikin tavoin estämään vapaan kilpailun sijoittamalla omat autonsa jonojen kärkipaikoille kiilaten ja samalla pitäen ne perinteiset tunnetut bränditaksit kaukana jonojen takana. He tietävät hyvin, että useat helsingissä liikkuvat asiakkaat valitsevat mielellään sen tutun ns. brändiauton, jos sellainen on näkyvillä ja tarjolla.
Maksaisitko SINÄ 25-50 euroa alle kilometrin pituisesta taksimatkasta, joka suoritetaan parhaat päivänsä nähneellä kolhitulla taxilla, jossa kuljettajana on suomen kieltä osaamaton henkilö ja jolla ei ole edes kohtuullista paikallistuntemusta Helsingistä, eli kyydit ajetaan navigaattori päällä, kun muuten ei löydetä perille? ..En minäkään. Varsinkin kun vastaavan kyydin saa noin 12 eurolla kokeneen ja ammattinsa osaavan kyydissä ja palvelun saa huom! myös suomen kielellä.
Valitettavasti täältä edelleen löytyy niitä asiakkaita, jotka menevät hieman hiprakassa tai muusta syystä siihen taksijonon ensimmäiseen autoon ja luultavasti täysin tietämättömänä siitä, että veloitus voi olla ko. autossa kaksi-kolme-neljä-viisikertaa kovempi kuin siellä taaempana jonossa olevassa tunnetussa brändiautossa.
Ehkä joillekin asiakkaille tulee vielä ylimääräisenä yllätyksenä sellainenkin mahdollinen vaihtoehto, että perillä maksuksi kelpaa ainoastaan käteinen ja virallista kuittia, josta näkyy ALV-erittelyt ja muut vaaditut tiedot ei "tällä kertaa" saa, koska kuljettajan kertoman mukaan printteri sekä maksupääte meni juuri hetki sitten rikki..
Toivottavasti eri mediayhtiöiden edustajat jalkautuvat Helsingin Asema-aukiolle erityisesti pe/la iltaisin ja raportoivat näistä ikävistä epäkohdista, sillä pikaista muutosta tarvitaan.
Kommentit (34)
Monella välitysyhtiöihin kuulumattomilla "villeillä" takseilla on hinnastoon laitettu minimiveloitus 25 euroa/ kpl ja monilla on järkyttävän kova minuutti/aikaveloitus hinnastossa.
Sen sijaan näillä tunnetuilla Taksi Helsingin ja Lähitaksin kaikilla autoilla pääsee tuollaisen kilometrin pituisen matkan noin 12 eurolla ja palvelua saa myös suomen kielellä.
Vierailija kirjoitti:
Hah hah. Ählämimeininkiä haluttiin ja sitä saatiin.
Kiitos edellisen oikeistohallituksen.
Äänestäkää seuraavissa vaaleissa oikeistoa ja saatte tätä lisää. Miltä esim maistuisi basaarimeininki terveydenhuollossa? Se tapahtuu jos Kokoomus pääsee "yksityistämään" terveydenhuollon.
Näin käy kun kepu päästetään tekemään päätöksiä. Fuk'em!
Onneksi alalla on valvontaa.
"Tietosuojavaltuutettu on määrännyt taksiyhtiö Taksi Helsingille 72 000 euron seuraamusmaksun tietosuojalainsäädännön rikkomisesta, kertoo tietosuojavaltuutettu tiedotteessaan." (toukokuu 2020)
Tämä asema-aukio pilaa koko Suomen mainetta. Ulkomaalaisen turistin ensi kokemus Suomeen lentökentän jälkeen on huijaritaxit, myös talousrikollisia, kun eivät veroja, eläkkeitä maksa.
Miksi lentokentällä ja satamassa toimii linjat?
Eikö olisi kannattavaa ottaa , vaikka 2kk jatkuva tarkkailu. Taksivalvoja+ poliisi+ viranomaiset (vero)
Sakko 500€, jos ei parane viedään luvat ja auto.
Vierailija kirjoitti:
Sen sijaan näillä tunnetuilla Taksi Helsingin ja Lähitaksin kaikilla autoilla pääsee tuollaisen kilometrin pituisen matkan noin 12 eurolla ja palvelua saa myös suomen kielellä.
Pari vuotta sitten Pariisissa ajettiin aamuyöstä tolpalta otetulla virallisella taksilla 6 km hintaan 13 euroa. Asiat ei ole ihan suoraan verrattavissa, mutta silti, Suomessa on törkeän hintaiset taksipalvelut.
Vapaa kilpailu, vapaat hinnat. Kiitos sipilä berneeri, hyvin hoidettu. Nykyisen liikenneministerin piti asia korjata, ei ole kiinnostanut. Taksiala on lopullisesti tämä hallitsematon villikenttä.
Tuolla on matkalaisen jännittävä valita taksi, se omanoloinen, kun kuskit suunnilleen repivät vaatteista niihin jonon ensimmäisiin. Jos ei suostu, syljetään päälle ja huo ritellaan. Kannattaa mennä sinne puhelin kädessä, 112 näytöllä ja todeta, että soitan poliisille, jos kosket. Sitä ne ihmeesti tottelee.
Helsingin laivasatamissa häiriöt loppuivat kertaheitolla kun Länsisatama 2. ja Vikinglinen Katajanokan terminaaliin tuli taksiasemalle puomit. Nyt jonoissa päivystävät Lähitaksin ja Taksi Helsingin autot ja ongelmia ei enää ole.
Helsingin kaupungin tulisi kilpailuttaa Helsingin rautatieaseman tai tuo Asema-aukion taksiasema, jolloin nämä epämääräiset "Helppoheikit" ja törkyhintoja perivät ns. "villit" toimijat saataisiin viralliselta taksiasemalta pois tai täysin omiin jonoihin.
Käytän stadissa vain näitä tunnettuja brändi-takseja. Ongelmia ei ole, maksu kortilla ja kuitin saa joka kerta, jossa on taksimatkasta tarkat tiedot, alv-erittelyt ym. ja kelpaa työnantajalle kun lähetän matkalaskun taksiajoistani.
Kannattaa tilata aina taksi sovelluksen kautta. Ja aina kiinteään hintaan. Yango ja Uber tarjoavat suhteellisen edullisia kyytejä. Kyydin voi tilata vaikka sinne rautatieasemalle ja myös lentokentälle onnistuu.
Muuten olen sitä mieltä että siellä rautatieasemalla pitäisi olla joku jatkuvasti valvomassa sitä touhua, jos se on kerta lähtenyt täysin lapasesta siellä. Onhan niitä taksitarkastajiakin olemassa vai eikö sellaisia nykyisin enää ole?
Vierailija kirjoitti:
Käytän stadissa vain näitä tunnettuja brändi-takseja. Ongelmia ei ole, maksu kortilla ja kuitin saa joka kerta, jossa on taksimatkasta tarkat tiedot, alv-erittelyt ym. ja kelpaa työnantajalle kun lähetän matkalaskun taksiajoistani.
Joo, mutta jos maksaisit itse, niin käyttäisitkö esim. Taksi Helsingin palveluja? Toki jos työnantaja maksaa, niin silloinhan hinnalla ei ole mitän väliä.
Helsingin Asema-aukiolla päivystää näitä epämääräisiä takseja aamusta iltaan.
Katsokaa niiden hinnastoa ennen kuin menette kyytiin. Osalla on minimiveloitus vähintään 25 euroa ja hinnastossa on sen lisäksi järkyttävän kova aikaveloitus 1.55eur/minuutti sekä 1.55/kilometri.
Bränditaksit ovat luotettavia ja niillä pääsee lyhyet matkat noin 12 eurolla, kun taas nämä epämääräiset ns. "villit" veloittavat usein tuon 25 euroa vaikka matka olisi 500 metriä.
Ladatkaa Taksi Helsinki -appi. Sieltä tulee taksi hakemaan, missä ikinä oletkaan eikä tartte lähteä tappelemaan taksista sinne Rautatientorin basaariin.
Tämähän on jokaisella ollut tiedossa, joka on koskaan matkustanut ulkomaille. Ainoastaan viralliset tietyt taksiyhtiöt ovat luotettavia. Väri ja tunnuskohtaisesti pakettimatkalaisille aina kerrottu tästä ja omatoimimatkailijoille tieto on mennyt aina verkon keskustelupalstojen kautta.
Nyt kun on tuotu suomeen näistä ambomaista väkeä ja annettu vapaa taksikilpailu käyttöön, niin mikä ihme oli se ajatuslogiikka, että samalla tavalla ei tapahtuisi Suomessa. Eli, niitämme ihan itse sitä satoa mitä olemme Bernerin toimesta kylväneet.
Oho...
https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000005896671.html
Itse käytän vain Lähitaksia ja Taksi Helsinkiä ja ongelmia ei ole ollut.
Milloin nämä "helppoheikit" saadaan pois taksialalta? Kyllä kuskien pitää puhua suomea.
Ylläpito poistakaa rasistinen aloitus kiitos!
Jännittävä taksimatka? Hyppää kielitaidottoman kyytiin ja et koskaan voi tietää mihin matka päätyy, kun yhteistä kieltä ei ole, eikä kuljettaja tunne katuja tai kaupunginosia minne pitäisi ajaa?
En käytä tolpalta otettavaa taksia enää ollenkaan. Uberin tilasin muutaman kerran, kunnes kerran tuli uhkaavan oloinen kuljettaja, joka vaati perumaan ubertilauksen ja maksamaan suoraan käteisellä! Ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin totella, olisin muuten myöhästynyt tärkeästä tilaisuudesta. Koin, että yksinäistä naista on helppo uhkailla. Pelkäsin koko matkan. Kuljettaja ei ollut suomalainen.