Apua, pelkään kuollakseni rabiesta!
Rabieksen saamisen pelko pilaa elämäni.. :( Tiedän, että Suomi on rabiesvapaa maa, mutta lepakot voivat silti levittää lepakkorabiesta.. Onko kellään muulla samaa pelkoa? Voisin hankkia ennaltaehkäisevän rokotteen, mutta läheiseni pitävät sitä turhana, koska en ole lepakkotutkija.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Niin ja rabies voi tarttua mistä tahansa eläimestä, tai ihmisestä. Kyseessä on zoonoosi, eli eläimestä ihmiseen ja päinvastoin tarttuva tauti. Ei pelkästään lepakoista. Kissasi voi tartuttaa sen, samoin koirasi tai vaikkapa hevonen.
Rabieksen tarttuminen ihmisestä toiseen on teoriassa mahdollista, mutta tällaista ei ole koskaan todettu.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö kukaan, kuolaavatko lepakot lentäessään? Että voiko rabieksen saada esim. Yli lentävältä lepakolta?
Tämä vaatisi sen, että sulla olisi jatkuvasti ammottava haava juuri sellaisessa kohtaa, johon tuo lepakon suusta tipahtava kuola päätyisi - eli todennäköisyys niin lähellä nollaa, ettei kyllä voi saada.
Suomessa joskus 10v tai kauemman aikaa sitten joku tutkija kuoli rabiekseen.
En muista enää tapausta tarkemmin, ja miksi ei hakenut (saanut?) lääkitystä ajoissa.
Oliko niin, ettei uskonut saavansa tautia pienestä naarmusta?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on taustalla ahdistuneisuushäiriö ja ocd, joista molemmat oireilevat voimakkaalla tautipelolla, erityisesti rabieksen. Eli ymmärrän sun pelkosi, vaikkei se ehkä olekaan kovin aiheellinen! Ennaltaehkäisevän rokotesarjan (niitä rokotteita on siinä 3 kpl) voisi periaatteessa hakea, mutta sitä ei tosiaan oikein suositella "tavan tallaajalle". Toisaalta rokotesarjakin vaatii tehosterokotteen esim. lepakon pureman/nuolaisun/raapaisun sattuessa, joten en tiedä, lievittäisikö tämä todellisuudessa pelkoasi, vai johtaisiko kierteeseen (siis siihen, että mietit jatkuvasti altistuneesi tietämättäsi, ja haluat tehosteen).
Mikäli todella huono tuuri sattuisi ja lepakko pääsisi sinua puremaan, saisit kyllä täällä Suomessakin vastalääkityksen (eli siis rokotteet). Tämä vastalääkitys tehoaa 100% virukseen, kun sen aloittaa ajoissa. Rabiesta kantavan lepakon puremalle altistuminen huomaamattasi taas olisi äärimmäisen epätodennäköistä, ellei lähes mahdotonta. Mikäli et siis jatkuvasti ole tekemisissä lepakoiden kanssa, ei sun kannata päiviäisi pilata tällä pelolla. Mikäli taas tuntuu siltä, että pelko "hallitsee" elämääsi (näin mulla on ainakin ollut useasti, ja on välillä edelleen), kannattaa siitä käydä juttelemassa jollekin. Tsemppiä, tiedän miten ahdistavaa on elää pelossa, jota moni ei kykene ymmärtämään.
Ihanaa kun joku ymmärtää!! Samaa itsekin mietin tuon rokotteen kohdalla, että toisiko se sitten kuitenkaan helpotusta kun tarvitsee sen tehosteen..
En ainoastaan pelkää puremaa, koska kuten sanoit, sitten voisin hakea rokotuksen. Pelkään että altistun tietämättäni, esim. Pimeässä joku lentää ohitseni ja hipaisee kättäni enkä tiedä onko se lepakko vai ei ja pitääkö hakea rokote.. Tai että lepakon sylkeä joutuu haavoihini tai esim silmän limakalvolle kun se lentää yli tai on kuolannut johonkin elottomaan pintaan..
Vierailija kirjoitti:
Kuinka usein lepakko puree ihmistä Suomessa?
Suomessa kuoli lepakkotutkija rabiekseen. Muistaakseni työskenteli Kakskerrassa. Turussa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa joskus 10v tai kauemman aikaa sitten joku tutkija kuoli rabiekseen.
En muista enää tapausta tarkemmin, ja miksi ei hakenut (saanut?) lääkitystä ajoissa.Oliko niin, ettei uskonut saavansa tautia pienestä naarmusta?
Oli lepakkotutkija. Tosi outoa että hän ei ollut rokotuttanut itseään, koska esim ulkomaille matkustavat tai työssään rabiekselle altistuvat voivat saada rokotuksen.
Vierailija kirjoitti:
Oletko miettinyt miksi pelkäät juuri raivotautia? Pelkäätkö oikeasti taudin sijasta kontrollin menettämistä, hulluksi tulemista?
Ei ihminen raivotaudissa tule hulluksi 🙄 Eläin kyllä saattaa käyttäytyä epänormaalisti.
Ihanaa vaihtelua tämä rabies pelko korona pelon rinnalla. Wau!
Rabiea on ongelma lähinnä tietyissä maissa. Suomessa mahdollisuus saada se on lähes olematon. Siihen on vain lääke, ei rokotetta koska se rokote ei ole "kevyttä kamaa". Ole rauhassa ja lopeta pelkääminen.
Et sinä oikeasti Rabiesta pelkää, vaan kuolemaa. Hyväksy kuolevaisuutesi, niiin pelkosi väistyvät. Ajattele kuolemaa elämän luonnollisena päätepisteenä, joka antaa merkityksen elämällesi.
Charles Baudelaire on kirjoittanut kauniin runon aiheesta. Runon nimi on Köyhien kuolema ja se löytyy teoksesta Pahan kukkia, s. 131.
Vierailija kirjoitti:
Et sinä oikeasti Rabiesta pelkää, vaan kuolemaa. Hyväksy kuolevaisuutesi, niiin pelkosi väistyvät. Ajattele kuolemaa elämän luonnollisena päätepisteenä, joka antaa merkityksen elämällesi.
Charles Baudelaire on kirjoittanut kauniin runon aiheesta. Runon nimi on Köyhien kuolema ja se löytyy teoksesta Pahan kukkia, s. 131.
Totta, pelon taustalla on varmasti kuoleman pelko. Mutta miten hyväksyä oma kuolema?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on taustalla ahdistuneisuushäiriö ja ocd, joista molemmat oireilevat voimakkaalla tautipelolla, erityisesti rabieksen. Eli ymmärrän sun pelkosi, vaikkei se ehkä olekaan kovin aiheellinen! Ennaltaehkäisevän rokotesarjan (niitä rokotteita on siinä 3 kpl) voisi periaatteessa hakea, mutta sitä ei tosiaan oikein suositella "tavan tallaajalle". Toisaalta rokotesarjakin vaatii tehosterokotteen esim. lepakon pureman/nuolaisun/raapaisun sattuessa, joten en tiedä, lievittäisikö tämä todellisuudessa pelkoasi, vai johtaisiko kierteeseen (siis siihen, että mietit jatkuvasti altistuneesi tietämättäsi, ja haluat tehosteen).
Mikäli todella huono tuuri sattuisi ja lepakko pääsisi sinua puremaan, saisit kyllä täällä Suomessakin vastalääkityksen (eli siis rokotteet). Tämä vastalääkitys tehoaa 100% virukseen, kun sen aloittaa ajoissa. Rabiesta kantavan lepakon puremalle altistuminen huomaamattasi taas olisi äärimmäisen epätodennäköistä, ellei lähes mahdotonta. Mikäli et siis jatkuvasti ole tekemisissä lepakoiden kanssa, ei sun kannata päiviäisi pilata tällä pelolla. Mikäli taas tuntuu siltä, että pelko "hallitsee" elämääsi (näin mulla on ainakin ollut useasti, ja on välillä edelleen), kannattaa siitä käydä juttelemassa jollekin. Tsemppiä, tiedän miten ahdistavaa on elää pelossa, jota moni ei kykene ymmärtämään.
Ihanaa kun joku ymmärtää!! Samaa itsekin mietin tuon rokotteen kohdalla, että toisiko se sitten kuitenkaan helpotusta kun tarvitsee sen tehosteen..
En ainoastaan pelkää puremaa, koska kuten sanoit, sitten voisin hakea rokotuksen. Pelkään että altistun tietämättäni, esim. Pimeässä joku lentää ohitseni ja hipaisee kättäni enkä tiedä onko se lepakko vai ei ja pitääkö hakea rokote.. Tai että lepakon sylkeä joutuu haavoihini tai esim silmän limakalvolle kun se lentää yli tai on kuolannut johonkin elottomaan pintaan..
Moi, täällä taas tuo ahdistuneisuushäiriöinen. Mä kyllä ymmärrän sun huolen, ja samaistun siihen - oon itse pohtinut täysin samoja skenaarioita.
Muista kuitenkin, että Suomessa (tai valtaosassa Eurooppaa ylipäänsä) ei kotoperäisiä rabiestartuntoja ihmisissä ole ollut aikoihin. Rabieksen tartuntaa miltään elottomalta pinnalta ei ole koskaan todettu. Suomessa, ja monessa muussakin maassa, ihmiset (esim. varusmiehet, retkeiijät, metsästäjät, partiolaiset, kodittomat) viettävät valtavia aikoja ulkona metsissä ja kaupunkialueilla, myös öisin. Silti meillä ei ole ollut yhtäkään rabiestapausta vuoden 1985 jälkeen, jolloin kyseessä oli se lepakkotutkija. Mikäli se tarttuisi tuolla mainitsemallasi tavalla, esiintyisi sitä ympäri maailmaa huomattavasti enemmän. Sinä (tai minä) ei tulla olemaan poikkeuksia tuohon sääntöön, ja vuosien tutkimukseen.
Tapaukset, joissa tartunnan lähdettä on ollut vaikeampi hahmottaa ovat yleensä lapsissa, jotka eivät samalla tavalla osaa/ymmärrä varoa esim. villieläimiä (tai kertoa, mikäli ovat altistuneet pureman/raapaisun kautta). Tämäkään ei siis tarkoita sitä, että mikäli tartunnanlähde on epäselvä, olisi se tullut noilla mainitsemillasi tavoilla. Lisäksi, nämäkin lapsiin liittyvät tapaukset koskevat lähinnä ulkomaita, vain satunnaisia tapauksia on ollut Yhdysvalloissa ja esim. Australiassa. Muista myös, että valtaosa tartunnoista tulee koirista, (kulku- tai lemmikki-), ja vain pieni prosentti villieläimistä, kuten lepakosta.
Toivottavasti saisit hieman rauhoitettua mieltäsi, ja ymmärrät, kuinka kaukaa haettua asiaa lopulta pelkäät. Koska pelkosi (ja kauhuskenaariosi) ovat hyvin samanlaisia kuin minulla, suosittelisin niistä puhumista esim. lääkärille - jospa ammattilainen saisi vielä vakuutettua sinut pelkosi aiheettomuudesta. Älä googleta, se usein pahentaa asiaa. Kuolemanpelko (ja sairaustumisen) on luonnollista, mutta se ei saa haitata elämää. :-) Itse olen aivan liian monta viikkoa, kuukautta, jopa vuotta tuhlannut murehtimiseen, ja se herkästi johtaa kierteeseen, joka tulisi pyrkiä katkaisemaan (tätä yritän itse parhaillani).
Tsemppiä AP!
"THL
Rokote antaa suojaa rabiesta eli vesikauhua vastaan.
Rabiesvirus tarttuu ihmiseen syljen välityksellä sairastuneen nisäkkään puremasta, joskus haavan tai limakalvon nuolaisusta. Kun oireet ovat puhjenneet, rabies johtaa aina kuolemaan."
Eli jos tämä pelko haittaa elämää niin soitat rokotusasemalla ja otat rokotteen, me ollaan rokotettu itsemme kun kierretty kauko-idässä puoli vuotta.
Lepakko teki mulle kerran fritsun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moi, täällä taas tuo ahdistuneisuushäiriöinen. Mä kyllä ymmärrän sun huolen, ja samaistun siihen - oon itse pohtinut täysin samoja skenaarioita.
Muista kuitenkin, että Suomessa (tai valtaosassa Eurooppaa ylipäänsä) ei kotoperäisiä rabiestartuntoja ihmisissä ole ollut aikoihin. Rabieksen tartuntaa miltään elottomalta pinnalta ei ole koskaan todettu. Suomessa, ja monessa muussakin maassa, ihmiset (esim. varusmiehet, retkeiijät, metsästäjät, partiolaiset, kodittomat) viettävät valtavia aikoja ulkona metsissä ja kaupunkialueilla, myös öisin. Silti meillä ei ole ollut yhtäkään rabiestapausta vuoden 1985 jälkeen, jolloin kyseessä oli se lepakkotutkija. Mikäli se tarttuisi tuolla mainitsemallasi tavalla, esiintyisi sitä ympäri maailmaa huomattavasti enemmän. Sinä (tai minä) ei tulla olemaan poikkeuksia tuohon sääntöön, ja vuosien tutkimukseen.Tapaukset, joissa tartunnan lähdettä on ollut vaikeampi hahmottaa ovat yleensä lapsissa, jotka eivät samalla tavalla osaa/ymmärrä varoa esim. villieläimiä (tai kertoa, mikäli ovat altistuneet pureman/raapaisun kautta). Tämäkään ei siis tarkoita sitä, että mikäli tartunnanlähde on epäselvä, olisi se tullut noilla mainitsemillasi tavoilla. Lisäksi, nämäkin lapsiin liittyvät tapaukset koskevat lähinnä ulkomaita, vain satunnaisia tapauksia on ollut Yhdysvalloissa ja esim. Australiassa. Muista myös, että valtaosa tartunnoista tulee koirista, (kulku- tai lemmikki-), ja vain pieni prosentti villieläimistä, kuten lepakosta.
Toivottavasti saisit hieman rauhoitettua mieltäsi, ja ymmärrät, kuinka kaukaa haettua asiaa lopulta pelkäät. Koska pelkosi (ja kauhuskenaariosi) ovat hyvin samanlaisia kuin minulla, suosittelisin niistä puhumista esim. lääkärille - jospa ammattilainen saisi vielä vakuutettua sinut pelkosi aiheettomuudesta. Älä googleta, se usein pahentaa asiaa. Kuolemanpelko (ja sairaustumisen) on luonnollista, mutta se ei saa haitata elämää. :-) Itse olen aivan liian monta viikkoa, kuukautta, jopa vuotta tuhlannut murehtimiseen, ja se herkästi johtaa kierteeseen, joka tulisi pyrkiä katkaisemaan (tätä yritän itse parhaillani).
Tsemppiä AP!
Kiitos viestistäsi! Kiva, että joku ymmärtää, mitä käyn läpi. Olen itse asiassa retkeillyt ennen paljon, mutta pelon takia sekin harrastus on nyt jäänyt pois :( tsemppiä myös sinulle, mitä ikinä käytkään läpi tällä hetkellä! - ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rabies voi itää elimistössä jopa 10 vuotta ennen aktivoitumistaan, eli voit hyvinkin olla jo sairastunut siihen. Yhtenä päivänä vain sekoat ja kuolet pois rajujen kouristelujen ja raivopäisen puremisen jälkeen. Aivot eivät siinä vaiheessa enää pelaa täysillä, eli ole huoleti et juurikaan tajua mitä teet viimeisinä hetkinä ennen tukehtumiskuolemaasi.
Terkuin eläinlääkäri.Tämä nyt menee jo pelottelun puolelle. 90% tapauksista rabieksen itämisaika on alle vuoden (yleensä pari kuukautta), ja satunnaisia yli 5 vuoden itämisjaksoja on havaittu äärimmäisen harvoin.
Niin no, viimeisin raivotautitapaus Suomessa oli itänyt juurikin tuon 10 vuotta ennen puhkeamistaan. Sairastunut hevonen puri.
Tosiaan suurin uhka Suomelle taudin kannalta on Viron ja Venäjän katukoirat, joita hyvää tarkoittavat ihmiset sitten raahaavat tänne rescuetarkoituksissa. Koirasta on voinut hyvinkin jo aika jättää, kun oma oireilu tautiin alkaa.
Tässä hyvä juttu aiheesta :
https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/ihmisen-rabieskuolema-suomessa-on-…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rabies voi itää elimistössä jopa 10 vuotta ennen aktivoitumistaan, eli voit hyvinkin olla jo sairastunut siihen. Yhtenä päivänä vain sekoat ja kuolet pois rajujen kouristelujen ja raivopäisen puremisen jälkeen. Aivot eivät siinä vaiheessa enää pelaa täysillä, eli ole huoleti et juurikaan tajua mitä teet viimeisinä hetkinä ennen tukehtumiskuolemaasi.
Terkuin eläinlääkäri.Tämä nyt menee jo pelottelun puolelle. 90% tapauksista rabieksen itämisaika on alle vuoden (yleensä pari kuukautta), ja satunnaisia yli 5 vuoden itämisjaksoja on havaittu äärimmäisen harvoin.
Niin no, viimeisin raivotautitapaus Suomessa oli itänyt juurikin tuon 10 vuotta ennen puhkeamistaan. Sairastunut hevonen puri.
Tosiaan suurin uhka Suomelle taudin kannalta on Viron ja Venäjän katukoirat, joita hyvää tarkoittavat ihmiset sitten raahaavat tänne rescuetarkoituksissa. Koirasta on voinut hyvinkin jo aika jättää, kun oma oireilu tautiin alkaa.
Lähde tuolle hevosen puremalle?
Tämä nyt menee jo pelottelun puolelle. 90% tapauksista rabieksen itämisaika on alle vuoden (yleensä pari kuukautta), ja satunnaisia yli 5 vuoden itämisjaksoja on havaittu äärimmäisen harvoin.