Mitä ihmettä teen? 17v pojalla on selvästi joku vaiva, mutta ei suostu kertomaan mulle tai menemään lääkäriin
Useasti ruuan jälkeen olen kuullut kun oksentaa. Pari kertaa olen käynyt katsomassa vointia huoneessaan ja makoilee sängyssään pidellen mahaa. Olen yrittänyt kysyä pojalta onko maha kipeä mutta kiistää aina kaiken. Sanonut että käy terkkarilla jos ei mulle halua kertoa. Ei kuulema ole mikään, mutta näänhän minä että kipeä on. Muuten puhuu mun kanssa ihan ok, mutta jostain syystä kiistää tän asian aina kun yritän ottaa puheeksi. Aika voimaton olo.
Kommentit (22)
Sun on vaan oltava tiukempi. Sanot, että kuulet ja haistat oksentamisen sekä näet miten poika makaa kivuliaana sängyssä.
Vierailija kirjoitti:
Bulimia?
Tätä itsekin mietin, mutta en osaa tehdä mitään. Poika ei puhu mulle asiasta ja kiistää koko asian. En hirveästi halua asiasta jankata ettei ahdistu, mutta on alaikäinen ja mun vastuulla. Ja toisaalta jos on joku fyysinen sairaus niin pitäis siihenkin saada apua. En vaan keksi että miten. Ap
Kurjaa :/ Sanot että nyt on kerrottava.
Syömishäiriöitä on pojilla/miehilläkin. Ruoan jälkeen voi olla pahoinvointia muistakin syistä, mut tuo asian kiistäminen viittaa siihen, että vois olla bulimista oireilua.
Tätä se on kun miehet eivät mene lääkäriin ajoissa.
Tiedätkö mahan toiminnasta muuten? IBD eli tulehdukselliset tulehdussairaudet aiheuttaa myös oksentelua, mutta ykkösoire on verinen ripuli. Se on lisääntyvässä määrin tavallinen autoimmuunivaiva tuon ikäisillä. Omalle pojalle puhkesi 16-vuotiaana.
Sun vastuullahan poika on, varaat ajan lääkäriin ja raahaat sen sinne vaikka itse jos ei muu auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bulimia?
Tätä itsekin mietin, mutta en osaa tehdä mitään. Poika ei puhu mulle asiasta ja kiistää koko asian. En hirveästi halua asiasta jankata ettei ahdistu, mutta on alaikäinen ja mun vastuulla. Ja toisaalta jos on joku fyysinen sairaus niin pitäis siihenkin saada apua. En vaan keksi että miten. Ap
Voisitko olla koulun terveydenhoitajaan yhteydessä, kertoa epäilyksistäsi ja kysyä neuvoa?
Poikaa varmasti pelottaa tosi paljon että on vakavaa.
Nyt heti lääkäriin vaan.
Juttele.
Lista palvelevista numeroista, joihin voi soittaa nimettömänäkin,näin aluksi.
Juoko poika normaalisti vettä riittävästi päivän aikana? Äkillinen vatsakipu voi tulla ruoan jälkeen, jos tyhjään vatsaan syö. Toki jos joka kerta käy oksentamassa, voi olla bulimia. Pahoinvoinnista voisi johtua myös. On syytä jutella hyvässä hengessä, jos ei ole bulimia, on mentävä lääkärin tutkimuksiin, koska vatsassa voi olla jotain, joka aiheuttaa myös.
Teet niin älyttömän pahaa ruokaa. Poikasi on liian kiltti kertoakseen asiaa sinulle.
Jo on touhua. Näet, että poika ei ole kunnossa. Vie lääkäriin. Kerro tilaavasi ampulanssin jos ei lähde.
17v on alaikäinen joten vanhemman vastuulla hoitaa lääkärissä käynti jos ei muuten onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bulimia?
Ei ahdistumisen pelkääminen ole syy antaa asian olla. Tottakai teiniä ahdistaa, kun avaat keskustelun suoraan, etkä päästä poikaa pakenemaan asiaa. Sanot, että noi oireet on vaarallisia ja vielä vaarallisempaa on salailu. Onko pojalla isää, jonka kanssa voisitte yhdessä ottaa asian puheeksi?
Mä nyt antaisin kaksi vaihtoehtoa näin alkuun. Joko kertoo tai sitten menee samantien lääkäriin. Ja jos ei onnistu, niin varaat ajan ja viet sen lääkäriin. Älä katsele pidempään. Ajattele jos on jotain vakavaa ja sä vain vierestä seuraat.
Bulimia?