Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten vauvan kanssa kotiin sairaalasta

Vierailija
15.08.2021 |

Minulle tehdään luultavasti suunniteltu sektio istukan paikan takia. Minua mietityttää, että miten
pääsen sairaalasta kotiin vauvan kanssa. Minulla on turvakaukalo mutta en saa nostella mitään leikkauksen jälkeen. Minulla ei ole ketään ystävää/ perheenjäsentä lähellä, joka voisi tulla meidät hakemaan. Jos otan taksin niin saako turvakaukalon sinne ilman telakkaa? Miten saan vauvan taksiin ja sieltä pois? Nämä kaikki asiat huolettavat minua ja olisin kiitollinen jos jollain on antaa jotain tietoa. Kiitos.

Kommentit (117)

Vierailija
101/117 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Idiootin esittäminen on yleisintapa trollata.

Kehittäisit vähän tota fokusta.

Vierailija
102/117 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ajattelit sitä lasta kotona hoitaa?

Hyvin onnistuu myös sektion jälkeen lapsen hoito. Lasta saa nostaa sektion jälkeenkin. Kipulääkkeet toimivat hyvin. Kaupasta voi tilata ruoat kotiin. Voi varata kuukaudeksi ruoat pakastimeen. Hyvin onnistuu. Turha liioitella asioiden vaikeutta.

Taksin voi tosiaan tilata turvakaukalolla, joten edes sitä ei tarvitse raahata sairaalaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/117 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei semmoinen vinkki, että kokkaa valmiiksi pakastimeen kaikki ateriat ainakin pariksi viikoksi. Itse tein näin, vaikka mies olikin kotona kanssani vauvan syntymän jälkeen. Oli luksusta, kun ei yhtä tarvinnut miettiä kokkaamista vastasyntyneen kanssa, lämmitettiin vaan valmiit ruuat.

Vierailija
104/117 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä ettei monikaan ihmettele, miten tuoreella äidillä ei ole yhtäkään ihmistä, jonka voisi pyytää hakemaan sairaalasta kotiin autolla. Eikö se ole huolestuttavaa?

Esim. Pk-seudulla kenelläkään ei ole omia autoja.

Vierailija
105/117 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä perheen pitäisi kaukaakin joutaa auttamaan!

Monilla ei ole perhettä. Jos on vanhat vanhemmat, eikä sisaruksia tai sisarukset ovat vaikka ulkomailla tai heihin on huonot välit niin minkäs teet, mutta tämä on yleistä ja tulee koko ajan vain yleistymään perheiden pienentyessä.

Vierailija
106/117 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä ettei monikaan ihmettele, miten tuoreella äidillä ei ole yhtäkään ihmistä, jonka voisi pyytää hakemaan sairaalasta kotiin autolla. Eikö se ole huolestuttavaa?

Esim. Pk-seudulla kenelläkään ei ole omia autoja.

Kyllä on monellakin ja jos ei ole, voi silti tulla kotiinviemisavuksi myös taksimatkalle.

Vierailija
107/117 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin onnistuu myös sektion jälkeen lapsen hoito. Lasta saa nostaa sektion jälkeenkin. Kipulääkkeet toimivat hyvin. Kaupasta voi tilata ruoat kotiin. Voi varata kuukaudeksi ruoat pakastimeen. Hyvin onnistuu. Turha liioitella asioiden vaikeutta.

Taksin voi tosiaan tilata turvakaukalolla, joten edes sitä ei tarvitse raahata sairaalaan.

Kipulääkkeet ei aina toimi ja joka paikassa ei voi tilata ruokaa kotiin.

Jos sulla oli helppoa ei tarkoita että kaikilla olisi.

Itse olin täysin autettava pitkään.

Vierailija
108/117 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tilaa taksin turvakaukalolla, pitää tilaus tehdä hyvissä ajoin etukäteen.

Vierailija
109/117 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin asian esiin sairaalan sosiaaliohjaajan kanssa.

Ehdottomasti tarvitset kotimatkan lisäksi myös kotiin apua. Kaupassakäynti, kauppakassien kantaminen ja vauvan kaukalon kantaminen ei onnistu sektion jälkeen. Kaikki nostelu aiheuttaa kohtutulehduksen riskin. Kipu on maltillista ja lievää jo parin päivän kuluttua sektiosta, joten on tärkeää muistaa olla nostelematta mitään muuta kuin vauvaa vaikka kipua ei olisikaan.

Missä vaiheessa raskaus on. Eteisitukka yleensä nousee raskauden edetessä.

Vierailija
110/117 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä perheen pitäisi kaukaakin joutaa auttamaan!

Monilla ei ole perhettä. Jos on vanhat vanhemmat, eikä sisaruksia tai sisarukset ovat vaikka ulkomailla tai heihin on huonot välit niin minkäs teet, mutta tämä on yleistä ja tulee koko ajan vain yleistymään perheiden pienentyessä.

Useimmilla on edes muutama kaveri. Itse kysyisin vaikka naapurilta apua jos olisin paikkakunnalle vasta muuttanut eikä ketään muuta olisi.

Vierailija
111/117 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsin, että ap:lla oma kaukalo.

Vierailija
112/117 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo tulee esiin osastolla, jolloin mukaan otetaan osaston sosiaalityöntekijä.

Tilanteeseesi etsitään ratkaisu palavereissa ja keskusteluissa. Yksi varteenotettava vaihtoehto kohdallasi on Ensikoti.

Tämä oli hyvä pointti, jos ei ap pysty järjestämään asioitaan, eikä pärjää.

Oletko usein ollut sektiossa? Et satu ymmärtämään, että sektiohaavan kanssa ei saa nostaa mitään pariin viikkoon. Leikkauksessa ollut ei myöskään saa poistua ilman saattajaa osastolta.

Sulla ketjutrollilla tuntuu olevan jotain ongelmaa ymmärryksessä sekä rajattomuutta ja epäsosiaalista käytöstä. Voisit ehkä tehdä itsestäsi huoli-ilmoituksen, sillä tarvitset apua. Edunvalvonta ja käytösterapia varmaan ainakin pitää käynnistää.

Sektion kanssa saa nostaa ensimmäisen kuukauden aikana lasta eli noin viisi kiloa. Saman verran voi nostaa vaikka ruokaakin, ei se muuksi muutu nostatko vauvaa vai maitopurkkia, kun nostettavan paino on noin alle 5 kg.

Ilman saattajaa pääsee kyllä kotiin. Nämä tämän vuoden kokemuksia joten ihan ajantasaista tietoa.

Kun oikein kaikkea aletaan rajoittamaan niin huomataan, että oikeastaan kukaan ei voikaan synnyttää Suomessa, kun ei täytä ehtoa x, y ja z. Tähän Suomessa on kyllä panostettu, mutta vielä ei ole saatu kansaa sukupuuttoon kovasta yrityksestä huolimatta.

Vierailija
113/117 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärää tietoa. Sen kun soittaa ja pyytää turvakaukalon vauvan kokoiselle mukaan, ellei asua jossain Pihtiputaalla. Turvakaukalo maksaa vähän lisää taksimatkaan. Lukuisia taksimatkoja olen vauvan kanssa tehnyt Helsingissä.

Vierailija
114/117 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti tarvitset kotimatkan lisäksi myös kotiin apua. Kaupassakäynti, kauppakassien kantaminen ja vauvan kaukalon kantaminen ei onnistu sektion jälkeen. Kaikki nostelu aiheuttaa kohtutulehduksen riskin. Kipu on maltillista ja lievää jo parin päivän kuluttua sektiosta, joten on tärkeää muistaa olla nostelematta mitään muuta kuin vauvaa vaikka kipua ei olisikaan.

Ruoat kannattaa tilata kotiinkuljetuksella ja varata kuukaudeksi ruokaa pakastimeen ja kuivaruokaa. Ei kannata edes ajatella mitään kaupassakäyntejä, kun niihin ei ole tarvetta etukäteen suunnittelemalla. Ihmetyttää tämä uusavuttomuus, että heti pitäisi alkaa miettimään tavaroita kaupasta, kun olisi voinut suunnitella asiat vaivatta etukäteen. Kuulostaa tyypilliseltä neuvolan ohjeelta, kaikki asiat vaan tapahtuvat yllättäen ja pyytämättä ilman suunnitelmaa, kun ei ajatella, eikä olla proaktiivisia.

Vierailija
115/117 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kipulääkkeet ei aina toimi ja joka paikassa ei voi tilata ruokaa kotiin.

Jos sulla oli helppoa ei tarkoita että kaikilla olisi.

Itse olin täysin autettava pitkään.

Pointtina nyt varmaan on myös, että ei tulevalle äidille tarvitse maalata piruja seinille ja pelotellaan kauhu skenaarioilla, että " sinähän et voi tehdä mitään kun en minäkään voinut" "ja kyllä minä jouduin olemaan vuoteen omana kuukauden"

Ja mikäli joku viitsii jakaa positiivisia kokemuksia, niin ne teilataan heti ja nyrpistellään omahyväsenä nokkaa ja väkisin etsitään jotain negatiivista. Mikäli ei ole niin käännetään ja väännetään asia niin ettei hyviä ja positiivisia asioita saa jakaa, juurikin lauseella "no hyvä jos SULLA oli helppoa, mulla ei ollu"

Se että sinulla meni huonosti, ei meinaa että muilla ei voisi mennä hyvin

Kyllä asiat voi mennä vaikeasti, mutt asiat voi mennä myös paremmin kun hyvin. Varautuu pahimpaan skenaarioon ja asennoituu parhaimpaan.

Vierailija
116/117 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin aikoinaan tukiverkoton yh. Muutin miehen perässä Rovaniemelle, mies heitti ulos kun tulin raskaaksi. Vanhempani asuivat Lappeenrannassa, sisaruksia ei ole enkä ollut saanut Rovaniemeltä ystäviä. Halusin muuttaa pois koko kaupungista, mutta en jaksanut viimeisilläni raskaana vaan aloin etsiä omaa asuntoa.  Sairaalasta lähdin  bussilla kotiin ja kävin matkalla kaupassa (valehtelin että kaveri tulee hakemaan), varmaan olisi lastensuojelu soitettu jos olisi tiedetty! Olihan se rankkaa p"u revenneenä mutta olin kuitenkin toimintakykyinen, jos olisi tehty sektio olisin ollut tosi pulassa.

Muutettiin sitten Lappenrantaan kun vauva oli 6kk ja nyt sain sen tukiverkostonkin, oli ihan luksusta olla flunssassa kun äitini tuli hoitamaan vauvaa.

Tämä hieno ja rohkaiseva tarina ei kuitenkaan vastaa ap:n kysymykseen sektion jälkeisestä kotiinpaluusta.

Joo sori, lähinnä vastasin siihen kun ihmetellään miten joku voi olla TÄYSIN tukiverkoton.

Vierailija
117/117 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan tapauskohtaista. Erilaista toipumista, erilaisia asuinpaikkoja. Lastenvaunuilla saa aika kivasti niin lapsen kuin ostokset kulkemaan (tällöin käytin yleensä pyörällistä perässä vedettävää ostoskoria). Myös on kaukalollisia ostoskärryjä vauvoille.

Nostokielto koskee vain yli 5 kg painoisia taakkoja. Että kyllä niitä ostoksia voi pakata ja purkaa kärryihin ja autoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kaksi